![]() |
Türk Tiyatrosu ve Tarihi Gelişimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tiyatrosu ve Tarihi GelişimiTürk tiyatrosu Anadolu uygarlığını oluşturan çeşitli toplumların, Anadolu'ya göç eden Türklerin atalarının ve İslâm dünyasının kültürel birikimine dayanan, hem Doğu hem de Batı kaynaklı etkileri içeren bir seyirlik geleneği üstün de gelişmiştir ![]() BATILI ANLAMDA TÜRK TİYATROSU Türk halkı Batı modelinde tiyatroyla azınlıkların sunduğu tiyatro gösterileri yoluyla bir ölçüde tanışıyordu ![]() ![]() Batı tiyatrosunun Türk kültürüne tam anlamıyla aktarılması Tanzimat'ta oluşmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat Fermanı'nın ilanıyla, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulması arasında (1839- 1923) yer alan hazırlık aşaması ve Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze uzanan gelişme aşaması ![]() 1839- 1923 DÖNEMİ Çağdaş Türk tiyatrosuna ilk öneli adım 1860'ta yapılan Gedikpaşa Tiyatrosu'yla atılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'de Batılı anlamda tiyatronun kuramsallaşması ve Türkçe oyun sergilenmesi yolunda Ermeni sanatçıların katkısı, melodrama ağırlık veren Mardiros Mınakyan ve Ahmed Vefik Paşa'nın Moliere uyarlamalarına ağırlık veren Tomas Fasulyeciyan'ın katkılarıyla sürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1923'TEN GÜNÜMÜZE Cumhuriyet döneminde tiyatroda Batı modelini benimseyen Türkiye, gerek tiyatronun kurumsallaşması, gerekse oyun yazarlığının gelişmesi bakımından önemli atılımlara sahne oldu ![]() Tiyatroyu Türkiye'de çağdaş bir sanat alanına dönüştürme yolunda ilk büyük katkı ünlü tiyatro ve sinema adamı Muhsin Ertuğrul'dan geldi ![]() ![]() Eğitim görmüş tiyatrocuların yetişmesinde büyük hizmet vermiş olan Ankara Devlet Konservatuvarı ise, Musiki ve Temsil Akademisi'nin bir bölümü olarak açıldı ![]() ![]() ![]() 1950'den sonra tiyatro kuramlarının gelişmesi bakımından önemli atılımlar gerçekleştirilmeye başlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk oyun yazarlığı, Cumhuriyet döneminde Batı modelini uygulayan tiyatronun kurumsallaşması yolunda yapılan atılıma koşut olarak gelişme gösterdi ![]() ![]() ![]() ![]() Türk oyun yazarlığında Cumhuriyetin ilk 30 yılında ağırlık kazanan eleştirel gerçekçi yaklaşım etkisini günümüze değin sürdürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1960'lar Türk tiyatro edebiyatı içinde parlak bir dönem oldu ![]() ![]() ![]() Bu dönemin en yaygın türlerinden biri de konularını Osmanlı tarihinden, halk kahramanlarının yaşamlarından ve mitolojiden alan, şiir diliyle yazılmış oyunlardır ![]() ![]() ![]() ![]() Türk oyun yazarlığına öz ve biçim açısından kişiliğini kazandırma yolunda önemli bir katkı 1960'larda Haldun Taner'den geldi ![]() ![]() 1970'lerde pek çok topluluk ağırlıkla politik tiyatro üstünde durdu ![]() ![]() ![]() 1980'lerde ise oyun yazarlığı nicelik ve nitelik açısından bir durgunluk yaşadı ![]() ![]() GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU Geleneksel Türk tiyatrosu seyirlik, köy oyunları ve halk tiyatrosu geleneğini içerecek bir biçimde, hem sözsüz, hem de söze dayanan dramatik nitelikli oyunlar için kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Daha çok kentsel kesimde gelişmiş olan halk tiyatrosu geleneği içinde söze dayalı türlerin başında meddah, kukla, Karagöz ve Ortaoyunu yer almaktadır ![]() ![]() ![]() Geleneksel Türk tiyatrosunun gerek kırsal, gerekse kentsel kesimde görülen türlerinin ortak özelliklerinin başında, yazılı bir metne değil doğaçlamaya dayanması ve belirli bir tiyatro yapısı ya da sahne gerektirmesi gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meddahlık Türklerde Orta Asya'dan bu yana var olan hikaye anlatma geleneğinin İslam kültüründeki benzer gelenekle birleşmesiyle gelişmiş, son biçimini 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Tiyatrosu ve Tarihi Gelişimi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tiyatrosu ve Tarihi GelişimiTürk Tiyatrosu Tarihi Türk Tiyatrosu Tarihi kökleri tarihin çok eski yıllarına dayanır ![]() ![]() Geleneksel Türk Tiyatrosu Birbirinden bazı farklılıklar gösterse de iki gelenek günümüze kadar yaşayabilmiştir ![]() ![]() Türk köylüsünün eski bolluk, kuttörenleri ve çeşitli canlıların taklitleriyle birlikte olan seyirlik oyunları zamanla değişikliklere uğramasına karşın, günümüze kadar yaşayabilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk seyirlik oyunlarında birtakım ortak noktalar görülmektedir: [*]Geleneksel Türk tiyatrosunda taklit en önemli yeri tutmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU Zamanımızdan yaklaşık dört bin yıl önce Orta Asya’da yaşayan Türk boylarının bulunduğunu biliyoruz ![]() ![]() ![]() Zamanla içeriği genişleyen dinsel törenler,geleneksel törenler haline gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Orta Asya’daki Türklerin; dine,destan ve efsanelere dayalı dramatik gösterileri dışında tiyatro gelenekleriyle ilgili yeterli bilgimiz yoktur ![]() ![]() ![]() “Türklerin Çinlilerle yaptıkları savaşlardan biri… Bir Türk kahramanı savaşa gider ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() ![]() Köylü Tiyatrosu Geleneği Kırsal bölgelerde,köylerde görülen ,daha çok yöresel yaşamdan konularını alan seyirlik oyunların oluşturduğu bir tiyatro geleneğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halk Tiyatrosu Geleneği Halk tiyatrosu geleneği içinde oyunların en yaygınları meddah,karagöz ve orta oyunudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MEDDAH Meddahlık Bir oyuncunun tek başına hazırlayıp sunduğu seyirlik temaşa türüdür Meddah taklitler yaparak,hoş hikaye anlatarak halkıeğlendiren sanatıdır ![]() KARAGÖZ | Karagöz deve(veya sığır) derisinden kesilip boyanmış insan biçimlerini beyaz bir perde üzerine arkadan ışık vererek yansıtma yoluyla oynatılan oyun Başlıca iki karekteri vardır ![]() Karagöz: Oyunda halk görüşünü ve duyuşunu veren kimse Hacivat: Kendini halktan üstün gören bilgilik taslayan kitap dil kullanma gibi özentşleri olan kimse ![]() ORTAOYUNU Etrafı seyirci ile çevrilmiş bir meydanda herhangi bir metne bağlı kalmadan oynanan doğalama bir oyundur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Tiyatrosu ve Tarihi Gelişimi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tiyatrosu ve Tarihi GelişimiTANZİMAT VE İSTİBDAT DÖNEMİNDE TÜRK TİYATROSU (1839-1908) 1839 Tanzimat Dönemi’nin başlangıcı olarak benimsenirken aynı yıl tiyatro bakımından da bir önem taşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tiyatronun Batılılaşmasına Neden Olan Etkenler 1-Saray ve Çevresi: Batılılaşmada girişim padişahlardan gelmiştir ![]() ![]() ![]() Saray daha baştan beri geleneksel tiyatromuz için uygun bir ortamdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() İlk başlarda sarayda temsil veren sanatçılar daha çok gözbağcılar ve sirk topluluklarıydı ![]() ![]() Saray içinde önce geçici tiyatrolar yapıldı ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Abdülaziz çağında saray ve çevresinin tiyatrosu kısıtlanmış olmakla birlikte tersine dışarda Türk Tiyatrosu altın çağını yaşamıştır ![]() ![]() ![]() 2-Yüksek Devlet Görevlileri-Türk Elçileri-Basın Batı Tiyatrosu ile tanışıklığımızda ve bu tiyatronun ülkemizde gelişmesinde saray ve çevresi ölçüsünde belki daha da önemli bir etken olarak devlet görevlilerinin, dışarıya giden Türk elçilerinin ve yeni gelişmekte olan basın ve yayınında önemli katkısı vardır ![]() ![]() Avrupa Tiyatrosu’nun tanınmasında Tanzimat öncesi ve sonrası kurulan elçiliklerimizinde önemli katkısı vardır ![]() ![]() Tiyatronun tanınmasında basının önemli yardımı görülmüştür ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Kimi elçiler,elçilikleri içinde tiyatro yaptırıp, burada temsiller verdirmişlerdir, bu temsillere Türkler seyirci olarak gelmiş, temsillereTürk oyuncularınında kendi gösterileriyle katıldığı olmuştur ![]() ![]() 4-Azınlıklar Azınlıklar denilince ilk akla gelen Yahudiler,Rumlar ve Ermenilerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5-Yabancı Topluluklar Temsil için dışarıdan sık sık yabancı sahne sanatçıları ve toplulukları gelirdi ![]() ![]() ![]() 6-İlk Türkçe Oyunlar Geleneksel Tiyatromuz doğmaca olduğundan bir yazılı metin söz konusu değildi ![]() ![]() Türkçe oyun yazılmasında veya Türkçe’ye yabancı oyunların çevrilmesinde katkısı olan bir kurum Doğu Dilleri Okulu’dur ![]() ![]() ![]() Osmanlı Tiyatrosu’nun kuruluşunu ve sona erişini kesin olarak saptamak güçtür ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı Tiyatrosu’na asıl gücünü veren 1870 yılında devletin tanıdığı tekel imtiyazıydı ![]() ![]() Sona erişe gelince burada da çeşitli tarihler düşünülebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Kimi görüşe bakılırsa Gedikpaşa Tiyatrosu’nun yıktırılış yılı olan 1884 tarihi önemlidir ![]() ![]() Güllü Agop Batı Tiyatrosu’nun gelişmesi, Türk yazarlarının dramatik sanatla ilgilenmesi, profesyonel tiyatroculuğun gelişmesi kadar, her bakımdan örnek bir kültür kuruluşu olan ve izleri günümüze kadar gelen Osmanlı Tiyatrosu’nu kuran, geliştiren, ona yön veren Güllü Agop üzerine tiyatroculuğu dışında bilgimiz pek azdır; doğum ve ölüm yılları bile kesin değildir ![]() ![]() ![]() Güllü Agop’un tiyatroda adına ilk 1862’de rastlıyoruz ![]() ![]() Bundan sonra sahne koyucu ve oyuncu olarak katıldığı İzmir’de Vaspuran Tiyatrosu’nda ve sonra başına geçtiği Asya Kumpanyası’nda çalışmalarına devam etmiştir ![]() Güllü Agop tiyatroculuk yaşamında hep Türk ve Ermeni toplumları arasında sıkışmış, bocalamış, iki yanı da hoşnut etmeye çaba göstermiştir |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Tiyatrosu ve Tarihi Gelişimi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tiyatrosu ve Tarihi GelişimiTÜRK TİYATROSU Türk tiyatrosu Anadolu uygarlığını oluşturan çeşitli toplumların, Anadolu'ya göç eden Türklerin atalarının ve İslâm dünyasının kültürel birikimine dayanan, hem Doğu hem de Batı kaynaklı etkileri içeren bir seyirlik geleneği üstün de gelişmiştir ![]() BATILI ANLAMDA TÜRK TİYATROSU Türk halkı Batı modelinde tiyatroyla azınlıkların sunduğu tiyatro gösterileri yoluyla bir ölçüde tanışıyordu ![]() ![]() Batı tiyatrosunun Türk kültürüne tam anlamıyla aktarılması Tanzimat'ta oluşmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat Fermanı'nın ilanıyla, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulması arasında (1839- 1923) yer alan hazırlık aşaması ve Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze uzanan gelişme aşaması ![]() 1839- 1923 DÖNEMİ Çağdaş Türk tiyatrosuna ilk öneli adım 1860'ta yapılan Gedikpaşa Tiyatrosu'yla atılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'de Batılı anlamda tiyatronun kuramsallaşması ve Türkçe oyun sergilenmesi yolunda Ermeni sanatçıların katkısı, melodrama ağırlık veren Mardiros Mınakyan ve Ahmed Vefik Paşa'nın Moliere uyarlamalarına ağırlık veren Tomas Fasulyeciyan'ın katkılarıyla sürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1923'TEN GÜNÜMÜZE Cumhuriyet döneminde tiyatroda Batı modelini benimseyen Türkiye, gerek tiyatronun kurumsallaşması, gerekse oyun yazarlığının gelişmesi bakımından önemli atılımlara sahne oldu ![]() Tiyatroyu Türkiye'de çağdaş bir sanat alanına dönüştürme yolunda ilk büyük katkı ünlü tiyatro ve sinema adamı Muhsin Ertuğrul'dan geldi ![]() ![]() Eğitim görmüş tiyatrocuların yetişmesinde büyük hizmet vermiş olan Ankara Devlet Konservatuvarı ise, Musiki ve Temsil Akademisi'nin bir bölümü olarak açıldı ![]() ![]() ![]() 1950'den sonra tiyatro kuramlarının gelişmesi bakımından önemli atılımlar gerçekleştirilmeye başlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk oyun yazarlığı, Cumhuriyet döneminde Batı modelini uygulayan tiyatronun kurumsallaşması yolunda yapılan atılıma koşut olarak gelişme gösterdi ![]() ![]() ![]() ![]() Türk oyun yazarlığında Cumhuriyetin ilk 30 yılında ağırlık kazanan eleştirel gerçekçi yaklaşım etkisini günümüze değin sürdürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1960'lar Türk tiyatro edebiyatı içinde parlak bir dönem oldu ![]() ![]() ![]() Bu dönemin en yaygın türlerinden biri de konularını Osmanlı tarihinden, halk kahramanlarının yaşamlarından ve mitolojiden alan, şiir diliyle yazılmış oyunlardır ![]() ![]() ![]() ![]() Türk oyun yazarlığına öz ve biçim açısından kişiliğini kazandırma yolunda önemli bir katkı 1960'larda Haldun Taner'den geldi ![]() ![]() 1970'lerde pek çok topluluk ağırlıkla politik tiyatro üstünde durdu ![]() ![]() ![]() 1980'lerde ise oyun yazarlığı nicelik ve nitelik açısından bir durgunluk yaşadı ![]() ![]() GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU Geleneksel Türk tiyatrosu seyirlik, köy oyunları ve halk tiyatrosu geleneğini içerecek bir biçimde, hem sözsüz, hem de söze dayanan dramatik nitelikli oyunlar için kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Daha çok kentsel kesimde gelişmiş olan halk tiyatrosu geleneği içinde söze dayalı türlerin başında meddah, kukla, Karagöz ve Ortaoyunu yer almaktadır ![]() ![]() ![]() Geleneksel Türk tiyatrosunun gerek kırsal, gerekse kentsel kesimde görülen türlerinin ortak özelliklerinin başında, yazılı bir metne değil doğaçlamaya dayanması ve belirli bir tiyatro yapısı ya da sahne gerektirmesi gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meddahlık Türklerde Orta Asya'dan bu yana var olan hikaye anlatma geleneğinin İslam kültüründeki benzer gelenekle birleşmesiyle gelişmiş, son biçimini 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Tiyatrosu ve Tarihi Gelişimi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tiyatrosu ve Tarihi GelişimiCumhuriyet döneminde tiyatroda Batı modelini benimseyen Türkiye, gerek tiyatronun kurumsallaşması, gerekse oyun yazarlığının gelişmesi bakımından önemli atılımlara sahne oldu ![]() Tiyatroyu Türkiye'de çağdaş bir sanat alanına dönüştürme yolunda ilk büyük katkı ünlü tiyatro ve sinema adamı Muhsin Ertuğrul'dan geldi ![]() ![]() Eğitim görmüş tiyatrocuların yetişmesinde büyük hizmet vermiş olan Ankara Devlet Konservatuvarı ise, Musiki ve Temsil Akademisi'nin bir bölümü olarak açıldı ![]() ![]() ![]() 1950'den sonra tiyatro kuramlarının gelişmesi bakımından önemli atılımlar gerçekleştirilmeye başlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk oyun yazarlığı, Cumhuriyet döneminde Batı modelini uygulayan tiyatronun kurumsallaşması yolunda yapılan atılıma koşut olarak gelişme gösterdi ![]() ![]() ![]() ![]() Türk oyun yazarlığında Cumhuriyetin ilk 30 yılında ağırlık kazanan eleştirel gerçekçi yaklaşım etkisini günümüze değin sürdürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1960'lar Türk tiyatro edebiyatı içinde parlak bir dönem oldu ![]() ![]() ![]() Bu dönemin en yaygın türlerinden biri de konularını Osmanlı tarihinden, halk kahramanlarının yaşamlarından ve mitolojiden alan, şiir diliyle yazılmış oyunlardır ![]() ![]() ![]() ![]() Türk oyun yazarlığına öz ve biçim açısından kişiliğini kazandırma yolunda önemli bir katkı 1960'larda Haldun Taner'den geldi ![]() ![]() 1970'lerde pek çok topluluk ağırlıkla politik tiyatro üstünde durdu ![]() ![]() ![]() 1980'lerde ise oyun yazarlığı nicelik ve nitelik açısından bir durgunluk yaşadı ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Tiyatrosu ve Tarihi Gelişimi |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tiyatrosu ve Tarihi Gelişimi1839-1923 Dönemi TÜRK TİYATROSU Çağdaş Türk tiyatrosuna ilk öneli adım 1860'ta yapılan Gedikpaşa Tiyatrosu'yla atılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'de Batılı anlamda tiyatronun kuramsallaşması ve Türkçe oyun sergilenmesi yolunda Ermeni sanatçıların katkısı, melodrama ağırlık veren Mardiros Mınakyan ve Ahmed Vefik Paşa'nın Moliere uyarlamalarına ağırlık veren Tomas Fasulyeciyan'ın katkılarıyla sürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|