![]() |
Etkili Ana Baba Eğitimi... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Etkili Ana Baba Eğitimi...Etkili Ana Baba Eğitimi Yazar: Dr ![]() 1 ![]() En zor meslek olduğu halde hiçbir eğitime tabi tutulmayan ana babaların bu kitapta yalnızca yöntem ve becerileri öğrenmekle kalmayacağı aynı zamanda onları ne zaman ve hangi amaçla kullanacakları da anlatılıyor ![]() E ![]() ![]() ![]() ![]() Ana baba kabaca üç gruba ayrılabilirler;Birinci gruptakiler her zaman haklı olduklarını ve güç ve otoriteleriyle çocuğu kurallara uymaya zorlayanlar; gerekirse ceza vermekle korkutan ve ceza verenler; ikinci gruptakiler çocuklarına fazla özgürlük tanıyan ve çocuğun gereksinimlerinin yerine getirilmemesinin zararlı olduğuna inananlar; üçüncü gruptakiler ise bocalayanlar ![]() Bugünün ana babaları çocuk yetiştirmede ben kazanayım sen kaybet veya sen kazan ben kaybedeyim metodundan başkasını bilmezler E ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() *Etkili bir ana baba olmak için tutarlı olma0k zorunda değilsiniz ![]() ![]() ![]() *Eğer çocuğun davranışını kabul edemiyorsanız, ediyor gibi davranmamalısınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *Eşiniz ve siz çocuklarınızla olan ilişkilerinizde ortak bir cephe oluşturmak zorunda değilsiniz ![]() *Yapmanız gereken en önemli şey duygularınızı tanımayı öğrenmektir ![]() *Çocukların yaptığı ya da söylediği pek çok şeyi kabullenen (gerçekten, samimi) ana babalar kişi olarak kabullendikleri duygusu taşıyan çocuklar yetiştirecekledir ![]() *Sınır koyarak yasaklayarak çocuğun davranışlarını değiştirmeye çalışmayın ![]() ![]() 3 ![]() Kabul Dili * Bir insan bir başkası tarafından olduğu gibi kabul edildiğini hissedince o zaman bulunduğu yerden kımıldamayan,nasıl değişeceğini, gelişeceğini,farklı olacağını ve olduğundan dâhâ iyi olabileceği düşünmeye başlayacaktır ![]() * Kabul, minicik bir toplumun içinde gelişip, olabileceği en güzel çiçeğe dönüşmesine yardım eden verimli bir toprak gibidir ![]() * Çocuğa ne kadar çok ne olduğunu söylersen onu olur ![]() * En etkili olanlar kendilerine yardım istemek için gelenlerini gerçekten kabul ettiklerini onlara iletebilendir ![]() * Ana babaların çocuğu kabul etmesi başka bir şey bunu ona hissettirmesi başka şeydir ![]() ![]() * İyi bir danışman olmak için psikoloji bilgisi ya da insanların akıl düzeyinde anlamak gerekmediğini biliyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() * Ana babalar çocuğa karışmayarak onu kabul ettiklerini gösterebilirler ![]() ![]() * Genellikle ana babalar, terapistler ve danışmanlar tarafından “Tipik On İki" denilen sözlü tepkileri kullanırlar ![]() 1) Emir vermek, yönlendirmek; 2) Uyarmak ![]() 3) Ahlak dersi vermek; 4) Öğüt vermek, çözüm ve öneri getirmek 5) Öğretmek, nutuk çekmek, mantıklı düşünceler öne sürmek; 6) Yargılamak ,eleştirmek, suçlamak; 7) Övmek, aynı düşüncede olmak; 8) Ad takmak, alay etmek 9) Yorumlamak, analiz etmek tanı kovmak; 10) Güven vermek, desteklemek, avutmak, duygularını paylaşmak; 11) Soru sormak, sınamak, çapraz sorgulamak; 12) Sözünden dönmek oyalamak, şakacı davranmak, konuyu saptırmak; başlıkları altında toplanabilecek cevaplardır ![]() ![]() * Sözlü iletimde 2 önemli husus vardır: 1-) Basit Kapı Aralayıcılar 2-) Etkin dinleme ![]() Basit Kapı Aralayıcılar: Çocuğun duygularını hiçbir yaralama ve görüş beyan etmeden ve daha etkili bir şekilde aktarmasını sağlama "Anlıyorum", "Oh", "Hımm´ “olur”, "Bana ondan söz et´, "Duymak istiyorum", "Senin görüşün ilgimi çekiyor", "Bu konuda konuşmak istermisin bunu tartışalım", Anlatacaklarını dinlemek istiyorum" "Bana her şeyi anlatmanı istiyorum", "Bu konuda bir şeyler söyleyecek gibisin”, "Bu senin için önemli gibi görünüyor”, “Duygularını âçıklamaya hakkın var", Senden öğreneceğim, şeyler olabilir”, "Senin görüşünü gerçekten öğrenmek istiyorum ![]() ![]() ![]() Etkin Dinleme: Temelde çocuktan gelen mesajı doğru çözümleyip geri gönderme vardır,yani herhangi bir şekilde kendi düşüncesini katmadan karşı tarafın ne anlatmak istediğini anlayıp tekrar geri iade etme: Bir kaç örnek: I-Çocuk:Bu yıl ki öğretmenimi hiç sevmedim ![]() Anne baba: Öğretmeninden hoşlanmadığın için düş kırıklığına uğramışsın Çocuk: Evet öyle 2-Çocuk:Yemek ne zaman hazır olur ![]() Anne: Acıkmışsın ![]() ![]() ![]() Çocuk: İyi olur ![]() ![]() ·Etkin dinleme bastırılarak unutulmaya çalışılan duyguları boşaltmaya yardım eder ![]() ·Etkin dinleme çocukları ana babalarının söylediklerini ve düşündüklerini dinlemeye daha istekli yapar ![]() ·Etkin dinleme topu çocukta bırakır ![]() Etkin Dinleme İçin Gerekli Tavırlar: 1- Çocuğun söylediğini duymak istemelisiniz ![]() onu dinlemek için zaman ayırmak istemeniz anlamına gelir ![]() 2- O andaki soruna yardımcı olmayı gerçekten istemelisiniz ![]() ![]() 3- Duyguları ne olursa olsun sizin duygularınızdan ne denli farklı olursa olsun onun duygularını gerçekten kabul etmelisiniz: 4- Çocuğun duygularını tanıdığına, onlarla baş edebileceğine ve sorunlara çözüm bulma yeteneğine tam olarak güvenmelisiniz ![]() ![]() 5- Duyguların sürekli değil, geçici olduğunu anlamsız ![]() ![]() 6- Çocuğun, yaşamını sizin verdiğiniz ama artık sizden ayrı bir birey olarak görebilmelisiniz ![]() ![]() ![]() ![]() Etkin Dinlemenin Riski: Etkin dinlemenin başarılı olması ancak karşıki insanın yerine kendini koymakla mümkün olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ·Çocuğun sorunu olduğu zaman ana-babanın etkin dinlemesi için en uygun zamandır ![]() ![]() ·Etkin dinleme,sorunu olan bir kişinin kendi çözümünü bulamazsa yardımcı ,olarak güçlü bir yöntem olur ![]() ![]() Güzel Bir Etkin Dinleme Örneği Çocuk: Tom bugün benimle oynamıyor ![]() ![]() Anne: Tam kızgınım (Etkin Dinleme) Çocuk: Evet ![]() ![]() ![]() Anne: Ona öyle kızgınsın ki onu bir daha görmek bile istemiyorsun ![]() Çocuk: Doğru ![]() ![]() Anne: Arkadaşsız kalmak hoşuna gitmiyor ![]() Çocuk: Evet ![]() ![]() ![]() Anne: Tomla daha iyi geçinmek istiyorsun ![]() Çocuk: Eskiden ona kızmazdım, çünkü ne istersem onu yapardı ![]() ![]() Anne: Tom’u etkilemek artık kolay değil ![]() Çocuk: Öyle ![]() ![]() ![]() Anne: Onu bu haliyle daha çok beğeniyorsun ![]() Çocuk: Evet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anne: Ara sıra boyun eğersen ilişkinize yardımcı olabileceğini düşünü-yorum ![]() Çocuk: Evet deneyeceğim ![]() ·Etkin dinlemede konuşmanın yarım yamalak kalmasında mahsur yok ![]() ![]() ·Çocuğun duygularının anlaşılması en çok gereksinim duyduğu şeydir ![]() ·Bazı ana-babalar niyetleri kötü olarak etkin dinlemeye başladıkları için başarılı olamazlar ![]() Etkin dinlemeyi, çocuklarının kendileri gibi düşünmesi ve davranması yönünde etkilemek için kullanırlar ![]() ·Çocuk etkin dinlemek istemediğini söz veya yüz ifadeleriyle belirtebilir ![]() ![]() 5 ![]() 6 ![]() ·Bastırıcı iletiler (yargılamak,eleştirmek,suçlamak ad takmak,alay etmek,utandırmak, yorumlamak tanı koymak, analiz etmek, öğretmek, nasıl yapılacağını söylemek) kişinin yaşamı boyunca engellenmesinin tohumlarını atar ![]() ![]() ·Sen-İletileri ana-babanın duygularını iletmede yetersiz kalırlar ![]() ![]() ·Ben İletileri ise çocuğun ana-babanın kabul edemediği davranışını değiştirmesinde daha etkili olduğu gibi, çocuk ana baba ilişkisi de daha sağlıklıdır ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ·E ![]() ![]() ![]() ![]() ·Çocuklarımıza günlük olaylarda "ders vermeye" olan isteğimiz, onlara çok daha önemli konularda ders verme şansımızı kaybettirir ![]() ·Genellikle ana babaların çocuklarına olan kızgınlığı ikincil duygudur ![]() ![]() ![]() ·Bazen çocuk ben iletileriyle davranışının ana-babasının üzerindeki etkilerini gördükten sonra bile değiştirmek istemeyebilir ![]() ![]() ORTAMI DEĞİŞTİREREK KABUL EDİLMEYEN DAVRANIŞI DEĞİŞTİRMEK 1-Ortamı zenginleştirmek, 2 Ortamı yoksullaştırmak, 3-Ortamı yalınlaştırmak, 4-Ortamı kısıtlanmak, 5-Ortamı çocuğa uygun hale getirmek, 6-Bir uğraş yerine başkasını koymak, 7-Çocuğu ortamdaki değişikliğe hazırlamak ![]() 8-Daha büyük çocuklarla geleceğe yönelik düzenlemeler yapmak ![]() 9 ![]() ·Verilen işleri yapmaya yanaşmayan çocukların ana babaları, aslında işbirliği için çocuklarına şans tanımazlar ![]() ![]() ·Ana-babalar güç ve otoritelerini kullanarak çocuğu bir şey yapmaya her zorlayışlarında kendini denetleme ve sorumluluk edinmeyi öğrenme şansını elinden aldıklarını bilmeliler ![]() 1O ![]() ·Ergenler ana-babalarına değil onların gücüne isyan ederler ![]() ![]() ·Ana baba gücünün çocuk üzerindeki etkileri: Karşı koyma, meydan okumak, başkaldırma olumsuz davranma küskünlük, kızgınlık, düşmanlık, saldırı, öç alma, tokada tokatla karşılık verme, yalan söyleme, duyguları saklama başkalarını suçlama dedikodu yapma aldatma ·Ana babalar çocuklara kendi ana babaları onlara aynı şeyi yaptığından dolayı hükmetmek ister ![]() ·Çocuklar ödüllü ve cezası bol bir ortamda yetiştirilince "iyi" görünme ve kazanma ya da "kötü" görünmekten ve kaybetmekten kaçınma gereksinimi duyabilirler ![]() ![]() ·Ödülün alandan çok alamayana zararı vardır ![]() ·Ana baba gücünün çocuk üzerindeki etkilerin devamı yağcılık,uysallık,boyun eğme,yeni bir şey denemekten korkama , içe dönme, kaçma hayal kurma ve geri çekilme ![]() ·Çocuklar ana babasına kabul edilemez gelen davranışını değiştirebilmek için onların bu davranışla ilgili durumlarını bilmek ister ![]() ![]() anlarlarsa bunu kendileri yapmak ve yetişkinler gibi davranışları üzerinde kendi otoritelerini kullanmak isterler ![]() ·Paradoksal olmakla birlikte gerçek durum şudur; Ana-babalar güç kullanarak çocukları üzerindeki etkilerini kaybederler ![]() ![]() 11 ![]() ·Ana baba ve çocuğun gereksinimlerinin çatıştığı bir durumda karşılaştıklarını varsayalım ![]() Ana baba her ikisince kabul edilebilecek bir çözümü birlikte aramaları için çocuktan katılım ister ![]() Biri ya da ikisi de çözümler önerebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ·Kaybeden yok yöntemi çocuklara karşı, büyüklere davrandığımız gibi davranması ve onların gereksinimlerini de kendilerimiz kadar önemli görmeyi öğretir ![]() ·Kaybeden yok yöntemine bir örnek: "5 yaşındaki oğlumuz tv´deki bilim-kurgu fılmine pek düşkündü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ·Ana babalar da yetenek ve bilgilerini ortaya koyarak çocuklarının saygılarını kazanabilirler ![]() 13 ![]() ·Kaybeden yok yöntemini başarı ile başlatanlar; önerileri ciddiye alarak oturup çocuklarına bu yöntemi ayrıntıların ile anlatan ana babalardır ![]() ·Kaybeden yok yönteminin 6 basamağı: 1- Sorunu tanımlama 2- Olası çözümler üretme 3- Çözümleri değerlendirme 4- En iyi çözüme karar verme 5- Kararın nasıl uygulanacağını belirleme 6- Çözümün uygulanışını değerlendirme için izleme ·Çocuğun her iki tarafın gereksinimlerini karşılayacak bir çözüm bulmak size katılmasını isterken çok açık olmalı, yoksa çocuklar içten olmadığınıza inanacaklardır ![]() ·Sorun çözme sırasında yoğun duygular yaşanabileceği için Etkin Dinlenme bu duyguların boşaltılıp sorun çözmenin sağlıklı olarak sürdürülmesinde çok önemli bir rol oynar ![]() ·Kabul edilebilir bir çözüm bulunamaz ise gerekirse ikinci toplantı veya daha çok çaba gösterme ısrar etme (çözüm bulmamız için başka yollar olmalı) ![]() ·Alınan kararları birlikte uygulama ceza gerekirse ana babalara da ceza verme ![]() ·Kaybeden yok yönteminde ana babalar çocuklarının kararı yerine getireceğini ummalıdırlar ![]() ·Çocuklar ârasındaki çatışmada da kaybeden yok yöntemi uygulanabilir ![]() 14 ![]() ·Çocuklar ana babalarını çok sık işten atarlar ![]() ![]() özgürlüklerini ellerinden alma çabalarıdır ![]() ![]() ·Ana-babalar çocuklarına değerlerini baskı yaparak değil, onlara uygun yaşayarak öğretebilirler ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|