![]() |
Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) 024 - NUR SURESİ GİRİŞ Adı: Sure adını 35 ![]() ![]() Nüzul Zamanı: Bu surenin Beni Mustalık Gazası'ndan sonra indiğinde icma (görüş birliği) vardır ve bu icma, gaza dönüşü meydana gelen "İfk-İftira' olayıyla ilgili 11-20'nci ayetlerle desteklenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Sa'd'a göre Müstalikoğulları Gazası H ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan, Muhammed İbn İshak, Hendek Savaşı'nın 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu iki görüşe şimdi biraz daha yakından bakalım: Birinci görüşün lehindeki tek delil, "İfk Olayı"'yla ilgili bir tartışmada Sa'd bin Muaz'ın taraf olduğunun anılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihsel Arka-Plan: Şimdi de surenin iniş zamanındaki şartlara bir göz atalım ![]() ![]() Bedir zaferinden sonra İslâmî hareket her geçen gün daha bir güçlenmeye başlamıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kâfirler, İslâm'ı savaş alanında yenemeyeceklerini anlayınca, çatışmayı sürdürmek için ahlâk cephesini seçtiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dikkat edilecek olursa, ahlâken bozulmuş insanlar, genellikle rakiplerinin üstün meziyetleri karşısında, kendilerini düzeltecekleri yerde, rakiplerini karalamaya çalışırlar ![]() Sözünü ettiğimiz bu şartlar altında kâfirlerin kötü plan ve niyetleri, kendilerini Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu şekilde oluşturulan yeni stratejinin uygulamaya konması için ilk fırsat, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Neymiş, bir gün Muhammed (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci iftira kampanyası, Mustalıkoğulları Seferi dönüşü meydana gelen bir olay üzerine Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önce, bu kampanyada rollerin en alçakçasını oynayan Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() H ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sözü duyar duymaz Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Hz ![]() ![]() ![]() Buna göre, Mustalıkoğulları seferinde kendisine ben eşlik edecektim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HARİTA - X Beni el-Mustalık'e karşı kampanya Çarşafıma bürünüp geride kaldığım anlaşılır da gelir beni götürürler ümidiyle yere uzandım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medine'ye varınca hastalandım ve bir aydan daha fazla yatakta kaldım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ben orada kalırken, bir gece babamın yeğeni olan Mistah'ın annesiyle rahatlamak için şehrin dışına çıktım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ben yokken Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Aynı gün Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olayın kalan ayrıntılarını sonunda Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tema ve Konular: Bu sure ve (adeta bir tamamlayıcısı olduğu) Ahzab Suresi'nin 23-73'üncü ayetleri, münafıkların saldırısının ana hedefi olan maneviyat cephesini güçlendirmek için inmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() "İftira" olayı üzerine, bu olayın korkunçluğuyla sarsılan İslâm toplumunun manevi örtüsünü güçlendirmek ve duruluğunu korumak için bu sure indirildi ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() 13 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() 15 ![]() ![]() ![]() 16 ![]() ![]() ![]() 17 ![]() ![]() 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hepsinin üstünde, surede ortaya çıkan en açık görüntü, böylesi saçma ve utanmazlık örneği saldırıları izlemesi kaçınılmaz olan keskin ve yaralayıcı ifadelerin yer almayışıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)Rahman Rahim olan Allah’ın adıyla 1- (Bu,) İndirdiğimiz ve (hükümlerini) farz kıldığımız bir suredir; içinde umulur ki, öğüt alıp-düşünürsünüz diye apaçık ayetler(1) indirdik ![]() 2- Zina eden kadın ve zina eden erkeğin her birine yüzer değnek vurun ![]() ![]() AÇIKLAMA 1 ![]() ![]() ![]() İkinci cümle, bu surede indirilen hükümlerin kabul etmek ve etmemekte serbest kalınan öğütler cinsinden olmadığını özellikle ifade ediyor ![]() ![]() ![]() Üçüncü cümle, bu surede gelen talimatların herhangi bir kapalılıktan uzak olduğunu ve açık sözlerle ifade edildiğini belirtmektedir ![]() ![]() Bu ayet, kendisini belirli hükümlerin izleyeceği kutsal mesaja bir giriş niteliğindedir ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 1) Zina'nın herkeçe bilinen genel anlamı, "aralarında karı-koca ilişkisi olmayan erkekle kadın arasındaki cinsel ilişkidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Her ne kadar zina her zaman çirkin bir şey olarak görülmüşse de, yasal açıdan ceza gerektirici bir suç olup olmadığı noktasında farklı farklı görüşler ortaya çıkmış ve İslâm bu açıdan diğer din ve hukuk sistemlerinden ayrılmıştır ![]() ![]() ![]() Bu bağlamda ilk yaygın sapma, evli erkek ve kadınların, bekâr erkek ve kadınlar arasındaki yasa dışı ilişkinin birbirinden ayrılmasıdır ![]() ![]() Çeşitli hukuk sistemleri zinayı, "(ister evli ister bekâr olsun) bir erkekle herhangi bir kişinin karısı olmayan bir kadın arasındaki cinsel ilişkidir" şeklinde tanımlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ve eğer bir adam nişanlı olmayan bir kızı aldatır ve onunla yatarsa, kendi karısı olmak üzere mutlaka onun için ağırlık verecektir ![]() ![]() ![]() Aynı hüküm farklı kelimelerle Tesniye'de de tekrarlanır: "Eğer bir adam kız olan nişanlanmamış genç bir kadın bulursa ve tutup onunla yatarsa ve onlar bulunurlarsa, o zaman onunla yatmış olan adam genç kadının babasına elli miskal gümüş verecektir ve kadın onun karısı olacaktır, çünkü onu alçaltmıştır ![]() ![]() Yahudi hukukuna göre, eğer bir hahamın kızı ahlâksızlık yaparsa yakılarak cezalandırılır ve ahlâksızlığında kendisine ortak olduğu belirtilen erkek de boğulur ![]() ![]() Bu anlayışın Hindu anlayışıyla yakınlık derecesini görmek için, onu Manu yasalarıyla karşılaştırmaya değer, Manu'ya göre, "Kendi kastından evlenmemiş bir kızla ve kızın rızasıyla yasa dışı ilişkide bulunan herhangi bir kişi cezalandırılmaya hak etmiş değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu hukuk sistemlerinde ancak evli bir kadınla girişilecek yasa dışı ilişki büyük suçtu ![]() ![]() ![]() Mısır hukukunda erkek sopayla şiddetle dövülür, kadınınsa burnu kesilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yahudi hukukunda, evli bir kadınla yasa dışı ilişkide bulunmanın hükümleri şu şekillerdeydi: "Ve her kim bir kadına yaklaşırsa, ve o kadın cariye ise, bir kocaya nişanlı ise ve fidyesi verilmemiş, yahut azad edilmemişse cezalandırılacaklardır; öldürülmeyecekler, çünkü kadın azadlı değildi ![]() ![]() "Ve başka birinin karısı ile zina eden komşusunun karısı ile zina eden adam, hem o, hem kadın mutlaka öldürülecektir ![]() ![]() "Eğer bir adam, başka bir adamın karısı olan bir kadınla yatarken bulunursa, o zaman kadınla yatan adam ve kadın onların ikisi de öleceklerdir ve kötülüğü İsrail'den kaldıracaksın ![]() ![]() "Eğer kız olan bir genç kadın, bir adama nişanlı ise ve bir adam onu şehirde bulup onunla yatarsa, o zaman onların ikisini de o şehrin kapısına çıkarcaksınız ve onları şehirde olduğu halde bağırmadığı için kadını ve komşusunun karısını alçalttığı için erkeği taşla taşlayacaksınız ve ölecekler ve kötülüğü aranızdan kaldıracaksınız ![]() ![]() Bununla birlikte Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu olayı ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde sadakatsizliğinden dolayı karısını mahkemeye vererek boşanan erkek de bir daha evlenemez ![]() ![]() Çeşitli ülkelerde müslümanlar tarafından benimsenen bu konudaki modern batı yasaları da bu anlayışın ürünüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) İslâm hukuku, tüm yukardaki anlayışların tersine zinayı ceza gerektirir bir suç olarak görür ve bunun evli bir kişi tarafından işlenmesi suçu daha da artırır ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan türünün korunması ve insan medeniyetinin istikrarının bozulmaması için erkek-kadın ilişkileri yalnızca meşru ve güvenilir araçlarla düzenlenmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4) İslâm, zina belâsından insanlığı kurtarmak için yalnızca ceza kanunlarına güvenmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (1) Mahrem yakınlar, baba, kız, amca, yeğen, hala ve teyze gibi İslâm hukukunda kendileriyle evlenebilmesi yasak olan kişilerdir ![]() ![]() İslâm bunlarla da yetinmez, evlilik için tüm kolaylıkları sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun da ötesinde, erkeklerle konuşmaları gerektiğinde perde arkasından konuşmaları hükmü getirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak bütün bu tedbirlerden sonra zinanın ceza gerektirici bir suç olduğu ilan edilmiş ve iffetsizliği her ne şekilde olursa olsun yaymak da yasaklanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5) Zinanın, H ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6) Bu ayette (2 ![]() ![]() "Kadınlarınızdan bir iffetsizlik (fuhuş) yapanlar üzerine içinizden dört şahit tutun ![]() ![]() "İçinizden kimin mümine-muhsana (asil ve iffetli) kadınları nikahlamaya gücü yetmezse, elleriniz altında bulunan mümine cariyelerinizden (alsın) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayet: 15, ortaya koyduğu hükme göre hapsedilmiş "zaniye" kadınlar için Allah'ın bir yol açacağı ümidini getiriyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7) Kur'an, evlilik sonrası zina cezasından söz etmez, bunu belirleyen sünnet olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an bir başka yerinde yine genel anlamda "" kelimelerini kullanır ve erkek olsun kadın olsun her hırsızın elinin kesilmesi cezasını öngörür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine, Kur'an yalnızca süt-anne ve süt-kızkardeşlerle evlenmeyi yasaklar ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde Kur'an, kişi yolculuktayken ve ödünç (borç) belgelerini hazırlayacak kimse yokken ipoteğe izin verir, buna göre, eğer kişi evindeyse ve yazacak kimse de varsa, o zaman ipotek Kur'an-dışı sayılacaktır ![]() ![]() Bu birkaç örnek, recm cezasını Kur'an'a aykırı bulanların akıl yürütmelerindeki yanlışlığı kanıtlamaya yeterlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8) Zina'nın yasal tanımıyla ilgili olarak fakihler arasında görüş ayrılığı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nedenle zina, bir kadınla tabi yoldan yapılan gayri meşru ilişkiyle sınırlı kalmakta ve diğer cinsel ilişki şekillerini kapsamına almamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9) Erkek cinsel organının sünnet mahallinin kadının cinsel organına girmesi zina cezası için yeter yasal delildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kadar da değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10) Bir kişinin yalnızca zina suçunu işlemiş olması, onu zina suçlusu saymak için yeterli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bağlamda, ileri sürülen en güçlü delil, recm gibi ağır bir cezayla cezalandırılacak kişinin, ihsan durumundayken de zina yapmaktan çekinmeyecek biri olması gerektiğidir ![]() ![]() ![]() İkincisi, çaresizliğinin kendisini ahlâk ve şerefini koruyacağı bir ailesi olmadığı zamanda günah işlemeye itecek ve arzularını meşru yollardan gidermesine engel olacak şekilde bir başkasının kölesi değil de, toplumun hür bir ferdi olması şartıdır ![]() Üçüncüsü, kişi evli ve cinsel arzularını meşru yoldan giderme aracına sahip olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sözkonusu bu ilkeye, Yahudilerin zina suçlusu olarak kendisine getirdikleri bir kişinin Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 11) Bir kimseyi cezalandıracak şekilde zina suçlusu saymak için, o kişinin bunu kendi hür iradesiyle işlediği kesin olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yalnız, zorla ve baskıyla zinaya sürüklenen erkeğin durumu üzerinde görüş ayrılıkları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu üç görüşten, birincisi daha ikna edicidir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir adam hapsedilip de kendisine şaraptan başka bir içecek verilmezse istemeseydi boğazına tek bir damla şarap gitmezdi, diyerek şartların zorlamasıyla şaraptan içtiği için onu cezalandıracak mıyız? Suçun sabit olması için yalnızca niyet yeterli değildir; kişinin bunu iradesini serbestçe kullanarak yapıp yapmadığının da tespiti gerekir ![]() ![]() 12) İslâm Hukuku, hükümetten başka kimseye zinayla suçlanan erkek veya kadını yargılama yetkisi vermez ve İslâm mahkemesinden başka hiç bir kişi veya makamın da onları cezalandırma yetkisi yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13) İslâm hukukunda zina cezası, ülke yasasının bir parçasını oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 14) İslâm hukuku, kişinin zina suçunu itiraf etmesini, ya da bunu bilenlerin durumu yetkililere bildirmesini şart koşmaz ![]() ![]() ![]() Ebu Davut'un rivayet ettiği bir hadise göre, Maiz bin Malik Eslemi, zina ettiği zaman, Hazzal bin Nuaym'ın tavsiyesiyle Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 15) İslâm hukukunda zina uzlaşılabilir bir suç değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 16) İslâm hükümeti, tümüyle kanıtlanmadıkça zina yaptı diye kimseye karşı harekete geçmez ![]() ![]() "Delilsiz herhangi bir kimseyi recmedecek olsam, bu kadını mutlaka recmederdim ![]() 17) Zinanın sabit olmasındaki ilk şart yeterli şahidin bulunmasıdır ![]() a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() d ![]() ![]() ![]() Bütün bu şartlar, İslâm hukukunun insanları cezalandırma heveslisi olmadığını yeterince göstermektedir ![]() ![]() l8) Kocası olmadığı bilinen hür bir kadının veya efendisi olmadığı bilinen bir cariyenin gebeliğinin zina suçunun sabit olması için yeterli delil olup olamayacağı konusunda görüş ayrılığı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)19) Bir kişiyi suçlayan şahitlerin ifadelerinin farklı olması veya suçu isbat edememeleri durumunda, şahitlerin cezalandırılıp cezalandırılmayacağı konusunda da görüş ayrılığı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şüphenin suçlu lehine olduğu gibi, şahit lehine de kullanılması gerektiğinden biz bu ikinci görüşü daha akla yatkın buluyoruz ![]() ![]() İlki, Kur'an'ın, delilsiz zina suçlamasını ceza gerektirici bir suç saymasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci delil, Hz ![]() ![]() ![]() Basra valisi Muğire bin Şu'be'nin, evi aynı caddenin öbür yakasında kendi evine karşı olan Ebu Bekre ile arası iyi değildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 20) Delilin yanısıra, zina suçunun sabit olmasının bir diğer nedeni bizzat suçlunun itirafıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konuda gelen en önemli rivayet, Rasulullah'ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ortada bir kişinin hayatı sözkonusu olmamış olsaydı, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci olay, Cüheyne kabilesinin bir kolu olan Gamid boyundan Gamidiyye adlı bir kadınla ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her iki olayda da dört kez itiraf açıkça anılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 21) Yukarıda anılan üç olay da, günahını itiraf eden bir suçludan kendisiyle zina ettiği kişinin sorulmayacağını açıkça göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 22) Zina suçu işlediği kanıtlanmış kişilere nasıl bir ceza verileceği hakkında fakihler arasında görüş ayrılığı vardır ![]() Zina suçlusu evli kişilere verilecek ceza: a ![]() ![]() b ![]() ![]() Bekârlara verilecek ceza: a ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm bu farklı görüşler, Hz ![]() Müslim, Ebu Davud, İbn Mace, Tirmizi ve İmam Ahmed'in Ubade bin Samit'ten naklettiği bir rivayette Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesaî, İbn Mace ve Ahmed'in Ebu Hureyre ve Zeyd bin Halid el-Cüheni'den rivayet ettikleri bir hadise göre, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca, çeşitli hadis kitaplarında nakledilen Maiz ve Gamidiyye olaylarında da, Hz ![]() ![]() ![]() Hadis kitaplarında, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Buhari, Müslim,Tirmizi ve Nesaî'nin çeşitli ravilere dayanarak naklettikleri ünlü hutbesinde Hz ![]() ![]() ![]() Raşid Halifeler'den yalnızca Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Davud ve Nesaî'nin Cabir bin Abdullah'tan naklettikleri bir hadiste, bir adam zina eder ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sürgün konusunda, yetki sahibi kendi akıl ve seçimini kullanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu rivayet ve olayların ışığında, İmam Ebu Hanife ve talebelerinin görüşünün doğru olduğu anlaşılır, yani, zina suçlusu evli erkek ve kadın yalnızca recmedilirken, bekârların cezası yalnızca 100 kamçıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 23) Kamçılamanın niteliğiyle ilgili ilk değini, Kur'an'ın "feclidü" emrindedir ![]() ![]() ![]() ![]() Kamçılama için kullanılan kamçı veya değnek her bakımdan orta yollu olmalıdır, ne kalın ve sert, ne de ince ve yumuşak olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kamçılama da orta şiddette olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm fakihler şu noktalarda görüş birliği içindedirler: a ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kamçılama anında erkek ayakta tutulur, kadınsa oturtulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konuda erkekle ilgili olarak görüş ayrılığı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çok soğuk ve sıcakta da kamçı vurulmaz ![]() ![]() Kaçmaya çalışmadığı sürece kimse kamçılanırken bağlanmaz ![]() ![]() Fakihler günde en az yirmi kamçı vurularak kamçılama cezasının uygulanabileceğini belirtmişlerse de, cezanın tümünü aynı zamanda uygulamak daha iyidir ![]() Kamçılamak işi kaba, kültürsüz uygulayıcılara verilmemeli, Hukukun gerekliliklerini karşılamak için bu işi yapabilecek derin anlayış sahibi kimselerce yerine getirilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer suçlu hasta ise ve hastalıktan kurtulma ümidi yoksa ya da çok yaşlıysa, kendisine yüz küçük çubuğu olan bir dalla veya yüz dallı bir süpürgeyle vurmak yeterlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer zina şahitle sabit olursa, kamçılamaya şahitler başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu kamçılama yasası detaylarını inceledikten sonra, bu cezayı barbarca bulanların küstahlığı ortaya çıkmaz mı? Hele bu suçlamayı, zindanlarında daha sert ve acımasız cezalar uygulayanlar yapıyorsa, o zaman sadece gülünür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 24) Suçlu recmedildikten sonra, kendisine bir başka müslüman gibi davranılır, cesedi yıkanıp kefenlenir, cenaze namazı kılınır ve müslüman mezarlığına gerekli saygı ve ihtimamla gömülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslim'in İmran bin Husayn'dan naklettiği bir hadise göre, Gamidiyye'nin cenaze namazı kılınacakken Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm'da cezalandırmanın ruhu işte budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 25) Evlenilmesi yasak (mahrem) yakınlarla zina etmenin cezası için Nisa an: 33'e ve eşcinselliğin cezası için A'raf, an: 64-68'e bakınız ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dikkatimizi çeken ikinci nokta, merhamet ve acıma duygularının suçluya gerekli cezanın uygulanmasına engel olmaması hakkında ilâhî uyarıdır ![]() ![]() ![]() "Hüküm günü bir davada cezaî bir kamçı indiren bir hakim hesap vermeye çağrılacak ve kendisine "Neden böyle yaptın?" diye sorulacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki hadis, merhamet veya bir başka faktör nedeniyle cezadan yapılan indirim ve artırmanın karşılığını ifade etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı müfessirler bu ayeti (2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() " ![]() ![]() ![]() ![]() Ve burada da zina edene cezanın açıkta uygulanması emrolunmaktadır ![]() a) Bir başka kişi veya topluma karşı yaptığı aşırılıktan dolayı suçluya acı vermek, b) Tekrar suç işlemekten alıkoymak, c) Toplumda kötü eğilimleri olanlar vazgeçsinler ve böylesi suçları işlemeye kalkışmasınlar diye, başkaları için caydırıcılık görevi yapmak ![]() Cezayı açıkta uygulamanın bir diğer yararı da, cezayı uygulayanların arzularına göre cezada eksiltme ve artırma yapmamalarıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)3- Zina eden erkek, zina eden ya da müşrik olan bir kadından başkasını nikâhlayamaz; zina eden kadını da, zina eden ya da müşrik olan bir erkekten başkası nikâhlayamaz ![]() ![]() 4- Korunan (iffetli) kadınlara (zina suçu) atan, sonra dört şahid getirmeyenlere de seksen değnek vurun ve onların şahidliklerini ebedi olarak kabul etmeyin ![]() ![]() 5- Ancak bundan sonra tevbe eden ve salihçe davrananlar hariç ![]() ![]() AÇIKLAMA 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Ahmed bin Hanbel'e göre, zina edenle evlenme yasağı, yapılmışsa böyle bir evliliğin yasal etkisi olmayacağı anlamı verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Haram, helâlı haram yapmaz" (Taberani, Darekutni) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde, ayet zina eden bir müslümanın müşrik biriyle yaptığı evliliği de batıl geçersiz kılmaz ![]() ![]() ![]() Bu konudaki hadisler oldukça açık ve nettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun üzerine Hz ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1) "" ifadesinin geçtiği ayet, burada sıradan bir suçlamanın değil, temiz kadınların iffetine karşı zina suçlamasının sözkonusu edildiğini açıkça göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Ayet, her ne kadar el-muhsanat (temiz ve namuslu kadınlar) dan söz ediyorsa da, fakihler yalnızca kadınları suçlamakla sınırlı olmayıp, namuslu erkeklere iftirayı da içine aldığında ittifak halindedirler ![]() ![]() ![]() ![]() 3) Bu yasa, suçlanan yalnız "muhsan" veya "muhsana" olduğu zaman geçerlidir ![]() ![]() ![]() 4) Kazf'ın cezalandırılabilir olması için, birinin delilsiz olarak bir başkasını ahlâksızlıkla suçlaması yeterli olmayıp, kâzif (suçlayan) , makzuf (suçlanılan) ve bizzat kazf eylemiyle ilgili yerine getirilmesi gereken bir takım şartlar vardır: Kâzifle ilgili şartlar şunlardır: a ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() d ![]() ![]() Hanefilere göre bir beşinci şart daha vardır ki, yalnızca hep el-kol hareketleri yapan bir kişi kazfla suçlanamayacağından, kâzif sarhoş da olmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Makzuf (suçlanan) la ilgili şartlarsa şunlardır: a) Aklı ve şuuru yerinde olmalıdır; yani, aklı ve şuuru yerindeyken zina etmiş olmakla suçlanmalıdır: Deli (deliliği sonradan sürsün veya sürmesin) zina suçunu işlemiş olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() b) Yetişkin olmalıdır, yani, yasal açıdan tam yaşındayken zina ile suçlanmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() c) Müslüman olmalıdır, yani, İslâm'dayken zina etmekle suçlanmalıdır ![]() ![]() d) Hür olmalıdır, bir köle ve cariyeyi, ya da köle veya cariyeyken zina yapmış hür bir kimseyi suçlamak gerekli hadd cezasını gerektirmez ![]() ![]() ![]() ![]() e) Temiz ve lekesiz bir karakteri olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu beş durumda her ne kadar hadd cezası uygulanmazsa da, bu tür bir deliyi, bir çocuğu, bir gayri müslim, bir köle veya iffetsiz birini delilsiz zina ile suçlayana tazir cezası da verilmeyecek demek değildir ![]() Şimdi de kazfla ilgili şartlara bakalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5) Fakihler, kazfin mutlaka cezalandırılması gereken bir suç olup olmadığında da görüş birliği içinde değildirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6) Kazf telâfi edilir bir suç değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7) Hanefilere göre, kazf için hadd istemi suçlanan tarafından yapılabileceği gibi, suçlanan yoksa, baba, anne, çocuklar ve torunlar gibi vurulan lekeden etkilenen soyundan biri tarafından da yapılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8) Bir kişinin kazf suçunu işlediği sabit olduktan sonra, onu gerekli hadd cezasından kurtarabilecek tek şey, mahkemede suçlanan kişinin falancayla zina halinde gördüklerini belirtecek dört şahit getirmesidir ![]() ![]() ![]() Fakat, bu delilin zayıflığı ortadadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#5 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)9) Kur'an, kazf suçundan kurtulabilmesi için gerekli şehadeti sağlamayan kişi hakkında üç hüküm getirir: a ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() Bundan sonra şöyle der Kur'an: " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada şu soru ortaya çıkar: "Ayette anılan tevbe ve ıslaha bağlı bağışlama bu üç hükümden hangisiyle ilgilidir?" Fakihler, birinciyle ilgili olmadığında müttefiktirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci hükme, yani kâzifin şahitliğinin bir daha kabul edilmeyeceği" hükmüne gelince, " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bakımdan, bu konuda önceki grubun görüşü daha doğrudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10) Burada böyle bir soru sorulabilir: " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 11) Sorunun bir diğer yanı da, suçlamasını destekleyici şahit getiremeyen bir kişinin mutlaka yalancı sayılmayacağı noktasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Ya, gördüğünü gördüğü yerde bırakmak, ya da İslâm Devleti görevlilerince temizlenmesi için gördüğünü delillendirmek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12) Hanefi fakihler, kâzifin cezasının, zina suçlusuna göre daha hafif bir şekilde uygulanması gerektiği fikindedirler ![]() ![]() ![]() 13) Hanefiler de içinde olmak üzere, fakihlerin çoğunluğu suçlamayı cezanın uygulanmasından önce veya uygulama sırasında kaç kez tekrarlarsa tekrarlasın kâzife tek bir ceza uygulanacağı görüşündedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 14) Bir gruba karşı işlenen kazf suçuyla ilgili olarak fakihler arasında görüş ayrılığı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#6 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)6- Kendi eşlerine (zina suçu) atan ve kendileri dışında şahidleri bulunmayanlar ise, onlardan da her birinin şahidliği, Allah adına dört (kere yemin) ile kendisinin hiç şüphesiz doğru söyleyenlerden olduğuna şahidlik etmektedir ![]() 7- Beşinci (yemini) ise, eğer yalan söyleyenlerdense, Allah'ın lanetinin muhakkak kendi üzerinde olması(nı kabul etmesi) dır ![]() 8- Onun (kadının) da dört kere Allah adına (yeminle) onun (kocasının) hiç şüphesiz yalan söyleyenlerden olduğuna şahidlik etmesi kendisinden cezayı uzaklaştırır ![]() 9- Beşinci (yemini) ise, eğer o (kocası) doğruyu söyleyenlerden ise, Allah'ın gazabının muhakkak kendi üzerinde olması(nı kabul etmesi) dır ![]() 10- Eğer Allah'ın sizin üzerinizde fazlı ve rahmeti olmasaydı ve Allah gerçekten tevbeleri kabul eden hüküm ve hikmet sahibi olmasaydı (ne yapardınız) ? AÇIKLAMA 7 ![]() ![]() ![]() Eğer onu öldürse, cinayetten suçlu olacak ve cezalandırılacaktı, öldürmeyip şahit aramaya gitse suçlu kaçabilirdi, olanı görmezlikten gelse, buna uzun süre katlanması imkansızdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Abbas'ın naklettiğine göre, Hilâl b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat Hilâl, sırtını dünyada (cezadan) koruyan Allah'ın ahirette de kendisini bağışlayacağını söyleyerek beşinci kez de yemin eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üveymir Aclanî olayının ayrıntıları Sehl ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu iki olaydan ayrı olarak, Hadis kitaplarında bunlarla ilgisi olan veya olmayan daha bir çok rivayetlere rastlarız; yalnız, bu rivayetlerden bazıları başka olaylarla ilgili olup, Li'an yasasının önemli bölümlerini ortaya koymaktadır ![]() İbn Ömer'den Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Darekutnî, Ali İbn Ebi Talip ve İbn Mes'ud'un (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kabisa b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Abbas'ın rivayetine göre, bir adam Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Hureyre'nin rivayet ettiğine göre, bir bedevi Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Hureyre'nin Li'an ayetini açıklayan bir başka rivayetine göre, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu şekilde Li'an ayeti, Hz ![]() ![]() 1) Karısını yabancı bir erkekle zina halinde yakalayıp, li'an yerine adamı öldüren kişi hakkında görüş ayrılığı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Li'an yasası evde değil, ancak mahkemede hakim önünde karşılıklı olarak uygulanır ![]() 3) Li'an yalnızca erkeğin hakkı değildir, kadının da, kocası kendisini zina ile suçlar veya çocuğunun babası olduğunu inkâr ederse mahkemede Li'an taleb etme hakkı vardır ![]() 4) Li'an'ın herhangi bir karı-koca arasında uygulanıp uygulanmayacağı ya da eşlerin bir takım şartları yerine getirmelerinin gerekip gerekmediği konusunda fakihler arasında görüş ayrılığı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna karşılık karısıyla olan ilişkileriyse derin ve çok çeşitli niteliktedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5) İşaret, kapalı veya şüpheli bir ifadeyle Li'an gerekmez, ancak koca karısını açıkça zina ile suçlar veya çocuğun kendisinin olduğunu inkâr ederse Li'an gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() 6) Karısını suçladıktan sonra koca Li'an yeminlerini etmekten kaçınırsa, İmam Ebu Hanife ve arkadaşlarına göre hapsedilir ve Li'an'da bulununcaya, ya da suçlamasının yalan olduğunu itiraf edinceye kadar salıverilmez, bu ikinci durumda kendisine kazf haddi uygulanır ![]() ![]() ![]() 7) Kocanın yeminlerinden sonra, kadın yeminden kaçınırsa, Hanefilere göre hapsedilir ve Li'anda bulununcaya, ya da zina suçunu itiraf edinceye kadar salıverilmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8) Eğer kadın Li'an anında gebe ise, İmam Ahmed'e göre, bunu kabulü reddetsin veya etmesin Li'an kocayı gebeliğin sorumluluğundan kurtarmaya yeterlidir ![]() ![]() ![]() ![]() 9) İmam Malik, İmam Şafii ve İmam Ahmed kocaya gebelik süresince gebeliğin sorumluluğunu inkâr etme ve buna dayanarak Li'anda bulunma hakkı tanırlar ![]() ![]() 10) Kocanın çocuğun babası olduğunu inkâr etmesinin Li'anı gerektirdiğinde icma vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 11) Eğer bir koca boşanmış karısını zina ile suçlarsa, İmam Ebu Hanife'ye göre bu kazf olur, Li'an olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12) Li'anın bazı yasal sonuçları konusunda tam bir icma olduğu halde, bazıları üzerinde de fakihler arasında görüş ayrılığı vardır ![]() Ne erkek ne de kadın cezaya çarptırılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla birlikte şu iki noktada görüş ayrılığı vardır: a) Li'andan sonra karı ile koca birbirlerinden nasıl ayrılacaktır? b) Li'an sebebiyle yeniden evlilikle bir araya gelmeleri mümkün müdür? Birinci soruya İmam Şafiî, erkek Li'anda bulunur bulunmaz, kadın Li'anıyla erkeğin suçlamasını kabul etsin veya etmesin, kendiliğinden ayrı düşer şeklinde cevap verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci soruyla ilgili olarak, İmam Malik, Ebu Yusuf, Züfer, Süfyan es-Sevri, İshak b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#7 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)11- Doğrusu, uydurulmuş bir yalanla gelenler,(8) sizin içinizden birlikte davranan bir topluluktur;(9) siz onu kendiniz için bir şer saymayın, aksine o sizin için bir hayırdır ![]() ![]() ![]() AÇIKLAMA 8 ![]() ![]() ![]() ![]() Buradan itibaren, surenin inmesine yol açan olayın anlatımına geçilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() "İftirayla ilgili söylentiler şehirde bir ay kadar süreyle yayılmaya devam etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi ben suçsuz olduğumu söylesem, -Allah şahidimdir ki, suçsuzum- bana inanmayacaksın, yapmadığım bir şeyi itiraf etsem, -Allah biliyor ki, yapmadım- o zaman inanacaksın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada anlaşılması gereken ince bir nokta var, şöyle ki, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() Girişte belirtildiği gibi, münafıklar müslümanlara gerçek üstünlük alanı ve her cephede karşıtlarına karşı zaferlerinin asıl faktörü olan maneviyat cephesinden vurmayı planlıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Safvan ise benden daha iyi bir müslümandır ![]() ![]() Üstelik, bu olayın müslümanlara daha başka yararları da oldu ![]() ![]() ![]() Birbaşka yararı daha oldu bu olayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#8 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)12- Onu işittiğiniz zaman, erkek mü'minler ile kadın mü'minlerin kendi nefisleri adına(12) hayırlı bir zanda bulunup: "Bu, açıkça uydurulmuş iftira bir sözdür" demeleri gerekmez miydi?(13) 13- Ona karşı dört şahitle gelmeleri gerekmez miydi? Şahitleri getirmediklerine göre, artık onlar Allah katında yalancıların ta kendileridir ![]() 14- Eğer Allah'ın dünyada ve ahirette sizin üzerinizde fazlı ve rahmeti olmasaydı, içine daldığınız dedikodudan dolayı size büyük bir azab dokunurdu ![]() 15- O durumda siz onu (iftirayı) dillerinizle aktardınız ve hakkında bilginiz olmayan şeyi ağızlarınızla söylediniz ve bunu da kolay sandınız; oysa o Allah katında çok büyük (bir suç) tür ![]() 16- Onu işittiğiniz zaman: "Bu konuda söz söylemek bize yakışmaz ![]() 17- Eğer iman edenlerden iseniz, bunun gibisine bir daha dönmemeniz için Allah size öğüt vermektedir ![]() 18- Allah size ayetleri açıklıyor; Allah bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir ![]() AÇIKLAMA 12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1) Eğer suçlanan (erkek veya kadın) oradaysa, o bu nadir doğan fırsattan yararlanmış ve günahı işlemiştir ![]() ![]() 2) Suçlayanın üyesi olduğu toplumun ahlâkî durumuyla ilgili değerlendirmesi, bu toplumda benzer durumlarla karşılaşıldığında günahtan kaçınabilecek hiçbir kadın ve erkeğin bulunmadığı şeklindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada kimse, şahit getirememenin suçlamanın yalan olduğunu kanıtlamada temel bir delil sayıldığı ve müslümanlara, suçlayanlar dört şahit getirmediği için bunu açık bir iftira saymalarının söylendiği gibi yanlış bir anlayışa kapılmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#9 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)19- İman edenler içinde, çirkin utanmazlıkların (fuhşun) yaygınlaşmasından hoşlananlara, dünyada da, ahirette de acıklı bir azab vardır ![]() ![]() 20- Eğer Allah'ın sizin üzerinizde fazlı ve rahmeti olmasaydı ve Allah gerçekten Rauf (şefkat eden ve ) Rahim olmasaydı (ne yapardınız) ? 21- Ey iman edenler, şeytanın adımlarına uymayın, kim şeytanın adımlarına uyarsa, (bilsin ki) gerçekten o, çirkin utanmazlıkları ve kötülüğü emreder ![]() ![]() ![]() ![]() AÇIKLAMA 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 18 ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#10 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)22- Sizden, fazileti ve varlıklı olanlar, yakınlara, yoksuklara ve Allah yolunda hicret edenlere vermekte eksiltme yapmasınlar, affetsinler ve hoşgörsünler ![]() ![]() 23- Namus sahibi, bir şeyden habersiz, mü'min kadınlara (zina suçu) atanlar, dünyada ve ahirette (21) lanetlenmişlerdir ![]() ![]() 24- O gün, kendi dilleri, elleri ve ayakları aleyhlerinde yaptıklarına dair şahitlikte bulunacaklardır ![]() 25- O gün, Allah onlara hak ettikleri cezayı eksiksiz verecektir ve onlar da Allah'ın hiç şüphesiz hak olduğunu bileceklerdir ![]() AÇIKLAMA 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun nedeni de, Mistah'ın ne yakınlığa, ne de Ebu Bekir'in kendisine ve ailesine yapageldiği yardımlara bir itibar etmemiş olmasıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada, bir şey için yemin eden, fakat ardından yemininde hayr olmadığını görerek, daha iyi ve daha faziletli bir yolu benimseyen bir kişinin yeminini bozmasıyla üzerine keffaret gerekip gerekmediği sorulabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer grup, Kur'an'da yeminleri bozmakla ilgili açık hüküm bulunduğu (Bakara: 225, Maide: 89) ve bu hükmün hiçbir zaman neshedilmeyip, baki kaldığı görüşündedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 21 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 21/a ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#11 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)26- Kötü kadınlar, kötü erkeklere; kötü erkekler, kötü kadınlara; iyi ve temiz kadınlar, iyi ve temiz erkeklere; iyi ve temiz erkekler, iyi ve temiz kadınlara (yaraşır) ![]() ![]() ![]() 27- Ey iman edenler,(23) evlerinizden başka evlere, yakınlık kurup (izin almadan) (24) ve (ev halkına) selam vermeden girmeyin ![]() ![]() AÇIKLAMA 22 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı müfessirler bu ayeti, "iyi şeyler iyi insanlar içindir ve iyi insanlar kötülerin haklarında söyledikleri kötülüklerden uzaktırlar" anlamına almışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 23 ![]() ![]() ![]() a) Bu hükümlerin, iftira olayına ilâhî müdahalenin hemen ardından gelişi, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Hatırda tutulması gereken ikinci önemli nokta, İlâhî Hukuk, kötülüğü yalnızca yasaklamak veya suçluya belli bir ceza vermekle kalmayıp, kötülüğe yol açıcı ve kişiyi kötülüğü işlemeye itici tüm faktörleri de ortadan kaldırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 24 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 25 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1) "Gizlilik hakkı" yalnızca evlere giriş sorunuyla ilgili olmayıp, bir evi dışardan gözleme, "dikiz etme" ve hatta başkasının mektubunu izinsiz okumanın yasaklanması gibi noktaları da içine almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ne zaman birini görmeye gitse, kapının sağında veya solunda bir kenarda durur ve izin isterdi, o zamanlar kapılara perde asılmazdı (Ebu Davud) Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Fakihler, "dinleme"yi de "görmek"le birlikte ele almışlardır ![]() ![]() ![]() 3) İzin isteme hükmü yalnızca kişinin başkalarının evlerine girmesinde değil, kendi annesi veya kızkardeşinin evine girmesinde de geçerlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4) Bu genel kuralın tek istisnası, hırsızlık, yangın vs ![]() ![]() ![]() 5) İzin isteme kuralının konmasının daha ilk günlerinde, müslümanlar, izlenmesi gereken prosedürü iyice bilmiyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalade b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6) Giriş izni ya bizzat ev sahibinden, ya da ev sahibi adına izin verebilecek hizmetçi veya sorumlu şahıs gibi bir başka güvenilir kişiden gelmelidir ![]() ![]() ![]() 7) İçeri girmek için izin almak üzerinde ısrar etmek veya reddedildikten sonra bile inatla kapının önünde beklemeye devam etmek yasaktır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#12 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)28- Eğer orada kimseyi bulamazsanız, size izin verilinceye kadar artık oraya girmeyin;(26) ve eğer size "Dönün" denirse, siz de dönün, bu sizin için daha temizdir ![]() ![]() 29- İçinde oturulmayan ve sizin için orda bir (yarar) bulunan evlere(28) girmenizde size bir sakınca yoktur ![]() ![]() 30- Mü'minlere söyle: "Gözlerini (harama çevirmekten) kaçındırsınlar(29) ve ırzlarını korusunlar ![]() ![]() ![]() AÇIKLAMA 26 ![]() ![]() ![]() ![]() 27 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 28 ![]() ![]() ![]() 29 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ilahi hükmün Hz ![]() ![]() 1) Karısı veya bir başka mahremi dışında, bir erkeğin başka kadınlara gözünü dikip bakması helâl değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ümame'nin rivayet ettiği bir hadis-i şerifte de Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Kimse "bakışı kısıtlama hükmü, kadınlara açık yüzle sokaklarda serbestçe dolaşma izni verildiği için konmuştur, çünkü, yüzü örtme emri olsaydı, bakışı kısıtlayıp, kısıtlamama sorunu sözkonusu olmazdı" şeklinde yanlış bir anlayışa düşmemelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Güvenilir ravilerce rivayet edilen "ifk" olayıyla ilgili sözlerinde Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Davud Ümmü Hallad'ın, bir savaşta şehid edilen oğlunun durumunu sormak için Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hacc'la ilgili olarak yukarda aktardığımız iki olay, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) Bakışı indirme veya sakınma hükmünün bir takım istisnaları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Hureyre'nin rivayet ettiği bir hadise göre, bir adam Ensardan bir aileden kız almak ister ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cabir bin Abdullah'ın bir rivayetinde Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Müsned-i Ahmed'de, Ebu Humeyde'den rivayet edilen bir hadiste, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4) Bakışı kısıtlama hükmünün bir diğer amacı da, hiçbir erkek veya kadının bir başka erkek ya da kadının gizli yerlerine bakmasını yasaklamaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() 30 ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir başka rivayette de şöyle buyurulur: "Karınız ve cariyeniz dışında avret yerinizi herkesten saklayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#13 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) 31- Mü'min kadınlara da söyle: "Gözlerini (harama çevirmekten) kaçındırsınlar(31) ve ırzlarını(32) korusunlar;(33) süslerini(34) açığa vurmasınlar, ancak kendiğilinden görüneni hariç ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AÇIKLAMA 31 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunu destekleyen bir başka rivayet daha vardır ki, şöyledir: "Amâ bir adamın kendisini görmeye gelmesi üzerine Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Ne var ki, bunların karşısında Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu rivayetler, kadınların erkeklere bakması konusunda getirilen sınırlamaların erkeklerin kadınlara bakmalarıyla ilgili sınırlamalar kadar sert olmadığını gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() Şevkânî Neyl'ül-Evtar'da İbn Hacer'den şu görüşü nakleder "Kadınlarla ilgili bu izni, açık havadaki işlerinde de kendilerine böyle bir serbesti tanınmış olması gerçeği desteklemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 32 ![]() ![]() ![]() ![]() Kadınların erkekler karşısındaki avret yerleri el ve yüz dışında kalan tüm vücudlarıdır, avret yerlerini açması koca dışında, kardeşleri ve babaları için dahi doğru değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Benzer bir hadisi İbn Cerir yine Hz Aişe'den nakleder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadınların kadınlar karşısındaki avret yerleri, erkeklerin erkekler karşısındaki avret yerlerinin aynısı, yani göbekle diz kapağı arasıdır ![]() ![]() ![]() 33 ![]() ![]() ![]() 34 ![]() ![]() ![]() ![]() 35 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat biz bu görüşe katılamayacağız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 36 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hükmün amacı ve gerçek niteliği, baş örtüsünün güzel ve ince bezden yapılmamasını gerektirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 37 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 38 ![]() ![]() ![]() 39 ![]() ![]() ![]() 40 ![]() ![]() 41 ![]() ![]() 42 ![]() ![]() 1) Bazı fakihler, bir kadının hareket ve süslerini gösterme serbestisinin bu ayette anılan akraba çevresiyle sınırlı olduğu görüşündedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Kendileriyle evlenmenin ebedi haram olmadığı yakınlar sorunu vardır ortada, bu yakınlar, ne kendilerine kadının süsleriyle görünebileceği mahrem yakınlar kategorisine, ne de başkaları karşısında olduğu gibi, kendileri karşısında da bütünüyle örtünmesi gereken tümden yabancılar kategorisine girmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çok sayıda rivayet, Ebu Bekr'in kızı, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde Ebu Talib'in kızı ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) İlişkinin kesin olmadığı durumlarda, mahrem yakınlarının yanında bile örtüye dikkat edilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 43 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir gruba göre, "kadınları"ndan kasıt yalnızca müslüman kadınlar olup, zımmî veya başkası tüm gayri müslim kadınlar bu çevrenin dışındadır ve erkekler gibi onların karşısında da örtüye bütünüyle riayet edilmesi gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Razi'nin de içinde bulunduğu bir diğer grup, "kadınları"ndan kasdın istisnasız tüm kadınlar olduğu görüşündedir ![]() ![]() Üçüncü ve daha akla yatkın Kur'an'a daha yakın görünen görüş, "kadınları"ndan kasdın, müslüman bir kadının, müslüman olsun olmasın, günlük hayatında yakından ilişki içinde bulunduğu ve her günkü ev işini paylaştığı vs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 44 ![]() ![]() ![]() Bu, Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer grup, "ellerinin altında bulunanlar" ifadesinin, hem köleleri hem de cariyeleri içine aldığı görüşündedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu fakihler, görüşlerine bir diğer delil olarak, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 45 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Abbas: Kadınlara karşı hiç ilgi duymayan alık kimseler ![]() Katade: Sadece gerekli rızkını sağlamak için size bağlanmış olan yoksullar ![]() Mücahid: Yalnızca yiyeceğe ihtiyaç duyup, kadınlara karşı ilgisi olmayan alık erkekler ![]() Şa'bi: Her bakımdan efendisine bağlı olan ve evdeki kadınlara kötü nazarla bakma cesareti bulunmayan kimseler ![]() İbn Zeyd: Bir aileye o ailenin üyesi sayılacak kadar uzun süre hizmet etmiş ve evin kadınlarına karşı hiçbir arzu taşımayan erkekler ![]() ![]() Tavus ve Zuhrî: Kadınlara karşı hiç bir arzu duymayan ve duyma cesareti de olmayan saf kimseler, (İbn Cerir, cilt: 18, sh: 95-96, İbn Kesir, cilt: 3 sh: 285) ![]() Bu konudaki en güzel açıklama Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu da gösteriyor ki, "cinsel arzu duyamayan" ifadesi, yalnızca fiziksel iktidarsızlığı belirtmemektedir ![]() ![]() 46 ![]() ![]() ![]() ![]() 47 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir başka rivayete göre, Ebu Hureyre mescidden gelen bir kadına rastlamış ve onun koku süründüğünü hissedince kendisini durdurarak, "Ey Allah'ın kadın kulu, mescidden mi geliyorsun?" diye sormuş, kadının "evet" demesi üzerine de, "Habibim Ebu'l-Kasım'ın (s ![]() ![]() ![]() Ebu Musa el-Eş'arî Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 48 ![]() ![]() 49 ![]() ![]() ![]() ![]() 1) Başka erkeklerin (akraba da olsalar) bir kadını gizlice görmelerini veya kadının mahrem yakınlarının yokluğunda onunla oturmalarını yasaklamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) Kadınların yanlarında mahremleri bulunmadan veya na-mahremle birlikte yolculuğa çıkmalarını şiddetle yasaklamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı konuda sahih hadis kaynaklarının İbn Ömer, Ebu Said el-Hudri ve Ebu Hüreyre'den rivayet ettikleri hadislerde, Allah'a ve ahiret günü'ne inanan müslüman bir kadının yanında mahremi olmadan yolculuğa çıkamayacağı ifade edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4) Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cemaatle namazlara gelip gelmemeleri konusunda ise kadınları serbest bırakmış ve "Mescidlere gelmek isterlerse kendilerine engel olmayın" buyurmuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Kadınlar bayram namazlarına da katılırlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu hükümler, kadın-erkek karışık toplantıların İslâm'ın ruhuna bütünüyle aykırı olduğunu gösterir ![]() ![]() 5) Kadınların normal ölçülerde makyaj (süslenme) kullanmalarına izin, hatta bu konuda talimat vermiş, fakat aşırı makyajı (süslenme) kesinlikle yasaklamıştır ![]() a) Daha uzun ve sık göstermek için saça fazladan yapay saç takmak, b) Vücudun çeşitli kısımlarına dövme yapmak ve yapay benler meydana getirmek, c) Belli bir görünüm vermek için kaşları yolmak veya daha açık bir görünüm kazandırmak için yüzdeki tüyleri yolmak, d) Daha çok inceltmek için dişleri ovalamak, ya da dişlerde yapay delikler açmak, e) Yapay bir renk ve görünüm kazandırmak için yüzü safran veya daha başka kozmetiklerle ovmak ![]() Bu talimatlar Kütübü Sitte ve Müsned'i Ahmed'de Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah ve Rasûlü'nün bu apaçık hükümlerini öğrendikten sonra, bir müslümanın önüne iki yol açılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#14 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)32- İçinizde evli olmayanları,(50) kölelerinizden ve cariyelerinizden salih olanları(51) evlendirin ![]() ![]() ![]() 33- Nikâh (imkânı) bulamayanlar, Allah onları kendi fazlından zenginleştirinceye kadar iffetli davransınlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AÇIKLAMA 50 ![]() ![]() 51 ![]() ![]() ![]() Çünkü, bu durumda o bir başkasının hayatını mahvetme nedeni olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() 52 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 53 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 54 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 55 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 56 ![]() a) Köle emeğiyle özgürlüğünü kazanabilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Anlaşmanın amaçları bakımından köle namuslu, doğru sözlü ve güvenilir olmalıdır ![]() ![]() c) Köle sahibi, kölesinin gayri ahlâkî eğilimleri olmadığından, İslâm ve müslümanlara karşı düşmanlık hisleri beslemediğinden ve hürriyetine kavuşturulmasının İslâm toplumunun menfaatlerine zararlı olmayacağından emin bulunmalıdır ![]() ![]() ![]() 57 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) "Mükâtebe yapın" fiilinin emir kipinde gelişi, bunun Allah'ın hükmü olduğunu ortaya koyar ![]() b) Sahih rivayetlerde geldiğine göre, büyük fakih ve muhaddis Muhammed bin Sirin'in babası Sirin, efendisi Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer grup ise, Allah'ın yalnızca, "onlarla mükâtebe yapın" demediğini, "kendilerinde hayır görürseniz" şartını eklediğini belirterek, bu şartın tümüyle köle sahibini muhatap aldığını ve "hayır görme" konusunda mahkemenin hüküm verebileceği sabit bir ölçünün bulunmadığını ileri sürer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 58 ![]() ![]() a) Köle sahibine, mükâtebe ile kararlaştırılan paranın bir kısmından geçmesi talimatı verilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Müslümanlardan, hürriyetlerine kavuşmak için yardım isteyen kölelere cömertçe yardım etmeleri istenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) İslâm hükümetine, zekâtın bir kısmını kölelerin hürriyetlerine kavuşturulması yolunda harcaması tavsiye edilmektedir ![]() Burada yeri gelmişken şu noktayı belirtmeliyiz: Eskiden köleler üç sınıfa ayrılırdı: 1) Savaş esirleri, 2) Ele geçirilip köleleştirilen hür kimseler, 3) Babalarının neden köle olduğunu ve başlangıçta bu kategorilerden hangisine girdiklerini bilmeyen miras kalmış köleler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yolu açmak için bizzat Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köleliğin gelecekteki durumu konusunda, İslâm hür insanların kaçırılıp, köle olarak alınıp satılmalarını bütünüyle yasaklamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 59 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla birlikte, bu emrin tüm anlam ve kapsamını yalnızca metinden çıkarmak mümkün değildir ![]() ![]() ![]() a) Evcil fuhuş, koruyucuları bulunmayan azad edilmiş cariyelerce, ya da ailevî veya kabilevî desteği bulunmayan hür kadınlarca yapılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Yalnızca cariyelerin yaptığı açık fuhşun iki türü vardı: 1) Cariyeler her ay sahiplerine büyük miktarda belli bir para ödemeye zorlanır ve bunu da ancak fuhuş yoluyla kazanabilirlerdi ![]() ![]() 2) Genç ve güzel cariyeler genelevine konur ve kapıya isteyenin orada şehvetini doyurabileceğini gösteren bir bayrak asılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte ayetin indiği zamandaki şartlar buydu ![]() ![]() ![]() Bu hükmün inmesinden sonra, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konudaki üçüncü hüküm, cariyenin meşru olan el işlerinde kullanılabileceği, fakat, sahibinin ne kadar gelir getireceği belli olmayan bir iş için cariyeye belli bir miktar yükleyemeyeceğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi) |
![]() |
![]() |
#15 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tefhimu'l Kuran Tefsiri Nur Suresi (Mevdudi)34- Andolsun, size açıklayıcı ayetler, sizden önce gelip geçenlerden bir örnek ve takva sahipleri için de bir öğüt indirdik ![]() 35- Allah,(61) göklerin ve yerin nurudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AÇIKLAMA 60 ![]() ![]() ![]() 4) Erkeklerin ve kadınların bakışlarını kısmalarını ve ferçlerini korumalarını vurgulayan, 5) Kadınlar için örtünmenin sınırlarını çizen, 6) Evlenebilecek kimselerin bekâr kalmalarını tasvip etmeyen, 7) Kölelerin mükâtebe yoluyla hürriyetlerini kazanabilecekleri hükmünü getiren ve 8) Toplumu temizlemek için fuhşu yasaklayan ayetler ![]() ![]() ![]() ![]() 61 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada münafıklara yönelen hitabın üç amacı vardır: 1) Allah'ın nimeti ve rahmeti, fitne ve şerde ısrarlarına rağmen, doğrudan sapmış olanları uyarmayı sürdürmeyi gerektirdiğinden sonuna kadar münafıkları uyarmak ![]() 2) İslâm toplumunda her doğru düşünebilenin gerçek müminle münafığı ayırabilmesi için imanla nifakın sahalarını açıkça çizmek ![]() ![]() 3) Allah'ın vaadinin, yalnızca iman etmiş olup, imanlarının gerekliliklerini yerine getirenlere ait olduğu konusunda münafıkları açıkça ikaz etmek ![]() ![]() ![]() 62 ![]() ![]() ![]() "Nur" kendisi görünen ve eşyayı görünür kılan şeydir ![]() ![]() ![]() Öte yandan görünebilirlik olduğu ve eşya göze göründüğü zaman, insan nur (ışık) vardır der ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Nur" kelimesi bilgi anlamında da kullanılır, dolayısıyla cehalete karanlık denir ![]() ![]() ![]() ![]() 63 ![]() ![]() ![]() ![]() 64 ![]() ![]() 65 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Doğuya da batıya da ait olmayan mübarek bir zeytin ağacından yakılan lamba" ifadesi ise, lambanın kusursuz ışığı ve parlaklığı hakkında bir fikir vermek için kullanılmış bir mecazdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine, " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "O'nun nurunun misali ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 66 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 67 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|