02-16-2012
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Fars (güldürülü Ara Oyun)
Fars (güldürülü ara oyun)
(eskiden, "bir gösteride güldürülü ara oyun" anlamında) Ed Güldürülü diyalog ve öyküler geleneği içinde XV yy 'da biçimlenen dramatik tür
—ANSİKL Eustache Deschamps'da "fars" sözcüğü güldürülü bir diyaloğa başlık olarak kullanılır Fars türünü konu, konumlar, hatta karakterlerle tanımlamak olanaksızdır Kuramcıların, farsı, diğer dramatik biçimler karşısında halkın kendisini en mükemmel anlatımı olarak kabul etmeleri şaşırtıcı olabilir Sorunsal, fabliau'larınkinin aynıdır Farslar fabliau'lardan, ancak bir uygulama, sahneye koyma sözkonu-su olduğundan, farklılık gösterirler Özel bir yergi niteliği taşımadan (Sottie"den farklı olarak) güldürülen, eğlendirilen her çeşitten seyirci kitlesi önünde oyuncular "kişi olarak" sahneye çıkarlar Aynı dönemde, hikâye gibi, fars da bir olayı gündelik biçimi ve bildik, alışılmış dekoruyla sunar Bugün bizim için pek bir anlam taşımayan kişi adları, aldatan ve aldanan rollerini paylaşan tipleri oluştururlar Bütün bu jestler, nükteli sözler, iğneli şakalar toplamı, tür ayrımı olmaksızın, jongleur' lerin repertuvarlarından kaynaklanır Ama o dönemde iyi bilinen latin komedisi de örnek alınmış olabilir Türün başyapıtı La Farce de Maître Pathelin"dir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|