|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
biyografijohn, hayatıjohn, john, kimdirjohn, locke |
![]() |
John Locke Kimdir-John Locke Hayatı-John Locke Biyografi-John Locke |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() John Locke Kimdir-John Locke Hayatı-John Locke Biyografi-John Locke[color= Jhn Locke[/color] ![]() John Locke ( 29 Ağustos 1632 — 28 Ekim 1704) yılları arasında yaşamış İngiliz filozof ![]() ![]() ![]() ![]() John Locke, Bristol yakınlarında, Wrington'da doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Locke, bütün eserlerinde gelenek ve otoritenin her çeşidinden kurtulmak gerektiğini, insan hayatına ancak aklın kılavuzluk edebileceğini ileri sürer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() John Locke Felsefesi; Locke’un temel eserleri, An Essay concerning Human Understanding [İnsan Zihni Üzerine Bir Deneme] ve Two Treatises of Government [Yönetim üzerine İki Deneme]’dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() alıntı |
![]() |
![]() |
![]() |
John Locke Kimdir-John Locke Hayatı-John Locke Biyografi-John Locke |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() John Locke Kimdir-John Locke Hayatı-John Locke Biyografi-John LockeLocke, felsefe tarihindeki ilk deneyci olmamakla birlikte, kendi zamanından beri deneyciliğin ve ondan çıkan her şeyin kurucusu olarak kabul edilmiştir ![]() John locke, (1632 –1704), İngiliz İç Savaşı’nda Parlamentocularla birlikte Krala karşı savaşan Batı İngiltereli bir avukatın oğluydu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1675-79 arasındaki dört yılı Fransa’da geçirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Locke, felsefeden olduğu kadar pratik işlerden de büyük doyum sağladı ve her iki alanda da beklenmedik ölçüde etkili oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bryan Magee - Felsefenin Öyküsü tamamen alıntıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
John Locke Kimdir-John Locke Hayatı-John Locke Biyografi-John Locke |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() John Locke Kimdir-John Locke Hayatı-John Locke Biyografi-John Locke(1632-1704) ![]() ![]() ![]() Locke, dış duyumları, şeylerin bizim üzerimizdeki etkisi ile açıkladığı ve zamanı için cesurca olan madde (eğer tanrı istemiş olsaydı) düşünebilirdi varsayımını ortaya attığı ölçüde, materyalist görüşte yeralır ![]() Ama ruh ve tanrı fikirlerine —zaten ona göre inan alanına giren bu fikirlere— bağlı kaldığı ölçüde de ikici (yani dualist, dünyayı madde ve ruh halinde bölen) bir düşünürdür ve İngiliz tanrıcılığının gelişmesini başlatır ![]() ![]() Bu bilinç mozayiği, atomlaşmış burjuva dünyasını aslı gibi yansıtan bir aynadan başka bir şey değildir ![]() ![]() ![]() alıntıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
John Locke Kimdir-John Locke Hayatı-John Locke Biyografi-John Locke |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() John Locke Kimdir-John Locke Hayatı-John Locke Biyografi-John Locke[color=Jhn Locke Kimdir-John Locke Hayatı-John Locke Biyografi-John Locke[/color] İngiliz empirizminin kurucusu olan ünlü filozof ![]() ![]() Bilgi görüşleri: Empirist bir bilgi teorisinin temel ögretilerini, yani zihinde doğuştan düşünceler bulunduğunu ve bilginin deneyimden üretildigi ilkelerini mekanik bir gerçeklik görüşüyle birleştiren John Locke modern felsefenin tavrına uygun olarak, felsefesinde öncelikle bilgi konusunu ele almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilmek ise, zihinde birtakım idelere sahip olmaktan başka bir şey değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan zihnindeki tüm ideler, İngiliz empirizminin kurucusu olan Locke'a göre, basit ideler ve kompleks ideler olmak üzere, iki başlık altında toplanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan zihni, Locke'a göre, belli şekillerde faaliyet gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Locke, bilginin söz konusu yetilerin algı yoluyla kazanılan basit ideleri işlemesinin sonucunda ortaya çiktigini savunur ![]() ![]() ![]() ![]() Locke, özdeslikten söz ettiği zaman, bir idenin ne olduğunun ve onun başka idelerden olan farklılığının bilincinde olmayı anlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birlikte varoluş ya da zorunlu bağıntıdan söz ettiği zaman da, Locke kompleks bir idenin, örnegin bir sandalye idesinin, bir sandalyeyi düşündüğümüz zaman birlikte düşündüğümüz çok sayıda basit idenin birleşiminden oluştuğu olgusuna dikkat çeker ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Locke bu dört bilgi türüne ek olarak, insan için bu bilgi türlerine sahip olmanın üç farklı yolunun bulunduğunu söyler; bunlar sırasıyla sezgi, kanıtlama ve duyumdur ![]() ![]() ![]() İlişki söz konusu olduğunda ise, burası bilgimizin çok büyük bir parçasını meydana getirmekle birlikte, bu bilgi de idelerin birbirleriyle olan ilişkileriyle ilgili kanıtlamalarla sınırlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() İdelerimizin birlikte varoluşu ya da idelerimiz arasındaki zorunlu bağıntıya gelince, Locke bilgimizin kapsamının burada daha da daraldığını savunur ![]() ![]() ![]() ![]() İdelerimizin birlikte varoluşu ya da idelerimiz arasındaki zorunlu bağlantıya ilişkin bilgimiz deneyimin kapsamına bağlı olduğundan, idelerimiz arasındaki zorunlu bağlantıları saptarken, sezgi yoluyla da kanıtlama yoluyla da pek ilerilere gidemeyiz ![]() ![]() ![]() Gerçek varoluş söz konusu olduğunda, bilgimiz kapsamı daha da daralır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demek ki, Locke; 1 dolayımsız olarak bilincinde olduğumuz şeylerin, nesnelerin bizatihi kendileri değil de, zihinlerimizdeki ideler olduğunu, 2 idelerimizin tecrübeden türetilmek durumunda olduğunu, aksi takdirde anlamlı bir içerikten yoksun olacağını ve 3 genel bir önermenin sezgisel bakımdan ya da kanıtlama yoluyla kesin olmadıkça, gerçek anlamda bir bilgi olamayacağını kabul ettiği için, bilgimizin kapsamını oldukça daraltır ![]() ![]() Locke, bundan başka zihnimizde olan şeylerin, nesnelerin kendileri değil de, nesnelerle olan gerçek ilişkilerini hiçbir zaman bilemeyeceğimiz ideler olduğunu savunduğu ve neyin bilgi sayılıp neyin bilgi sayılamayacağı konusunda, hayli yüksek bir kesinlik ölçütü öne sürerek, yalnızca sezgi ya da kanıtlama yoluyla elde edilen bilgiyi kesin bilgi olarak gördüğü için, empirik ve bilimsel bilginin gerçek anlamda bilgi olamayacağını dile getirir ![]() Dine Dair Görüşleri: Dinle bağlamında, Locke Hıristiyanlığın ahlaki boyutunu vurgulamaya özel bir önem atfeder ve kutsal kitapta bulunan ahlak kurallarının aklın keşfettiği kurallarla tam bir ahenk içinde olduğunu belirtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siyaset Felsefesi: Locke siyaset felsefesi alanındaki görüşleri bakımından da önemli bir filozoftur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() alıntıdır ![]() |
![]() |
![]() |
|