|
|||||||
![]() |
|
|
Konu Araçları |
| çanak, çömleği, çömlek, güney, yerlilerin, ürettiği |
And Çanak Çömleği,Güney Amerika"da İspanyolların inka topraklarını fethinden önceki dönemlerde Orta Andlar"daki Yerlilerin ürettiği çanak çömlek |
|
|
#1 |
|
Şengül Şirin
|
And Çanak Çömleği,Güney Amerika"da İspanyolların inka topraklarını fethinden önceki dönemlerde Orta Andlar"daki Yerlilerin ürettiği çanak çömlekAND ÇANAK ÇÖMLEĞİ And Çanak Çömleği,Güney Amerika"da İspanyolların inka topraklarını fethinden önceki dönemlerde Orta Andlar"daki Yerlilerin ürettiği çanak çömlek ![]() And çanak çömlekçiliği İspanyolların gelmesinden önce birçok aşamadan geçerek gelişmiştir Bu el sanatına bazen Orta Andlar"da Yerlilerin yaygın biçimde uyguladığı üsluplar ,bazen de,dışa kapalı ırmak vadilerinde geliştirilen özgün üsluplar egemen olmuştur Kültür bakımından bir bütünlüğün olmadığı bu dönemlerde en önemli ayrım kuzeydeki vadilerle güneydekiler arasındadır![]() Bütünsel bir kültürün ve yaygın bir çanak çömlek üslubunun oluştuğu bilinen en erken dönem,adını Orta Peru"daki Tarihöncesi bir dinsel merkez olan Chavin de Huantar"dan alan Chavin kültürüdür (İÖ y 1200-400) Chavin kültürü süresince bölgede tek bir motif (kedi motifi)ve tek bir teknik uygulanmıştır Vadilerde yaşayan Yerlilerin Chavin de Huantar"a yaptıkları hac ziyaretleri sırasında kopya edilen bu kutsal kedi motifi döneminin en belirleyici işareti olmuş ve daha sonraki And desenlerinde de kullanılmıştır Chavin kültürü içinde yerel bir grup olan Kupiznike"ler,sonları And Çömleklerinin egemen biçimi haline gelecek emzikli kapları üretmişlerdir Emzikler,ters "U" biçimindeki ya da yarı dairesel gövdeli kapların ortasına iki yandan "mahmuz"gibi eklenmiş ve çoğu kez kedi motifiyle bezenmiştir![]() ![]() İÖ 400 -İS 400 arasında bölgesel kültürler gelişmiştir Kuzeydeki bölgelerde teknik ve desen bakımından birçok yenilikler olmuştur Yeni kap biçimleri ,yeni geometrik desenler ,kedi dışında başka hayvan motifleri ve negatif boyama tekniği geliştirilmiştir Bu yöntemde desen kabın üstüne balmumuyla işlendikten sonra kabın yüzeyi renkli bir kil karışımıyla kaplanıyordu Çömlek pişirildiğinde balmumu eriyip akıyor,renkli kilin üstünde kalan iz desen olarak ortaya çıkıyordu![]() Güneyde Paracas Cavernas kültüründe,daha önce bilinenlerden çok daha çeşitli kase ve kap biçimleri geliştirilmiştir Bezemede temel olarak parlak renklerin kullanılmadığı geometrik desenler egemendir![]() Kaynak;AnaBritannica cilt 2 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır |
|
Cevap : And Çanak Çömleği,Güney Amerika"da İspanyolların inka topraklarını fethinden önceki dönemlerde Orta Andlar"daki Yerlilerin ürettiği çanak çömlek |
|
|
#2 |
|
Şengül Şirin
|
Cevap : And Çanak Çömleği,Güney Amerika"da İspanyolların inka topraklarını fethinden önceki dönemlerde Orta Andlar"daki Yerlilerin ürettiği çanak çömlekKlasik dönem ya da Ustalık dönemi olarak adlandırılan üçüncü dönemde (İS 400 - 1000 ) eski desen ve teknikler en yetkin biçime ulaşmıştır Bu dönemde kuzeyde ortaya çıkan Moçika kültüründe ,şaşılacak kadar ayrıntılı,gerçekçi desenleri ve zarif çizgileriyle belirginleşen çömlekler üretilmiştir Kuzeyde kap ya da kaseler çoğunlukla döküm yoluyla üretilmiş,sonra üstüne boya ile desen çizilmiştir Kabın gövdesine bazen bezeme olarak kilden parçalar yapıştırıldığı da görülür Bu dönemin desenleri çok canlıdır ve o zamana değin görülmemiş biçimde hareketlilik içerir Bu desenlerde savaşçılardan yöneticidin adamlardan ve çeşitli zanaatçılardan oluşan sınıflı bir toplum betimlenmiştir![]() Güneyde,Nazca Vadisi çömlekçiliği teknik ustalık açısından Moçika"dan üstün olmakla birlikte,desen açısından Moçika"dan üstün olmakla birlikte,desen açısından daha gerisidir Nazca"nın üstünlüğü kullanılan hamurun inceliğinden ve kapların biçim çeşitliliğinden kaynaklanır Bu Çömleklerin bezenmesinde çok renkli boyalar kullanılmıştır![]() Gene güneyde bulunan Paracas Necropolis kültüründe de oldukça iyi yapılmış ama bir yenilik içermeyen çömlekler üretilmiştir ![]() 1000 "den 1300"e değin Orta Andlar"ın Kuzey ve güney bölgelerinde çömlekçilik de içinde olmak üzere bütün sanat dallarında Tiahuanacu desenleri ve motifleri egemen olmuştur Bu dönem adını Doğu Bolivya "daki dinsel bir merkezden alır Akbaba ve puma maskları sık sık kullanılan motiflerdir Bu motiflerin gittikçe daha biçimsel ve stilize hale geldiği izlenir![]() 1300"den 1438-1532 arasındaki İnka dönemine değin geçen zaman yerel el sanatlarının ve desenleri yaygın olduğu bir başka evredir Kuzeyde Çimu kültürü bazı Moçika desenlerini yenien canlandırmıştır ama bunlar o kadar canlı değildir Pişirilmeden önce üstlerine hayvan desenleri kazınmış ya da basılmış işlenmiş siyah kaplar Çimu çömleklerinin en yaygın türüdür![]() İnkaların,bir zanaatçı sınıfa ve bu sınıfı destekleyen karmaşık bürokrasili büyük bir imparatorluğa sahip olmalarına karşın,İnka sanatında çömlekçilikten çok altın ve gümüş işlere bir de görkemli taş yapılara ağırlık verilmiştir Çömlek tekniği yetkinleştirilmekle birlikte üretilen parça sayısı çok sınırlı kalmıştır En tİpik biçimler,çift saplı Yunan aryballos"larına benzeyen büyük kaplarla kulpları yukarı kıvrık,yayvan tabaklıdır Bezeme çoğunlukla geometrik düzenlemelerden oluşur Ancak hiçbir zaman Mokçika çanak çömleklerindeki çeşitliliğe ve ayrıntılı önceliğine ulaşılamamıştır![]() Kaynak;AnaBritannica cilt 2 frmsinsi net için derlenmiştir
|
|
|
|