|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
getirilen, hukuku, kanunu, kapsamında, ticaret, türk, yeni, yenilikler, şirketler |
![]() |
Yeni Türk Ticaret Kanunu Ile Şirketler Hukuku Kapsamında Getirilen Yenilikler |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Yeni Türk Ticaret Kanunu Ile Şirketler Hukuku Kapsamında Getirilen YeniliklerYeni Türk Ticaret Kanunu ile Şirketler Hukuku Kapsamında Getirilen Yenilikler Numara : 26 Tarih : 25 ![]() ![]() VERGİ SİRKÜLERİ NO: 2011/26 KONU: Yeni Türk Ticaret Kanunu İle Şirketler Hukuku Kapsamında Getirilen Yenilikler13 Ocak 2011 tarihinde TBMM Genel Kurulunda kabul edilen, 6102 Sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu 14 Şubat 2011 tarihli ve 27846 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı ![]() ![]() 6102 Sayılı Kanun, Ticari İşletme Hukuku, Şirketler Hukuku, Kıymetli Evrak Hukuku, Taşıma Hukuku, Deniz Hukuku ve Sigorta Hukuku olmak üzere altı bölümden ve toplam 1535 maddeden oluşmaktadır ![]() Bu sirkülerimizde şirketler hukuku çerçevesinde genel bilgiler verilmektedir ![]() I ![]() A ![]() 6102 Sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu’nun bu bölümü Avrupa Hukuku ile uyumu gözetecek şekilde değiştirilmiştir ![]() 6102 sayılı Kanun’un getirdiği en önemli yeniliklerden biri ticari işletmenin muhasebe düzeninde ve ticari defterlerinde yapılan yeniliklerdir ![]() ![]() ![]() B ![]() Yeni TTK’da kurumsal yönetim dört taşıyıcı kolon üzerine oturmaktadır: Şeffaflık, adillik, hesap verilebilirlik ve sorumluluk ![]() Şeffaflık, pay sahiplerinin ve sermaye piyasasında rol sahibi tüm aktörlerin, tam bilgilendirilmesini ve aydınlatılmasını hedeflemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Buna göre her sermaye şirketi, sitenin belli bir bölümünü aşağıdaki hususların yayımlanmasına ayırmak zorundadır ![]() a) Şirketçe kanunen yapılması gereken ilanlar ![]() b) Pay sahipleri ile ortakların menfaatlerini koruyabilmeleri ve haklarını bilinçli kullanabilmeleri için görmelerinin ve bilmelerinin yararlı olduğu belgeler, bilgiler, açıklamalar ![]() c) Yönetim ve müdürler kurulu tarafından alınan; rüçhan, değiştirme, alım, önerilme, değişim oranı, ayrılma karşılığı gibi haklara ilişkin kararlar; bunlarla ilgili bedellerin nasıl belirlendiğini gösteren hesapların dökümü ![]() d) Değerleme raporları, kurucular beyanı, payların halka arz edilmesine dair taahhütler, bunlara ait teminatlar ve garantiler; iflasın ertelenmesine veya benzeri konulara ilişkin karar metinleri; şirketin kendi paylarını iktisap etmesi hakkındaki genel kurul ve yönetim kurulu kararları, bu işlemlerle ilgili açıklamalar, bilgiler, belgeler ![]() e) Ticaret şirketlerinin birleşmesi, bölünmesi, tür değiştirmesi hâlinde, ortakların ve menfaat sahiplerinin incelemesine sunulan bilgiler, tablolar, belgeler; sermaye artırımı, azaltılması dâhil, esas sözleşme değişikliklerine ait belgeler, kararlar; imtiyazlı pay sahipleri genel kurulu kararları, menkul kıymet çıkarılması gibi işlemler dolayısıyla hazırlanan raporlar ![]() f) Genel kurullara ait olanlar dâhil her türlü çağrılara ait belgeler, raporlar, yönetim kurulu açıklamaları ![]() g) Şeffaflık ilkesi ve bilgi toplumu açısından açıklanması zorunlu bilgiler ![]() h) Bilgi alma kapsamında sorulan sorular, bunlara verilen cevaplar, diğer kanunlarda pay sahiplerinin veya ortakların aydınlatılması için öngörülen hususlar ![]() i) Finansal tablolar, kanunen açıklanması gerekli ara tablolar, özel amaçlarla çıkarılan bilançolar ve diğer finansal tablolar, pay ve menfaat sahipleri bakımından bilinmesi gerekli finansal raporlamalar, bunların dipnotları ve ekleri ![]() j) Yönetim kurulunun yıllık raporu, kurumsal yönetim ilkelerine ne ölçüde uyulduğuna ilişkin yıllık değerlendirme açıklaması; yönetim kurulu başkan ve üyeleriyle yöneticilere ödenen her türlü paralar, temsil ve seyahat giderleri, tazminatlar, sigortalar ve benzeri ödemeler ![]() k) Denetçi, özel denetçi, işlem denetçisi raporları ![]() l) Yetkili kurul ve bakanlıkların konulmasını istedikleri, pay sahiplerini ve sermaye piyasasını ilgilendiren konulara ilişkin bilgiler ![]() Adillik, bir anlamda geniş kapsamlı eşit işlem ilkesi ile örtüşmektedir ![]() ![]() Hesap verilebilirlik yönetimin, şeffaflığına, doğruluğuna, kararların açıklanabilirliğine, kararların bir haklı sebebi, adîl temeli olduğuna ve profesyonel niteliğine gönderme yapmaktadır ![]() Sorumluluk ise, görevden kaynaklanan yükümlülüklere tam bağlılık, bunları gereği gibi bilinçle, hesap verilebilirlik bağlamında yerine getirme anlamındadır ![]() II ![]() 6102 Sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu ile geniş çaplı yeniliklere konu olan alanlardan biri de Ortaklıklar Hukuku’dur ![]() A ![]() 1) Tedrici Kuruluşun Kaldırılması Şuan yürürlükte bulunan TTK’da kuruluş aşamasında halkın anonim ortaklığa katılımı esasına dayanan tedrici kuruluş hükümlerine de yer verilmektedir ![]() Bilindiği gibi, ani kuruluş şirket paylarının tamamının kurucular tarafından taahhüt edilmesiyle olur ![]() ![]() Uygulamada Tedrici kuruluşun hemen hiç kullanılmaması ve bütün anonim ortaklıkların ani kuruluş yöntemi uyarınca kurulmaları karşısında, 6102 Sayılı Yeni TTK’da tedrici kuruluş terk edilmiştir ![]() Tedrici kuruluşun tamamen kaldırılmasıyla birlikte, kuruluştan hemen sonra halka açılmak isteyen anonim şirketler için 6102 Sayılı Kanun’un 346’ncı maddesinde, sermayenin bir kısmının nakdi paylara dönüştürülerek şirketin kurulmasından itibaren 2 ay içinde halka arz edilmesi modeline yer verilmiştir ![]() 2) Ultra Vires İlkesinin Terk Edilmesi Mevcut TTK’nın 137 nci maddesi uyarınca, ticaret şirketlerinin şirket sözleşmelerinde yer alan işletme konuları dışındaki alanlarda haklar edinmesine ve borçlar üstlenmesine zemin hazırlayan hukuki işlemleri, yok hükmündedir ![]() ![]() Yeni TTK’nın 125 inci maddesi, AT ’nin 1 ![]() ![]() 3) Tek Kişilik Anonim Ortaklık Avrupa Topluluğu Şirketler Hukuku’ndaki gelişmelerin etkisiyle 6102 Sayılı Kanun, tek kişilik anonim ortaklığı kabul etmiştir (Madde 338 /1) ![]() oluşturulması ve tek kişilik anonim ortaklıktan şirketler topluluğunda, kurumsallaşma sürecinde ve vakıf işletmeciliğinde yararlanılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan Kanun’un 338/3 üncü maddesinde “Şirket, tek pay sahibi olacak şekilde kendi payını iktisap edemez; ettiremez ![]() ![]() 4) Kayıtlı Sermaye Sistemi 6102 Sayılı Kanun’un getirdiği en önemli yeniliklerden biri, kapalı anonim ortaklığa, kayıtlı sermaye sistemini kabul etme olanağını tanımasıdır (Madde 332) ![]() ![]() Buna göre, esas sermayeli anonim şirketlerin sermayesi 50 ![]() ![]() ![]() 5) Ayni Sermaye ile İlgili Yenilikler ve Sınırlamalar 6102 Sayılı Kanun’da hangi tür malvarlığı unsurlarının ayni sermaye olarak konulabileceği düzenlenmiştir (Madde 342) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() B ![]() Yönetim Kurulu
![]() Genel kurula ilişkin düzenlemeler, Yeni TTK’nın 407 ila 451 nci maddelerinde yer almaktadır ![]() ![]() Yeni TTK’da murahhas üyelerin, en az bir yönetim kurulu üyesinin, genel kurula katılması zorunlu kılınmıştır (Madde 407/2) ![]() ![]() Ayrıca, anonim şirket yönetim kurulu, genel kurulun çalışma esas ve usullerine ilişkin kuralları içeren, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından, asgari unsurları belirlenecek olan bir iç yönerge hazırlamak ve genel kurulun onayından sonra yürürlüğe koymakla sorumlu tutulmuştur (Madde 419/2) ![]() Öte yandan Kanun’da genel kurulun münhasıran yetkili olduğu ve devredemeyeceği nitelikteki yetkilerine yer verilmiştir ![]() D ![]() ![]() Yeni TTK’da, “denetçilik (murakıplık) organı” zorunlu olmaktan çıkarılmıştır ![]() ![]() Denetçinin denetiminden geçmemiş finansal tablolar ile yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu düzenlenmemiş sayılacaktır ![]() E ![]() Yeni TTK’da ticaret şirketlerinin birleşmeleri, bölünmeleri ve tür değiştirmeleri 134 ila 194 üncü maddelerde detaylıca ele alınmıştır ![]() 1) Birleşme Yeni TTK’da birleşme süreci detaylı bir şekilde ele alınmış ve birleşme sözleşmesinin içeriği somutlaştırılmıştır ![]() Bu Kanun’a göre: · Sermaye şirketleri; a) Sermaye şirketleriyle, b) Kooperatiflerle ve c) Devralan şirket olmaları şartıyla, kollektif ve komandit şirketlerle, birleşebilirler ![]() · Şahıs şirketleri; a) Şahıs şirketleriyle, b) Devrolunan şirket olmaları şartıyla, sermaye şirketleriyle, c) Devrolunan şirket olmaları şartıyla, kooperatiflerle, birleşebilirler ![]() · Kooperatifler; a) Kooperatiflerle, b) Sermaye şirketleriyle ve c) Devralan şirket olmaları şartıyla, şahıs şirketleriyle, birleşebilirler ![]()
6102 Sayılı Kanun’un en önemli yeniliklerinden biri de eksik yasal düzenlemeyle işleyen bölünme sürecini yasal hüküm altına almasıdır ![]() Kanun’da sermaye şirketleri ve kooperatifler için ancak sermaye şirketlerine ve kooperatiflere bölünebileceği hüküm altına alınmış olmakla birlikte; bölünme, tam ve kısmi bölünme olarak düzenlenmiştir ![]() 6102 Sayılı Kanun’da; tam bölünme, şirketin tüm malvarlığının bölümlere ayrılması ve diğer şirketlere devrolunması olarak tamınlanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() 3) Tür Değiştirme Tür değiştirme süreci, birleşme ve bölünme gibi ayrıntılı düzenlemelere konu olmakla birlikte, bu süreç için de birleşme işlemlerinde bahsedilen prosedürlerin geçerli olduğu söylenebilir ![]() Kanuna göre; yeni türe dönüştürülen şirket eskisinin devamı olup, a) Bir sermaye şirketi; 1 ![]() 2 ![]() b) Bir kollektif şirket; 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() c) Bir komandit şirket; 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() d) Bir kooperatif bir sermaye şirketine, dönüşebilir ![]() F ![]() Yürürlükteki TTK’ya göre, bir şirket kural olarak (istisnai haller hariç) kendi paylarını iktisap edemediği gibi rehin olarak da kabul edememektedir ![]() ![]() ![]() ![]() G ![]() 6102 Sayılı TTK anonim şirketlerde sermaye artırımına ilişkin önemli yenilikler getirmektedir ![]()
![]() Yeni TTK ile limited şirketlere ilişkin bir çok yenilik getirilmiş olup, burada Limited ortaklığa ilişkin yenilikleri temel yönleriyle inceleyeceğiz ![]() A ![]() Limited ortaklığın daha sağlam bir örgütlenme yapısına sahip olması amacıyla, anasözleşmenin zorunlu içeriğinin yanısıra, geçerliliği için mutlaka anasözleşmede belirtilmesi lüzumlu olan düzenlemeler açıkça belirtilmiştir (m ![]() ![]() 6102 Sayılı TTK ile, tek kişilik limited şirket kurulmasına imkan sağlanmıştır ![]() Limited ortaklıkların asgari sermayesi 10 ![]() ![]() B ![]() Limited ortaklıklarda mevcut düzenleme, alınacak kararlar için kural olarak sermayenin yarısından fazlasının olumlu oyunu, özellikli durumlarda ise kanunun veya anasözleşmenin aradığı daha nitelikli yetersayıların varlığını şart koşmaktadır ![]() Yeni TTK, bu sisteme çeşitli yönlerden değişiklikler getirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kanun, önemli kararlar arasında, işletme konusunun değiştirilmesini, oyda imtiyazlı payların yaratılmasını, esas sermaye artırımı gibi kararları saymaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() C ![]() Yeni TTK ile limited şirketlerin mali yapısı, anonim ortaklıklara uygulanacak kurallara bağlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() D ![]() Yeni TTK ile birlikte, anonim şirketin denetçiye ve işlem denetçileriyle denetime ve özel denetime ilişkin hükümleri limited şirkete de zorunlu kılınmıştır ![]() E ![]() Yeni TTK, mevcut kanunun sona ermeye ilişkin düzenlemelerini büyük ölçüde korumakla birlikte, belirli noktalarda daha ayrıntılı hükümler getirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|