![]() |
“Manas Destanında “Kurt” Kavramı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() “Manas Destanında “Kurt” Kavramı![]() Kurt anlayışına her millette rastlanılır ![]() ![]() ![]() ![]() Kırgız halkının sözlü edebiyatı “Manas” destanının da bulunduğu büyük destanlardan, günümüzdeki Türk Dünyasının yetenekli yazarı Çıngız Aytmatov’un “Kıyamet” romanına kadar kurt motifinin özel edebi motif olarak işlenmesi de gelişigüzel bir olay değildir ![]() Evet dünya folklorundaki destan geleneğinde ileride kahraman olacak olan kimse, genelde her hangi bir büyülü yardımcı güce rastlar, O güç onu, daha sonraki kahramanlık işlerinde destekleyerek manevi olarak her zaman kuvvet kazandırır ![]() ![]() “Manas” destanını incelediğimizde, bunun bazı örneklerinin korunduğunu fark edebiliriz ![]() ![]() “Ne kurdun, ne de bozkurdun daha, Ne olduğundan haberi yoktu, hala Henüz basmıştı ki, dokuz yaşına Ne de ayrılmıştı, otağından uzaklara ![]() ![]() Gördü ki Manas ona baktığında, Kuzuyu yakaladığı anda, Sağ bırakmıyordu ama, Bu da neyin nesidir, hayret? diye, Çok şaşırdı olan bitenin karşısında ![]() Manas birlikte oynadığı çocukların içinden büyüğü olan Çegebay’nan “Bu da nedir?” Diye sorunca, kurt olduğunu söyler ![]() ![]() Kuzuyu kaçıran Bozkurdun peşine takılıp: “Buna kurt mu denilirdi? İnsan kurt yer miydi?” diyerek Manas, kurdun girdiği kaya dibindeki mağaraya girer ![]() ![]() Mağarada “İşlemeli kaftanlar giyen” kırk adama rastlar ![]() “Adamlar o zaman söyle der: Anla artık, evlat, derler ![]() Kurt olan biziz, dediler, Yabancı da sizsiniz dediler ![]() Hızır İlyas’tır bilirsiniz, Sizi arıyordu kırk gündür ![]() Kırklar denir bize dediler ![]() Sayakbay Karalayev’in varyantında ise: “Kurt olarak kurtulan, Adıdır onun Aleyhi selam ![]() ![]() Kırk Çilten (kırklar) mitolojik anlayışta gözle görülemeyen, sihirli güce, özelliğe sahip olan, iyilik ve hayırlar yapan ruhtur! Onlar Manas’a “Hak din olan İslam dinini kabul et” diye öğüt verirler ![]() O an Manas sorar onlara: “Nasıl olur da siz insanlar Dönüşe bildiniz kurda? Kiminiz kurtsunuz ya da? Söyleyin hemen bana ![]() Hadi, Bozkurt bir bakıyım, Dikkatimi sonra dağatayım ![]() Manas’a kırklar: “Tutacak olan kolunuz, Kadir Allah gücüdür,” diye, “Haberdar olunuz, Göğüstedir, kalbiniz ve gönlünüz, Allah’ın sesiymiş diye, İşte o zaman biliniz!” Diye dua verdiklerinden sonra biri silkinerek Bozkurda dönüşür ![]() Manas “yarısı kurt, yarısı insan mı?” diyerek şaşkın şaşkın orda dururken, Çegebay peşinden gelip, kırkları ve meleyip duran kuzuyu görünce o da şaşırır ![]() ![]() Kırkların reisi kuzuyu kaçıran kurdu Manas’a tanıtırken: “Kovarak geldiğin işte bu kurt, Kıyamete kadar sana olur dost, Manas mısın sen kaplanım, Kıyamet kopuncaya dek ![]() Sana verdiğim yoldaşım ![]() Suy-i kastı olan düşmanın, Peşine takıldı yine diye, Haberdar edecektir diye, Köse kuyruk, kök dangıt (büyümüş erkek köpek), Peşine takıldı yine diye, Haykırırsan önce girecek diye, …” kaybolurlar ![]() S ![]() “Ateşe koyarsa yanmazsın, Sel kaplarsa akmazsın Ruhun sağlam, bakışın güç, Sana karşı gelenlerin, Allah izin verirse, hepsini Yerle dümdüz edersin ![]() Her şeye kadir olanın Tek Allah-ü Teala’nın Bendesi olarak yaratıldın, Altı şirden farklısın En küçüğüsün onların, Kadınperest Bozkurdun Ereni olarak yaratıldın, Halk Paşasıdır kaplan Ereni olarak yaratıldın, Hem sultan, hem de kağansın, Armağanısın tek Tanrının, Ruh-u ala, ism-i azamsın, Büyüksün Manas hoşgörülü olan ![]() Belimsin sen bel bağladığım Allah-ü Teala emriyle yaratılmış olan Büyük Bozkurt, aslanımsın,” Manas büyüdüğünde, düşmanlar ile çarpışırken, onunla birlikte savaş meydanına kaplan, aslan, vb ![]() ![]() ![]() ![]() Edebiyatta daha çok destanlarda, kurt, kahramanlı tasvir ederken bir teşbih unsuru olarak çok kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() Kısacası, totem dünya görüşünün “Manas” destanında bulunması, destanın eskiliğine işaret etmektedir ![]() Gerçekten de epik motif olarak Kök-Börü motifi, Türk ve Moğol halklarının destanlarında yaygındır ![]() Eskinin bir yankısını, yine yukarıda belirttiğimiz gibi Çıngız Aytmatov’un “Kıyamet” romanındaki Börü-ana tipinden açıkça görebeliriz ![]() Yavrularından ayrılan Akbara (Asena) çaresizce, sızlayıp, içindeki ukdesini kimseye anlatamıyor, “öleyim derse can tatlı” olduğu sırada aynı yüzündeki kurtların tanrıçası, Börü-Ana ilk defa apaçık görülüyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Akbara niçin aydaki tanrıça, Börü-Anaya yalvarıyor?” gibisinden bir soru sorarak cevaplamaya çalıştığımızda yine bir ilginç bir husus dikkatimizi çekmektedir ![]() Belki, bu Akbara Börü Anaya “bir zamanlar insanlar da kurtlardan meydana gelmemiş miydi”diye önemli bir soru sormakta, Bazarbay, Koçkorbayev gibilerinin, ecdatlarını unutup, daha gözlerini açmamış kurt yavrularını göz kırpmadan annelerinden ayırdıkları vahşetini anlatıyordur! Türklerin kurttan geldiklerine dair efsanelerin bulunduğunu biliyoruz ![]() L ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk milletinin edebi yazılı, anıtlarında, folklorunda, destanlarında (“Oğuz-nâme”, “Ergenekon“, “Huuniyey”, “Albınji” vs ![]() ![]() ![]() Ç ![]() Ne sebepten Akbara, Kenceş’i çiğnemeden kendisiyle beraber götürmek istedi?! Niçin Akbara insanoğluna canı ısındı, kendi yavruları gibi sevesi geldi?! Aytmatov bu epizodu folklordan veya gerçek hayattaki olaylardan almış da olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demek “börü-karışkır, kurt kavramı”, Türk boylarının mitlerinde, rivayetlerinde ve efsanelerinde rastlanılabilecek, iyilik ve şans getirecek bir “totem” olarak kabul edilebilir ![]() Prof ![]() Kırgız İlimler Akademisi, Manas Taanuu ve Edebi Kültür Milli Merkezi Müdürü, Bişkek- KIRGIZİSTAN ![]() Türkiye Türkçesine çeviren Kalmamat KULAMSHAEV Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Öğrencisi, Ankara – TÜRKİYE KAYNAKLAR Orozbakov, S ![]() ![]() ![]() ![]() A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aytmatov, Ç ![]() ![]() Manas Ansiklopedisi, Bişkek 1995 Karalayev ![]() ![]() ![]() ![]() Gumilev L ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|