![]() |
Rönesans Döneminde Teknik Alanda Bilgi... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rönesans Döneminde Teknik Alanda Bilgi...rönesans döneminde teknik alanda bilgi ![]() ![]() ![]() rönesans döneminde teknik alanda bilgi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rönesans Döneminde Teknik Alanda Bilgi... |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rönesans Döneminde Teknik Alanda Bilgi...Orta Çağ’da Avrupa’da egemen siyasal sistem feodalite idi ![]() ![]() ![]() Yeni Çağ’da Avrupa’nın genel özellikleri şöyle sıralanabilir; o Feodalite rejiminin yerine mutlak krallık (monarşi) rejimi egemen olmuştur ![]() ![]() o Krallar papaların devlet işlerine karışmasını önlemişlerdir ![]() ![]() o Ticaret faaliyetleri bölgesel olmaktan çıkarak önce ülke sınırlarına, sonra bütün Avrupa’ya, ardından farklı kıtalara yayılmıştır ![]() ![]() ![]() o Düşünce ve bilim hayatında skolastik düşünce yerine pozitif düşünce egemen olmuştur ![]() ![]() o Mezhep birliği bozulmuş, Katolik kilisesi zayıflamıştır ![]() ![]() Yeni Çağ’da Avrupa’daki bu gelişmelere yol açan temel olaylar şunlardır ![]() Teknolojik gelişmeler a) Barutun Ateşli Silahlarda Kullanılması Avrupalılar, Haçlı Seferleri sırasında Müslümanlardan barutu öğrenmişlerdir ![]() ![]() Fatih’in döktürdüğü büyük topların İstanbul surlarını yıkması örnek alan krallar güçlü surlarla çevrili şatolarda yaşayan derebeylerini ortadan kaldırarak ülkelerinin tek hakimi oldular ![]() ![]() Krallar merkezi otoriteyi güçlendirdikten sonra feodalite rejiminin bir uzantısı olan şövalyelik olgusuna son vererek sürekli ordular kurdular ![]() ![]() b) Kağıt ve Matbaanın Yaygınlaşması Avrupalılar kağıt ve matbaayı Haçlı seferleri sırasında öğrenmişlerdi ![]() ![]() Avrupa’da kağıt ve matbaanın yaygınlaşmasıyla; o Çok sayıda kitap basılmış ve ucuz satılmıştır ![]() o Okur yazar sayısı artmıştır ![]() o Değişik bilgi ve düşünceler geniş alanlarda yayılmıştır ![]() o Bilim, kültür ve düşünce hayatı gelişmiştir ![]() o Rönesans ve Reform hareketlerine zemin hazırlanmıştır ![]() o Skolastik düşünce yıkılmış, pozitif düşünce ortaya çıkmıştır ![]() c) Pusula, Gemicilik ve Haritacılıkta Gelişme Avrupalılar haçlı seferleri sırsında öğrendikleri pusulayı geliştirerek denizlerde uzun yolculuklara çıktılar ![]() ![]() Rönesans Avrupa’da 15 ![]() ![]() ![]() a) Rönesans hareketlerinin başlamasında o Haçlı seferleri ile İslam dünyasındaki bilimsel ve teknolojik gelişmelerin batıya taşınması ![]() o Eski Yunan ve Roma uygarlığına ait eserlerin incelenmesi ve okutulması ![]() o Matbaanın etkisiyle yeni buluş ve düşüncelerin her tarafa kolayca yayılması ![]() o Coğrafi keşiflerle Avrupa’nın zenginleşmesi ve yaşam düzeyinin yükselmesi sonucunda düşünce ve sanat eserlerine değer veren “mesen” sınıfının ortaya çıkması ![]() o Avrupa’da üstün yetenekli sanatkarların yetişmesi ![]() o Yazar, şair ve sanat karları koruyan kişilerin bulunması ![]() Gibi nedenler etkili olmuştur ![]() Rönesans hareketleri ilk olarak İtalya’da başlamıştır ![]() ![]() Rönesans ilk olarak “Hümanizma” akımı ile edebiyat alanında başlamıştır ![]() ![]() ![]() b) Rönesans’ın yayılması Rönesans’ın Avrupa ülkelerine yayılmasında, İtalya savaşları (1494 – 1559) ve Hıristiyanların papayı ziyaretlerinin büyük rolü olmuştur ![]() Rönesans hareketleri Fransa’da daha çok mimari ve güzel sanatlar, Almanya’da din ve edebiyat, İngiltere’de ve İspanya’da edebiyat alanlarında görülmüştür ![]() c) Rönesans’ın sonuçları o Avrupa’da bilim alanında deney ve gözleme dayanan pozitif düşünce yayılmıştır ![]() ![]() o Bilim, teknik, sanat ve edebiyatta yeni düşünceler ortaya çıkmıştır ![]() o Eğitim ve öğretime önem verilmiştir ![]() o Bilimsel alandaki buluş ve gelişmeler teknoloji ve sanayinin gelişmesine ortam hazırlamıştır ![]() o Din adamları ve kilise eleştirilerek Reform hareketlerinin başlamasını sağlamıştır ![]() Rönesans hareketlerinin sonunda din adamlarına devlet çeşitli kademelerine görev verilmemiş, devlet işlerini yürütecek bürokratlar ortaya çıkmıştır ![]() ![]() Reform 16 ![]() ![]() a) Reform hareketlerinin başlamasında o Katolik kilisesi’nin bozulması ve bazı zümrelerin çıkarlarına uygun hareket etmesi ![]() o Matbaa’nın kurulmasıyla İncil’i Latince’den İngilizce, Almanca ve Fransızca gibi ulusal dillere çevrilmesi ve böylece Hıristiyanların din adamlarının söyledikleriyle İncil’de yazanların birbiriyle uyuşmadığını görmeleri ![]() o Rönesans’ın etkisiyle özgür düşüncenin yayılması ![]() o Kilisenin elindeki yetkileri kullanarak halkı sömürmesi ![]() o Kilisenin para karşılığı “endülüjans” denilen ve günahların affedildiğini belirten kağıtlar dağıtması ![]() Gibi nedenler etkili olmuştur ![]() b) Reform’un ortaya çıkması ve yayılması Reform hareketlerini Almanya’da Wittenberg Üniversitesi’nde din bilgini olan Martin Luther başlatmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Martin Luther’in görüşlerinden etkilenen köylüler ve şövalyeler ayaklanarak kilisenin mallarını yağmaladılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Almanya’daki mücadeleler sonunda taraflar arasında Ogsburg antlaşması imzalanarak Protestanlık resmen tanınmıştır (1555) ![]() ![]() Martin Luther’in görüşleri Almanya dışında da etkili oldu ![]() ![]() ![]() İngiltere’de Kral 7 ![]() ![]() ![]() ![]() c) Reform’un Sonuçları o Avrupa’da mezhep birliği bozulmuş, Protestanlık, Kalvenizm ve Anglikanizm gibi yeni mezhepler ortaya çıkmıştır ![]() o Katolik kilisesi kendisine çekidüzen vererek Yeni Çağ’da keşfedilen ülkelere Hıristiyanlık yayılmasına çalışmıştır ![]() o Papa ve din adamlarına duyulan güven azalmıştır ![]() o Katolik mezhebinden ayrılan ülkelerde kilisenin malları yağmalanmış, topraklarına el konulmuştur ![]() o Okullar kilisenin elinden alınmış, laik öğretim kurumları açılmıştır ![]() ![]() o Osmanlı Devleti Hıristiyan birliğini parçalamak için Reform’u desteklemiş, bu sayede Osmanlıların Avrupa içlerine ilerlemesi kolaylaşmıştır ![]() Osmanlı Devletindeki Hıristiyanlar Reform hareketlerinden etkilenmemişlerdir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|