|  | Şeref Oğuz ( 1955) |  | 
|  06-29-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Şeref Oğuz ( 1955)Doğum, 1955 Trabzon   İlk orta ve lise Trabzon'da    1971 gazeteciliğe başlama  İlk gazete, Babiali’de Sabah    Aynı yıl Marmara Üniversitesi Maliye Muhasebe’ye giriş   1975'te İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi   1980'de aynı üniversitede yüksek lisans  İstatistik, Ekonomi, Sosyal Siyaset disiplinleri   1983'de Ekonomi Doktoru   Mesleğe 6 ay ara verip Karadeniz Teknik Üniversitesi'nde yardımcı doçentlik   1984 mesleğe dönüş ve Tercüman Gazetesi Ekonomi Yenetmenliği   1986 - 1987 Londra mesleki ingilizce ve iletişim   1989 Günaydın Gazetesi bölge gazeteleri yayın sorumluluğu   1990 Meydan Gazetesi Ekonomi Yönetmenliği   1994 Milliyet Gazetesi Ekonomi Yönetmenliği   Halen bu gazetede yönetmen ve köşe yazarlığı     10 yıldan buyana bilgi ekonomisi üzerine araştırmalar   Intenet Society üyesi    Dünyanın ilk sanal mitingi, 1996 Haziran     Son 2 yıldır bilgisayar destekli eğitim için geliştirdiği “Her Okula Internet” projesine yoğunlaşma   Dünyadaki pek çok projeye danışmanlık  Evli, 2 çocuk (Mustafa 15, Cemil 11) babası  YORUM YORUM YORUM WEB VERGİSİ Şeref Oğuz haberturk  com 5 Haziran 2001 İnternet'in temsil ettiği sanal dünyada tek sorun, RTÜK Tasarısı benzeri girişimlerle sınırlı değil  Her siteye bir polis dikme gayretlerinin bir sonraki aşamasında, her siteye bir defterdar tayini de var  Ticaretin dördüncü yolu saydığımız Elektronik ticaret, daha ne kadar vergi dışı kalacak? Galiba "daha fazla" değil  Zira ulus devleti var eden kurumlardan sayılan vergi, topraksız kıta için de kaçınılmaz  Topraksız kıta dediğimiz İnternet'in temsil ettiği sanal ortam   "İki şeyden kaçılmaz    " der sahibi mechul bir söz; "Ölümden ve vergiden  " Geçen yıl yaşanan Nasdaq krizine rağmen ticaret hacminin 1 trilyon doları zorladığı bu alanda vergi bağışıklığına daha uzun süre göz yumulması, zaten düşünülemezdi  Ancak sorun, bu verginin nasıl tahakkuk ettirileceği, daha da zoru, nasıl tahsil edileceğidir  Başta ABD hükümeti olmak üzere pek çok devlet, her geçen gün katlanarak büyüyen elektronik ticareti nasıl vergilendireceğini düşünüyor  Bulunan bazı yöntemler, derhal uygulamaya sokuluyor ancak başarı sağlanamıyor  Türkiye'de ise kümesteki kazlarını yolmakla maruf Maliye, kayıtdışı ekonomiyi halletmişçesine, yıl içinde bir ara ilgisini WEB Vergisi'ne çevirmişti  Sonra böyle bir çalışma olduğu reddedildi ancak bu konuda hala bazı tasarı ve tasarımların varlığını biliyoruz  Şimdiki gerekçe de e-Avrupa ile sanal uyum çerçevesinde yürüyor  Çok yakın gelecekte bir sabah, tıpkı RTÜK'ün meşhur 27  maddesi gibi bir tasarıyı, örneğin Vergi Reformu taslağının bir yerinde karşımıza çıkmış bulabiliriz  Elektronik ticareti vergilendirmek, sanıldığı kadar kolay değil  Zira bu ticaretin gerçekleşme tarzında temelden farklı olan yaklaşımlar var  Vergi sistemleri, "ulus devlet" paradigmasıyla yaratılmıştır  Mekana ve zamana bağlıdır  Belki de en dramatik yönü, belge-bilgi sistemine bağlıdır  Neticede vergisi almak için vergiye konu olan işlemin yapıldığı mekana ihtiyacınız vardır  Elektronik ticarette böyle bir mekan "genelde" yoktur  Mekandan bağımsızlık zaten elektronik ticaretin en belirgin özelliğidir   Vergi, çağlar boyunca oluşan geleneğı gereği, zaman kavramına sıkı sıkı bağlıdır  Mali yıl sonu kavramı buradan doğmuştur  Ancak elektronik ticarette, üzerinde güneş batmayan, mevsim veya mali yıl gibi parangaları olmayan bir zaman anlayışı hakimdir  Belge ise çok farklı anlamlar üstlenmiştir artık  Kağıt temelli vergilendirme, kağıtsız (sanal) ortamda nasıl tecelli edecektir? Bir benzetme yaparsak, vergi uzmanı ya da maliye müfettişi, matrahı belirleyeceği belgeler ortada mevcut değilken, hangi vergiyi salacak, daha da önemlisi, bunu nasıl tahsil edecektir  Ozetle iki temel vergiden Kurumlar Vergisi mekana, Gelir Vergisi zamana bağlıdır  Ancak gel gör ki mekansız zamansız sanal ekonomide, yeryüzü davranış kalıplarıyla vergi koyma gayreti, hem trajik hem de komik geliyor kulağımıza    Bir başka sorun, vergi oranları tesbitinde yaşanıyor  Sanal işlemlerin (virtual transactions) hangisine, hangi oranı uygulayacağız? Ya da yeryüzü vergilendirmesindeki oranlar, örneğin KDV oranları, gökyüzü ekonomisinde de geçerli olacabilecek mi? Bu ve benzeri kavramları son 5 yıldır tartışan maliyeciler, başlangıçta, "bire bir geçeridir" yaklaşımında idiler  Hatta vergilendirmede "şahin" uslübuyla yola çıkıp, WEB ekonomisini daha doğmadan boğazlamaya bile kalkıştılar  Bunu başaramadıklarını görünce, "acaba bizim bildiğimiz vergi teorileri sanal ortamda neden geçerli olamıyor?" sorusunu sormaya başladılar  IQ'su düşük, yaratıcılıktan uzak ve sanal alemde gerçekte neler olup bittiğini kavrayamamış vergiciler, hala aynı soruya takılı kalmış, hayretle buradaki "vergi kaçağı"ni izlemekle meşguller  Bunların söylediği, Türkiye'nin yabancı olmadığı bir tahlil; "Eyvah, dünya ekonomisi kayıtdışına çıkıyor!" Fakat yeni ekonominin yeni kavramlarını öğrenebilen, sanal dünyadaki elektronik ticaret devrimini kavramış vergiciler, daha işe yarar çözümler üretmeye başladı bile    Örneğin belge düzeninin farklılaşmasını farkederek, tamamen WEB ortamında geçerli yeni bir vergi teorisi ve vergilendirme pratiği arayışındalar  Türkiye bu konuda neler yapıyor? Sanal ekonominin aktörleri, vergi kırbacından korkmalı mı? WEB Vergisi nasıl oluşacak? Maliye'de ne gibi çalışmalar yapıldı? Bunların cevabı, bir sonraki yazının konusu olacak  seref@oguz  net | 
|   | 
|  | 
|  |