06-12-2012
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Burgonya Romanesk üslubu
BURGONYA ROMANESK ÜSLUBU

Burgonya romanesk üslubu,y 1075-y 1125 arasında Fransa"nın doğusundaki Burgonya Düklüğü"nde gelişen ve romanesk sanatın en başarılı örneklerinden bazısının yaratıldığı mimarlık ve heykel üslubu Belirli bir merkezden yönetilmeyen ve evrensel bir düzeye ulaşamayan Burgonya üslubu için bazen kullanılan "okul" terimi pek doğru bir niteleme olmamakla birlikte,bu üslubun bazı önemli örnekleri arasında bir yaklaşım benzerliği de göze çarpar
Burgonya üslubunun mimarlık alanındaki ilk örneği Cluny"de bulunan ve aynı yerde kurulan üçüncü yapı olduğu için Cluny III adıyla bilinen manastır kilisesiydi Ortaçağda inşa edilmiş en büyük kilise olan Cluny III (1088 -y 1130 )yan nefleri,orta nefinin doğu ucundaki yarım daire biçimli apsis çıkıntısı ve uzunlamasına plan düzeniyle)erken Hristiyan dönemi bazilika planının çok büyütülmüş ve geliştirilmiş bir örneğiydi Beş nefli yapının sivri tonozlarla örtülü orta nefi duvarlarının üst kesimindeki pencerelerden ışık alabilmesi için yan neflerden daha yüksek tutulmuştu İki tane geniş transepti,bir ambulatuvarı ile bunu çevreleyen ışınsal şapelleri ,iki tanesi batı cephesinde,bir tanesi de orta nefle transeptlerin keşişme noktasında olmak üzere toplam yedi tane kulesi vardı Dev bir yapı olan kilisenin oranları romanesk dönem için olağandışı büyüklükteydi
Cluny III Fransız romanesk mimarlığının gelişmesinde önemli bir rol oynadı Vezelay"deki La Madeleine (y 1104),Paray-le Monial (y 1109),Saulieu (y 1119),Beaune (y 1120-40) ve Autun (y 1130-40) gibi Burgonya yöresindeki Cluny tarikatının başka büyük kiliselerinin yapımında titizlikle örnek alındı İspanya"da Santiago de Compostela"da yapılan büyük hac kilisesinde de Cluny III planının bir çeşitlemesi uygulandı Cistercium tarikatının kiliseleri ise,benzer bir planın uygulanmasına karşın çok daha küçük boyutlardaydı hatta 12 yüzyıl sonlarında bunlarda artık kule yapılmasına bile izin verilmiyordu Cluny III ve bazı başka Burgonya kiliselerinde (özellikle Vezelay) görülen bazı özellikler (olağandışı büyük oranlar,tonozlarda romanesk dönemin tipik beşik kemeri yerine sivri kemer kullanılması,bileşik kemer ayakları,biraz ilkel de olsa kaburgalı tonozlar ve uçan payandalar)gotik mimarlığa özgü bazı temel strüktür öğelerinin habercisi gibiyse de,henüz gotik estetik anlayışından uzaktır Ama bu kiliselerin tasarımında da,daha sonra gotik mimarlığın belli başlı özelliklerinden biri olacak yükseklik kavramına karşı belirli bir ilgi gösterildiği açıktır
Kaynak;AnaBritannica cilt 7 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|