|
|
Konu Araçları |
burgonya okulu 15yüzyılın büyük bir bölümünde avrapaya, egemen, müzik, olan, üslubu |
Burgonya Okulu,15.yüzyılın Büyük Bir Bölümünde Avrapa"ya Egemen Olan Müzik üslubu. |
06-08-2012 | #1 |
Şengül Şirin
|
Burgonya Okulu,15.yüzyılın Büyük Bir Bölümünde Avrapa"ya Egemen Olan Müzik üslubu.BURGONYA OKULU Burgonya Okulu,15yüzyılın büyük bir bölümünde Avrupa"da egemen olan müzik üslubuBurgonya topraklarının bugünkü Hollanday"la Belçika"yı ,Lüksemburg"un büyük bölümünü ve (bugün Fransa"nın bir parçası olan) Lorraine"i içine aldığı 14ve 15yüzyıllarda varlıklı ve güçlü dükler,özellikle de IIIPhilippe ile Charles le Temeraire,besteci,şarkıcı ve çalgıcılardan oluşan büyük topluluklar kurdurmuşlardır15yüzyılda bunlar arasında Nicolas Grenon,Jacgues Vide,Gilles Binchois,Pieerre Fontaine,Robert Morton ,Hayne van Ghizeghem ve Antoine Busnois gibi müzikçiler vardıEn ünlü Burgonyalı besteci olan Guillaume Dufay böyle bir topluluğa büyük olasılıkla hiçbir zaman düzenli olarak katılmamakla birlikte ,Dijon"daki düklük sarayında müzikçi ve vaiz olarak görev yapmıştı Dufay"nin missanın gelişmesine yaptığı katkılara karşın,Burgonya okulunda kullanılan en tipik müzik türü polifonik şanson ve dindışı müzik olmuşturBu okulun berrak müziksel yapısı,Fransız şairinin geleneksel değişmez formları olan balad,rondo ve virelai"nin kıta düzeni üzerine kuruludur 15yüzyıl başlarında besteciler ,dikkatlerini uzun ve karmaşık bir yapıdaki baladdan,daha özlü bir yapısı olan rondoya çevirmişlerdirBu da Burgonya şansonundaki genellikle basit,kısa ve doğal olana yönelme eğilimini yansıtırŞansonda tipik olarak,melodi kaygısını en çok taşımakta olan en üst vokal parti ağırlıktadırAlt iki partiden daha önemli durumda olanı ise enstrümantal tenor partisidirçünkü soprano partisinin başlıca armoni eşliğini bu parti sağlarDufay"nin çeşitli şansonlarında tenor partisinin de sözleri bulunduğu ve melodiye yönelik olduğu görülürGilles Binchois da (y1400-60)yetkin bir şanson ustasıdırBestelediği 50"den fazla şansonun büyük bölümü rondodurBinchois,şansonlarını tonal olarak birbiriyle ilişkili bir dizi kadans (durgu noktası)çevresinde düzenleyerek ,parçanın içinde bir yapısal aşama düzeni ve küçük bir form içinde yeni bir bütünlük kurmuştur Burgonyalı besteciler ,Fransız müziğinin formları ve çoksesliliği ile İngilizlerin yeğlediği tam ses dolgunluğunu birleştirdilerbunda büyük ölçüde John Dunstable gibi kara Avrupasında bulunan İngiliz bestecilerin müziği etkili olduBu bireşimle Burgonyalı besteciler erken Rönesans döneminde zarif bir sanat ürettiler Kaynak;AnaBritannica cilt 7 frmsinsinet için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|