Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Aşk & Sevgi - Bayanlar, Erkekler > Aşk & Sevgi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
hakkında, tasavvuf

Tasavvuf / Tasavvuf Nedir? / Tasavvuf Hakkında...

Eski 06-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Tasavvuf / Tasavvuf Nedir? / Tasavvuf Hakkında...



Tasavvuf Nedir?

Cevap: Tasavvuf kalbi saf yapmak kötülüklerden temizlemek demektir İnsanın kalbini Allahü teâlânın muhabbetine bağlamak Resûlullahın söz hareket ve ahlâkına uymak yolundan gitmektir Kalb ile yapılması ve sakınılması gerekli şeyleri ve kalbin rûhun kötülüklerden temizlenmesi yollarını öğreten ilme tasavvuf ilmi denir Îmânın yerleşmesini fıkıh ilmi ile bildirilen ibâdetlerin severek kolaylıkla yapılmasını ve Allahü teâlânın sevgisine kavuşmayı sağlar Tasavvuf ilmine Ahlâk ilmi de denir Âlimler tasavvufu çeşitli şekillerde ta'rîf etmişlerdir Ba'zıları şöyledir:
Tasavvuf güzel ahlâktır Kettânî)

Tasavvuf kalbi temizlemektir (Ebû Ali Rodbârî)

Tasavvuf edebe riâyettir ( Ebû Muhammed Cevîrî)

Tasavvuf i'tirâzı bırakıp emredilene peki demektir (Ebû Sehl Sa'lûkî)

Tasavvuf nefsin kötü isteklerini terk etmektir (Ebû Hüseyn Nûrî)

Tasavvuf faydasız işleri terk etmektir (Ebû Saîd İbni Arabî)

Tasavvuf vakti değerlendirmek ve vaktin kıymetini bilmektir (İbni Osman Mekkî)

Tasavvuf Allahü teâlânın ahlâkı ile ahlâklanmaktır (Cüneyd-i Bağdâdî)

Tasavvuf kimseye ezâ ve cefâ vermemek herkese lütûf ve ihsânda bulunmak hastalık ve musîbetleri herkese izhâr etmemek düşmanlarını affetmek insanlık mertebesinin en yüksek derecesine kavuşmayı usûl ittihaz etmektir (Ahmed Şirbâhî)

Güzel ve çirkin huylar
Kalbin kötü huylardan temizlenmesi için Allah için olmayan herşeyin sevgisini kalbden çıkarmak gerekir Bu yolda ilerlemek Peygamberlerin ahlâkındandır

Kötü sıfatlar câhillik öfke riyâ kin hased kibir ucup cimrilik mal ve makam sevgisi övülmeyi sevmek ayıplamaktan korkmamak sû-i zan övünmek gibi şeylerdir
Güzel huylar ilim tefekkür rızâ hayâ tevâzu merhamet mürüvvet cömertlik gibi güzel işlerdir

Hak yolunda ilerlemekten maksat kötü sıfatlardan kurtulmak ve güzel huylarla süslenmektir

Tasavvuf Yahudi veya Yunan filozoflarının uydurması değildir Tasavvuf bilgilerinin hepsi Resulullahtan gelmektedir Bunların isimleri sonradan konulmuştur Resûlullahın Peygamber olduğu bildirilmeden önce kalble zikrettiği mu'teber eserlerde yazılıdır

Zikir ve nefs muhasebesi Resûlullah ve Eshâb-ı kirâm zamanında da vardı Hicrî 2 asır sonlarında Ehl-i sünnetten kalblerini gafletten koruyanların ve nefislerini Allaha itâ'ate kavuşturanların bu hâllerine Tasavvuf ve kendilerine Sofî ismi verildi Kendine ilk defa sofî denilen zât Ebû Hâşim Sofî'dir
Tasavvuf İslâm ahlâkı ile ahlâklanmak için lâzım olan bilgileri öğreten bir ilimdir Tıp ilmi beden sağlığına âit bilgileri öğrettiği gibi tasavvuf da kalbin rûhun kötü huylardan kurtulmasını öğretir kalb hastalıklarının alâmetleri olan kötü işlerden uzaklaştırır Allah rızâsı için güzel iş ve ibâdet yapmayı sağlar Zaten dinimiz önce ilim öğrenmeyi sonra buna uygun iş ve ibâdetin Allah rızâsı için yapılmasını emreder Kısaca din ilim amel ve ihlâstan ibârettir

Huzûra kavuşmak için

Dünya ve âhıret iyiliklerine rahat ve huzûra kavuşmak için birinci olarak doğru bir îmân sâhibi olmak gerekir Doğru bir îmâna kavuşmak için Ehl-i sünnet i'tikâdını öğrenmek ve inanmak gerekir

İkincisi insanların saâdeti için lâzım olan şey dinin emîr ve yasaklarını öğrenmektir Dînimizde bildirilen helâlı harâmı ve diğer husûsları öğrenmek ve buna uygun hareket etmektir

Üçüncüsü kalbin kötülüklerden temizlenmesi ve nefsin terbiye edilmesidir Nefs hep kötülük yapmak ister Onun bu isteklerinden kurtulmak ve Allah sevgisini kalbe yerleştirmek için tasavvuf âlimlerinin eserlerini okuyup amel etmek lâzımdır

Bir kimse doğru îmâna kavuşur dinin emîrlerini seve seve yerine getirirse enbiyâya evliyâya ve melâikeye benzer ve onlara yaklaşır Aynı cinsten olan şeyler birbirini çektiği gibi onlar tarafından yanlarına çekilir Çok büyük bir mıknatısın bir iğneyi çekmesi gibi onu yüksekliklere çekip Cennete kavuşmasına sebep olurlar
Ma'nen yükselmek dünya ve âhıret saâdetine kavuşmak bir uçağın uçmasına benzetilirse îmân ile ibâdet bunun gövdesi ve motorları gibidir Tasavvuf yolunda ilerlemek de bunun enerji maddesi ya'nî benzinidir Tasavvufun iki gâyesi vardır: Birincisi îmânın yerleşmesi ve şüphe getiren tesirlerle sarsılmaması içindir Âkıl ile delil ve ispat ile kuvvetlendirilen îmân böyle sağlam olmaz Allahü teâlâ buyurdu ki:

(Kalblere îmanın yerleşmesi ancak ve yalnız zikir ile olur) [Ra'd 28]

Zikir her işte her harekette Allahü teâlâyı hatırlamak O'nun rızasına uygun iş yapmak demektir

İkinci gâyesi ibâdetlerde kolaylık lezzet hâsıl olması için nefisten doğan sıkıntıların giderilmesidir İbâdetleri kolaylıkla seve seve yapmak ve günâh olan işlerden de nefret edip uzaklaşmak ancak tasavvuf ilmini öğrenip bu yolda ilerlemek ile mümkündür
İmâm-ı Mâlik hazretleri buyurdu ki:

(Fıkhı öğrenmeden tasavvuf ile uğraşan dinden çıkar zındık olur Fıkhı öğrenip tasavvuftan haberi olmayan bid'at sahibi sapık olur Her ikisini edinen hakikate kavuşur) [Merec-ül bahreyn]

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.