Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Biyografiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
1840, 1891, agop, güllü

Güllü Agop ( 1840)- (1891)

Eski 07-28-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Güllü Agop ( 1840)- (1891)



(1840-1891) Tanzimat dönemi tiyatro oyuncularından İlk defa 1860'da Şark Tiyatrosu'nda sahneye çıktı Tiyatro-i Osmani'yi kurarak uzun süre yönetti Ahmet Necip, Kavuklu Hamdi, Ahmet Fehim ve İsmail Hakkı gibi Türk oyuncuların yetişmesine imkan sağladı 1882'de, Sultan II Abdülhamit tarafından sarayın kadrosunda görevlendirildi


Müslüman olarak 'Yakup' ismini almıştır


Asıl adı Agop Vartovyan olan Agop Efendi, müslüman olarak 'Yakup' ismini almıştır ‘Güllü Agop’ diye tanınmaktadır "1870 yılı Osmanlı Tiyatrosu topluluğu için önemli bir yıl oldu Güllü Agop, Sadrazam Ali Paşa’nın desteğiyle 10 yıl sürecek olan ‘Türkçe oyun oynamak’ imtiyaz ve tekelini eline aldı Osmanlı Tiyatrosu, böylece Türkçe oyunlarda rakipsiz kaldı Daha önce Naum Efendi’nin tiyatrosu ve bazı sirklere buna benzer fermanlar verilmişse de Güllü Agop’a tanınan haklar geniş ölçüde olmuştur Bu imtiyazda kendisine komedya, tragedya, dram ve vodullar için temsil hakkı tanındı Güllü Agop, imtiyaz tarihinden başlayarak altı ay içinde İstanbul ve Üsküdar yakasında üç yıl içinde Galata, Tophane ve Beyoğlu’nda birer tiyatro kurmak zorunluluğundaydı Ayrıca, her yıl Üsküdar’da otuz, Galata ve İstanbul’da elli temsil verilecekti Kültür tarihçisi Metin And, ‘Osmanlı Tiyatrosu’ adlı eserinde, Güllü Agop’un bir Osmanlı vatandaşı olarak öncelikle Türkçe gösterimlere, Türk seyircisine ve Türk yazarlarına önem verdiğini belirterek, “Ama, içinden çıktığı Ermeni topluluğuna, Ermeni basınına, seyircisine de ödevleri vardı Türkler çalışmalarından hoşnut olmakla birlikte, Ermeni kesimi Güllü Agop’a ve Osmanlı Tiyatrosu’na hep düşman gözüyle bakmıştır” diyor Güllü Agop'un Osmanlı Tiyatrosu’nun, Batı Tiyatrosu'na ve Avrupa kültürüne açılan bir pencere olduğunu belirten Metin And, “Agop’un abone yöntemi, basınla işbirliği, kadın seyircilerden para almamak, onlara kafesli loca yaptırmak gibi çeşitli uygulamalarla halkı tiyatroya çekme yolları aradığına” dikkat çekiyor


Kaynak:Ermeni Portreleri Hüdavendigar Onur Burak Yayınları İstanbul 2000

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.