![]() |
Güneydoğu Anadolu Projesi (GAP) |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Güneydoğu Anadolu Projesi (GAP)Güneydoğu Anadolu projesi (GAP) Güneydoğu Anadolu projesi (GAP), Dicle ve Fırat ırmaklarının aşağı kesimleriyle bunlar arasında kalan alanı kapsayan ve barajlar, hidroelektrik santralları, sulama tesisleri, her çeşit altyapı, tarımsal tesisler, ulaştırma, eğitim, sağlık vb ![]() ![]() Güneydoğu Anadolu projesi, 1960'ların başında başlayan Fırat havzası çalışmalarının tamamlanmasıyla hazırlanan Fırat havzası istikraz raporu'na, 1971'de, Dicle havzası projelerinin de eklenmesiyle bölgesel bir nitelik kazandırılarak oluşturuldu ![]() ![]() Aşağı Fırat projesi: 7 ayrı birimden oluşmaktadır: Atatürk barajı ve hidroelektrik santralı (HES), GAP'ın en önemli ve kilit tesisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mardin-Ceylanpınar sulaması ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fırat havzası için hazırlanan bu projelerin uygulanmaya konmasıyla, Fırat ırmağından akan su, sırasıyla Keban, «arakaya ve Atatürk baraj ve hidroelektrik san-trallarını çalıştıracak ve buradan Urfa tünelleri ile Şanlıurfa hidroelektrik santralına da enerji sağladıktan sonra sulama alanlarına akıtılacaktır ![]() • Dicle havzası projesi: altı ana projeden oluşmaktadır ![]() Kralkızı-Dicle projesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Garzan projesi ![]() ![]() ![]() ![]() Cizre projesi ![]() ![]() ![]() Karakaya barajı ve HES ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Suruç-Baziki projesi ![]() ![]() ![]() Adıyaman-Kâhta projesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gaziantep projesi ![]() ![]() 74 000 km2'lik bir alanı kapsayan GAP sınırları içinde, Şanlıurfa, Mardin, Gaziantep, Adıyaman, Diyarbakır ve Siirt illeri tümüyle ya da bir bölümüyle yer almaktadır ![]() ![]() ![]() GAP'ın tamamlanmasıyla yılda 23 milyar kWh hidroelektrik enerji elde edilecektir ![]() ![]() ![]() Yılda 600 bin ton pamuk, 66 bin 458 ton antepfıstığı üretilebilecek; meyve üretimi 660 bin ton, sebze üretimi 3 milyon 513 bin ton artacaktır (1986'da GAP alanlarındaki sebze üretimi 14 milyon ton, meyve üretimi 1 milyon 400 bin tondur) ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
GAP Projesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() GAP ProjesiTürkiyede enerji politikaları ve gapın önemi ![]() ![]() Enerji Politikamız: Ülkemiz enerji politikalarının ana hedefi; ihtiyacımız olan enerjinin zamanında, güvenilir, ucuz ve kaliteli olarak öngörülen kalkınma hızı ve sosyal gelişmeyi destekleyecek şekilde temin edilmesi şeklinde belirlenmiştir ![]() ![]() Uygulamaya konulan politika tedbirlerini şu şekilde özetleyebiliriz: Kısa dönemde uygulanan politika tedbirlerinden bazıları; Enerji projelerinin yatırım sürelerinin en aza indirilmesi, Mevcut enerji tesislerinin ekonomik işletme koşullarına kavuşturulması, Enerji fiyatlandırmasında, sübvansiyonlarının kaldırılarak, fiyatların maliyeti yansıtacak ve enerji üreticisi kuruluşların oto-finansmanını sağlayacak yapıya kavuşturulması, Enerji israfını önleyici yönde enerji tasarrufunun, ülke çapında kamuoyu bilinçlendirilmesi yöntemleri ile yaygınlaştırılmasıdır ![]() Orta ve uzun dönemde uygulanan tedbirlerin başlıcaları ise; Uzun dönemde talebin yerli kaynak ağırlıklı olarak karşılanması amacıyla, ülke kaynaklarının gerek kamu ve özel sektör, gerekse yabancı sermayenin katkısı ile en iyi şekilde değerlendirilmesi, Mevcut kaynaklarının yanı sıra yeni kaynak aramalarına hız verilmesi, Enerji ithalatında maliyet gözönünde tutularak, gerek ülke gerekse kaynak çeşitlendirilmesine gidilmesi, tek ülke ve kaynağa bağımlılık gibi bir durum yaratılmaması, Büyük yatırım gerektiren enerji projelerinin finansmanı için Yap-İşlet-Devret, Yap-İşlet ve işletme hakkının devri gibi formüllerin işletilmesi, Tüm enerji kaynaklarında talebin, mümkün olduğu oranlarda bölgesel üretim imkanları ile karşılanması, Henüz gerektiği gibi değerlendirilemeyen yeni ve yenilenebilir enerji kaynaklarının (jeotermal ısı, güneş, rüzgar gibi) en kısa zamanda enerji arzına katkısının sağlanması, Enerji ihtiyaçlarının karşılanması sırasında, çevre ve halk sağlığının korunmasına özen gösterilmesi, Ortadoğu ülkeleri ve komşu ülkeler ile kaynak zenginliklerine göre enerji ve diğer doğal kaynak değişimi imkanları üzerinde durulması, Enerji alanında AR-GE çalışmalarının ihtiyaçlara cevap verecek şekilde programa bağlanması, Enerji üretimi, dağıtımı ve tüketiminin her aşamasında kayıpların en aza indirilmesi, verimliliğinin arttırılması ve israfın önlenmesi amacıyla enerji tasarrufu programının uygulanması şeklinde belirlenmiştir ![]() Elektrik Enerjisi Politikalarımız: Elektrik enerjisi politikalarımız; ekonomik ve sosyal kalkınmanın gerektirdiği ve yüksek oranlarda artmakta olan ulusal elektrik ihtiyacımızın kesintisiz, kaliteli ve güvenilir olarak karşılanmasının sağlanması, elektrik sektöründe özelleştirme faaliyetlerine hız verilmesi, kömüre dayalı termik santrallerin çevreye verebilecekleri zararı engellemek amacıyla analiz sonuçlarına göre zorunlu görülen tüm mevcut ve tasarlanan projelere desülfürizasyon tesislerinin ilavesinin esas alınması, yeni üretim projelerinin seçiminde, ülke ihtiyaçlarına en kısa zamanda ve en ekonomik çözümlerle verecek öncelikler tespit edilerek hidrolik projelerin yanısıra, çoklu yakıt kullanan santraller üzerinde hassasiyetle durulması, ülke termik ve hidrolik potansiyelinin değerlendirilmesi yanı sıra nükleer teknolojiye bir an önce girilmesi için gerekli hazırlıkların yapılması, elektrik enerjisinin sürekli ve kaliteli olarak temini için, mevcut iletim ve dağıtım hatlarının iyileştirilmesi, bölge ülkeleri ile gerekli altyapının tesisi ve elektrik alış-verişinin yaygınlaştırılması şeklinde özetlenebilir ![]() Mevcut Durum ve İleriye Dönük Projeksiyonlar: Türkiye 60 milyondan fazla nüfusu ve 2700 $’lık GDP/kişi geliriyle gelişmekte olan bir ülke olup, kişi başına enerji tüketimi 1069 kep ve elektrik enerjisi tüketimi ise 1520 kW/h dır ![]() ![]() ![]() Yapılan projeksiyon çalışmalarına göre 1996 yılında 67 ![]() ![]() ![]() ![]() Yerli enerji üretimi toplam birincil enerji talebinin 1996′da % 41′ini, 2000′de % 44′ünü, 2010 yılında ise %38′ini karşılayacaktır ![]() ![]() 1996 yılında 94 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nedenle elektrik sektöründe en rasyonel çözüm özelleştirme olarak önümüzde durmaktadır ![]() 1996 sonu itibariyle, Türkiye’nin toplam kurulu gücü 21164 MW ve üretimi ise 94 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GAP’ın Önemi: Ülkemizin mevcut 125 milyar kWh/yıl olan değerlendirilebilir hidrolik potansiyelinin önemli bir bölümü GAP enerji projeleri kapsamında işletmeye alınacaktır ![]() ![]() ![]() Haziran 1997 tarihi itibariyle, GAP ile yapımı öngörülen 19 adet projeden; Karakaya ile Atatürk Barajı ve HES işletmede olup bunların toplam kurulu güçleri 4200 MW ve yıllık enerji üretimleri 16 ![]() ![]() Kurulu gücü 1313 MW ve yıllık enerji üretimi 4 ![]() ![]() Programda yer alan 2 adet HES’in kurulu gücü 1440 MW olup yıllık enerji üretimi 5 milyar kW/h tir ![]() Master Planı yapılan 5 adet HES’in kurulu gücü 195 MW ve yılık enerji üretimi 509 milyon kW/h tir ![]() Ön inceleme aşamasında olan 4 adet HES’in ise kurulu gücü 337 MW olup yıllık üretimi 1 ![]() ![]() 19 adet GAP Projesinin toplam kurulu güçleri 7485 MW’a, yıllık enerji üretimleri 27345 milyon kWh’e ulaşacaktır ![]() GAP projeleri 1995 yılı itibariyle toplam kurulu gücümüzün % 35′ini, enerji üretimimizin ise % 29′unu teşkil etmektedir ![]() ![]() Bakanlığımızca Yapılmakta Olan Çalışmalar: Yap-İşlet-Devret modeli ülkemizde 1984 yılından itibaren uygulanmaya başlanmıştır ![]() ![]() Nisan 1997 itibariyle, BOT modeli kapsamında kurulu güçleri toplamı 74 MW olan 5 adet hidrolik santral ile kurulu gücü 253 MW olan bir doğal gaz santrali işletmeye alınmıştır ![]() Marmara Ereğlisi’nde her biri 480 MW gücünde ve toplam yatırım tutarı 1 ![]() ![]() ![]() Doğa ve Mission Energy tarafından tesis edilecek olan 180 MW gücündeki Esenyurt Doğal Gaz santralinin inşaatına başlanmıştır ![]() ![]() İzmir-Aliağa 650 MW’lık fuel-oil santralinin sözleşme görüşmeleri tamamlanmış olup Danıştay’a gönderilmiştir ![]() ![]() ![]() Yukarıda bahsedilen projelere ilave olarak, Bakanlığımız çeşitli bölgelerde tesis edilecek 57 adet hidrolik santralin (7260 MW) Yap-İşlet-Devret modeli çerçevesinde gerçekleştirilmesini teminen ihaleye çıkmıştır ![]() ![]() ![]() Bakanlığımız 2010 yılına kadar Yap-İşlet modeli kapsamında gerçekleştirilecek olan toplam 10700 MW kurulu güç ve yaklaşık 10 milyar $ yatırım gerektiren doğal gaz ve ithal kömüre dayalı termik santrallerin planlamasını tamamlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bakanlığımız bu konuda Danıştay’ın vermiş olduğu yürütmeyi durdurma kararından sonra BOT modelinin uygulanmasını devam ettirmek amacıyla gerekli hukuki girişimlerde bulunmuş ve bu amaçla hazırlanmış olduğu yeni bir kanun tasarısını TBMM’ne sunmuş bulunmaktadır ![]() Ayrıca, mevcut termik santrallerin verimliliğini arttırmak ve rehabilitasyonunu sağlamak amacıyla İşletme Hakkı Devri modeli de uygulanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Benzer faaliyetler hidrolik santraller içinde yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Çatalan Projesi ile ilgili değerlendirme çalışması ise devam etmektedir ![]() ![]() Diğer taraftan,elektrik dağıtımında işletme hakkı devri modelinin uygulanması ile gerekli altyapı yatırımlarının özel sektör tarafından gerçekleştirilmesi ve devletin yatırım yükünün hafifletilmesinin yanı sıra, kayıp-kaçak oranları ile personel istihdamının azaltılması hedeflenmektedir ![]() Bölgesel tarife uygulamasına geçmek ve dağıtım tesislerinin işletme haklarını devretmek amacıyla, ülkemiz enerji tüketimleri, dağıtım tesislerinin durumları ve gelişmişlik düzeyleri göz önüne alınarak 29 dağıtım bölgesine ayrılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Özel sektörün ihtiyacı olan enerjiyi üretmesi için otoprodüktör uygulaması devam etmektedir ![]() ![]() ![]() Bunun dışında toplam kapasitesi 833 MW olan 32 adet otoprodüktör tesisi için sözleşme görüşmeleri tamamlanmış bulunmaktadır ![]() ![]() Bir devlet kuruluşu olan TEAŞ’ın 1997 yılı yatırım programı aşağıdaki faaliyetleri kapsamaktadır: Ambarlı fuel-oil ve 2300 MW Çayırhan 5 ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlara ek olarak 3096 sayılı kanun kapsamında yapılması planlanan 1*150 MW kapasiteli Seyitömer B santralinin fizibilite raporu değerlendirme çalışmaları Bakanlığımızda devam etmektedir ![]() ![]() ![]() Bursa Doğal Gaz Çevrim Santralinin temeli Aralık 1996′da atılmıştır, inşaat faaliyetleri devam etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() 1997 yılında toplam uzunluğu 864 km olan 380 kV ve 383 km olan 154 kV’luk iletim hatları devreye alınacaktır ![]() ![]() Uluslararası enerji enterkonneksiyonu projeleri kapsamında; Hamitabat-Selanik (Yunanistan) 400 kV, Karakaya-Khoy (İran) 400 kV, Cizre-Kesek (Irak) 400 kV, Birecik-Halep (Suriye) 400 kV projeleri planlanmış bulunmaktadır ![]() Türk ulusal enerji ağını Avrupa ve diğer komşu ülkelere entegre etmek için faaliyetler devam etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ülkenin artan elektrik enerjisi ihtiyacını karşılamak için 1997 yılında Gürcistan’dan 680 milyon kW/h, İran’dan 130 milyon kW/h ve Bulgaristan’dan 1,8 milyar kW/h enerji ithalatı planlanmıştır ![]() ![]() Enerji sektöründeki darboğazları aşmak ve kaynak çeşitliliği yaratmak amacıyla nükleer santrallerin kurulması planlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç: Bakanlığımız tarafından ihtiyacımız olan enerjinin karşılanması için çalışmalar sürdürülürken özellikle son yıllarda sektörümüz çevre açısından kirlilik kaynağı olarak görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|