|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
biyografisi, farabifarabi, hayati, kimdir |
![]() |
Farabi..Farabi.. hayati, kimdir, biyografisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Farabi..Farabi.. hayati, kimdir, biyografisi![]() FARABİ, 870 yılında Türkistan'da Siderya (Seyhun) nehri ile Aris'in birleştiği yerde kurulmuş eski bir yerleşim merkezi olan Farab'da (Otrar'da) doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk öğrenimini doğduğu yerde yaptı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Yunanlı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Farabi'nin eserlerinin yüzyıllarca Avrupa'da tanınmasının nedeni budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() FİLOZOF FARABİ Hekim ve"hakim (doktor ve filozof) olmasına rağmen, onun bütün sıfatları felsefe ile ilgili yönü için kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() Felsefeye mantık yolundan girerek metafizik üzerinde durdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserlerinin sayısı yetmişe yaklaşır ![]() ![]() ![]() ![]() MIJSİKÎŞİNAS FARABİ Mûsikîdeki önemi, Doğu mûsikîsinin nazariyatı ile ilgili, Kindî'den sonra ilk önemli eseri yazmış olmasın dandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arab Mûsikîsi ile ilgili ilk kaynaklara, Hicret'in II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() FARABÎ hakkında pek çok eser bilgi verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hekimbaşı Gevrekzâde Hâfız Hasan bin Ahmed(Amed), "Emrâz-ı Ruhiye-i Nagâmat-ı Mûsikîye" adın daki risalesinde Farabî'nin bir çok ilim dalında olduğu gibi mûsikînin de tıpta kullanıldığını, Hoca Nasırî Tusî, Hoca Abdülmümin Sofî ve Safiyüddin'den önce yeni yöntemler ileri sürdüğünü yazar ![]() ![]() ![]() Bir başka eserde Farabî'den naklen şu bilgiler veriliyor: Bu bilgilere göre Farabî, Ezan mûsikîsi ne de yer vermiş ve vakitlere göre okunacak ezanın makamlarını şöyle anlatmış: Sabahleyin Rehavi, Subh-ı Sadık'ta Hüseyni, Güneşin iki rehm yükseldiği zaman Rast, vakd-i Hüda'da Bûselik, nısf-ı neharda Zengûle,vakd-i huzûrda Uşşak, vakd-i gurup'tn Isfahnn, akşam naımazındc Neva, yatsı namazında Büzürg, vakd-i nevmde Zirefkand makamı ![]() Ud ve Kanun'un Farabî tarafından icad edildiği ileri sürülmekle birlikte, doğruluğunu kanıtlayacck bir belge yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Sina kadar olmamakla birlikte, tıp ilmi ile de uğraşmış, eserlerinde bu konuya yer vermiş, felsefe kadar ileri götürememiş ve tedavi yöntemleri ile uğraşmamıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Farabi..Farabi.. hayati, kimdir, biyografisi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Farabi..Farabi.. hayati, kimdir, biyografisiFARABİ ristoteles mantığı üzerine şerhleri ve bağımsız araştırmalarıyla, Grek mantık ve felsefesini kendi kültürüne başarıyla dönüştürmüş olan Fârâbî , İslam felsefesini, felsefenin tüm problemlerine eğilerek müstakil ve kendine özgü, sistemli bir disiplin haline getirmiştir ![]() Doç ![]() ![]() Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Felsefesi Anabilim Dalı Ortaçağ Latince metinlerde ve eserlerde “Alfarabius” ya da “Avennasar” diye bilinen meşhur Türk filozofu Fârâbî’nin tam adı, Ebu Nasr Muhammed bin Muhammed bin Tarhan bin Uzluk’tur ![]() ![]() ![]() Ebu Yusuf Yakup bin İshak el-Kindi (795-870) “İlk Arap Filozof” olarak adlandırılırken Fârâbî de, ondan sonra, “İlk Türk Filozof” diye bilinmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Babasının bir Türk olduğu ve bir kumandan olarak görev yaptığı hususu neredeyse kesin bir bilgi olarak elimizdedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Sesin, hava titreşimi olduğunu keşfeden kişi ![]() ![]() -Kanun adlı çalgıyı musikiye kazandıran kişi ![]() ![]() -Batı da Avennesar veta Alfarabbius olarak bilinir ![]() -Aristo mantığı ile İslam'ın tanrı özünü sentezlemiştir ![]() -Büyük adamdır vesselam ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Farabi..Farabi.. hayati, kimdir, biyografisi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Farabi..Farabi.. hayati, kimdir, biyografisiFelsefenin Müslümanlar arasında tanınmasında ve benimsenmesinde büyük görevler yapmış olan Türk filozoflarının ve siyasetbilimcilerinden Fârâbî'nin, fizik konusunda dikkatleri çeken en önemli çalışması, Boşluk Üzerine adını verdiği makalesidir ![]() ![]() Fârâbî'ye göre, eğer bir tas, içi su dolu olan bir kaba, ağzı aşağıya gelecek biçimde batırılacak olursa, tasın içine hiç su girmediği görülür; çünkü hava bir cisimdir ve kabın tamamını doldurduğundan suyun içeri girmesini engellemektedir ![]() ![]() ![]() Ancak, Fârâbî'ye göre ikinci deneyde, suyun şişe içerisinde yukarıya doğru yükselmesini Aristoteles fiziği ile açıklamak olanaklı değildir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Fârâbî, işte bu iki ilkenin ışığı altında, suyun şişenin içinde yükselmesinin, boşluğu doldurmak istemesi nedeniyle değil, kap içindeki havanın doğal hacmine dönmesi sırasında, hava ile su arasındaki komşuluk ilişkisi yüzünden, suyu da beraberinde götürmesi nedeniyle oluştuğunu bildirmektedir ![]() Yapmış olduğu bu açıklama ile Fârâbî, Aristoteles fiziğini eleştirerek düzeltmeye çalışmıştır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Farabi..Farabi.. hayati, kimdir, biyografisi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Farabi..Farabi.. hayati, kimdir, biyografisi![]() FARABİ, 870 yılında Türkistan'da Siderya (Seyhun) nehri ile Aris'in birleştiği yerde kurulmuş eski bir yerleşim merkezi olan Farab'da (Otrar'da) doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk öğrenimini doğduğu yerde yaptı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Yunanlı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Farabi'nin eserlerinin yüzyıllarca Avrupa'da tanınmasının nedeni budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() FİLOZOF FARABİ Hekim ve"hakim (doktor ve filozof) olmasına rağmen, onun bütün sıfatları felsefe ile ilgili yönü için kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() Felsefeye mantık yolundan girerek metafizik üzerinde durdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserlerinin sayısı yetmişe yaklaşır ![]() ![]() ![]() ![]() MIJSİKÎŞİNAS FARABİ Mûsikîdeki önemi, Doğu mûsikîsinin nazariyatı ile ilgili, Kindî'den sonra ilk önemli eseri yazmış olmasın dandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arab Mûsikîsi ile ilgili ilk kaynaklara, Hicret'in II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() FARABÎ hakkında pek çok eser bilgi verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hekimbaşı Gevrekzâde Hâfız Hasan bin Ahmed(Amed), "Emrâz-ı Ruhiye-i Nagâmat-ı Mûsikîye" adın daki risalesinde Farabî'nin bir çok ilim dalında olduğu gibi mûsikînin de tıpta kullanıldığını, Hoca Nasırî Tusî, Hoca Abdülmümin Sofî ve Safiyüddin'den önce yeni yöntemler ileri sürdüğünü yazar ![]() ![]() ![]() Bir başka eserde Farabî'den naklen şu bilgiler veriliyor: Bu bilgilere göre Farabî, Ezan mûsikîsi ne de yer vermiş ve vakitlere göre okunacak ezanın makamlarını şöyle anlatmış: Sabahleyin Rehavi, Subh-ı Sadık'ta Hüseyni, Güneşin iki rehm yükseldiği zaman Rast, vakd-i Hüda'da Bûselik, nısf-ı neharda Zengûle,vakd-i huzûrda Uşşak, vakd-i gurup'tn Isfahnn, akşam naımazındc Neva, yatsı namazında Büzürg, vakd-i nevmde Zirefkand makamı ![]() Ud ve Kanun'un Farabî tarafından icad edildiği ileri sürülmekle birlikte, doğruluğunu kanıtlayacck bir belge yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Sina kadar olmamakla birlikte, tıp ilmi ile de uğraşmış, eserlerinde bu konuya yer vermiş, felsefe kadar ileri götürememiş ve tedavi yöntemleri ile uğraşmamıştır ![]() |
![]() |
![]() |
|