Az Yakıt Tuketmenın Puf Noktaları |
06-23-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Az Yakıt Tuketmenın Puf NoktalarıAkaryakit fiyatlarina her gecen gun periyodik olarak gelen zamlar herkesi canindan bezdirdi Yakit tuketimini minimuma indirmek elinizde Eger otomobiliniz son gunlerde fazla yakit tuketmeye baslamissa vakit gecirmeden servisinizin yolunu tutun Cunku birkac kucuk onlemle yakit tuketimini kontrol altinda tutabilirsiniz Tedbirinizi almadan once otomobilinizdeki onarilmasi gereken yerler hakkinda teshisinizi dogru koyun Bazi basit onarim teknikleri ile asiri yakit tuketiminde tasarrufu kolaylikla saglayabilirsiniz Butun is bunun yontemini iyi bilmekte yatiyor Araciniz fazla yakit harciyor mu? Otomobilin konforu, cekisi, aksesuarlarinin nasil oldugundan once, belki de ilk sorulan soru bu Cogumuz, super ama kilometre basina fazlaca yakit tuketen bir otomobille dolasmak istemez Luksunun yaninda, yakit tuketimi de otomobillerin tercih edilirligini arttiriyor Ote yandan hep merak edilen konular, aracin ne kadar benzin veya LPG yaktigi, eger fazla yakiyorsa bunun nedenleri ve yakit tuketimini en aza indirmenin yollari oluyor Ornegin asagidaki belirtileri hissettiginizde, aracinizin fazla yakit yaktigini anlarsiniz Nasil anlayacaksiniz? • Motorun cekisinde azalma olur • Egsoz gazi siyah, goz yasarticidir, benzin veya LPG kokar • Egsoz kuyruk borusu icinde karbon isi olusur • Egsozda patirtili sesler olur • Motor sogukken kolay, sicakken guc calisir • Bilinen miktarda benzinle veya LPG ile yapilan kilometrede azalma olur Teshisi dogru koyun Yakit tuketimi hesaplamasinda sikca yapilan hata kilometre basina parasal bir deger bulmaya calismaktir Akaryakita sik sik zam geldigi icin Km basina TL/YTL olarak hesaplama yapmak yaniltici olmaktadir Bu nedenle aracinizin fazla yakit yakip yakmadiginin tespitini yapmak icin, bir litre benzin veya LPG ile kac kilometre yol gittiginizi bulmaniz gerekiyor Bunun icin yakit deponuzu, tabanca otomatik olarak yakiti kesinceye kadar doldurun Bu sirada kilometre saatinizi okuyun, kilometrenizi bir yere not edin Ikinci kez ikmal icin ayni istasyonda ve ayni tabancadan deponuzu tekrar otomatik olarak yakit kesilinceye kadar doldurun Kac litre yakit aldiginizi not alin Kilometre saatinizi tekrar okuyup, daha onceki yapmis oldugunuz kilometreden cikarin Diyelim ki; 500 km yol yapmissiniz ve 50 Litre yakit aldiniz Yaptiginiz Kilometreyi aldiginiz yakita boldugunuzde aracinizin bir litre yakitla kac km gittigi bulunmus olur(Ornegimizde 500/50= 10 Km) Her defasinda Bir aracta yakit tasarrufundan bahsetmeden once, fazla yakit harcamasinin nedenlerini aciklamak yerinde olur Aracin fazla yakit harcamasinin nedenlerini iki grupta toplamak mumkundur Birincisi aractan kaynaklanan kusurlar, ikincisi ise surucuden kaynaklanan kusurlar Aractan kaynaklanan kusurlar: Asagidaki tavsiyelerin bir kismi bakim teknisyeni tarafindan yapilabilir Ama sizin tarafinizdan yapilabilecek basit onarim ve bakimlar da vardir Bu bakimlar kesinlikle rasgele bir tamirciye degil uzman ve yetkili bir servise yaptirilmali Bu bakim ve kontroller: 1 Motorunuzun ayar ve bakimlarini (En fazla 10000 kmde) ve uzman kisilere yaptirin Bu ayar bakimlarinda; a- Hava filtresinin temizligine dikkat edin Tikanmis hava filtresi yakit tuketimini arttirir b- Hava filtresini yaz veya kis durumuna gore takin c- Distributor platin ayarini katalog degerine ayarlatin Degerinde olmamasi yakit tuketimini arttirir d- Akumulator ve baglanti kablolarinin bozuklugu motor verimini dusurur Degerinde olmamasi yakit tuketimini arttirir e- Bujilerin arizali ve ayarsiz olmasi yakit tuketimini yuzde 10 arttirir f- Karburatorun bakimin yaptirin g- Rolanti devri katalog degerinde olmali Yuksek devir yakit tuketimini arttirir h- Bakim teknisyeninizin, rolanti devri ayarini gaz analiz cihazi ile yapilmali Siki ve tutukluk yapan bir gaz pedali yakit tuketimini artirir 2 Fren balatalari ayarsiz ve siki ise tekerlek donusu zorlanir Yakit tuketimi artar 3 Debriyajin kaydirmasi yakit tuketimini arttirir 4 On duzen ayarlarini her 10000 kmde bir kontrol ettiren 5 Lastik havalari uygun basincta olmalidir Havasi az olan lastikte yuvarlanma guc oldugundan yakit tuketimi artar Surucuden kaynaklanan kusurlar: Surucu araci kullanirken asagidaki hususlara dikkat ettiginde daha az yakitla daha cok kilometre yapabilir Oncelikle az yakitla cok kilometre gitmenin yolu sabirdan gecer sozunu unutmayalim Eger ekonomi sizin icin on plandaysa asagidaki onerilerimizi dikkatlice uygulayin 1 Onunuzdeki araci cok yakindan takip etmeyin Zira devamli olarak aracinizi frenler ve gazlarsiniz Bu durum ilave yakit tuketimine neden olur Ani fren ve ardindan gaz basmak yakit tuketimini yuzde 5 arttirir 2 Sehirlerarasi yolda en verimli hiz 80-90 km arasindadir 90 kmnin ustunde her kilometre yakit tuketimini yuzde 1 arttirir Son vitesteki 90 kmlik hiz yaklasik 3000-3300 motor devrine esittir Diger viteslerde de motorunuzu 2750-3000 devirler arasinda calistirin (Bunun icin takometreden faydalanin) 3 Motorunuzun harareti (isisi) yakit tuketimini etkiler a- Ilk hareketten once motorun isinmasi icin en fazla 30 saniye bekleyin Fazla isinmasini beklemek yakit tuketimini arttirir b- Ancak sehirlerarasi yola cikarken, hareket gostergesinin normale yaklasmasini bekleyin c- Kisin motorunuzun cok sogumamasi icin radyator onunu gazete kagidi ya da benzeri bir seyle kapatin d- Soguk motorda yakit sarfiyati fazladir Motor tam isinmadan yapilan yolculuklardan (ozellikle kisa mesafelerden) kacinin Boyle durumlarda araciniz yuzde 25 daha fazla yakit harcar 4 Yakit deponuzun hatali doldurulmasi yakit tuketimini arttirir Deponuzu doldururken asagidaki noktalara dikkat edin a- Deponuzu mumkunse pompanin yavas hizi ile doldurun b- Depo hicbir zaman agzina kadar doldurulmamali c- Imkaniniz varsa sabah veya aksamin gec saatlerinde deponuzu doldurun f- Bir istasyonun pompasina yanastiginizda pompanin para kisminin bilhassa sifirlanmasina dikkat edin |
|