Prof. Dr. Sinsi
|
Necmeddin Bammat ( 08.12.1922)- (15.01.1985)
Dağıstan (Kumuk) kökenli İslam aleminin iyi tanınan bir temsilcisi ve UNESCO'nun en yüksek memurlarından biri olan Prof Dr Necmeddin Bammat, Kuzey Kafkasya Cumhuriyeti'nin (1918) eski Dışişleri Bakanı Haydar Bammat'ın oğludur
8 Aralık 1922 tarihinde, babasının politik sürgün olarak yaşadığı Paris'de doğdu Yüksek öğrenimini İsviçre'de Lausanne Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde tamamladı Aynı üniversitede doktora yaptı 1947'ye kadar Sorbonne Üniversitesi'nde okutman olarak Roma Hukuku dersleri verdi 1947-1952 yılları arasında Trinity Koleji’nde, Cambridge Üniversitesi'nde ve Kahire'deki El-Ezher Üniversitesi'nde İslami çalışmalar yaptı Paris'te Doğu Dilleri Enstitüsü’nde ve Ecole des Hautes Etudes'de (Yüksek Araştırmalar Okulu) çalıştı
1948'de Birleşmiş Milletler örgütünde görev aldı 1949'da Cenova'da yapılan Uluslararası Kızılhaç Konferansı'nda Afganistan temsilcisi oldu Afganistan vatandaşı olan Necmeddin Bammat, Afganistan’ın Sovyetler Birliği tarafından işgali üzerine Pakistan vatandaşlığına geçti (1979)
Eylül 1949'dan sonra UNESCO'da çalışmaya başladı Sırasıyla şu görevlerde bulundu: Yasal Danışma Bürosu'ndan sorumlu memurluk (1949-54), Arabistan, Ortadoğu ve Doğu Avrupa ülkeleri arasındaki diplomatik ilişkilerden sorumlu yetkili memurluk (1954-58), UNESCO'nun Doğu-Batı Projesi Koordinatörü (1960-64), İnsani Bilimler Müdürlüğü (1964-69), Kültürel İşler Müdürlüğü (1970-74), Kültür ve İletişim Genel Müdür Yardımcılığı Danışmanı (1975-79)
UNESCO'daki bu görevlerine ek olarak, 1976'da, Paris'de İslam Konferansı Örgütü'nün(OIC) temsilcisi oldu Ayrıca İslami İnsan Hakları Bildirisi için Hazırlık Komitesi'nde yer aldı Kültürel Kimlik Kurumu Danışmanı olarak İslam Konferansı (OIC) genel sekreter yardımcısıyla birlikte çalıştı Her ikisi de İslam Konferansı örgütünün organları olan İslam Tarih Sanat ve Kültürünü Araştırma Merkezi'nin ve İstanbul'daki İslam Kültür Mirasını Koruma Uluslararası Komisyonu'nun çalışmalarına katkıda bulundu
Fransa, Belçika vb ülkelerde yayınlanan "La Parisienne", "Pensee Frcınçaise", "Synthesses", "Cultures", "La Semaine de I'Emigration", "Revue de politique de la culture" vs yayın organlarında 50'den fazla bilimsel araştırma ve makalesi yayınlandı 1977’de Sorbonne Üniversitesi'nde ve Paris'de İslam Uygarlığı ve Sosyolojisi dalında okutmanlık da yaptı Geniş kültürel birikimine ek olarak mükemmel derecede Fransızca, İngilizce, Rusça, Almanca, İspanyolca ve İtalyanca biliyordu Ayrıca Klasik Arapça, Farsça, Türkçe ve Japonca'ya da aşinaydı
İslam uygarlığı, sanat ve mimarisi, kentleşme ve çevre konularındaki yazıları ve konferanslarıyla Avrupa'da İslam kültürünün tanıtılmasına önemli katkılarda bulundu Aynı konularda bir dizi televizyon programı da hazırladı Fransız televizyonu için hazırladığı bu programlar Avrupa'da ilgiyle karşılandı
Babası ve büyükbabasından kalan kitapları da içeren zengin kitaplığını, İstanbul Yıldız Sarayı'nda bulunan İslam Konferansı örgütüne bağlı İslam Tarih Sanat ve Kültürünü Araştırma Merkezi'ne (IRCICA) bıraktı
15 Ocak 1985'de Paris'de öldü Bobigny Müslüman Mezarlığı'na, babası Haydar Bammat'ın yanına gömüldü
ESERLERİ:
Eserlerinden bazıları: "Aspects de L'art Musulman" (İslam Sanatından Görünümler, Lausanne 1946), "Origine et nature du legs sinendi modo" (Doktora tezi, Lausanne Üniversitesi, Paris 1947), "La conference diplomatique et les nouvelles conventions de Geneve du 12 aout 1949" (Diplomatik Konferans ve Yeni Cenevre Konvansiyonları  1951),"Liberte selon I'Islam (İslama Göre Özgürlük, 1952), "Themes et rythmes dans la literature de l'Islam' (İslam Edebiyatında Temalar ve Ritimler, Paris 1958), "Images de I'Islam” (Islamın Görünüşü, 1968), "The status of science and technique in Islamic civilization" (İslam Uygarlığında Bilim ve Tekniğin Durumu, Los Angeles 1964), "Science et Mystique dans I'Islam" (Islamda Bilim ve Mistik 1969), "Le Croissant" (Hilal, 1969), "Sens et centre dans la cite musulmane" (İslam Kentinde Yön ve Kent Merkezi 1984), "Cites de L'Islam" (İslamda Kentler, Paris 1987), "Cultural aspects of development" (Gelişmenin Kültürel Görünümü, Amsterdam),"The Islamic cultural tradition and the West" (İslami Kültür Geleneği ve Batı)
|