![]() |
Hava |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() HavaHAVA a ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —3 ![]() ![]() ![]() —4 ![]() ![]() ![]() ![]() —5 ![]() ![]() ![]() ![]() —6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —7 ![]() ![]() ![]() —8 ![]() ![]() —9 ![]() ![]() ![]() —10 ![]() ![]() ![]() —11 ![]() ![]() ![]() ![]() —12 ![]() ![]() —13 ![]() ![]() ![]() ![]() —14 ![]() ![]() ![]() —15 ![]() ![]() ![]() || Hava atmak, hava basmak, üstünlük taslamak, çalım satmak: Yeni arabasıyla bize hava atıyor (arg ![]() ![]() || Her biri başka bir hava çalmak, bir topluluk sözkonusuysa, onu oluşturan kimseler arasında uyum, anlaşma bulunmamak ![]() || Hava çarpmak, bir kimse sözkonusuysa, bir yerin İkliminden kötü biçimde etkilenmek ![]() || Hava değişimi, hastaların daha çabuk sağalması, dinlenip kendilerine gelmesi için yapılan çevre değişikliği, bu değişiklik İçin verilen izin; teb-dilhava ![]() || Hava değiştirmek, bir yerden iklimi değişik başka bir yere giderek bir süre dinlenmek: Hava değiştirmek sana çok iyi gelir ![]() || Hava deliği, bir şeyin, bir yerin havalanmasını sağlamak İçin bırakılan delik ![]() || Hava estirmek, istenilen doğrultuda bir ortam yaratmak ![]() || (Bir kimseye göre) hava hoş, bir şeyin öyle ya da böyle olması fark etmez, nasıl olursa olsun anlamında söylenir ![]() ![]() || Hava kaçırmak, bir nesne sözkonusuysa, içindeki havayı dışarı vermek: Arabanın ön, sağ lastiği hava kaçırıyor ![]() || Hava kararmak, güneşin batması ya da gökyüzünün bulutlarla kapanması sonunda ortalık yarı karanlık duruma gelmek: Hava kararmadan köye vardılar ![]() ![]() || Hava kırılmak, havanın soğukluğu azalmak, hava ısınmaya başlamak ![]() || Hava köprüsü, zorunlu koşullarda iki yer arasında sağlanan hava ulaşım yolu ![]() ![]() || Bir şeye hava vermek, onun İçine hava basmak, hava doldurmak; bir şeyden söz ederken, bir şeyin, bir yerin etkileyici, göze çarpıcı bir nitelik kazanmasını sağlamak: Bu çiçekler salona değişik bir hava verdi ![]() || Havada kalmak, sözkonusu bir şeyse, gerekenden daha yüksekte olmak; bir düşünce ya da savsa, kanıtlanabilirlikten yoteun olmak; bir işse, belli bir sonuca ulaşamamak ![]() || Havadan sudan konuşmak, önemli ve belirli bir konu üzerinde değil, şundan bundan, dereden tepeden söz etmek: Bütün gün asıl konuya gelmeden havadan sudan konuştular ![]() || Havanın gözü yaşlı, yağmur yağdı yağacak anlamında söylenir ![]() || Bir kimsede (bir kimsenin) havası olmak, bir kimseyle benzerliği bulunmak, onu anımsatmak: Çocukta hem babasının hem de annesinin havası var ![]() || Havasına uymak, bulunduğu ortama göre davranmak ya da birisinin huyuna göre hareketlerini düzenlemek ![]() || Havasını bulmak, sözkonusu bir kimseyse keyiflenip neşelenmek ![]() || Havaya, boşuna, sonuçsuz olarak: Havaya uğraşmak ![]() || Havaya gitmek, havaya uçmak, bir işe yaramamak, boşa gitmek: Bunca emek, bunca para havaya gitti ![]() || Havaya pala, kılıç sallamak, gereksiz, boş yere çaba harcamak ![]() || Bir şeyi havaya savurmak, boş yere, gereksiz olarak harcamak ![]() || Havaya uçmak, bir patlamanın sonucunda parçalanıp dağılmak, yok olmak: Bomba patlayınca köyün alt başındaki evler havaya uçmuştu ![]() || Havayı bozmak, bir topluluğun düzenini olumsuz yönde etkileyecek, kişiler arasındaki ilişkiyi kötüleştirecek davranışlarda bulunmak: Geldi, söyledikleriyle havayı bozdu ![]() —Esk ![]() ![]() —Ask ![]() ![]() || Hava desteği — DESTEK ![]() || Hava hareket yeteneği, manevra ya da savaş sırasında arazinin engellerinden kurtulmak amacıyla, hava sahasından yararlanarak askeri malzemeyi ya da birlikleri hareket ettirme yeteneği ![]() || Hava köprüsü, tam teçhizattı birlikleri uzak cephelere nakletmek, savaş boyunca birliklerin her tür malzeme yedek parça ve cephane ikmalini yapmak için stratejik nakliye uçaklarıyla kurulan kesintisiz hava yolu bağlantısı ![]() ![]() || Hava kuvvetleri, askeri havacılığı oluşturan muharebe birliklerinin tümü ![]() || Hava savunması, bir hava sahasını gözetlemek, her tür hava saldırısını bulup ortaya çıkarmak ve havadan yapılan saldırılara karşı koymak için kullanılan araçlar ve alınan önlemlerin tümü ![]() ![]() ![]() ![]() || Hava üssü - —Avc ![]() ![]() —Balıkç ![]() ![]() —Bayınd ![]() ![]() —Bine ![]() ![]() —Çevrebil ![]() ![]() —Denize ![]() ![]() || Havasını bulmak, saptanan rotada seyir için rüzgârın uygun yönde estiği, yelkenli teknelerin yeterince yelken açma olanağı bulduğu, motorlu teknelerin rahat ilerlediği bir ortamda ve konumda seyretmek ![]() —Esk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() || Hava yeri, okun düştüğü yer ![]() —Foto ![]() ![]() —Giz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Hava |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Hava—Havc ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() — Hidr ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —Huk ![]() ![]() || Hava parası, işyeri ya da konut olarak kiraya verilen taşınmazlarda, kiracının belirlenmiş olan kiradan ayrı olarak, taşınmazın sahibine ya da eski kiracısına verdiği para ![]() ![]() ![]() ![]() —Isıbil ![]() ![]() —Isıt ![]() ![]() ![]() —Isıt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —Kim ![]() ![]() || Havasını almak, bir yerde, ya da bir maddede bulunan hava ya da diğer gazları uzaklaştırmak ![]() —Koregr ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —Mad ![]() ![]() ![]() ![]() || Hava köprüsü, hava çıkış ga-lerisiyle kavşakta her tür bağlantıyı önlemek için belli ölçüde saptırılmış hava giriş galerisi (ya da tersi) ![]() —Mak ![]() ![]() ![]() —Metalürj ![]() ![]() —Meteorol ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() || Hava tahmini - —Ormanc ![]() ![]() ![]() —Ota Hava saati, lastiklerin şişme basıncını ölçmeye yarayan denetim aygıtı ![]() —Patol ![]() ![]() —Postc ![]() ![]() —Res ![]() ![]() —Seram ![]() ![]() —Sil ![]() ![]() || Havadan karaya güdümlü mermi, bir hava taşıtından belli bir kara hedefine atılan güdümlü taktik roket ![]() —Bir hava taşıtından bir kara ya da deniz hedefine atılan taktik ya da stratejik güdümlü füze ![]() —Soğut ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —Spor ![]() — HAKEM' ATIŞI ![]() —Ted ![]() ![]() || Hava değişimi tedavisi, sağlığı koruma ya da düzeltme amacıyla çeşitli iklim niteliklerinin kullanılması ![]() || Sıcak hava tedavisi, tedavi amacıyla sıcak havanın kullanılması ![]() ![]() ![]() —Teknol ![]() ![]() || Hava pompası, ya sabit bir merkezde elektrikle ya da eskiden olduğu gibi otomobil motoruyla çalıştırılan ve lastikleri şişirmeye yarayan taşınabilir küçük pompa ![]() — Şişirme yatak ve yastıkları şişirmeye yarayan, elle ya da ayakla çalıştırılan küçük pompa ![]() —Telekom ![]() ![]() ![]() —Tip ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() || Hava yutma, havanın yutularak sindirim borusuna gönderilmesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —Uluslarar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() || Hava ulaşım özgürlüğü, bir devletin, kendi hava sahasında diğer bir devletin sivil hava araçlarına tanıdığı hak ![]() ![]() ![]() ![]() —Zool ![]() ![]() ![]() || Hava keseclkli kemik, kuşlarda, iliğin bulunduğu bölümünde bir hava kesesi bulunan, akciğerlerle bağlantılı kemik ![]() || Hava kesesi, Saurop-sidae familyası üyelerinde, akciğerlerin dışında bulunan, hacmindeki değişiklikler sonucu havanın akciğerdeki hava kılcal damarlarına girmesini sağlayan soluk borusu çıkmazı ![]() ![]() ![]() —ansikl ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Hava hareket yeteneği, silahlı kuvvetlerin muharebe etkinliğinin ana öğesi olan hareket yeteneği, önce uçağın, daha sonra helikopterin kullanılmasıyla büyük olanaklara kavuştu, ikinci Dünya savaşinda uygulanan hava-indlrme* harekâtlarıyla, Cezayir savaşı sırasında Fransızlar'ın, daha sonra Vietnam'da Amerikalılar'ın helikopterlerle yaptıkları indirme harekâtları, "hava hareket yeteneği" kavramının önemini ortaya çıkardı ![]() ![]() ![]() O zamandan beri, yakıt ikmali yapmadan kat edebileceği yol, seri hareket edebilme ve hızdan çok uçuş üstünlükleri açısından klasik helikopterlerin geliştirilmesine ve hareket yeteneklerinin artırılmasına önem verildi ![]() • Hava savunması ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hava savunması deyimi 1960-1970'H yıllarda kesin olarak yerleşti ![]() ![]() Türkiye'de 1950'den başlayarak örgütlenen hava savunması tümüyle Hava kuvvetleri komu-tanlığina verilmiştir ![]() ![]() ![]() Uluslararası düzlemde, savaş uçakları alanında, teknolojide görülen büyük İlerleme sonucu, kullanılan silah sistemleri uçakların performansını bile geçmektedir Binlerce kilometre uzaklıktaki hedeflere ulaşabilecek yeteneğe sahip havadan havaya uzun menzilli güdümlü füzelerle (Matra "Süper 530" ya da "Phoenix" "SS -1" ve "2"), pilotun, radardan yararlanarak, uçağını en İyi atış konumuna getirmesi yeterli olmaktadır ![]() ![]() Hava savunmasında uçakların etkisine küçük çaplı topların ve yerden havaya güdümlü füzelerinin etkisi de eklendi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pasif savunma nükleer tehdit yaygınla-şınca tümüyle değişti ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'de hava savunması, Cumhuriyetin ilanından sonra Hava müsteşarlığı yapısı içerisinde oluşturulan Av şubesince yürütülmeye başlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —Ask ![]() ![]() • Hava polis birliği ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Yakın destek hava birliği, italyan general Douhet'nln geliştirdiği stratejik hava savaşı anlayışına yanıt biçiminde yurttaşı Mecozzinin 20'lerin başında tanımladığı yakın destek hava birliğinin görevi, yalama uçuşu ya da pikeyle tal5lk kara hedeflerine saldırmak, kara kuvvetlerini doğrudan desteklemektir, ispanya savaşinda geliştirilen muharebe yöntemlerini İkinci Dünya savaşinda büyük ölçüde alman Stuka, sovyet Stormovlk, İngiliz Typhoon ve fransız Breguet 693 uçakları kullandı ![]() 1945'ten bu yana görülen yerel çatışmalar, yakın destek uçaklarının önemini doğruladı; nitekim havadan karaya güdümlü mermi ve konvanslyonel bomba taşıyan hızlı uçaklar (4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —Çevrebll ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —Esk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —Fiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Havadaki su buharı niceliğini saptamak için, birim hacimdeki bir hava, nem soğurucu bir dizi tüpten geçirilir; soğurucu tüplerin deney öncesi ve sonrası ağırlıkları tartıldığında ortaya çıkan fark, su buharı niceliğini verir ![]() ![]() Bağıl nem, atmosferde belli sıcaklıktaki su buharının kısmi basıncının (f) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Hava |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Hava• Arı havanın çözümlenmesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lavoisier'ninkinden çok daha kesin başka yöntemlerle havanın bileşimi tam olarak belirlendi ![]() ![]() ![]() Hacim çözümlemesi şöyle yapılır: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ilk ağırlık çözümlemesi, 1840'ta, Dumas ve Boussingault tarafından yapılmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Azotlu bir bileşikten özütlenen azot (kimyasal azot) ile oksijeni ayrıldıktan sonra havadan elde edilen azot (atmosfer azotu) arasında düzenli olarak bir yoğunluk farkı (1/200) olduğunu gözleyen Ram-say, havada azot ve oksijenin dışında daha başka gazların da bulunabileceği varsayımını ortaya attı ![]() ![]() ![]() ![]() • Fiziksel özellikleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atmosfer basıncı, havanın ağırlığından kaynaklanır ve İlk kez 1643'te Toricelli'nin Floransa'da yaptığı ünlü deneyle kanıtlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Sıvı hava ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sıvı hava renksizdir ![]() ![]() ![]() ![]() Sıvılaştırma işleminden sonra uygulanan bölümsel damıtma, sanayide azot, oksijen ve soy gazları üretmenin en önemli yöntemidir ![]() ![]() ![]() • Kimyasal özellikleri ![]() element oksijendir; bu nedenle havanın kimyasal eylemlerinde genellikle en önemli rolü oynar; bununla birlikte düşük bir basınçta bulunur ve etkisi, arı oksije-ninkinden genellikle daha azdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —Giz ![]() ![]() ![]() ![]() —Have, ve Coğ ![]() ![]() Doğrudan hava bağlantıları dünya çapında gelişmiş bir hava ulaşım ağının temel kollarını oluşturur; ama bu kolların eklem yerlerinin ve kullanımının, bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeylerde çözümlenmesi, hatta açıklık kazandırılması gerekir ![]() ![]() ![]() Hava taşımacılığında hizmet, birim taşıma sığaları farklı uçaklar belli aralıklarla sefere konularak sunulur ![]() ![]() • Teknik, tüzel ve ekonomik etkenler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci Dünya savaşı boyunca askeri havacılıktaki gelişmeler ticari havacılığa da yansıdı ![]() ![]() 1950'den sonra türbopropların kullanımı sonucunda, ses hızına yakın hızlar elde edildi, uçuş tavanı 13 000 m'nin üzerine çıktı ve Boeing "747 SP"de (1969) erim 11 000 km'yl aştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En kısa uçuş uzaklığı boğazların aşılmasında ya da adalara ulaşımda ortaya çıkar ve genellikle, öbür taşıt araçlarının rekabetine bağlıdır ![]() ![]() ![]() Uçuş hatlarının düzenlenmesinde tüzel, hatta politik etkenler büyük rol oynar ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra bu ağlar, iç hatların yeni kurulan devletlere bırakılması ve uluslararası trafiğin kısmen eski sömürgeci ülkelerin havayollarına verilmesi sonucu parçalandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla birlikte hava ulaşım ağlarının düzenlenmesinde ekonomik etkenler en önemli yeri tutar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Havayolu şirketleri aşağıdaki ölçütlere göre sınıflandırılabilir: —dünya ölçeğinde dallanarak yayılmış ulaşım ağlarıyla beş kıtanın en az dördüne, on altı uçuş bölgesinden en az onuna sefer yapan havayolu şirketleri ![]() ![]() —dünya ölçeğinde yoğun ulaşım ağlarıyla beş kıtanın en az dördüne ve en çok on uçuş bölgesine sefer yapan havayolu şirketleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —uluslararası ulaşım ağının henüz İlk basamağında yer alan toplam 128 şirketin 20'si kıta dışı, 33'ü kıta İçi, 19'u bölgesel hatlarda çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() —yalnız ulusal ya da iç hatlarda çalışan şirketler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —bölgesel düzeyde çalışan şirketler ![]() ![]() ![]() Bu sürekli hatlar dışında, bazı şirketler, turizm ya da hac ziyaretleri İçin mevsimlik seferler açar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belli aralıklarla belli sayıda uçağı sefere koyarak yapılan taşıma sunusunu yeterli bir istemin karşılaması gerekir; bu istem bir yandan mutlak değerlerle hesaplanmış bir trafikle, öbür yandan, taşıyıcının işletme bilançosunda önemli etkisi apaçık görülen uçak doldurma katsayısıyla ölçülür ![]() Yolcu-km ya da ton-km biçiminde ölçülen hava trafiği bir evrim geçirdi; bu evrim Uluslararası sivil havacılık örgütü'ne üye şirketlerin trafiğini İstatistik olarak özetleyen bir tabloda gösterilir ![]() 1965'ten sonra hava trafiğinde görülen büyük artış, bir yandan büyük uçakların ortaya çıkışı ve pazara çarterlerln girişi sonucunda taşıma ücretlerindeki göreli düşüşten, öte yandan 1975'e değin süren ekonomik büyüme döneminde Avrupa ülkelerinde yaşam düzeyinin yükselmesinden kaynaklandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() —Hidr ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|