![]() |
Ölü Deniz Yazmaları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ölü Deniz Yazmaları![]() Ölü Deniz Yazmaları 1947 yılında, Ölü Deniz Kıyısında Kumran'da, çobanlık yapan bir Bedevi'nin kaybolan hayvanlarını ararken girdiği bir mağarada bulduğu yazmalar bilim ve teoloji dünyasını alt üst etmişti ![]() ![]() Yazmaların 1947 yılında çoban tarafından bulunmasından sonra, bu yazmalar Kudüs Üniversitesi'nin eline geçmiş ve bu mağaralarda araştırmalar başlamıştır ![]() ![]() 10 yıl süresince 11 mağarada yapılan kazılar 800 kadar yazmanın ve bir çok parçanın gün ışığına çıkmasını sağlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Metinler daha çok deri üzerine yazılmış olmakla birlikte papirüs ve bakır üzerine yazılmış metinler de vardır ![]() ![]() ![]() Bu metinleri bir Yahudi topluluğunun yazdığına kuşku yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YAZMALARI KİMLER YAZDI? Yazmaların bir Yahudi tarikatına ait oldukları konusunda araştırmacılar görüş birliğine varmışlardır ![]() ![]() ![]() Çıkan yazmaların arasında bu tarikatın kurallarını belirleyen yazmalar da vardır ![]() ![]() Kanunlar yazmasında bu tarikatın kuralları ile ilgili ayrıntılı bilgi sahibi olabiliyoruz ![]() ![]() ![]() Yazmalara göre bu topluluk İsrail halkından çıkma , katılmak isteyen ve akıl ve disiplin sınavlarını verebilen herkese açıktı ![]() Tarikata girenler için , artık bu hayata başladığına ilişkin törenler yapılmaktaydı ![]() ![]() ![]() Yeni girenin tam olarak kabul edilmesi ise seneler sonra yaptığı işlere göre oluyordu ![]() Topluluk içinde ruhban sınıfının tam bir hegemonyası vardı ![]() ![]() ![]() ![]() "Kardeş"ler arasında ise tam bir sevgi ortamı öngörülmekteydi ![]() ![]() ![]() Topluluğa girenler maddi zevklerden uzaklaşmak, bunların peşinden koşmamak zorundaydılar ![]() ![]() Bu topluluk aynı zamanda “Kanun Evi” olarak da adlandırılıyordu ![]() ![]() Kanunlara karşı koyanlar ise cezalandırılıyor ve topluluktan ihraç ediliyorlardı ![]() Törenler : Topluluğa kabul edilen kişi tam bir yıl geçmeden bazı törenlere katılamıyordu ![]() Bu törenlerden en önemlisi ise arınma (purificatio) töreni idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir önemli tören de komünyon, topluluk yemeği idi ![]() ![]() Bu iki önemli tören de farklı şekillerle de olsa Hristiyanlığa geçmiştir ![]() ![]() YAZMALARIN İÇERİĞİ Daha önce de belirttiğimiz gibi 11 mağaradan çeşitli boyutlarda yazmalar çıkmıştır ![]() ![]() ![]() Bu yazmaların konuları çeşitlidir ![]() - Yaradılış (Tekvin bölümünün apokrif’i) - Kurallar - Işık oğulları ve Karanlık oğulları (İyi kötü mücadelesini anlatan yazılar) - Tevrat yorumları - İlahiler Ölü Deniz yazmaları içinde farklı konularda olanlar olsa da kabaca bu başlıklar altında toplanabilirler ![]() Bir envanter çıkartmak gerekirse, parçalı olarak 600 civarında yazma sözkonusudur ![]() ![]() ![]() Bulunan parçalardan bir bölümü de , 1896-1897 yıllarında Kahire’de bir sinagogda Salomon Schechter tarafından bulunan ve 1910’da yayımlanan yazmalarla aynı bölümleri içermektedir ![]() ![]() Bakır Rulolar Ölü deniz yazmaları içinde en ilginç olanları da kuşkusuz bakır rulolardır ![]() ![]() Bu rulo’nun bir hazine hakkında bilgi vermesi , yazmaları araştıran ekibi de şaşırtmış, hatta bunu ilk tercüme eden John Marco Allegro’nun bunu basması bu ekip tarafından, define avcılarının hücum etmesi korkusuyla engellenmiştir ![]() Bu keşif bilim dünyasını da ikiye bölmüştür ![]() ![]() Bunun gerçek hazine olduğunu iddia edenler bu hazinelerin birinci ya da ikinici tapınaktan geldiğini ve Esseniler tarafından saklandığını söylemektedirler ![]() Bunun tersini iddia edenler ise Kumran Essenileri’nin bu kadar zenginliğe sahip olamayacaklarını ve Kudüsteki toplulukla olan ilişkilerinin kötülüğünden, tapınaktaki hazineleri elde edemeyeceklerini söylemektedirler ![]() Bu hazinelerin gerçek anlamı ne olursa olsun bu hazineleri arayanlar, hatta bu hazineleri Tapınakçıların bulduğunu söyleyenler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() TOPLULUĞUN ÖĞRETİLERİ Topluluk kaçınılmaz olarak Tevrat’da geçen ana kavramlara bağlı idi ancak yine de kendine özgü görüşler geliştirmişti ![]() Ölü Deniz yazmaları incelendiğinde , topluluğun kendine özgü doktrinleri ve topluluk kurallarının büyük ölçüde yazıya geçirildiği görülmüştür ![]() Topluluğun inanışına göre, topluluk kutsal yazılardaki gizemleri anlamış ve bunların sırrına ermektedir ![]() ![]() Bu şekli ile bu topluluk ezoterik karakterini göstermektedir ![]() ![]() ![]() İyi – Kötü Karşıtlığı Topluluğun öğretilerinde en ilgi çekici husus , Zerdüştlük’de olduğu gibi , iyi ve kötü güçlerin karşıtlığının önemli bir yer tutmasıdır ![]() İyi güçlere hükmeden güç topluluk tarafından “Işık Prensi” diye adlandırılmaktaydı ![]() ![]() ![]() ![]() Ölü Deniz yazmalarına göre, Tanrı insana iki tür ruh vermişti ![]() ![]() ![]() Sapkınlık ise karanlıkların kaynağından, Işık Prensi’nin elinde Doğruluk oğullarının hükümdarlığı vardı, Işık yolundan yürüyorlardı ![]() Karanlıklar Prensi ise Sapkınlık oğullarının hükümdarlığını elinde bulunduruyordu, Ve onlar Karanlıkların yolundan yürüyorlardı ![]() Kralların dördüncü bölümünde de buna benzer ifadeler geçer ![]() ![]() Burada dikkat edilmesi gereken, Işık ve Karanlıklar Prensinin İyi ve kötü tanrılar olarak düşünülmemesi gerektiğidir ![]() ![]() ![]() Bu onun gizemi ve bilgeliğinin zaferidir ![]() Ve Tanrı yeniden geldiği vakit doğruluk sonsuza kadar hükmedecektir ![]() Ancak iyi ve kötünün savaşı Tanrı’nın geleceği hüküm gününe kadar sürmektedir ![]() Bu bölümler bize, Hıristiyanlığın kökeni, daha başka bir deyişle Hıristiyanlıktaki Şeytan kavramının kökeni hakkında bilgi vermektedir ![]() Kişilerin Işık Oğullarına ya da Karanlık oğullarına katılmaları tamamen Tanrı’nın önceden yaptığı bir seçim olarak belirlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buradaki bir dikkat çekici nokta da , hüküm gününde ödüllendirilme ve cezalandırılma kavramlarıdır ![]() Hüküm günü geldiğinde “ölüler topraktan kalkacaklar” (Savaş Kuralları Yazması 12,5) ve son mücadele başlayacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Mesih beklentisi Mesih beklentisi de topluluğun doktrinlerinin önemli bir öğesidir ![]() Değişik tarihlere tarihlenen belgeler ışığında, Mesih beklentisi topluluğun tarihi boyunca da farklılık göstermiş , yukarıda adı geçen kavramlarla karışmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adalet Üstadı Yazmalarda geçen bir önemli kavram da “more hassedek” diye adlandırılan ve Adaletin Efendisi, Adalet Üsdatı ya da Adil olan, Adil Efendi diye tercüme edebileceğimiz kavramdır ![]() ![]() Bazı yazmalara göre Adalet Üsdatı, İsa’dan önce 180-60 yılları arasında bir dönemde yaşamış ve ölmüş biridir ![]() ![]() ![]() Ancak Adalet Üsdatı hakkındaki bilgilerimiz oldukça kısıtlıdır ![]() Ölü Deniz yazmaları arasındaki Habakkuk yorumuna göre, Habakkuk kitaabı aslında Adalet Üsdatı’nı anlatmaktadır ve zamanın sonunun geldiğini haber vermek de Adalet Üsdatı’na düşmüştür: “Ve Tanrı son nesile neler olacağını yazmasını Habakkuk’a bildirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada bir başka dikkat çekici nokta da, Kumran topluluğu zamanında çok yaygın olan, zamanın sonunun geldiği düşüncesinin, Adalet Üsdatı tarafından ele alınıyor olmasıdır ![]() ![]() ![]() Zamanların sonunun geldiğini söyleyen Adalet Üsdatı, Habakkuk yorumuna göre etrafındaki insanların karşı koyması ile karşılaşmış ve onlar tarafından suçlanmış, hatta cezalandırılmıştır ![]() ![]() Şam yazmasına göre ise Adalet Üstadı Tanrı’dan esin alan biri olmaktan öte, insanlara yol gösteren bir rehberdir ![]() ![]() KUMRAN TOPLULUĞUNUN KİMLİĞİ Kumran topluluğunun döneminde varolan hangi Yahudi tarikatı ile ilşkili olduğu uzun zamandan beri tartışma konusudur ![]() Topluluğun belgelerinin yazım tarihlerinin yaklaşık MÖ 100 ılından MS 68 yılına kadar uzanması, ilk hristiyanlar da dahil olmak üzere dönem içinde varolan bütün Yahudi topluluklarının incelenmesini gerektirmektedir ![]() Dönemin toplulukları incelendiğinde, Kumran topluluğu ile en çok Esseniler arasında benzerlikler göze çarpmaktadır ![]() Esseniler hakkında bize bilgi verenlerin başında Flavius Josephus ve İskenderiyeli Philon gelir ![]() ![]() ![]() “ Topluluğa girmek isteyenler hemen kabul edilmezler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun dışında, topluluk içindeki hiyerarşi, din adamlarına gösterilen saygı, ortaklaşmacı yaşam hakkında bilgiler, temizlik ve adalet gibi kavramlar hakkındaki bilgiler, ezoterik bilgiler ve kutsal kitapların çalışılması , inançlar gibi bir çok konularda antik yazarların Esseniler hakkında verdikleri bilgiler ve Ölü Deniz yazmaları arasında ortak yönler bulunmuştur ![]() Son zamanlarda yapılan araştırmalarda da Essenilerin Kumran’da yaşadığının ortaya çıkması , Kumran topluluğunun essenilerden oluştuğu yönündeki savları kuvvetlendirmiştir ![]() Biz de bu savlara sadık kalacağımızdan ve bunları çürütecek kanıtlar olmadığından ya da bulunamadığından Kumran topluluğunu Esseniler olarak kabul edeceğiz ![]() HIRİSTİYAN DİNİNİN KÖKENLERİ VE YAZMALAR Yazmaların bulunması ve okunması Hıristiyanlığın orijinalliği konusunu da tartışmaya açmıştır ![]() ![]() Mesih sözcüğü köken olarak "yağlanmak" sözcüğünden gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() İlk yapılan çalışmalar toplulukta iki Mesih beklentisi olduğunu göstermiştir ![]() ![]() ![]() Yazmalarda geçen bir ilginç terim de Tanrı'nın Oğlu terimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu metin aynı zamanda Luka İncili ile de büyük paralellik göstermektedir : "Melek ona 'Korkma Meryem' dedi, 'Sen Tanrı'nın lutfuna eriştin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında "Tanrı'nın Oğlu" deyiminin İsa'dan önce karşımıza çıkması bu kadar şaşırtıcı olmamalıdır ; çünkü eski Mısır'dan, Mezopotamya'dan Roma'ya kadar yöneticiler kendilerini Tanrı soyundan gelen ya da Tanrı'nın oğlu olarak adlandırmışlardır ![]() İsa’nın Essenilerle olan ilişkisi hakkında elimizde daha bir çok ipucu vardır ![]() ![]() - İsa’nın son yemeği , Essenilerin komünyon yemeği ile bağlantılıdır ![]() ![]() ![]() - Eski bir geleneğe göre İsa Salı akşamı Paskalya yemeğini yemiş, aynı gece tutuklanmış, ve Cuma günü çarmıha gerilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - İsa etrafında on iki havari toplamıştır ![]() ![]() ![]() - Sayılarla ilgili bir başka sembol de Markos’da geçer :“İsa onlara, küme küme yeşil çimenlerin üzerine oturmalarını buyurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İncillerden bize ulaşan İsa ile ilgili bilgiler onun Kumran topluluğu ile ilişkisi olduğunu , hatta bir Esseni olduğunu düşündürtmektedir ![]() ![]() İsa’nın davranışları Essenilere aykırıdır ![]() ![]() Bir önemli ayrım da Esseni düşüncesinin ezoterik ve inisiyasyona dayalı olmasına rağmeni İsa’nın halkın içinden, seçim yapmadan müritlerini toplamasıdır ![]() Ancak burada, İsa’nın Esseniler içinden çıkan, onların düşüncesini ortaya koyan ancak uygulamalarına karşı çıkan bir “sapkın” olduğunu düşünebiliriz ![]() İncil'de adı geçen kişiler içinde Esseni olduğu düşünülen sadece İsa değildir ![]() Ölü Deniz Yazmaları ve Vaftizci Yahya Vaftizci Yahya İncil’de geçen en ilginç kişiliklerden birisidir ![]() ![]() Yahya’nın Esseni olduğu görüşü çok defalar ortaya atılmıştı ![]() ![]() İlk olarak bu topluluğun bulunduğu yerle Yahya’nın ortaya çıktığı yer arasında coğafi bir yakınlık vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yahya’nın ailesinin de ruhban sınıfından gelmesi de Yahya’nın bu konuda eğitim almış olma olasılığını güçlendirmektedir ![]() ![]() Matta’ya göre (3,4) “Yahya’nın deve tüyünden giysisi, belinde deriden kuşağı vardı ![]() ![]() ![]() Yahay ile Esseniler arasındaki bir ilginç bağ da Yahya’nın söylediklerindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ifadelerle Ölü deniz yazmaları arasında büyük benzerlikler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada ilginç olan bir nokta da , döneminde , Josephus’un da belirttiği gibi, Ferisiler, Sudukiler ve Essenilerin bilinmesine rağmen Yahya’nın sadece ikisine atıfta bulunması ve İncillerde Essenilerin ihmal edilmesidir ![]() ![]() ![]() Yahya’nın hayatında da Essenilere benzeyen yönler vardır ![]() ![]() Ancak Yahya da, İsa’nın mesihliğinde gördüğümüz gibi, topluluğunu genişletmeye çalışmış ve öğretisini geniş kitlelere yaymaya uğraşmıştır ![]() ![]() ![]() İsa’dan sonra Esseni uygulamaları İsa’dan sonra da İsa’nın yolunu izleyenler bazı Esseni adetlerini uygulamışlardır ![]() İlk Hristiyan topluluklarının ortaklaşmacı yapısı zaten Esseni topluluklarını anımsatmaktadır ![]() ![]() ![]() Bunu dışında Hristianlığın bir çok motifi ile – erken Hristiyanlıkta günde üç kez dua, vaftiz ve vaftizden sonra beyaz giyme, Şeytan – Essenilerin adetlerinin benzerliği de dikkat çekicidir ![]() Bu durum ilk Hristiyan toplulukları ile Essenilerin arasındaki coğrafi yakınlık ile açıklanmaya çalışılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Essenilerin Pavlus üzerindeki etkisi Esseni etkisi hakında söylenmesi gereken bir başka husus da Pavlus’un Essenilerdan etkilenmiş olabileceği hususudur ![]() ![]() Pavlus Korintlilere ikinci mektubunda şöyle der: “Üstün gücün bizden değil Tanrı’dan kaynaklandığı bilinsin diye biz bu hazineye toprak(kil) kaplar içinde sahibiz” (4,7) ![]() ![]() ![]() Pavlus’un Koloselilere mektubunda ise “Bizi kutsalların ışıktaki mirasına ortak olmaya yeterli kılan Baba’ya şükretmeniz için dua ediyoruz” (1,12) diye bir bölüm vardır ![]() ![]() Yine aynı mektuptaki “O bizi karanlığın hükümranlığından kurtarıp sevgili oğlunun egemenliğine aktardı” (1,13) ifadesi de bize Ölü Deniz yazmalarında sıkça geçen ışık ve karanlık egemenliklerini anımsamaktadır ![]() Oysa ışık ve karanlık arasındaki bu mücadele Pavlus’un mektuplarında sıkça geçmektedir ![]() Romalılara Mektup’da şöyle denilmektedir: “Gece ilerlemiş, gündüz yaklaşmıştır ![]() ![]() ![]() Işık ile karanlık arasındaki mücadele Pavlus ‘un Korintlilere ikinci mektubunda çok ilginç bir şekilde geçer : “İmansızlarla aynı boyunduruğa girmeyin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elçilerin İşlerinde ise Pavlus’a İsa tarafından şu sözler söylenmektedir: “Seni ulusların gözlerini açmak ve onları karanlıktan ışığa, Şeytan’ın hükümranlığından Tanrı’ya döndürmek için gönderiyorum ![]() ![]() SONUÇ Ölü Deniz yazmaları keşfinden itibaren büyük gürültü koparmış ve üzerinde bir çok teori üretilmiştir ![]() En dikkat çekici tarafı ise Hristiyanlığın kaynakları hakkındaki görüşlerin değişmesine neden olmasıdır ![]() Ancak bir öğretiye körü körüne inanan insanların özgün düşünerek kendi inançlarını sorgulaması beklenemez ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun dışında bu yazmalara ulaşıp,onları okuduktan sonra dinden çıkan din adamları ya da okudukları ve tepkiler karşısında alkole sığınan John Strugnell gibi araştırmacılar da çıkmıştır ![]() Ölü Deniz yazmaları hakkında yapılacak tarafsız bir araştırma Hristiyanlık hakkındaki görüşlerimizi kökünden değiştireceği kesindir ![]() ![]() KAYNAKÇA ALLEGRO John Marco, The People of the Dead Sea Scrolls, Doubleday &Company Inc ![]() ALLEGRO John Marco, The Treasure of the Copper Scroll, Doubleday Anchor Books, New York, 1964 BAIGNENT Michael, LEIGH Richard, The Dead Sea Scrolls Deception, Touchstone, New York, 1991 DANILEOU Jean, Les Manuscrits de la Mer Morte et les Origines du Christianisme, Editions de l’Orante, Paris, 1974 EISENMAN Robert, James, the Brother of Jesus, Penguin Books, New York, 1998 FEATHER Robert, The Copper Scroll Decoded, Thorsons, London, 2000 GASTER Theodor H ![]() LAPERROUSAZ E ![]() ![]() SHANKS Hershel, The Mystery and Meaning of the Dead Sea Scrolls, Random house, New York, 1998 VERMES G ![]() hermetics sayfasından alıntı yapılmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ölü Deniz Yazmaları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ölü Deniz YazmalarıÖlü Deniz Yazmaları ![]() Bilinen ve bulunan en eski dinsel yazılar İnsanlık tarihi dinsel inançlar yönünden incelendiğinde, kutsal din metinlerinin azlığı dikkat çeker ve hatta eldeki örneklerin gerçekliği ve değiştirilmediği tartışma konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1947 yılında, Filistin´deki Ölü Deniz´in kuzeybatı kıyısındaki Qumran Vadisi´nde keçilerini otlatan Tamirahlı Muhammed Ad-Dib adlı çoban çocuk, kaybolan keçisini bulmak için kayaların arasında dolaşırken, bir mağara girişiyle karşılaştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() mağaraların bulunduğu dağların arasındaki kıraç toprakların üzerindeki karmaşık oluşumları ortaya çıkarırken, yazıtları yazanları tanımlamada yardımcı oldular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölü Deniz Ölü Deniz, Kudüs´ten yaklaşık 15 mil batıda, İsrail ve Ürdün arasında bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|