![]() |
Namazların Mekruhları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazların MekruhlarıNamaz içinde yapılması veya yapılmaması mekruh olan şeyler tahrîmî (harama yakın) ve tenzihi (helâla yakın) olmak üzere iki kısımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namazda mekruh olan şeylerin başlıcaları şunlardır: 1) Namaz kılarken bir özür bulunmaksızın bir direğe, duvara veya sopaya dayanmak mekruhtur ![]() 2) Namazda bir sağa ve bir sola doğru meyletmek mekruhtur ![]() ![]() 3) Bir özür olmaksızın namazda birbiri peşine olmamak üzere birkaç adım yürümek mekruhtur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4) Namazda bit veya pire tutmak ve öldürmek veya kovalamak mekruhtur ![]() ![]() 5) Namazda hoş bir kokuyu koklamak, tükrüğü atmak veya elbise ile bir iki kez yelpazelenmek, namazdan önce veya namaz içinde erkek için kolları dirseklere doğru toplamak mekruhtur ![]() 6) Namazın kıyam, rükû ve secde hallerinde, bir özür bulunmaksızın elleri sünnet olduğu üzere konulması gereken yerler üzerine koymamak mekruhtur ![]() ![]() ![]() ![]() 7) Namazda dizleri yere koymadan önce elleri yere koymak ve secdeden kalkarken dizleri ellerden önce kaldırmak mekruhtur ![]() ![]() 8) Namazda kıç üzerine oturup but ve bacakları yukarıya dikmek mekruhtur ![]() 9) Erkeklerin secde ederken kolları tamamiyle yere döşemeleri mekruhtur ![]() 10) Rükû veya secde yaparken, başlangıç tekbirinde olduğu gibi elleri yukarıya kaldırmak mekruhtur ![]() 11) Namaz içinde bir özür olmaksızın bağdaş kurmak veya dizleri dikip oturmak mekruhtur ![]() 12) Rükûda ve secdede, kavme ile celsede sükûneti terk etmek (duraklama yapmaksızın hareket halinde bulunmak) ve çok acele rükû ile secde yapmak mekruhtur ![]() 13) Namazda gerinmek, esnemek ve el ile ağzı kapamak mekruhtur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 14) Namazda bir zaruret olmaksızın kendi arzusu ile öksürmek mekruhtur ![]() ![]() 15) Namazda sesi işitilmeyecek derecede üfürmek mekruhtur ![]() ![]() 16) Namaz içinde verilen selâmı el ile veya baş işareti ile almak mekruhtur ![]() 17) Namazda okumaya engel olmayacak miktarda ağıza altın, gümüş, inci ve benzeri erimez bir şey almak mekruhtur ![]() ![]() ![]() 18) Namazda, dişlerin arasında bulunan nohut tanesinden küçük bir yemek parçasını yutmak mekruhtur ![]() ![]() 19) Yenmesi yasak olmayan bir yemek hazır olduğu halde namaza başlamak mekruhtur ![]() ![]() ![]() 20) Namazda gözleri yummak, gözleri semaya doğru kaldırmak veya sağa-sola bakmak veya boynunu çevirerek sağa-sola bakmak mekruhtur ![]() ![]() 21) Namazda iki elin parmaklarını birbirine çatmak, parmak çıtlatmak veya çıtlayacak şekilde sıkmak ve elleri böğrüne koymak mekruhtur ![]() 22) Namazda daha selâm vermeden terleri veya yüze dokunmuş olan toprakları silmek mekruhtur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 23) Rükû halinde sünnet üzere olan duruma aykırı bir şekilde başı yukarı tutmak veya aşağıya indirmek, imamdan önce rükûa veya secdeye gitmek ve ondan önce rükûdan veya secdeden baş kaldırmak mekruhtur ![]() ![]() ![]() 24) Rükûda veya secdede tesbihleri terk etmek veya üçden az okumak mekruhtur ![]() 25) Kıyamdan rükûa, rükûdan secdeye, secdeden kıyama geçiş hallerinde meşru olan tekbirleri ve zikirleri, bu intikallerden sonra okumak mekruhtur ![]() ![]() ![]() 26) Kırda namaz kılarken çakıl taşlarını el ile düzeltmek mekruhtur ![]() ![]() ![]() 27) Başkasına ait olan bir yerde, sahibinin rızası olmaksızın kılanan namaz mekruhtur ![]() ![]() 28) Bir kimse başkasına ait olan bir yer ile herkese ait bir yol üzerinde namaz kılmak mecburiyetinde kalsa, bakılır: Eğer şahsa ait yer ekilmiş veya gayri müslime ait ise, o yol üzerinde kılması daha iyidir ![]() ![]() 29) Namazı huzuru bozacak ve kalbi meşgul edecek şeylerin bulunduğu yerlerde kılmak mekruhtur ![]() ![]() ![]() 30) Yanmakta olan sobaya, ocağa ve ateş dolu mangala karşı namaz kılmak mekruhtur ![]() ![]() ![]() ![]() 31) Bir insanın yüzüne karşı, arada engel olmaksızın namaz kılmak mekruhtur ![]() ![]() ![]() 32) Temiz olmayan şeylere karşı ve temiz olmayan şeyler yakınında namaz kılmak mekruhtur ![]() ![]() ![]() ![]() 33) Namazda bir gerek bulunmaksızın bir çocuğu yüklenmek veya kendisini meşgul edecek bir eşya taşımak mekruhtur ![]() 34) Helaya (tuvalet) gitmek sıkıntısı olduğu halde namaza başlamak mekruhtur ![]() ![]() ![]() ![]() 35) Namaz engel olmayacak mikdardan az bir pisliğin elbisede, bedende ve namaz yerinde bulunması mekruhtur ![]() 36) Kirli elbiselerle, ev işlerinde giyilen elbiselerle namaz kılmak mekruhtur ![]() ![]() ![]() 37) Bir özür olmaksızın elbiseyi giymeyip omuzlar üzerine alarak salıvermek suretiyle namaz kılmak mekruhtur ![]() 38) Namazda, elleri çıkaracak bir aralık bırakmaksızın ihram gibi bir şeyin içine bürünmek mekruhtur ![]() 39) Bir özür olmadan yalnız tek bir elbise ile (bir entari ile) namaz kılmak mekruhtur ![]() ![]() 40) Bir zaruret olmaksızın erkeklerin ipek elbise ile namaz kılması mekruhtur ![]() ![]() 41) Elbiseyi topraktan veya diz yerinin belirmesinden korumak için rükûa veya secdeye giderken "az bir hareketle" yukarıya çekmek mekruhtur ![]() ![]() 42) Namazı gasbedilmiş bir elbise ile kılmak mekruhtur ![]() ![]() ![]() 43) Erkeklerin secde ederken yere değmesin diye, bütün saçlarını arka tarafa toplayıp bağlamaları mekruhtur ![]() 44) Erkeklerin uzatmış oldukları saçlarını, kadınlar gibi bağlayıp başlarının üzerinde bağlamış veya başlarının etrafına sarmış oldukları halde namaz kılmaları mekruhtur ![]() ![]() 45) Namaz içinde az bir hareketle insanın üzerinde elbise çıkarması, başındaki sarığı çıkarması veya böylece bir şeyi giyinmesi veya başını sarması mekruhtur ![]() ![]() ![]() 46) Namazda başın etrafına mendil gibi bir şey bağlayıp tepesini açık bırakmak mekruhtur ![]() 47) Namazda tenbellikten ve gevşeklikten dolayı başı açık bulundurmak mekruhtur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir de namazda tevazu ve huşu maksadı ile başı açık bırakmakda bir kerahet yoktur, denilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şunu da ilâve edelim ki, biz namazlarımızı Peygamber Efendimizin kıldığı gibi kılmakla emrolunmuşuz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konuda kerahet ve fazilet erkeklere göredir ![]() ![]() ![]() ![]() 48) Namaz kılanın başı üstünde veya kendisine yakın olarak ön tarafında veya kendisine yakın olmasa da, sağ ve sol tarafından hizasındaki duvar veya tavan üzerine çizilmiş veya asılmış büstümsü canlı yaratık şekillerin bulunması mekruhtur ![]() ![]() ![]() Namaz kılanın ayakları altında veya oturduğu yerde bulunan veya karşıdan organları seçilemeycek kadar küçük olan veya başları kesilmiş veya yüzleri büsbütün silinmiş veya örtülüp yok edilmiş bulunan bir resmin bulunması, namaz bakımından keraheti gerektirmez ![]() Yine, kese ve cüzdan gibi şeyler içinde bulunan paralar üzerinde basılı bulunan resimler veya bir organda dövme suretiyle çizilip elbise ile örtülen şekiller veya yüzük taşına oyulup belirsiz halde kalan resimler namazın kerahetini gerektirmez ![]() Canlılara ait olmayan resimlerde de kerahet yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 49) Üzerinde canlı resimleri bulunan bir elbise ile namaz kılınması ve canlıya ait bir resim üzerine secde edilmesi mekruhtur ![]() ![]() Bir de yere serili olup üzerinde böyle resimler bulunan bir serginin, resim bulunmayan kısmında namaz kılınması ve secde edilmesi mekruh değildir ![]() Bilindiği gibi, öteden beri birçok kavimler, yalnız bir olan Allah'a iman inancını bırakıp şirke düşmüşler ve tasarladıkları canlı tanrılarının resim ve heykellerini yaparak onlara tapınmışlar, hürmet göstermişler ve ibadethanelerini onlarla doldurmuşlardır ![]() Bugün madde yönünden pek yüksek görülen nice milletler de henüz kendilerini böyle putlara tapmaktan kurtaramıyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekten hiç bir müslümanın bu gibi resim ve heykellere tapınmak hatırından geçmez ![]() ![]() 50) Namazın mekruhlarının bir kısmı "İmamet ve Cemaat" konusunda, bir kısmı da "Kıraat ve Evkat-ı Salât" bölümünde ve diğer konularında yeri geldikçe anlatılmıştır ![]() 51) Yanılma olmaksızın ve sehiv secdelerini gerektirmeksizin keraheti tahrimiye ile kılınan namazların iade edilmesi vacibdir ![]() ![]() ![]() ![]() Tercih edilen görüşe göre, kerahetle kılınan önceki namazla farz yerine getirilmiş olup iade sureti ile kılınan namaz ise onun eksiklerini tamamlayıcı yerine geçmiş bulunur ![]() |
![]() |
![]() |
|