|  | Antiklerikalizm |  | 
|  03-25-2012 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   AntiklerikalizmANTİKLERİKALİZM Antiklerikalizm,kilisenin ayrıcalıklarına,mülklerine,var olan ya da olduğu iddia edilen toplumsal ya da siyasal nüfusuna karşı çıkan ya da başka gerekçelerle ruhban zümresini hedef alan akım ve eğilimler  Antiklerikalizm teriminin tarihi  12-13  yüzyıl Avrupa"sına değin uzanırsa da günümüzde bu terim,daha çok  Fransız Devrimi sırasında ve ertesinde ortaya çıkan gelişmeler ve Sovyet  Devrimi ile bağlantılı olarak kullanılır  Antiklerikalizmin üç temel biçimi ayırt edilebilir  18  yüzyılda ortaya  çıkan ilk biçimi,ruhban zümresinin feodalizmden kalma ayrıcalıklarını  hedef alıyordu  Liberalizmin yükseliş döneminde gelişen ikinci  biçiminde,ruhban zümresini krallığa hizmet etmekle ya da bilimsel  düşünceden uzak olmakla suçlayan iki belirgin eğilim görüldü  Üçüncü  biçimi ise bazı ülkelerde resmi devlet görüşü olarak ortaya  çıktı  din,yerine göre "ırk"ın,"demokrasi"nin ya da "ülke"nin düşmanı  olan ruhban zümresinin güdümündeki bir kurum olarak tanımlandı  Anglikan  ve Protestan kiliseleri de tutucu ya da devlet karşısında yumuşak başlı  oldukları iddiasıyla sık sık eleştirilmekle birlikte,antiklerikalizmin  boy hedefi,Batı"da Katolik Kilisesi,Doğu"da ise Rus Ortodoks Kilisesi  ile öteki kiliseler oldu  FRANSA  18  yüzyılda Voltaire ve  Ansiklopediciler (ünlü Encyclopedie"nin yazarları )gibi kuşkucu  düşünürler  Krallık sansürünün ve kilisenin krallık üzerindeki nüfusunun  getirdiği baskıları üzerlerinde hissettiler  Bu birikimin sonunda,Fransız  devrimcileri ,hedef seçtikleri Katolik Kilisesinin ayrıcalıklarını  ortadan kaldırdılar ve kilise mülklerine el koydular  1801"de Napoleon  devrimi sona erdirdi ve papalıkla bir anlaşma imzalayarak kiliseyi  Fransız devletince desteklenen ve bu devlete hizmetle yükümlü bir dinsel  kurum olarak "resmileştirdi"  Bu sistem,Restorasyon,İkinci Cumhuriyet ve  III  Napoleon dönemlerinde bazı değişiklikler geçirdiyse de bir  yüzyıl,boyu varlığını sürdürdü  1871"de Üçüncü Cumhuriyet"in kuruluşu ile birlikte,kilise yanlıları ile antiklerikal akım arasındaki eski çatışma yeniden alevlendi  1871-79 arasındaki çatışmalarda,kilise yanlısı kralcı partilerle Cumhuriyetçi,antiklerikal  partiler karşı karşıya geldi  Leon Gambetta "le clericalisme,voila le"ennemi"( düşman klerikalizmdir  )sloganıbu dönemde ortaya attı  Bu mücadeleden üstün çıkan cumhuriyetçiler,kiliseye karşı birçok yasa çıkardılar  Cizvit tarikatı kapatıldı(1880)  Ferry yasalarıyla (1881-82)parasız ve laik eğitim ilkesi,yalnızca medeni nikahın yasa önünde geçerli olması kuralı ve boşanma hakkı getirildi  İkinci çatışma,Georges Boulanger"nin diktatörlük yetkileri elde etme girişimi sonucunda ortaya çıktı ve gene antiklerikallerin zaferiyle sonuçlandı  Üçüncü çatışma ,Alfred Dreyfus olayı,(1894-1906)sırasında meydana geldi  Parlamentodaki bütün cumhuriyetçi gruplar,kralcıları,militaristleri ve kilise yanlılarını kamu yaşamından silmeye kararlı bir antiklerikal-cumhuriyetçi blok oluşturdular  Bu dönemde antiklerikal yasalar birbirini izledi  Dernekler Yasası (1901)ile Fransa"da etkinlikte bulunan tarikatların hemen hepsi kapatılarak mallarına el kondu  1905"te çıkarılan bir yasayla da kilise ile devlet birbirinden ayrıldı  Kaynak:AnaBritannica cilt 2 frmsinsi  net için derlenmiştir   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  | Cevap : Antiklerikalizm |  | 
|  03-25-2012 | #2 | 
| 
Şengül Şirin   |   Cevap : AntiklerikalizmİTALYA: Fransa"dan yayılan antiklerikal düşünce ve yöntemler çeşitli biçimlerde öteki Latin ülkelerinde de benimsendi  İtalya"da antiklerikalizm milliyetçilik ve liberalizmle iç içeydi  Papa IX  Pius,Papalık Devletlerinin yöneticiliği konumunu sürdürmek istediğinden İtalyan birliğine karşı çıkıyordu  Camillo Cavour,birleşik İtalya"yı kurarken Piemonte Parlamentosundan kilise karşıtı yasalar geçirdi  Böylece kilise mahkemelerinin ruhban olmayanlar üzerindeki yargı yetkisine son verildi  çok sayıda manastır kapatıldı  Cavour"un "özgür devlette özgür kilise "sloganı İtalya"nın antiklerikal liberallerinin bayrağı oldu  İtalyan birliğinin kurulmasından sonra,kilise yanlıları,ile karşıtları arasında mücadele devam etti  Roma"nın başkent olması papaların dünyevi iktidarına son verdi  Antiklerikal yasalar çıkarılarak manastırların sayısı azaltıldı  üniversitelerdeki ilahiyat fakülteleri kapatıldı ve medeni nikah kuralı getirildi  Ama boşanmaya olanak tanıyan bir yasa çıkarılmadığı gibi okullarda din eğitimi de yasaklanmadı  Güvenceler Yasası ile ,papaya ruhani işlevini yerine getirmede eksiksiz yetki tanındı  Buna karşın IX  Pius ,İtalyan hükümetini tanımadı ve Katoliklerin siyasal etkinliklerine katılmalarını 1874"te yasakladı  Bu yasak 1919"a değin yürürlükte kaldı  Benito Mussolini"nin 1922"de iktidara gelmesi ,faşizmin her alanda devletin mutlak denetimini savunması nedeniyle önceleri antiklerikalizmi güçlendirdi  Ama Papalık dinsel özgürlüğü hedef alan kısıtlamalara sürekli karşı çıktıysa da bu ciddi bir çatışma doğurmadı  1929"da imzalanan Laterano Antlaşması ile papa,Vatikan Devletinin başına getirildi  Böylece iktidar sorunu üzerindeki uyuşmazlığa son verildi  Kaynak:AnaBritannica cilt 2 frmsinsi  net için derlenmiştir   | 
|   | 
|  | 
|  | Cevap : Antiklerikalizm |  | 
|  03-25-2012 | #3 | 
| 
Şengül Şirin   |   Cevap : AntiklerikalizmİSPANYA: Napoleon ordularının İspanya"yı istilası (1808)  bu ülkede antiklerikal bir hareket başlattı  1812 Anayasası,Katolikliği resmi din olarak tanımasına karşın,Enkizisyon"u kaldırdı  dinsel tarikatların sayısını sınırlandırdı  VII  Ferdinand"ın 1814"te yeniden tahta çıkmasıyla 1812 Anayasası yürürlükten kaldırıldı  Antiklerikal kesim buna şiddetle tepki gösterdi  İspanya"da sağ ile sol arasındaki mücadele 1939"a değin Avrupanın Latin kesimindeki herhangi bir ülkedekinin çok ötesinde bir klerikalizm-antiklerikalizm çatışması haline geldi  Bu çatışma özellikle 1870"ten sonra şiddetlendi  Geleneksel olarak Katolik aleyhtarlğınını merkezi olan Barselona,güçlü sendikalist ve anarşist grupların ortaya çıkışına sahne oldu  Birinci Cumhuriyet (1873)bazı antiklerikal yasalar çıkardıysa da 1875"te yeniden krallık kurulduğunda bunlar ya yürürlükten kaldırıldı ya da uygulanmadı  1909"da ,kilise aleyhtarı olaylar sırasında kilise yapıları yakıldı  papazlar saldırıya uğradı  Yatıştırıcı bir önlem olarak,tarikatların sayısı sınırlandırıldı ve ticari etkinlikleri vergiye bağlandı  Medeni nikah zorunlu hale getirildi  1931 Devrimi sonucunda İkinci Cumhuriyet kuruldu ve antiklerikal bir hükümet işbaşına geldi  Bu hükümet Fransadakileri andıran antiklerikal yasalar çıkardı  Ama kiliselere ve manastırlara yönelen saldırıları,rahip ve rahibelerin öldürülmesini önleyemedi  Bu durum karşısında Katolikler,güçlerini birleştirerek muhalefeti desteklediler  Karşı devrimciler,General Francisco Franco"nun önderliğinde cumhuriyet yönetimine savaş açtılar  Daha sonra kurulan Falanjist diktatörlük,bazı intiklerikal yasaları yürürlükten kaldırdı  bazılarını ise,uygulamadı  Gene de kiliseyle devlet arasındaki çatışma sona ermedi  1975"te Franco"nun ölümünden sonra da sürdü  Kaynak:AnaBritannica cilt 2 frmsinsi  net için derlenmiştir   | 
|   | 
|  | 
|  | Antiklerikalizm orta ve güney amerika |  | 
|  03-29-2012 | #4 | 
| 
Şengül Şirin   |   Antiklerikalizm orta ve güney amerikaORTA VE GÜNEY AMERİKA Orta ve Güney Amerika"nın İspanya ve Portekiz"e karşı verdiği bağımsızlık mücadelesi  Fransız Devriminden kaynaklanan düşüncelerden etkilendi  Bu düşünceler arasında intiklerikalizm de vardı  Ama tarikatların ve en başta da Cizvit tarikatının kapatılması,kilise mallarına el konulması ,bazen din eğitiminin sıkı koşullara bağlanarak laik eğitimin özendirilmesi,medeni nikah kuralının getirilmesi,boşanmanın yasallaştırılması gibi yer yer ortaya çıkan antiklerikal girişimlerin gerçekten Fransız Devriminin düşünsel ürünlerimi ,yoksa iktidar mücadelesi içindeki grupların sürekli çatışmalarının doğurduğu oldu bittiler mi olduğunu belirlemek zordur  Hemen her ülkede diktatörlerin peşpeşe iktidara gelmesiyle sonuçlanan siyasal çalkantılar göz önüne alındığında ,bu soruyu yanıtlamak daha da güçleşir  Bu bakımdan ülkeler arasında da önemli farklar vardır  Örneğin,Kolombiya"da 1849-84 arasında,antiklerikal yasalar çıkarılıp uygulandıktan sonra ,1888"de Katolik Kilisesi"nin "devlet karşısındaki tam serbestisi ve bağımsızlığı"yeniden tanıdı  Öte yandan Venezuela"da ,Antonio Guzman Blanco hükümeti (1870-88)kilisenin kurumsal yaşamını adeta yerle bir ederek ,papazlara evlilik hakkı tanıma girişiminde bile bulundu  Bazı kısıtlamaların zamanla gevşetilmesine karşın,Venezuela"da antiklerikalizm egemen konumunu korudu  Kıtanın başka ülkelerde de zaman zaman güçlü intiklerikal patlamalar görüldü  1924-38 arasında,Meksika,baskıcı antiklerikal yasaları toplumsal reformlarla birlikte yaşadı   Kaynak:AnaBritannica cilt 2 frmsinsi  net için derlenmiştir   | 
|   | 
|  | 
|  | Antiklerikalizm almanya |  | 
|  03-29-2012 | #5 | 
| 
Şengül Şirin   |   Antiklerikalizm almanyaALMANYA Antiklerikalizm Almanya için yeni bir olgu değildi  Gene de Fransız Devrimi sırasında genel kabul gören düşünceler bu eğilimi daha da güçlendirdi  "Laik Devlet"ilkesini içeren özgür düşünce ,özellikle Güney Almanya"da gelişti ve 1848"deki devrimci gelişmelerde rol oynadı  Ayrıca Marksizmin orta çıkışı da emekçi halkın geniş kesimlerini antiklerikal cephede topladı  Nüfusun oldukça yoğun olduğu Ren bölgesindeki Katolikler genellikle meşrutiyetçiydi  Liberalizmin bazı ilkelerine yakınlık duyuyor,toplum düzenine ve seçim sistemine ilişkin reformları hararetle destekliyorlardı  Katoliklerin ,Merkez Partisinin oluşmasına yol açan siyasal programı dinsel azınlık haklarının savunulmasını da içeriyordu  1871"de Alman birliğinin kurulmasından kısa süre sonra,Şansölye Otto von Bismarck,liberallerin programını bir bölümünü benimseyerek Katolik Kilisesini hedef alan ve Kulturkampf (kültür savaşı)olarak bilinen girişimleri başlattı  Bazıları Alman İmparatorluğunun bütünü için geçerli olan,bir bölümü ise,Prusya Krallığında uygulanan antiklerikal yasalar çıkarıldı  Dinsel tarikatların sayısı azaldı  Cizvit tarikatı kapatıldı,medeni nikah kuralı getirildi  Uygulamaya karşı çıkan papazlar sürüldü  ve ruhban zümresinin haklarını kısıtlayıcı çeşitli önlemler alındı  Direnenler cezalandırıldı  Bazı piskoposlar azledildi  Ama 1878"e gelindiğinde Kulturtampf"ı sona erdirme eğilimi artık belirginleşmişti  Sonraki on yıl içinde antiklerikal hükümlerin pek çoğu yasalardan çıkarıldı  Ama Cizvit tarikatı üzerindeki yasak 1917"ye değin sürdü  Weimar Cumhuriyeti döneminde (1919-33) Merkez Partisinin etkinlikleri sonucunda belli antiklerikal girişimlerde bulunulmasına karşın,Katoliklere eksiksiz özgürlük tanındı  1933-45 arasında Nazi diktütörlüğü antiklerikal programı Katoliklere karşı olduğu kadar Protestanlara karşı da uyguladı  Hitler 1933"te Vatikan"la anlaşmayı kabul ettiyseyde bu anlaşma sürekli ihlal edildi  Yüzlerce Katolik ve Lutherci rahip yargılandı  hapsedildi,ve öldürüldü  II  Dünya Savaşı bittikten on yıl sonra Nazi ideolojisinin etkisinden pek az iz kalmıştı  Almanya"da antiklerikalizm ,üyelerinin büyük çoğunluğu Katolik olan Hıristiyan Demorkatik Birlik (CDU)karşıtlarını birleştiren bir unsur oldu  Kaynak:AnaBritannica cilt 2 frmsinsi  net için derlenmiştir   | 
|   | 
|  | 
|  | Antiklerikalizm doğu avrupa |  | 
|  03-29-2012 | #6 | 
| 
Şengül Şirin   |   Antiklerikalizm doğu avrupaDOĞU AVRUPA Eski SSCB"de antiklerikalizm,devlete bütünüyle boyun eğmediği sürece her türlü dinin amansız,düşmanı oldu  Sovyet hükümetinin 1917-18"de kiliseye karşı aldığı ilk önlemler arasında,kilise topraklarının bütünüyle kamulaştırılması ve kilise ile devletin birbirinden ayrılması da bulunuyordu  Bunları,piskoposların tutuklanması ve Petersburg başpiskoposu Veniamin"nin yargılanarak idam edilmesi  (1922) gibi baskılar izledi  O günlerden 1980"lerin ortalarına değin kilise sürekli baskı altında tutuldu ve antiklerikalizm,dozu din karşıtı propaganda ile baskıcı uygulamalar arasında değişerek sürdü  SSCB"nin 1939"da Baltık devletlerini ve Polonya"nın doğusunu ele geçirmesinden sonra,Estonya,Letonya,Litvanya ve Polonya"nın Katolik ve Protestan kiliseleri de baskıdan payını aldı  Savaştan sonra,öteki sosyalist ülkelerde de daha az şiddete başvuralmakla birlikte,dinsel etkinliklere karşı sert uygulamalar görüldü  Yugoslavya,Çekoslavakya,Macaristan,Pol  onya ve Romanya"da önde gelen din adamları yargılandı  hapsedildi  Binlerce piskopos ,rahip ve dinda insan hapishanelere ve zorunlu çalışma kamplarına gönderildi  Din eğitimi ve dinsel yayınlar yasaklanarak yalnızca birkaç manastırın varlığını sürdürmesine izin verildi  Hastaneler,kilisenin elinden alındı  Arnavutluk"ta Katolik rahiplerin çoğu öldürüldü  Romanya ve Bulgaristan"da Uniate (Ounyiat)kiliseleri yıkıldı  Kaynak:AnaBritannica cilt 2 frmsinsi  net için derlenmiştir   | 
|   | 
|  | 
|  |