12-20-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Rönesansın Güzel Sanatlar Alanı Nedir
Güzel sanatlarda Rönesans, İlkçağın eserlerini incelemekle gelişti Ortaçağın mukaddes tipleri, zarafetsiz ve mânâsız simaları bir tarafa bırakıldı Sanat yeni bir şekil ve ruha kavuştu Roma, Milano ve Venedik güzel sanatların ünlü merkezleri oldu Papa Jülyüs ve Leon sanatkârları korudular Resim ve heykeltraşlık mimarlıkla birlikte yürüdü Güzel sanatların bu üç şubesi birbirini tamamladı
Mimarlık: Rönesans mimarları Ortaçağın Gotik tarzından kendilerini kurtardılar Ölçü, sadelik, tabiilik ve insanı düşündüren bir büyüklük Rönesans mimarî eserlerinin başlıca vasfı oldu Ünlü mimarlar Bruneleşi (Brunelleschi), Bramant ve Mikelânj'dır
Bruneleşi cesaretle kilisenin üstüne ağır bir mermer kubbe kondurdu Sen Piyer kilisesini henüz bitirmiş olan Mikelânj'a nereye gömülmek istersiniz diye sorulunca: «Bruneleşi'nin eserini ebediyen seyir edebileceğim bir yere» cevabını vermiştir Mikelânj ressam ve aynı zamanda heykeltraştı Bramant'ın başladığı Sen Piyer kilisesini tamamlamıştır büyük ressam Rafael de mimardı
Heykeltraşlık: İlk defa Yunan heykellerini ve tabiatı taklit etmekle işe başlayan Rönesans heykeltraşları, konularını genel olarak Ortaçağda olduğu gibi yine dinden aldılar En önemlileri Donatello, Giberti ve Mikelânj'dır Mikelânj çok büyük bir heykeltraştır En ünlü eserleri Musa'nın heykeli, Esirler, Zafer, Mukaddes Aile, Gece ve Gündüz, Alaca Karanlık ve Şafak'tır
Resim: Resimde Rönesans tabiat sevgisiyle başlamıştır İnsan vücudunun güzelliğine önem verilmesi, perspektif (eşyanın uzaklık, yakınlık ve durumunun yarattığı farklar) ve anatominin incelenmesi, fresk'in bulunması, resimde rönesansı meydana getirmiştir
İtalya'nın büyük ressamlarının birincisi Floransa resim okulunun kurucusu olan Giotto'dur Giotto XIV yüzyılda yaşamıştır Tabiat incelemelerine önem veren realist bir ressamdır
XV yüzyılın ünlü ressamı Botticelli'dir İtalya'da resim XVI yüzyılda Leonardo da Vinci, Rafael ve Mikelânj ile en parlak devrine erişmiştir Yaşadıkları zamanın kat kat ilerisinde bulunan bu büyük ressamlar ölmez şaheserler bırakmışlardır Resimde şekil kadar duygu ve ifadeye de yer vermişlerdir Bunu temin için boyayı yerinde kullanmaya, gölge ve ziya oyunlarından faydalanmaya çalışmışlardır
|
|
|