![]() |
Humeyni Şiiliğini Kısaca Anlatır Mısınız? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Humeyni Şiiliğini Kısaca Anlatır Mısınız?Humeyni Şiiliğini Kısaca Anlatır mısınız? humeyni, iran, şii Humeyni Şiiliğini Kısaca Anlatır mısınız? FrmSinsi Humeyni Şiiliğini Kısaca Anlatır mısınız? Hakkında |
![]() |
![]() |
![]() |
Humeyni Şiiliğini Kısaca Anlatır Mısınız? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Humeyni Şiiliğini Kısaca Anlatır Mısınız?humeyni Şiiliğini Kısaca Anlatır mısınız? CEVAP: Humeyni, İrandaki 1960 devrimini yabancılar için yapılmış, İran halkına karşı ve tarım düşmanı bir devrim olarak niteledikten sonra, Şahı 1906 Anayasasına uymaya çağırdı ![]() “Ey genç Şah, babandan ibret al ve kork o günden ki, küfrünü isbatlayan bir fetva ile seni halkın elleriyle kulaklarından tutup layık olduğun yere fırlatırım ![]() ![]() ![]() Bu muhtıraya çok sinirlenen Şah, “Ruhullah el-Musevi el-Humeyni”yi 5 Haziran 1963’te hapse attırdı ![]() ![]() Bu durum üzerine Ayetullah Şeriatmedari, 400 müctehit ile Tahran’da müctehitlerin ortak fetvasını Şah’a sundu ![]() ![]() Bu direniş üzerine Humeyni serbest bırakıldı ![]() ![]() Humeyni’yi sürgün günlerinde destekleyen ve bu muhalefeti başarı ile yürüten kişi Azeri Türk asıllı Ayetullah Şeriatmedari’ydi ![]() İmam Humeyni ise, imam ve müctehidlerin tam desteğini alarak en üst düzeydeki Ayetullah ve İran’ın en güçlü din adamı olmuştu ![]() ![]() ![]() İmam Humeyni, Hz ![]() ![]() ![]() İmam Humeyni hareketi, ABD işbirlikçisi ve Ortadoğu’da emperyalizme karakolluk görevi yapan Pehlevi Şahlığı’nın baskı, zulüm ve sömürüsüne karşı haklı gözüken bir başkaldırı olarak başladı, geniş kitlelerin de coşkun desteğini aldı ![]() ![]() İmam Humeyni hareketi, Ortadoğu’daki işbirlikçi İslam yöneticileri için korkulu bir rüya oldu ![]() ![]() İmam Humeyni hareketi, İslam ülkeleri içindeki Şii-Sünni çatışmasının da yaşanan bir örneğidir ![]() ![]() ![]() “İran’ın resmi dini İslam ve Cafer-i İsna-aşeri mezhebidir (Oniki İmam Mezhebi) ve bu madde sonsuza değin değiştirilemez ve diğer İslam mezhepleri Hanifi olsun, Şafi’i, Malik’i, Hanbeli ve Zeydi olsun tam saygınlığı haizdirler ve bu mezheplerin mensupları kendi fıkıhlarına (hukuklarına) göre dini merasim icrasında serbesttirler ve dini eğitim ve öğretimleri ile Ahval-i şahsiyye (evlenme, talak, irs ve vasiyyet) ve mahkemelerde buna ilişkin davalarda resmen tanınmıştırlar ![]() ![]() “Yalnız Zerdüşti, Musevi, Hıristiyan İranlılar, kanun dairesinde dini merasimlerini icrada serbest olan azınlıklardır ve Ahval-i şahsiyye’de ve dini öğretimlerinde kendi yollarınca davranırlar”(Madde 13) Görüldüğü gibi İran İslam Cumhuriyeti Anayasası, İslam tarihinde Hz ![]() ![]() ![]() Humeyni’den önceki Pehlevi dönemi de Şiiliğe dayanıyordu ![]() ![]() Ne var ki Humeyni rejimi de sonunda diktatörlüğe yöneldi ![]() ![]() ![]() Prof ![]() ![]() “Öyle görünüyor ki, Rıza Şah Pehlevi’nin dillere destan zulmü, adaletsizliği ve şovenist idaresi, yerini, bu defa mollaların İslam adına yapıldığı söylenen, ama İslam’ın insaf, merhamet, adalet ve emsalsiz müsamahasıyla hiç mi hiç bağdaşmayan dehşet saçıcı baskı rejimine bırakmıştır ![]() Türkiye’de bir kısım Sünni din adamı ve üniversite çevresindeki akademisyenler yukarıdaki alıntıda görüldüğü gibi Humeyni hareketini olumsuz değerlendiriyor ![]() ![]() Türkiye’deki aşırı mezhepçi ve aşırı dinci bir kesim Humeyni hareketini destekliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye’de Sünni dindar bir kesim üzerinde Humeyni hareketinin önemli etkileri olan Necmettin Erbakan, Humeyni hareketine tam destek vermiştir ![]() İşin ilginç yanı, Türkiye’de Alevilere düşman olan ve bu düşmanlığı canlı tutmak için her fırsatı değerlendirenler, İran’da Şii Humeyni hareketini canla başla destekliyorlar ![]() ![]() Şah İsmail’den, Pehlevilere ve Humeyni’ye gelinceye kadar Anadolu Alevileri İran’dan çok uzaklaştılar, çok yabancılaştılar ![]() ![]() O halde bu farklılaşma nereden geldi? Şah İsmail zamanındaki Şiiliğin Anadolu Aleviliği ile organik bağları vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İran Şiiliği 1500’lü yıllarda Şah İsmail döneminden 2000 yıllarına, Humeyni’li yıllara gelinceye kadar çok değişti, Anadolu Aleviliği’nden çok uzaklaştı; bu iki eğilim artık birbirini tanıyamaz haldedir ![]() Bugün Anadolu Aleviliği ile İran Şiiliğinin, Hz ![]() ![]() ![]() Anadolu Aleviliği ise, o zamandan beri muhalefet akımı olarak varlığını tüm zor şartlara rağmen sürdürmüştür ![]() Anadolu Aleviliği, İran Şiiliği’nin tersine varlığını cami dışında devam ettirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu yabancılaşmadan dolayıdır ki, Şah İsmail dönemini öven, uğrunda idam sehpalarını göze alan Alevi ozanları, önderleri, dedeleri İmam Humeyni rejimine tıpkı bir Emevi iktidarı gibi bakmaktadır ![]() ![]() Anadolu Alevileri’nin Cem ayinlerini bugün de, Şah İsmail’in, Pir Sultan Abdal’ın, Nesimi’nin, Fuzuli’nin, Hz ![]() ![]() ![]() Birçok Alevi anne baba her şeyi göze alarak çocuklarının ismini bugün bile, Şah, Şah İsmail, Şahverdi, Şah Hatayi, Şah Hanım, Şah Hüseyin, Şah Ali, Şah’ı Merdan koyarak Hz ![]() ![]() ![]() Aleviler’de Cami olayı çok önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu nedenlerden dolayı, Anadolu Aleviliği, Şii Humeyni rejimine soğuk bakıyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|