|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
faktörleri, işletme, kuruluş, mühendiliği, tesis, yeri |
![]() |
İşletme Mühendiliği Tesis Kuruluş Yeri Ve Kuruluş Yeri Faktörleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İşletme Mühendiliği Tesis Kuruluş Yeri Ve Kuruluş Yeri Faktörleri![]() GİRİŞ Günümüz işletmeleri ürün ve hizmet çeşidi bol bir yapıya sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ürünün tüketiciye çabuk ulaşması her ne kadar dağıtım kanalları ve pazarlama stratejisi ile ilgili ise de temelde kuruluş yeri seçimi ile ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuruluş yeri seçim sürecinde; gereksinimlerin açıkça belirlenmesine, alternatif kuruluş yerleri hakkında objektifliğe, işletmeyi bir bütün olarak düşünmeye, sistematik bir düzenle yerleri tanımlamaya, elde edilen bilgilerin güvenirliliğini sağlamaya, elindeki ya da gelecekteki teknoloji-işgücü-hammadde vb ![]() ![]() TESİS(KURULUŞ) YERİ ve KURULUŞ YERİ FAKTÖRLERİ Herhangi bir coğrafi konumun belirli bir üretim birimine ilişkin olarak sağlaması gerekli tüm şartlar veya haiz olması gerekli tüm özellikler “kuruluş yeri faktörleri” kavramı ile ifade edilmektedir ![]() ![]() Yeni bir firma kurulurken, var olan bir firmanın veya bir holdingin genişleme sürecinde ek yatırımlar yapılırken veya eskisi kadar getiri sağlamayan bir bölgeden tesis kaldırılıp bir başka bölgeye taşınırken tüm tesis yeri seçim faktörleri aynı anda ancak farklı ağırlıklarda etkili olmaktadır ![]() ![]() Kuruluş bölgesi ve yeri seçimi bir firmanın en stratejik kararlarından biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yer seçiminde göz önüne alınan temel etkenler (faktörler) genel olarak sınıflandırılırsa başlıca üç grupta incelenebilir: 1) Ekonomik ve nicel etkenler: Hammadde ve yardımcı madde temin durumu ile taşıma maliyetleri, pazara yakınlık ve mamul madde dağıtım giderleri, işgücü piyasası ve ücret düzeyi ile bunlara bağlı maliyetler ![]() Ekonomik faktörler incelenirken ele alınması gereken konular; yakın çevrenin ekonomik gelişimi, ya da diğer bir deyişle bölgenin ilerleyen, sabit, veya gerileyen bir gelişme özelliğine sahip olması, nüfusun yıllık gelişimi, gelir kaynakları (bölgedeki endüstrilerin sayısı, nüfusun gelirinin sabitliği, kişi başına düşen ortalama gelir miktarı), demografik faktörler (nüfusun yüzde olarak aile, çocuk, genç ve yaşlı olarak dağılımı), bölgedeki işsizlik oranı gibi konulardır ![]() 2) Nitel etkenler: İşgücü niteliği, projenin çevreyle uyumu, çevre halkının kuruluşa karşı olası tutumu, eğitim olanakları, altyapı durumu (ulaşım imkanları, su, elektrik vb ![]() ![]() 3) Ekonomi dışı etkenler: Askeri, siyasi veya firmanın kendi stratejik hedefleri ile ilgili etkenler ![]() Kuruluş Yeri seçim kriterleri yukarıda gösterildiği şekilde gruplanabileceği gibi, incelenmesi açısından daha kolay bir şekilde-bir firmayı oluşturan fonksiyonlara göre de-gruplandırılabilir: İşletmenin tedarik fonksiyonuna ilişkin kuruluş yeri faktörleri İşletmenin üretim süreci içerisinde gerekli olan hammadde, sabit yatırım malları, işgücü, enerji, yardımcı hizmetler, kredi ve devlet yatırımları gibi üretim faktörlerini (veya girdi çeşitlerini) dikkate alarak; Söz konusu üretim faktörlerinin bulunduğu veya arz edildiği coğrafi konumlar ve bu konumların arz kapasiteleri, Söz konusu üretim faktörlerinin taşınabilir veya taşınamaz oluşu, taşınabilir üretim faktörleri için taşıma maliyeti veya bozulma riskinin olması durumunda taşıma süresi ![]() ![]() İşletmenin üretim fonksiyonuna ilişkin kuruluş yeri faktörleri o Kuruluş yerinin jeolojik özellikleri, o Kuruluş yerinin iklim özellikleri, o Kuruluş yerinde gerçekleştirilmesi mümkün olan ölçek ekonomileri (içsel ekonomiler veya teknik yığılma avantajları) ![]() o Çevre kirlenmesi o Üretim sürecinin şekli İşletmenin pazarlama fonksiyonuna ilişkin kuruluş yeri faktörleri Pazarlama fonksiyonuna ilişkin faktörler, ürünlerin taşınması ve aktif pazarlama faaliyetleri yanında, özellikle satış hasılatını belirleyen satış miktarı ve satış fiyatı üzerinden kuruluş yeri seçiminde etkili olur ![]() Burada en önemli husus, üretimin ancak satılabildiği takdirde ekonomik bir anlam kazanmasının doğal bir sonucu olarak, belirli bir kuruluş yerinden uygun bir fiyatla gerçekleştirilebilen satış miktarının en azından minimum ekonomik ölçek büyüklüğünde bir işletmenin kurulmasını garanti edecek büyüklükte olması gereğidir ![]() İşletmenin pazarlama fonksiyonuna ilişkin olarak belirli bir konumdan ulaşılabilen satış alanı ve bu alandaki satış potansiyeli kuruluş yeri seçiminde büyük bir öneme sahiptir ![]() Taşıma fonksiyonuna ilişkin kuruluş yeri faktörleri İşletmenin taşıma faaliyetleri; Tedarik merkezlerinden üretim merkezine taşıma faaliyetleri (girdilerin taşınması), İşletmenin (veya teşebbüsün) üretim sürecini oluşturan üretim aşamalarından bazılarının veya tümünün farklı yerlerde bulunması halinde üretim aşamasından üretim aşamasına taşıma faaliyetleri (yarı mamullerin veya parçaların taşınması), Üretim merkezlerinden talep merkezlerine taşıma faaliyetleri (ürünlerin taşınması) şeklinde üç ana grupta toplanabilir ![]() Taşıma mesafesi, Taşınan malın ( girdi, yan ürün, parça veya ürün) özellikleri, Ulaşım şebekesinin ve taşıma aracının nitelikleri Taşınan mal miktarı olmak üzere dört grupta toplanabilir ![]() Dışsal yığılma ekonomileri şeklinde ortaya çıkan kuruluş yeri faktörleri Dışsal ekonomilerin kuruluş yeri seçimi üzerindeki etkileri, aşağıdaki faktörlerden kaynaklanmaktadır: Üretimin toplandığı bölgelerde genel olarak devlet tarafından gerçekleştirilen altyapı yatırımlarının yeterli derecede mevcut olması, Yığılma bölgelerinde işletmeler veya teşebbüsler arası iş bölümü derecesinin nispeten fazla olması, Yığılma bölgelerinde girdilerin tedarik edilmesine ve ürünlerin pazarlamasına ilişkin uygun şartların daha çok mevcut olması ![]() TESİS YERİ SEÇİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER Tesis yeri seçimi genel olarak çok sayıda değişken faktörden etkilendiğinden dolayı; bu faktörlerin en uygun dağılımını sağlayan ve işletmeyi zaman açısından en uygun şekilde yönlendiren araçlar olarak çeşitli yöntemler kullanılmaktadır ![]() Yer seçiminde kullanılan yöntemler de ; Alfred Weber Kuruluş Yeri Üçgeni Ağırlık Merkezi Metodu Karşılaştırmalı Metotlar -Kompleks Karşılaştırma Metodu -Basitleştirilmiş Karşılaştırma Metodu Doğru Teoremi Metodu Puan Faktör Metodu Eş Ulaştırma Maliyeti Eğrileri Metodu Sembolik Lojiğin Kuruluş Yeri Probleminde Kullanılması Başabaş Noktası Analizi Boyutsal Analiz Yöntemi olarak sayılabilir ![]() Alfred Weber Kuruluş Yeri Üçgeni: Weber’in kuruluş üçgeni metoduna göre üçgenin köşeleri; hammadde, yakıt ve tüketim (pazar) yerlerini göstermektedir ![]() ![]() Ağırlık Merkezi Metodu: Bu metotla bölgede mevcut olan ulaşım olanaklarından optimum çözüm için en kısa yolları veren yer tespit edilmeye çalışılmaktadır ![]() ![]() Kompleks Karşılaştırma Metodu: Bu metodun uygulanması aşamasında ekonomik veya teknik, problemle direkt veya dolaylı bütün kuruluş yeri faktörleri göz önüne alınır ![]() ![]() Basitleştirilmiş Karşılaştırma Metodu: Bu metotta olası yerlerde aynı önem derecesine sahip olan faktörler elimine edilerek sonuca doğrudan etkisi olan faktörler dikkate alınmaktadır ![]() Doğru Teoremi Metodu: Bir doğru parçası üzerinde olduğu kabul edilen talep miktarları belli talep merkezlerinin içinden, doğrunun herhangi bir ucundan başlanarak ardışık merkezlerdeki talepler toplandığında toplam talebin yarısına ulaşılan veya bu noktayı geçilen yer ulaştırma maliyetini minimum hale getiren nokta olarak seçilir ![]() Puan Faktör Metodu: Bu metotta sayısal olarak değerlendirmesi yapılamayan faktörlerin diğer faktörlerle beraber değerlendirmek için puanlamaları yapılır ve seviyeleri belirlenir ![]() ![]() Eş Ulaştırma Maliyeti Eğrileri Metodu: Alfred Weber tarafından oluşturulan bu metoda göre belirlenen merkezler için aynı taşıma ücreti ile yapılabilecek ulaştırmanın sınırları tespit edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sembolik Lojiğin Kuruluş Yeri Probleminde Kullanılması: Kuruluş yeri ararken ilk yapılacak iş, fabrikanın kuruluş amacına uygun kuruluş yerine etki eden en önemli faktörleri tespit etmektir ![]() ![]() Başabaş Noktası Analizi: Fabrika kurulumunda belirlenen yerlerin değişken üretim seviyeleri ve maliyet üzerindeki etkilerinin incelenmesi için ortak faktörler, bu faktörlerin sabit ve değişken yıllık ve birim maliyetleri belirlenir ![]() ![]() Boyutsal Analiz Yöntemi: Bu metot kuruluş yeri seçimi aşamasında hali hazırda olan bir işletmenin bir diğer yerde kurulmasının rasyonalitesini sorgulamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() TESİS YERİ SEÇİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER İLE İLGİLİ ÖRNEKLER I ![]() Bu metotta en uygun kuruluş yerini bulmak için aşağıdaki yollar takip edilir: a ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() d ![]() ![]() e ![]() k= Ana faktörün yıllık tüketim miktarı ( kw, ton, ![]() ![]() x : absis y : ordinat Bundan sonra aşağıdaki formüller kullanılarak aranan yerin koordinatı hesaplanır ![]() x=∑kx/∑k y= ∑ky/∑k Buradan elde edilen verilerle de en uygun kuruluş yeri seçilir ![]() II ![]() Bir firma bir fabrika kurmayı tasarlamaktadır ![]() Sadece bu veriler ışığında en uygun alternatif C olarak görülmektedir ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() Bundan sonra yapılacak iş her bir faktöre önem derecesine göre puan vermektir ![]() Puanlar verildikten sonra değerlendirmeye geçilir ![]() ![]() Bu işlemler her faktör için yapıldıktan sonra sonuçlar bir tabloda toplanır ![]() Son tablonun incelenmesinden B yerinin en kötü durumda olduğu görülmektedir ![]() ![]() III ![]() Bu metotta kuruluş yerinde aranan amaçlar belirtilir, ana kuruluş şartlarını kapsayan kantitatif ve kalitatif bütün faktörler tespit edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yugoslavya’da kurulması düşünülen bir çelik fabrikasının kuruluş yerinin tespitinde bu metot kullanılmıştır ![]() Tablo-2’de ise yıllık maliyetlerin şimdiki değerleri yatırım maliyetlerine eklenerek gösterilmiştir ![]() ![]() Bu tablodan da görüldüğü gibi optimumluk bakımından düşünülen yerler arasında en iyisi D yeridir ![]() ![]() Bundan sonra kalitatif faktörler de hesaba katılacaktır ![]() ![]() Değerlendirme 1000 puan üzerinden yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() VI ![]() Bu çalışma ile ilgili kuruluş yeri seçiminde boyutsal analiz yöntemini uygulamak için, şu anda iplik üreten, ancak dokuma kumaş giysi üretim tesisi kurulması ile ilgili yer seçimi yapmak isteyen "X" işletmesi uygun bulunmuştur ![]() İşletmenin yeni kuracağı tesis ile ilgili istekleri: • Tercih ettiği il: Kalkınmada öncelikli bölge illerinden biri, • İstihdam etmek istediği işgücü niteliği: Meslek lisesi giyim, hazır giyim ve moda tasarımı bölümleri ile üniversitelerin bu bölümlerinden mezun olanlar, • Yeni tesislerde olması gereken bölümler: Ticari Bölüm: Satın alma, satış, mali işler, genel idare, ürün girişi, ürün deposu Teknik Bölüm: Model-kalıp tasarımı, koleksiyon hazırlama, ürün geliştirme, kesim, üretim, ütü, hizmet içi eğitim, • Üretim Stratejisi: Fason üretim, özgün koleksiyon tasarımı ve üretimi, • Kapasite Planlama vb ![]() • Makine Ekipman: Çok amaçlı, ileri teknolojiye dayalı bir üretim için gereken makineler, • Ticari İlişkiler: Yurtdışı ticaretini AB ülkeleri ile; yurt içi ticaretinde bölge farkı gözetmiyor ![]() “X” İşletmesi ile İlgili Kuruluş Yeri Etki Faktörleri Çizelgesi "X" İşletmesinin bu istekleri doğrultusunda yeni kuracağı tesis için yer seçimi yapmak üzere "Boyutsal Analiz Yöntemi"ni uygulamak için; Arbeıtswıssenschaft/Bekleıdungstechnık/ İşbilimi/İşletme organizasyonu 1, Bölüm 1 ve 2 de yer alan ve REFA Yöntemi temeline dayalı "Fabrika Yeri Belirleme Kriterleri" çizelgesi veri toplama aracı olarak saptanmıştır ![]() ![]() Boyutsal Analiz Raporu İşletme yerini belirlemek üzere "X" işletmesinin hedefleri ve istekleri doğrultusunda "Fabrika Yeri Belirleme Kriterleri" inden işletme yetkilileri ile birlikte aşağıdaki etki kriterleri saptanmış ve ağırlıklandırılmışlardır ![]() Bu ağırlıklandırılma: G Değeri: İşletmeyi etkileyen faktör:1= Önemsiz 2, 3, 4, 5, 6, 7 = Çok önemli şeklindedir ![]() ![]() Bu çalışma işletme yetkililerinin hedefleri, REFA Yöntemi temelinde ele alınan "Fabrika Yeri Belirleme Kriterler" çizelgesi, bu çalışma için saptanan 12 etki faktörü ve analiz sonucunda elde edilen veriler ile sınırlıdır ![]() Saptanan bu 12 etki faktörü doğrultusunda "Boyutsal Analiz Raporu" hazırlanmış ve verilerin analizi yapılmıştır ![]() (1) B Değeri: İşletme için öncelikli yer değerlendirmesi 1 den 5 'e kadar ![]() 1=Çok Kötü 2, 3, 4, 5=Çok iyi (2) Puan etki faktörlerinin G değeri x işletmenin seçileceği yerin B değeri (3) Değerlendirme toplamı: Puanların Toplamı (4) Yerlerin sıralanışı: Puanı en yüksek olan en iyi 1=En iyi 2, 3, 4, 5=en kötü Boyutsal Analiz Raporuna göre; "A" ili kuruluş yeri için en uygun kuruluş yeri olarak ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() Sonuç: Kuruluş yeri seçimi, işletmelerin üretim- dağıtım ve verimliliğini doğrudan etkilemektedir ![]() • İşletmelerin rekabetçi konumları üzerinde önemli bir etkiye sahiptir ![]() • Kuruluş yeri seçimine başlamadan önce giyim sektörünün güçlü yönleri, fırsatları ve tehditleri özenle saptanmalıdır ![]() • Sektörün yapısal durumu özelinde kurucu firmanın stratejileri ve hedefleri net bir biçimde ortaya konulmalıdır ![]() ![]() ![]() • Sonuçlar ile ilgili kaygı ve tereddütleri ortadan kaldırmak için farklı yöntem ve uygulamalar da denenmelidir ![]() • Bu tür uygulamalarda bulunmak için kullanılan yöntem ve ölçme araçlarının niteliği önemli bir sorundur ![]() ![]() • Giyim sektöründe yer alan firmalar ürün ve model çeşidinin zenginliği bakımlarından özel bir yapıya sahiptirler ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|