![]() |
Hoca Tahsin Efendi Kimdir - Hoca Tahsin Efendi ve Felsefe İle İlgili Bir Şiiri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hoca Tahsin Efendi Kimdir - Hoca Tahsin Efendi ve Felsefe İle İlgili Bir ŞiiriÜnlü Düşünürlerden Hoca Tahsîn Efendi’nin Hazin Bir Eseridir (Sadeleştirme) 1 ![]() Bu bedenle yetinmez; çünkü bu beden artık eski bir kafestir 2 ![]() Lâhut Alemi’ne döner ve oraya yükselmek ister 3 ![]() Sonuçta, köhne elbisen cisminden ayrılır 4 ![]() Âcil deva “Ölümden önce tövbe etmektir” 5 ![]() Artık ruhum bu bedene sığmamaktadır 6 ![]() Mehil arar her an, ecel ile pazarlık yapmaktadır 7 ![]() Âcilen ruhlar kervanına katılmaktadır 8 ![]() En büyük hizmeti, Yaratıcı’yı anmak ve düşünmekse, 9 ![]() Vaktin uzunluğunun Âdem ömrü ile bir nisbeti var mıdır? 10 ![]() Nûh’un ömrü onun en az süresi olmalıdır 11 ![]() Hayat bağının meyvelerini dermeden, 12 ![]() Bu aleme düşüncelerini olgunlaştırmak için gelmemiş midir? 13 ![]() Can insan oğlunun kısa ömrünü hesap etmez mi? 14 ![]() Diğer taraftan bedenin bütün organları belli bir nisbetle titrer 15 ![]() Hastalık düşmanının savmak için mertçe uğraşır 16 ![]() Son nefeste hasret ile bedenden ayrılır 17 ![]() Vicdân, cevherinde bütün karşıtları bulur ve hatırlatır 18 ![]() Birbiriyle çelişen eylemler yapan o değil midir? 19 ![]() Dışarıdan karışan ve işlerini değiştiren var mıdır? 20 ![]() Ağırlığını unsurların kirliliğinden mi almıştır? 21 ![]() Ruh, geriye dönüş için bazen tereddüt bazen sürat gösterir 22 ![]() Belki de sorgulanma korkusu ona acı vermektedir 23 ![]() Onun zâti cevheri, maddeden tamamen mahrûmdur 24 ![]() Ancak bedeni etkilediği ve yönlendirdiği kesindir 25 ![]() Doğrusunu söylemek gerekirse, ruh Yaratıcı ve Yönetici’nin sadece bir sırrıdır ![]() 26 ![]() Bu sorun şu ana kadar çözülmemiştir 27 ![]() Ruhun kendisi işlerinden habersiz olan bir akımdır 28 ![]() Kimse olmazsa telgrafta çıkar mı bir eser? 29 ![]() Ruh Hakk’ın nurunun bir ışığıdır; ebediyyen yok olmaz 30 ![]() Onun tam tanımı ise “De ki O Rabb’imin işlerinden biridir” 31 ![]() Bütün mütekellimler bu görüşü benimsemiştir 32 ![]() Zihinler bu gerçeği ortaya çıkarmaktan kesinlikle âcizdir 33 ![]() Bu vücutta taht kurmuş bağımsız bir sultandır 34 ![]() Tahsin’in amacı son nefeste güzel imanla ölmektir 35 ![]() Âcil deva “Ölümden önce tövbe etmektir” Kaynak Âdem Akın* Remzi Demir** *Dr ![]() ![]() ![]() ![]() ** Doç ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hoca Tahsin Efendi Kimdir - Hoca Tahsin Efendi ve Felsefe İle İlgili Bir Şiiri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hoca Tahsin Efendi Kimdir - Hoca Tahsin Efendi ve Felsefe İle İlgili Bir ŞiiriEserleri Hoca Tahsîn Efendi’nin yazma ve basma halinde çok sayıda eseri bu-lunmaktadır ![]() ![]() Ayrıca tanınmış Fransız düşünürlerinden Constantin-François de Chasseboeuf Volney’nin (1757-1820), La loi naturelle ou catéchisme du citoyen français (Doğa Yasası veya Fransız Vatandaşının İlmihâli, 1792) adlı eserini, Nevâmîs-i Tabî‘iyye (Doğa Yasaları, İstanbul) adıyla çevirmiş, fakat yayımla-yamamıştır ![]() Bunların dışında Hoca Tahsîn Efendi, Mecmû‘a-i ‘Ulûm adıyla yayımla-dığı dergide, dönemin sıkça tartışılan konularına ilişkin çok sayıda makale yaz-mıştır: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() Fuzelâ-yı Be-nâmdan Bir Marîzin Eser-i Hazînidir Hoca Tahsîn Efendi’nin “Fuzelâ-yı Be-nâmdan Bir Marîzin Eser-i Hazî-nidir” başlığını taşıyan söz konusu şiiri, Hicrî 1297, Milâdî 1880 yılında Hazîne-i Evrâk’ın ikinci sayısında yayımlanmıştır ve toplam 35 beyittir ![]() Şair’in ölüm karşısındaki çaresizliğini ve üzüntüsünü aktaran bu felsefî şiir, özellikle ruh-beden ilişkisine değinmekte ve ölümden sonra ruhun bedenden ayrılmasını ve Lâhut Alemi’ne yükselmesini betimler ![]() ![]() ![]() Bana bî-dîn dedi erbâb-ı maraz İrtikâb eylediler kizbi hemân Ben dahi ânlara dindâr didim Yalanın karşulığı oldı yalan biçimindeki dörtlüğü de bunu kanıtlar niteliktedir ![]() Fuzelâ-yı Be-nâmdan Bir Marîzin Eser-i Hazînidir (Metin) 1 ![]() Eylemez eski kafesdir bu bedenle iktifâ 2 ![]() Merci‘idir ‘âlem-i lâhûta ister irtikâ 3 ![]() ‘Âkibet köhne libâsın cisimden olur cüdâ 4 ![]() “‛Accilû bi’t-tevbe kable’l-mevt”dir ‘âcil devâ 5 ![]() Sığmaz oldu hânesi rûhum kabarlaşmakdadır 6 ![]() Mehil arar her ân ecel ile pazarlaşmakdadır 7 ![]() ‘Âcilen kervân-ı ervâha katârlaşmakdadır Eydan 8 ![]() Zikr u fikr-i Hâlik etmekse kemâl-i hizmeti 9 ![]() Tûl-i dehrin var mı ‘ömr-i Âdem ile nisbeti 10 ![]() Olmalıydı ‘ömr-i Nûh ânın ekall müddeti Eydan 11 ![]() Etmeden bâg-ı hayâtın ictinâ esmârını 12 ![]() Gelmemiş mi ‘âleme ikmâl içün efkârını? 13 ![]() Cân hisâb etmez mi insânın kısa a‘mârını? Eydan 14 ![]() Cümle a‘zâ-yı teni tahrîk eder nisbet ile 15 ![]() Uğraşur merdâne def‘-i düşmen-i ‘illet ile 16 ![]() Son nefesde ta‘biyeden ayrılur hasret ile Eydan 17 ![]() Cevherinde cem‘-i azdâdı bulub tezkîr eden 18 ![]() Birbirine pek münâkız fi‘iller tedbîr eden 19 ![]() Var mı hâricden müzâhim işlerin tagyîr eden Eydan 20 ![]() Sıkletin levs-i ‘anâsırdan mı etmiş iktisâb 21 ![]() Gösterir ‘avdet içün gâhi tereddüd gâh şitâb 22 ![]() Muhtemeldir muzdarib eyler ânı havf-ı ‘itâb Eydan 23 ![]() Cevher-i zâtı mücerred mâddeden mahrûmdur 24 ![]() Cisme te’sîr u tasarruf ettiği meczûmdur 25 ![]() Doğrusu bir sırr-ı mahz-ı Sâni‘ u Kayyûm’dur Eydan 26 ![]() Olmamış bu mes’ele tâm hall bu âna kadar 27 ![]() Kendi bir seyyâledir kim işlerinden bî-haber 28 ![]() Kimse olmazsa telgrafda çıkar mı bir eser? Eydan 29 ![]() Bir şu‘â‘-ı nûr-ı Hakk’dır yok ânınçün in‘idâm 30 ![]() “Kul huva min emri Rabbî”dir âna ta‘rîf-i tâm 31 ![]() Hep bu re’ye tâbi‘ olmuş zümre-i ehl-i kelâm Eydan 32 ![]() İnkişâf-ı künhü mutlak mu‘ciz-i ezhândır 33 ![]() Bu vücûdda tahtı kurmuş müstakill sultândır 34 ![]() Maksad-ı “Tahsîn” hüsn-i hâtem-i ihsândır 35 ![]() “‛Accilû bi’t-tevbe kable’l-mevt”dir ‘âcil devâ |
![]() |
![]() |
![]() |
Hoca Tahsin Efendi Kimdir - Hoca Tahsin Efendi ve Felsefe İle İlgili Bir Şiiri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hoca Tahsin Efendi Kimdir - Hoca Tahsin Efendi ve Felsefe İle İlgili Bir ŞiiriBilindiği üzere 19 ![]() ![]() ![]() Bu yönde yürütülen çalışmaların öncülerinden birisi de, bu yüzyılda ya-şayan ve yapıtlarıyla Türk düşünce tarihini büyük ölçüde etkileyen Hoca Tah-sîn Efendi’dir ![]() ![]() Bu çalışmanın maksadı, bu düşünürün, Hazîne-i Evrâk’da yayımlanmış olan “Fuzelâ-yı Benâmdan Bir Marîzin Eser-i Hazînidir” (Ünlü Düşünürlerden Hoca Tahsîn Efendi’nin Hazin Bir Eseridir) adlı felsefî şiirinin aslını ve günümüz Türkçe’sine çevirisini sunmak ve okuyuculara tanıtmaktır ![]() Hayatı Son dönem Osmanlı bilginlerinden ve düşünürlerinden Hoca Tahsîn Efendi (1811-1881), Yanya’da doğmuştur ![]() ![]() Ardından yeni açılacak Dârülfünûn’da matematik ve doğa bilimleriyle ilgili dersleri okutacak öğretim üyelerini yetiştirmek ve Paris’teki Mekteb-i Osmânî’nin öğretim kadrosunda görevlendirilmek maksadıyla, Selim Sâbit Efendi ile birlikte 20 Mart 1857’de Paris’e gönderilmiştir ![]() Hoca Tahsîn Efendi, 1861’de Paris’ten dönmüş ve 1862 Eylül’ü başında bu defa, Abdülhak Hâmid Bey ve onun ağabeyi Abdülhâlik Nasûhî Bey ile bir-likte tekrar Paris’e gitmiştir ![]() ![]() 1867 ilkbaharı sonunda Paris’e gelen Namık Kemâl ve Yeni Osmanlılar ile ilişki ve dostluk kurmuş ve nihayet 28 Şubat 1869’da, hava değişimi ve te-davi için geldiği Nice şehrinde 12 Şubat’ta ölen Fuad Paşa’nın cenazesini de yanına alarak, İstanbul’a dönmüştür ![]() İstanbul’a geldikten sonra, 8 Kasım 1869’da, henüz kuruluş aşamasında olan Dârü’l-Fünûn’a müdür olarak atanmış ve bu yılın Ramazan ayında yapmış olduğu bilimsel konuşmalarla, çağdaş bilimleri Türk halkına tanıtmaya çalış-mıştır ![]() Yaklaşık olarak bir yıl sonra, 5 Aralık 1870’de, Hoca Tahsîn Efendi’nin “Terakkiyyât-ı ‘Ulûm” başlığını taşıyan konuşması ile bu aralar İstanbul’da bu-lunan tanınmış İslâm düşünürlerinden Cemâleddîn-i Afgânî’nin konuşması, dönemin dar görüşlü uleması tarafından İslâmiyet’e uygun bulunmayınca Dârü’l-Fünûn’dan uzaklaştırılmıştır ![]() Bunun üzerine Hoca Tahsîn Efendi, Bâbıâli’de Tersane Emini Yûsuf Efendi’nin Taşmekteb olarak da bilinen Sıbyan Mektebi’ne çekilmiş ve burada kendisini tamamen bilimsel araştırmalara ve eğitime vermiştir ![]() ![]() ![]() 1870’li yılların başında Memâlik-i İslâmiyye Coğrafya Cemiyeti’ni kurmuş ve dönemin önde gelen devlet ve düşünce adamlarından Münîf Paşa’nın yardımıyla bir ara kütüphaneler müfettişliğine getirilmiştir ![]() ![]() 13 Ekim 1879’da kurulan Cem‘iyyet-i ‘İlmiyye-i Arnavudiyye’nin yürütmüş olduğu bilimsel etkinliklerde görev almış ve ayrıca Batı bilimlerinin yurt içinde tanınmasını ve yayılmasını sağlamak maksadıyla Cem‘iyyet-i ‘İlmiyye adında bir bilim derneği kurmuştur ![]() ![]() Bu arada, sağlığı gittikçe bozulunca, Münîf Paşa onu, Erenköy’deki köşküne aldırmış ve 3 Temmuz 1881’de Erenköy’de ölen Hoca Tahsîn Efendi, Sahrâ-yı Cedîd Mezarlığı’nda toprağa verilmiştir ![]() |
![]() |
![]() |
|