10-05-2011
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Aranedencilik Nedir? Aranadencilik Hakkında Bilgi
ARANEDENCİLİK
Aranedencilik,Descartes"çı metafiziğin ,17 yüzyılın ikinci yarısında gelişen ve zihin ile beden arasındaki tüm etkileşimin Tanrı"nın aracılığıyla gerçekleştiğini savunan bir türü Aranedenciliğe göre,yer kaplamayan zihin ile yer kaplayan beden arasında doğrudan etkileşim olamaz Doğrudan etkileşim görünümünü,zihnin istemesi üzerine bedeni harekete geçiren ve bedenin öteki maddi nesnelerle karşı karşıya gelmesi üzerine zihne düşünceleri yerleştiren Tanrı sağlar Örneğin,eline bir elma almak isteyen kişi bu isteğini gerçekleştirirken,zihninin bedeni üzerinde doğrudan etkisi yoktur onun bu eylemi istemesi,Tanrının o kişiye kolunu uzattırması için bir aranedendir eli elmayı kavradığında da elmanın zihnin üzerinde,doğrudan etkisi olmaz bu dokunma,Tanrı"nın ,elmanın yumuşaklığını ve serinliğini ona iletmesinin aranedenidir
Aranedencilik,17 yüzyılda Hollandalı filozof Arnold Geulinecx vev 18 yüzyılda Fransız filozof Nicolas Malebranche tarafından,öncelikle,Descartes"çı metafiziğe özgü bir sorunu çözmek amacıyla geliştirildi Descartes"a göre zihin etkin,yer kaplamayan düşünmedir ( cogitatio) Buna karşılık beden,edilgen,düşünmeyen yer kaplamadır ( extento) Ama Descartes"çı dualizmin temeli olan bu iki yaratılmış töz,üçüncü ve bileşik bir töz,yani canlı insan olarak birleşmiştir Sorun zihnin ve bedenin özlerindeki farklılığın bu iki tözün nasıl etkileşime girdiğini kavramayı zorlaştırmasıdır Yer kaplamayan düşünceler bedeni nasıl harekete geçirebilmekte,bedenin hareketleri de düşüncelere nasıl yol açabilmektedir?Doğrudan etkileşimin ,beyindeki epifiz bezinde gerçekleştiğini öne süren Descartes"ın bu görüşü,nasıl sorusunu yanıtlamaz Fransız Descartes"çıları Pierre-SYLVAİN Regis ve Jasgues Rohault"nun ortodoks yaklışımına göre,bilim adamları nasıl olduğunu bilemese bile,Tanrı,zihni ve bedeni doğrudan etkileşim içinde olabilecek biçimde yaratmıştır Aranedencilik ise,zihinle beden arasındaki etkileşimin ,Descartes"ın felsefesinde dördüncü,yaratılmamış töz olan Tanrının aracılığı ile gerçekleşmesine karşın,nasıl doğrudanmış gibi gözükebildiğini açıklamaya çalışmaktadır
Aranedencilik,zihinsel bir töz olan Tanrının maddi bir töz olan bedenle nasıl etkileşime girebildiği sorununun çözülemediğini vurgulayan 17 yüzyıl Platoncu Fransız düşünürü Simon Foucher ve başkaları tarafından eleştirildi Bu eleştiriye verilen yanıtlardan biri maddi tözü de Tanrı"nın yarattığı biçimindeydi Foucher"ye göre gerçeklik birimleri olan monadlar arasında etkileşim olmadığını,etkileşimin yalnızca görünüşte olduğunu,çünkü, Tanrı"nın ,monadları önceden kurulmuş bir uyum içinde yarattığını savunan Alman filozof ve matematikçi Gottfried Wlhelm Leibniz bu yolu izliyordu Zihin ve beden arasındaki görünür etkileşim de önceden kurulmuştu Böylece,Tanrının düşüncelerinin nedenlerinin tek bir yaratma aranedenine indirgenmesi,aranedenciliğin hem mantıksal sonucu,hem de bu kuruma karşı bir reductio ad absurdum ( saçmaya indirgeme) kanıtı olarak görülüyordu
Kaynak:AnaBritannica cilt 2 frmsinsi netiçin derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|