|  | Gemi |  | 
|  06-12-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   GemiGEMİ a  1  Açık denizde ya da iç denizde seyretmek için yapılmış güverteli, büyük tonajlı yüzer deniz yapılarına verilen genel ad: Ticaret gemisi  Savaş gemisi  Yelkenli, motorlu, buharlı gemi  (Bk  ansikl  böl  ) —2  Gemi aslanı, kalıbı kıyafeti, gösterişi yerinde olan, ama hiçbir işe yaramayan değersiz adam: Bakma öyle olduğuna, tam bir gemi aslanıdır o   || Gemi karaya oturmak, denizin sığ bir yerine saplanarak yoluna devam edememek  || Gemisi şapa oturmak, bir kimsenin beklentileri, umutları gerçekleşmeyip boşa çıkmak, işleri düzelemeyecek ölçüde bozulmak  || Gemisini kurtaran kaptan, sıkıntılı ve güç bir durumdan ne yapıp edip sıyrılan ve İşlerini yürütmesini bilen kimselere övgü yollu söylenir  || Gemisini yürütmek, işlerini her yola başvurarak sürdürmek   || Karadeniz'de gemilerin mi battı?, üzgün, sıkıntılı, karamsar görünen bir kimseye söylenir  —Ask  denize  Gemi subayı, askeri bir gemide yetkili olduğu bölümdeki eratın disiplininden ve çalışmasından sorumlu ve doğrudan geminin en kıdemli subayına (gemi kaptanı) bağlı olan subay: güverte subayı, makine subayı, telsiz subayı vb  || Ağır savaş gemisi, ağır silahlarla ve güçlü zırhlarla donatılmış büyük tonajlı savaş gemisi  || Filo sancak gemisi, filoya komuta eden subayın (amiral) bulunduğu gemi   || Hafif gemi, manevra yeteneği ve vurucu gücü yüksek olan süratli gemi (avi-zo, refakat muhribi)  || Hedef gemisi, atışlarda hedef olarak kullanılan gemi   — Herhangi bir hedefi yedekte çeken gemi  || Helikopter gemisi, üzerinde helikopterlerin inişi ve kalışı için bir pist bulunan ve açık denizde yapılan harekâtlarda helikopterlere yakıt ikmali yapan gemi  |j Muharebe gemisi, donanmanın en ağır silahlarıyla donatılmış, vuruş gücü çok yüksek gemi  (Bu gemiler düşmanın her tip gemisiyle savaşacak güçte olduğu gibi düşman kıyılarının bombardımanında da çok yüksek ateş gücüyle etkili olur  Deplasmanı 45 000 t olan bu gemilerin güverteleri ve top taretleri kalın çelik zırhlarla pekiştirilmiştir  ) || Savaş gemisi, donanmaların genelde temel gemilerini oluşturan, hücum ve savunma için özel silahlarla donatılmış gemi  (Bk  ansikl  böl  ) || Yardımcı gemi, savaş halindeki bir donanmaya lojistik destek (teçhizat, akaryakıt, cephane, gıda maddeleri, sağlık malzemeleri, yedek parça, personel vb  ) sağlayan gemi: tanker, kuru yük gemisi, cephane gemisi, onarım gemisi vb  —Ask  tar  ve Esk  denize  Gemi azapları -> azar || Gemi azapları bölük başıları, azapların başındaki subaya verilen ad  || Gemi imamı, savaş gemilerinde dinsel törenleri yönetmek, askerlere dinsel öğütler vermekle görevli din adamı   —Atç  Gemi azıya almak, attan söz ederken, gemi azıların arasına alarak binici ya da sürücünün yönetiminden çıkmak  —Deniz huk  Kullanılması denizde hareket etme olanağına bağlı olan ve çok küçük olmayan her tür tekne  |j Denizde kürekten başka bir aletle yola çıkabilen her tür araç  (Bk  ansikl  böl  ) || Gemi adamları — ADAM  || Gemi alacaklısı hakkı, geminin işletilmesiyle ilgili alacaklarda gemi ve navlun üzerinde alacaklılar lehine doğan yasal rehin hakkı  || Gemi borda evrakı — BORDA' EVRAKI  || Gemi ipoteği, bir gemi ya da gemi payı üzerinde kurulan ve alacaklıya o gemi ya da payı üzerinden alacağını öncelikle alma yetkisi veren aynı hak  (Bk  ansikl  böl  ) || Gemi jurnali, geminin her yola çıkışında yolculuk boyunca geçen önemli olayların yazıldığı defter  (Gemi jurnali günü gününe tutulur, kaptan ve İkinci kaptan tarafından imzalanır  Jurnale şunlar yazılır: hava durumu; geminin rotası, bulunduğu enlem ve boylam dairesi; sintinelerdeki su yüksekliği; iskandil edilen su derinliği; kılavuz alınması, kılavuzun gemiye girdiği ve gemiden ayrıldığı saatler; gemi adamlarındaki değişiklikler; ^emi meclisinin aldığı kararlar; gemi ya da yükün uğradığı kazalar; gemide işlenen suçlar, doğum ve ölüm olayları  ) || Gemi sicili, gemilerin nitelikleri ve üzerlerindeki hakların yazıldığı resmi sicil  (Bk  ansikl  böl  )|| Gemi tasdiknamesi, geminin sicile yazılmış olduğunu gösteren, gemi sicili memurluğunca düzenlenmiş belge  (Gemi tasdiknamesi gemi sicilindeki kayıtları ya da bunların özetini içerir ve özellikle geminin türk bayrağını çekme hakkını gösterir  ) || Gemi tonajı, geminin hacmini ve taşıma kapasitesini belirten ölçü  (Türkiye'de gemilerin tonajı 14 nisan 1966 tarih ve 6/6125 sayılı Bakanlar kurulu kararı'yla yürürlüğe konan tüzüğe göre saptanır  Tescil, liman, vb  harçların saptanmasında gemilerin tonajı dikkate alınır  ) —Denize  Gemi adamı, bir geminin sevk ve idaresini sağlayan kaptan, gemi zabiti, lostromo, tayfa, miço vb, || Gemi beşiği, gemiyi denize indirmekte kullanılan kızak  || Gemi jurnali, sefer sırasında gemiyle ilgili tüm işlerin ve belli başlı olayların kaydedildiği defter (manevralar, işaretleme vb  )  || Gemi reisi, yelkenli gemilerde birinci kaptana verilen ad  || Gemiyi terk etmek, bir yangın ya da bir kaza sonucu batma tehlikesi bulunan gemiden ayrılmak   || Açık deniz gemisi, açık denizde seyretmeye elverişli gemi  || Balıkçı ana gemisi, filoda bulunan balıkçı gemilerinin avladığı balıkları ambarlarında depolayan, bu gemilere yakıt İkmali yapan, filo gemilerinde ortaya çıkan belli arızaları onaran ve gerektiğinde diğer balıkçı gemilerinin mürettebatına yardım eden geniş soğuk hava depolu gemi  || Harita gemisi, deniz haritaları çıkarmak için özel olarak yapılmış ve donatılmış gemi  || Hizmet gemileri, seyre elverişli sularda ve limanlarda çalışmaya yönelik mekanik donanımlar taşıyan yüzer yapı (tarak gemisi, elevatör, ma-I çuna vb  )  || İtfaiye gemisi, yangında kullanılan ve en güçlü itfaiye araçlarınınkin-den çok üstün bir hidrolik sistem içeren gemi  (itfaiye gemilerinden liman bölgelerinde, hem su üzerindeki hem de rıhtım kenarındaki yangınlarda yararlanılır; ayrıca bu gemiler, kimi kez uzak bölgelere giden itfaiye araçlarını beslemek için yüzer pompalama istasyonları olarak da kullanılır  ) || Motorlu gemi, itme aracı olarak motor kullanan gemi  (Ana motor dışında, küçük manevraları yapmak ya da yedekte çekilirken geminin yüzebilirliğini artırmak için yardımcı motorlar da vardır  ) || Onarım gemisi, tersane ya da liman tesisleri bulunmayan açık denizlerde görevli suüs-tü ya da sualtı gemilerinin bakım ve onarım işlerinde kullanılan gemi  (Onarım gemisinde genel makine, motor, elektrik, kaynak, elektronik vb  atölyeleri bulunur  ) || Ticaret gemisi, yolcu ve yük taşıyan ge-Imi Yolcu gemisi, yolcu taşımak için düzenlenmiş motorlu büyük gemi  (Bk  ansikl  böl  ) |! Yük gemisi, yük taşımak İçin düzenlenmiş gemi  ♦ ünl  Denize  Gemiyi terk eti, batma tehlikesi bulunan bir gemide, yolcuların ve mürettebatın gemiden ayrılması için verilen komut  —Mim  Bir bina yüksekliğinin en büyük bölümünü ya da en azından birçok katın yüksekliğini işgal eden, genellikle uzunlamasına iç mekân  (Latin haçı planlı kiliselerin sahnı, çaprazsahnı, hatta koroye-ri bir ya da birçok gemiden oluşur  ) [Bk  ansikl  böl  ] —Uz  havc  Uzay gemisi, özellikle İnsanların uzay uçuşlarında kullanılan büyük boyutlu uzay taşıtı  —ANSİKL  Motorlu gemiler  Gemiler inşa sistemlerine göre enine inşalı gemiler ve boyuna inşalı gemiler biçiminde ikiye ayrılır; birinci halde enine gemi çerçeveleri (postalar) ikinci halde ise boyuna gemi çerçeveleri (boy takviyeleri) gemi iskeletinin ana öğelerini oluşturur  Ayrıca gemilerin seyir alanlarına, yani açık denizde, kıyı sularında ve korunaklı sularda seyretmelerine göre de bir ayırım yapılabilir  Bütün sularda seyretmeye elverişli gemilere "açık deniz gemisi", korunaklı bir yere en çok altı saatlik uzaklıkta seyreden gemilere de "kıyı gemisi" denir; "korunaklı su gemisi" terimi de limanlarda, koylarda ya da haliçlerde seyreden gemileri belirtir  Gemiler kullanılış amaçlarına göre de sınıflandırılabilir: 1  yolcu gemileri, 1974'te kabul edilen denizde insan hayatını kurtarma anlaşmasına göre on ikiden çok yolcu taşıyan teknelerdir Bu kategoride okyanusaşırı ya da kıyı yolcu gemileri ile feribotlar ve araba vapurları yer alır XVIII  yy  'da posta hizmeti gören ve yolcu taşıyan küçük gemilere de "yolcu gemisi" deniyordu  Daha sonra "yolcu gemisi" adı, yalnız yük taşıyan kargo gemilerinin tersine, posta hizmeti dışında yolcu taşıyan ve düzenli seferler yapan buharlı gemiler için kullanıldı  Gerçek anlamıyla yolcu gemisi hem belli bir yol izleyen bir hat gemisi, hem bir gezi gemisi, hem de yolcu ve yük taşıyan karma gemi olabilir  Atlas okyanusu'nu aşan ilk yolcu gemisi, 71,9 m boyunda yandan çarklı Great Wesfem'dir; Bristol' den New York'a 15 gün 5 saatte ulaştı (1838)  Bunu Great Britain (1843) ve Great" Eastern (1858) izledi  Daha sonra yolcu gemileri uluslararası uzak hatlarda ve özellikle Kuzey Atlas okyanusu'nda bir yüzyıl boyunca kullanıldı  Bu gemiler İçinde en ünlüleri Normandie", Queen Mary, United States ve 35,6 deniz millik ortalama hızla mavi kurdelayı ele geçiren France"tır  Uçakla girdiği rekabeti sürdüremeyen bu yolcu gemisi tipi ortadan kalkma yolundadır; yalnız Queen Eliza-beth II Kuzey Atlas okyanusu'nda hizmettedir  Günümüzde denizcilik şirketleri, saatte yaklaşık 21 deniz mili hız yapan ve 400 ile 1 000 yolcu taşıyan 15 000 ile 20 000 grostonluk gezi sınıfı yolcu gemilerine doğru yönelmiştir; 2  yük gemileri ya da kargolar çok değişik yükler taşır ve klasik kargolar, çoka-maçlı kargolar, konteyner gemileri, dökme yük gemileri, cevher gemileri, kuru yük gemileri vb  olarak sınıflandırılır  Okyanusaşırı yük barçları da bu kategoride yer alır  3  tankerler içinde petrol tankerleri, metan gemileri, sıvı yağ ve kimyasal madde taşıyan gemiler sayılabilir  4  liman hizmet gemileri ise, yüzer havuzlar, römorkörler, tarak gemileri ve diğer hizmet araçlarından oluşur  5  deniz çalışmalarında dinamik konum-landırmalı kuyu açma gemileri, dalış gemileri, kaldırma barçları kullanılır  Kargo alanında, günümüzde, limanlardaki bekleme sürelerini en aza indiren konteyner gemilerini ve roroları kullanma eğilimi vardır  • Gemi inşaatı  Gemi inşaatında çeşitli uygarlıklarca çok değişik malzemeler kullanılmış olmasına rağmen, bu inşaatın uzun süre hemen hemen yalnız ağaç işleme tekniklerine dayandığı görülür  Geçen yüzyılın sonuna doğru metal gemi inşaatı ağaç gemi inşaatının yerini aldı ve günümüzde, özellikle gezinti tekneleri alanında, plastik malzemeden (poliester) inşaat önemli bir gelişme gösterdi  • Ağaç gemi inşaatı, ilk ağaç gemiler sallar ve piragualardır  Kaburgalı gemilerin ortaya çıkışı büyük bir gelişmenin belirtisini oluşturdu  Eğriler, baş ve kıç bodoslamalarına sıkıca bağlı omurga üzerine önce tamamen sezgiye dayanan yöntemlerle yerleştiriliyordu; daha sonra yavaş yavaş bilimsel hesaplara başvuruldu  XVIII  yy  başında, inşaata başlamadan önce geminin planları çiziliyor ve malzeme boyutları hesaplanıyordu  Yerine oturtulan eğriler iç omurgaya tutturulmakta ve postaları kemerelere bağlanmaktaydı  Kaburga yapıldıktan sonra dış borda kaplaması yerleştiriliyordu  Günümüzde de ağaç gemi inşa eden küçük tersaneler vardır  Çeşitli parçalar blok halinde İnşa edilir (baş ve kıç bodoslamaları, postalar vb  ) ve değişmez bir sürece göre birleştirilir  işe, omurgayı son konumunda birleştirme ve düzenlemeyle başlanır, sonra endaze kalıpları monte edilir ve bunların üzerine aralıklı borda kaplamaları ile postalar oturtulur  Takviye kuşakları yerleştirilir, döşekler, postalar ve omurga cıvatalanır, ardından boşluklar doldurularak borda kaplaması tamamlanır  Borda kaplaması armoz yerine bindirme inşaat biçiminde yapılıyorsa, kaplama tahtaları aşağıdan yukarı doğru çakılır  1960'a doğru soğuk su tutkallarının ortaya çıkışı, kalıplanmış ağaç gemi inşaatın gelişmesini sağladı  Endaze kalıpları, bükülmez bir kalıp oluşturacak şekilde tekne biçimine göre birleştirilir  Genellikle tekne tersine çevrili olarak, yani omurga üstte kalacak biçimde inşa edilir  Esnek boy takviyeleri ve postalar yerlerine oturtulduktan sonra tutkallanır  Ağaç şeritler halindeki tabakalar birbirine yapıştırılarak elde edilen borda kaplaması yerleştirildikten sonra teknenin omurgayla bağlantı yeri bir ek doblinle kaplanır  On günlük kurumadan sonra endaze kalıpları sökülür, tekne parlatılır, uzun süre sulanıp kurutulduktan sonra yeniden parlatılır  Nihayet tekne döndürülerek iç takviyeler ve güverte döşenerek inşaat tamamlanır  Kontrplak gemi teknesi, genellikle omurga üstte teılacak biçimde endaze kalıpları üzerinde inşa edilir  Bu tür inşaatta borda kaplaması çok çabuk gelişir  Çünkü kontrplak parçaları, tekne kaburgasını baş bodaslamasından kıç aynalığa kadar kaplayabilecek büyüklüktedir  Böylece yalnız dört öğeden oluşan basit sintine dönümlü bir tekne elde edilir  Ayrıca kontrplak kıt halindeki inşaatta amatörler-ce yeğlenir  • Metal gemi inşaatı  Çelik gemi inşaatı XIX  yy  'ın başında başladı; ağaç gemi inşaatından esinlenen bu inşaat türünde, özellikle baş ve kıç bodoslamalarıyla uzatılmış bir omurga oluşturulur; buna enine gemi çerçeveleri bağlandıktan sonra borda kaplamaları yerleştirilir, ilk dönemlerde çelik gemiler parça parça İnşa edilir, bu parçalar perçinle birleştirilirdi  Bu yöntem 1940 ile 1945 arasında, özellikle kaynağın kullanılması sonucu gelişti  Bu dönemde ABD'de kaynak ve belli ölçüde blok inşaat yönteminden yararlanarak //-berty ship denilen yük gemilerini inşa etti  Bugün bir gemi teknesinin inşaatı, tersanenin sanayisel olanakları temel alınarak belirlenir ve aşağıdaki aşamalardan geçer: gereç sağlama ve depolama, endaze çizimi, işleme, blok inşaat, montaj, donatım ve teslimden önce deneme  Atölyelerin malzeme gereksinimini gecikmeden karşılamak için gerekil sac ve profiller parklarda depolanır  Araştırma bölümü geminin gerçek karinasını belirleyen planların çizimini yapar ve gereğinde düzeltir   Bu işlemler büyük modern tersanelerde bilgisayarlarla otomatik olarak gerçekleştirilir  inşa planları tamamlandıktan sonra parçaların işlenmesine (kesme ve biçimlendirme) geçilir; bu işlemler saclara ya da profillere istenilen boyutları ve biçimleri vermeye dayanır  Sonra elde edilen metal parçalar blok inşaat atölyesine gönderilir  Burada saclar ve gemi çerçeveleri az ya da çok büyük levhalar ya da bloklar halinde birleştirilir  Atölyelerde blokların yapımını, büyük tersanelerde inşa havuzuna yakın bir alanda uygulanan bir ön montaj evresi izler   Bu evrede atölyelerden gelen bloklar birleştirilerek ağırlığı 800 t'a ulaşan büyük bloklar oluşturulur  Bu blokların son montajında, kaldırma gücü 1 000 t'a yaklaşan modern kaldırma araçları kullanılır  Nitekim bir geminin üst yapılarının ön montajı bir ya da iki blok halinde yapılabilir Son montaj işlemi modern tersanelerde, yatay tabanlı inşa havuzlarında ya da klasik tersanelerde, indirme kızağı üzerinde uygulanır  Bu işlem teknenin montajı ve geminin donatımı biçiminde ikiye ayrılır  Tekne indirme kızağı üzerinde monte edilmişse, donanım gemi suya indirildikten sonra döşenir  Tekne, havuzda monte edildiğinde, donanımın yerleştirilmesi daha kısa sürede tamamlanabilir; bir yandan geminin yapım sırasında yatay konumda oluşu, öte yandan çok büyük önüretim bloklarını taşıyan kaldırma araçlarının gücü, bu işlemin hızla gelişmesini sağlayan etkenlerdir  Ayrıca ağır donanımlar (örneğin turboreaktör grubunun tamamı) tek bir blok halinde yerleştirilebilir  Dolayısıyla bu montaj tipinde donatımın tamamlanması denizde donatımdan çok az zaman alır  Gemi armatöre teslim edilmeden önce çeşitli denetimlerden ve denemelerden geçirilir  Ticaret gemilerinin tekneleri iki ana sisteme göre inşa edilir; boyuna ya da enine  Boyuna sistem tüm büyük boyutlu gemilerde kullanılır; bu sistemde borda kaplama, güverte kaplama ve karina kaplama sacları 600 ile 900 mm aralıklı boyuna gemi çerçeveleriyle ya da boy takviyelerime desteklenir  Kemereler, derin postalar ya da döşekler gibi bu boy takviyeleri de, 3 ile 5 m aralıklı birincil enine gemi çerçevelerine dayanır  Ambar mezar-naları, iç omurgalar ya da destekler gibi birincil boyuna gemi çerçeveleri de kuvvetlerin enine gemi çerçeveleri arasında dağılmasını sağlar  Petrol tankerleri dışında, bu gemilerde genellikle çiftdip vardır  Enine sistem küçük boyutlu gemilerde kullanılır; bu sistemde borda kaplama sacı 600 ile 900 mm aralıklı enine gemi çerçeveleriyle ya da postalarla desteklenir  Bu postalar karinada döşeklerle ya da boş döşeklerle, güverte düzeyinde de kemerelerle tutturulur  Birincil boyuna gemi çerçeveleri, ambar mezarnaları, iç döşekler ya da stringerler, yüklerin enine öğeler arasında daha iyi dağılmasını sağlar  Bir tekne karma bir sistemle, yani hem boyuna hem enine sistem kullanılarak inşa edildiğinde, teknenin dayanımının, iki sistemin bağlantı yerlerinde özel olarak incelenmesi gerekir  Savaş gemileri iki evrede inşa edilir: havuzda inşaat ve denizde donatım  Bu gemilerde, yaşam yerlerinin genellikle çok kısıtlı olması ve yerleştirilecek donanımın karmaşıklığı göz önüne alınarak donatım evresi titizlikle düzenlenir Gezinti gemilerinde, çelik yerine alüminyum alaşımı kullanılabilir  Çünkü önemli ağırlık kazançları sağlar (yaklaşık % 40), ancak maliyeti daha yüksektir  • Plastik malzemeden gemi inşaatı  Plastik malzemeden İlk tekneler 1960'a doğru ortaya çıktı  Laboratuvarda yapılan incelemeler bu yeni malzemenin güvenirliğini gösterdi; nitekim yalnız gezinti gemilerinin yapımında değil hücumbotların, balıkçı teknelerinin ve küçük ticaret gemilerinin yapımında da kullanılmaya başlandı  Dökme kalıplamaya çok elverişli olan poliesterin ve pekiştirilmiş plastiğin kullanılması, gezinti teknesi inşa eden kimi tersanelerin seri üretime geçmesini sağladı  • Çelik hasırlı beton gemi inşaatı'nda çok güvenli bir teknik kullanılmasına rağmen, malzemenin homojenliğini ve sızdırmaz-lığını sağlamak için aşırı özen gerektirmesi, tekne biçimi ve duyarlı boyutlar gibi kimi alanlarda karşılaşılan güçlükler bu yöntemin geleneksel tersanelerce benimsenmesini önledi  —Coğ  Gemi inşaatı, gemilerin kullanımına göre farklılaşan dört büyük pazarın istemini karşılar: gezi (su sporları sanayisi), balıkçılık, askeri denizcilik, ticaret filoları (ticaret ve hizmet gemileri: römorkörler, tarak gemileri, bilimsel araştırma gemileri vb  )  1960'tan bu yana ise, gemi inşaatı, yeni yapım alanlarına, özellikle denizde kuyu açma platformlarının yapımına yöneldi, hatta bu alanı benimsedi  Bununla birlikte gemi inşa tersaneleri düzeyinde, pazar türleri arasında kesin bir ayrım yapmak güçtür  Gezinti tekneleri inşa eden tersanelerin birçoğu önceleri balıkçı gemileri yaptı  Askeri tersaneler kimi kez ticaret gemileri üzerinde çalışırken sivil tersaneler, özellikle ABD'de ve ingiltere'de, mali yüklerini askeri siparişlerle dengelediler  Her tür gemi inşaatında göz önüne alınan boyutlara göre çeşitli ölçeklerde tersaneler kurmak gerekir  Yalnız karayoluyla ya da demiryoluyla taşınabilen çok küçük tekneler denizden uzak bölgelerde yapılabilir  Bu tür kuruluşlar özellikle büyük kentlerin pazarına yönelir ve bir ölçüde küçük gezinti gemileri inşaatıyla sınırlıdır  Temel gemi inşa sanayisi çoğunlukla kıyılarda ya da derinliği elverişli su yollarında kurulur   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  | Cevap : Gemi |  | 
|  06-12-2010 | #2 | 
| 
Şengül Şirin   |   Cevap : GemiGemilerin boyutu ve birçok geminin aynı anda inşası tersane boyutlarını da etkiler  Birçok tersanenin alanı yüzlerce hektarı aşar ve atölyeler inşa havuzuyla (ya da geleneksel indirme kızağı) donatım rıhtımı arasında yer alır  Blok gemi inşaatının gelişmesi ve blok inşaat öğelerini birleştirmede dev kaldırma pratiklerinin kullanımı' büyük tersanelerin açık arazide kurulmasına yol açtı  Ayrıca gerekli alanın büyüklüğü bazen tersaneleri, büyük ticaret limanları dışında kurma zorunluluğu doğurdu (Türkiye'de Pendik ve Tuzla tersaneleri gibi)  Gemi onarım tersanelerinin yerleşim yeri gemi inşa tersanelerininkinden bir dereceye kadar farklıdır; gemi inşa tersanelerinin tersine onarım tersaneleri ticaret trafiği yoğun olan bölgelerde ve gemi parçalama tersanelerinin yakınında bulunur, ayrıca bu tersaneler de geniş bir alan kaplar  Buna karşılık askeri tersaneler güvenlik nedeniyle doğal korumalı kıyılarda kurulur  Gemi inşa sanayisinin dünya düzeyindeki dağılımı bu sanayinin kimi temel özelliklerine dayanır: bir yandan büyük anapara gerektiren bir ağır sanayi, öte yandan bir montaj sanayisidir; dolayısıyla çok çeşitli ham ya da işlenmiş ürün (en önemlileri demir-çelik ürünleri ve deniz motorları) gerektirir; ayrıca teknolojik gelişmeye bağımlıdır  Sonuç olarak bu sanayi, uluslararası rekabete açık olduğundan üretim etkenlerinin (ücretler, yardımlar, sübvansiyonlar) değişimlerine aşırı ölçüde duyarlıdır ve hızla bunalıma girer  Gemi boyutlarının artışına ve özel görevli gemilerin yapımına uyarlanan tersanelerin 1950 ile 1975 arasındaki gelişme döneminin ardından dünya gemi inşaatında bir sipariş düşüşüyle karşılaşıldı, mart 1974'te 133,4 Mt olan inşaat hacmi mart 1979'da 25 Mt'a düştü; bu azalmanın nedeni dünya petrol filosunun gereğinden çok artma-sıydı; ancak daha sonra yeniden hafif bir canlanma görüldü  Bugün, gemi inşa eden ülkeler dört gruba ayrılabilir  1960'ta dünya gemi inşaatında birinci sıraya Japonya yerleşti (1981 sonunda dünya siparişlerinin % 38'i)  Demir-çelik sanayisi gruplarıyla donatım şirketleri arasındaki yakın ilişki, özgün örgütlenme biçimi ve teknolojik yenilikler japon gemi inşaatının gelişmesinde temel etkenler oldu; birkaç büyük sanayi grubu (ishikawajima-Harima Heavy industries, Mitsubishi, Kawasaki, Hitachi, Mitsui, Nippon Kokan, Sumitomo) ve birkaç büyük tersane (Çiba, Tokyo, Ariake, Kobe, Kure, Sasebo) ile birlikte japon gemi sanayisi kıyılarda, büyük liman ve sanayi merkezleri (Tokyo körfezi, Osaka -Kobe, Hiroşima) yakınında kimi kez dağınık kimi kez toplu halde kuruluşların çoğalması sonucu başarıya ulaştı  Dünya genelinde gemi inşa sanayisindeki bunalım Japonya'yı da etkiledi; 1981'de 1975'e göre denize indirilen gemi sayısı yarıya düştü ve 1974 ile 1979 arasında 66 000 tersane işçisi işten çıkarıldı; bununla birlikte dünya gemi inşa sanayisi alanındaki üstünlüklerini korudular  1981 sonunda siparişlerin yaklaşık °/o 21,4'üyle, "geleneksel gemi inşa şirketleri" grubunda, yani 1938'de dünyadaki gemilerin % 82,5'ini (ve 1900'de % 98'ini) inşa eden ülkeler grubunda (Avrupa ülkeleri ve ABD) çok belirgin bir gerileme görüldü   Amerika'nın savaş gemisi yapımı alanındaki çabaları bir yana bırakılırsa, Büyük Britanya Clyde ve Tyne üzerindeki ünlü tersaneleriyle 1960'a kadar dünya gemi inşa sanayisinin tartışmasız lideri olarak kaldı  British Shipbuilders kuruluşunda yeniden gruplaştırılmasına rağmen, ingiliz gemi inşa sanayisi genellikle Clyde ve Tyne üzerinde, Barrow-in-Furness'te ve Belfast'ta (Kuzey irlanda) bulunan önemli tersanelerinin etkinliğini güçlükle sürdürür  Amerikan tersaneleri, özellikle Chester, Baltimore, Newport News, Pascagoula, New Orleans ve San Francisco'da kurulmuştur ve etkinliklerini genellikle askeri siparişlerle sürdürür  Amerikan tersanelerinin dünya piyasasındaki rekabetini azaltan teknolojik gelişme eksikliği değil, ücretlerin yüksek olmasıdır  Ote yandan demir-çelik sanayisinin desteğine rağmen Almanya Federal Cumhuriyeti (Hamburg, Bremen, Kiel), Danimarka (Odense, Kopenhag), isveç (Malmö, Uddevalla, Göteborg, Arendal), Norveç (Stavanger), Hollanda (Amsterdam ve özellikle de Rotterdam), Belçika (Anvers) tersanelerinin ve italcantieri (Cenova, Sestri, Castellamare di Stabbia, Monfalcone) ya da Cantleri Navali Riuniti (Palermo, Ancona, Riva La Spezia) kuruluşu altında birleşmelerine rağmen, italyan tersanelerinin karşılaştığı güçlüklerin tek nedeni olarak mali yükler gösterilemez  Gemi inşaatına "yeni başlayan" avru-palı ülkeler, gemi inşa sanayisinin gelişme döneminden, yukarıda adı geçen yaşam düzeyi yüksek ülkelerden daha fazla yararlanmaya çalıştılar  Böylece ispanya, Ferrol'da ve Câdiz'de bulunan tersanelerinin yanı sıra diğer tersanelerini de geliştirerek gemi inşa eden ülkeler arasında üçüncü sıraya yükseldi  Onu Yunanistan (Skaramangas) ve Portekiz, özellikle Yugoslavya (Pula, Rijeka, Split) ve Finlandiya (Turku, Helsinki, Rauma) örnek aldı; SSCB, Finlandiya'nın ayrıcalıklı müşterisi oldu  Ayrıca Doğu Avrupa ülkelerinde, Polonya'da (Gdansk, Gdynia, Szczecin), Romanya'da (Galaji), Alman Demokratik Cumhuriyeti'nde (Rostock, Wismar) gemi inşa sanayisi alanında büyük bir gelişme görüldü  Bu Avrupa ülkelerinin tümü, başta özellikle ispanya ve Polonya olmak üzere 1981 sonunda dünya siparişlerinin % 21'ini aldı  Üçüncü dünya ülkeleri, araç-gereç, demir-çelik sanayi, sermaye ve pazar eksikliği nedeniyle uzun süre gemi inşa sanayisinin yoksul akrabası durumunda kaldı  1970'te Hindistan'da, Arjantin'de, Mısır'da, Peru'da, Singapur'da ve Türkiye' de birkaç küçük tersane çalışıyordu, ilk önemli gelişme Brezilya'da görüldü (Rio de Janeiro'da, japon ve hollanda yabancı sermayesinin yatırımıyla)  Ancak en parlak gelişme Tayvan'da (1981'de dünya siparişlerinin % 11,4'ü) ve özellikle Güney Kore'de (°/o 23,5) oldu; Güney Kore'nin Hyundai (Ulsan) ve Daeuoo (Okpo) tersaneleri japon tersanelerinden °/o 15 daha düşük fiyat önerir  Ayrıca Çin de Dalien, Ciangnan ve Kanton tersanelerini geliştirmiştir  —Ask  denize  Yelken döneminde savaş gemileri, büyüklüklerine göre birçok sınıfa ya da kategoriye ayrılıyordu  Ancak bu sınıflandırma teknik gelişmelerle birlikte değişti  1716'da birinci sınıf bir savaş gemisi 84 ile 120 top taşırken, ikinci sınıf bir gemi 64 ile 74, üçüncü sınıf bir gemi 50 ile 62, dördüncü sınıf  bir gemi de 40 ile 48 top taşıyordu  1846'da üç güverteli birinci sınıf bir gemi, sayısı 110 ile 120 arasında değişen toplarla donatıldı; diğer bütün savaş gemilerinin yalnız iki güvertesi vardı; ikinci sınıf savaş gemilerinde 92 ile 100, üçüncü sınıf savaş gemilerinde 80 ile 90, dördüncü sınıf savaş gemilerinde de 50 ile 74 top bulunuyordu  Sağlam bir direk takımına ve kare yelkenlerle donatılmış bir yelken takımına sahip savaş gemileri savaş filolarının İskeletini oluşturdu  Yelken döneminden sonra da, "savaş gemisi" deyimi savaş hattında yararlanılan zırhlılar için kullanılmaya devam etti  Bu deyim günümüzde de, temel silahı top olan ve savaş hattından başka bir yerde kullanılmayan bütün büyük savaş gemilerini kapsar  Ancak uçak gemileri için kullanılmaz  —Deniz huk  Kullanım amaçlarına göre çeşitli gemiler vardır: ticaret gemileri; yatlar, denizci yetiştirme gemileri, gezinti, spor, eğitim ve bilimsel araştırma gemileri; kamu hizmetine ayrılmış gemiler; savaş gemileri  Gemi siciline kayıtlı bir geminin devri için geminin sahibiyle devir alanın anlaşmaları yeterlidir, icra ve iflas k  gemileri taşınmaz mallardan saymıştır  Amme alacaklarının tahsili usulü hakkındaki 21 temmuz 1953 tarih ve 6183 sayılı yasa açısından da gemi taşınmaz mal işlemi görür  Her geminin bir milliyeti vardır ve bağlı olduğu devletin bayrağını taşır  Her devlet hangi gemilerin kendi bayrağını çekebileceğini belirleme yetkisine sahiptir  Devletler genellikle kendi kıyılarında yük ve yolcu taşımayla, diğer hizmetler için yalnızca kendi bayrağını taşıyan gemilere kabotaj* hakkı tanırlar  Türkiye 19 nisan 1926 tarih ve 815 sayılı Kabotaj yasası'yla bu hakkı yalnız türk bayrağı taşıyan gemilere tanımıştır  • Gemi ipoteği'nin kurulması için geminin sahibi ile alacaklının, İmzaları noterce onaylı bir ipotek sözleşmesi yapmaları ve bu sözleşmeyi gemi siciline tescil ettirmeleri gerekir  Gemi ipoteği, denizcilik işletmelerinde gemi satın alma ve gemi işletmede büyük kredi gereksinmelerini, gemiyi kredi verene teslim etmeden rehnetmek suretiyle, karşılama olanağı sağlar; alacaklıya teslim edilmeden sadece gemi siciline tescil, geminin rehnedilmiş olması için yeterlidir  İpotek koşullarına göre çeşitli adlar taşıyan gemi ipoteği türleri vardır  Borcun tamamı için aynı zamanda birden çok gemi üzerinde ipotek kurulursa buna "birlikte gemi ipoteği" denir ve gemilerden her biri borcun tamamından sorumlu olur  Maksimal gemi ipoteği, miktarı belli olmayan ya da devamlı değişen alacaklar için bir en yüksek had saptanarak yapılan ipotektir  Yurtdışından kredi ile gemi satın alınmalarında, yabancı para ile ödenecek borçlar İçin Maliye bakanlığından İzin alınarak yabancı para üzerine ipotek kurulabilir  Geminin karşılayacağı alacak miktarının saptanması altın ya da yabancı para ölçüsüne bağlanan fakat türk parası ile ödenecek olan borçlar için ipotek sabit kıymetli ipotek adını alır  Kıymetli evraka ait gemi ipotekleri özel hükümlere bağlanmıştır, inşa halindeki gemiler üzerinde kurulan yapı İpoteği de akdi gemi ipoteği çerçevesinde yer alır  • Gemi sicili, geminin milliyetini saptamada ve üzerindeki ayni hakların açıklığa kavuşturulmasında önem taşır  Gemi sicilindeki bazı kayıtlar açıklayıcı bazı kayıtlarsa yaratıcı niteliktedir  Örneğin geminin bağlama limanına ve adına ilişkin kayıtlar açıklayıcı nitelik taşır  Buna karşılık gemi ipoteğine ilişkin kayıt yaratıcı niteliktedir; ipotek hakkı ancak tescille doğar  Gemi sicilindeki bazı kayıtlar için yasanın benimsediği karineler vardır: gemi sicilinde sahip gözüken kişi geminin sahibi sayılır; gemi sicilinde lehine bir gemi ipoteği ya da ipotek üzerinde bir hak ya da intifa hakkı tescil edilmiş olan kişi o hakkın sahibi sayılır  Türkiye'de gemi sicilleri, asliye mahkemelerinin gözetimi altında, liman başkanlıkları tarafından tutulur  Gemi siciline ilişkin tüzüğe göre Türkiye'de on sicil dairesi vardır: İstanbul, izmir, Mersin, Trabzon, Samsun, Zonguldak, iskenderun, Antalya, Çanakkale, Bandırma  Savaş gemileriyle yalnızca kamu hizmetine ayrılmış gemiler gemi siciline kaydedilmezler  Geminin denize, yola ve yüke elverişliliği  Gemi tekne, makine, kazan gibi esas kısımları bakımından yapacağı yolculuğun deniz tehlikelerine karşı koyabilecek durumdaysa denize elverişli sayılır  Geminin yola elverişli olması için önce denize elverişlilik koşullarının gerçekleşmiş bulunması ayrıca donanım, yakıt, yiyecek ve içecek, gemi adamları bakımından yeterli durumda olması gerekir  Böylece denize ve yola elverişli hale gelmiş olan gemi, ambarlarının yükü almaya, taşımaya ve korumaya elverişli olması halinde yükede elverişli olur  TürkTic  k  'nun 1019  maddesine göre taşıyan, yükle ilgililere karşı geminin denize, yola ve yüke elverişli olmamasından doğan zararlardan sorumludur  -'Gemilerin sınıflandırılması  Denizci ülkelerin çoğunluğunda, İç idare birimleri yerine, uluslararası alanda faaliyet gösteren sınıflandırma kuruluşları tarafından yapılır  Sınıflandırma kuruluşları, gemilerin yapıları, her yönden yapacakları yolculuklara uygun bulundukları, iyi durumda oldukları hakkında özellikle denizcilik sigorta şirketlerine bilgi verirler  Başlıca sınıflandırma kuruluşları 1828'de kurulan Bureau Veritas, faaliyete geçişi 1834'lere çıkan Lloyd's Reglster of Shipping, Almanya'da Germanischer Lloyd (1867), Norveç'te Norskeverltas (1864), Amerika1 da American Bureau of Shipping (1862) vb  'dir  Bu kuruluşlar, kayıtlarında bulunan gemiler için bir kota saptarlar  Kota gemiye güven derecesini gösterir  Bureau Veritas, çok iyi durumda olan gemilere 3/3 kotasını verir; 5/6 kotası göreceli olarak daha az güven vericidir  Lloyd's Register için en İyi kota 100 A I işareti ile ifade edilir  Gemilerin, dönemsel denetimler sonucu kotalarını koruyup korumadıkları saptanır  Ayrıca gemiler her zarar verici olaydan, yapılan tamirlerden sonra da denetlenir ve kota durumu gözden geçirilir  —Mim  Erken hırlstiyanlık dönemine ait büyük bazilikaların sahınları, sayısı beşi bulan tavanlı gemiler içerir (San Paolo fu-ori le Mura)  Ortaçağ'da hıristiyanlığı yaymaya çalışan tarikatların kiliseleri, bazen bir ayak dizisiyle birbirinden ayrılmış, aynı yükseklikte iki tonozlu gemiden oluşuyordu, ama katedrallerin çoğu, yan sahın-lar yüksek pencerelerle donatılmış merkezi gemiden çok daha alçak olmak üzere üç gemi içerirlerdi  Toulouse'daki St -Sernin manastırı gibi birkaç katedralin (Paris, Bourges, Köln) beş gemisi vardır  Güney Fransa'da katedrallerin hemen hepsi tek gemili bir sahna sahiptir  Alman hal* kilisesi, eşit yükseklikteki gemilerden hareketle bir çeşit hypostylos salon oluşturur   | 
|   | 
|  | 
|  |