![]() |
Problem Çözme Yöntemi Ve Fizikte Bir Örnek |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Problem Çözme Yöntemi Ve Fizikte Bir ÖrnekHer insan hayatı boyunca sürekli olarak çeşitli problemlerle karşı karşıya gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Problem çözme bir çeşit buluş yoluyla öğretim yöntemidir ![]() ![]() Problem çözme yöntemi bir çok kişi tarafından bir öğretim tekniği olarak nitelendirilmemesine karşılık bu teknik arcılığıyla çok sayıda eğitim sorunlarının çözüme kavuştuğu dikkate alınırsa problem çözmenin eğitim-öğretim için ne denli önemli olduğu kolayca anlaşılabilir ![]() Problem çözme yöntemi konu alanlarının öğretimini gerçek yaşam koşulları içinde ele alan doğal bir yol olduğu için öğretim işinde her gün daha da artan yoğunlukta kullanılmaktadır ![]() ![]() İster grup yoluyla, isterse bireysel olsun problem çözümünde izlenen teknik aynı niteliktedir ![]() ![]() ![]() Problem çözme üst düzey zihinsel etkinliklerin kazanılmasında işe koşulan bir tekniktir ![]() ![]() Problem çözme yeterlilikleri: Bazı kişilerin çok basit problemleri çözemedikleri, bazı kişilerin de çok karmaşık görünen bir problemi kolayca çözdükleri görülmüştür ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Problem Çözme Becerisi: Problem çözme becerisi, kişiyi çözüme götürecek kuralların edinilip, kullanıma hazır kılınabilecek ölçüde birleştirerek bir problemin çözümünde kullanabilme düzeyidir ![]() ![]() Problem çözme becerileri aşağıdaki gibi sıralanır ![]() ![]() ![]() Keşif yetenekleri • Problemi ayırt edip tanımlama • Problemin belirgin niteliklerini görme • Çözüm yolları üretme Çözümü sınama ve doğrulama • Sonuç çıkarma Hayal yetenekleri • Kendini başka yerde, zamanda ve rolde görebilme • Deneyimler sonunda hayalleri yeniden düzenleme Gözlem yetenekleri • Gözlenen varlıkların ve olayların renk, şekil, büyüklük, dağılım, vb ![]() • Doğru ve duyarlı gözlem yapma • Gözlem verilerini kaydetme, sınıflama, sıralama • Gözlemleri yorumlama İnceleme ve düzenleme yetenekleri • Bilgi bulma ve toplama • Bilgileri sınıflama, sıralama, diğer yöntemlerle işleme • Bilgileri yorumlayıp kanıtları değerlendirme • Zamanı iyi kullanma Sayısal yetenekler • Tahmin etme, kestirme • Ölçme • Sayısal ilişkileri kavrama • Şekilleri ve yapıları kavrama • Sayısal işlemleri yapabilme Pratik beceriler • El becerileri • Araç kullanma becerileri İletişim becerileri • Sözlü ifadeyi, yazılı metinleri, grafik ve diğer sembolik materyalleri doğru anlama • Yanlış anlaşılmaya yer bırakmadan sözlü, yazılı ve diğer sembolik yollarla düşündüğünü anlatma Sosyal nitelikler • Başkalarıyla iletişim kurma • Başkalarıyla ortak çalışma • Fikirleri çeşitli şekillerde ifade etme • Diğer kişilerin görüşlerini dikkate alma • Sözel olmayan iletişim biçimlerini tanıma Problem çözmede kullanılan el ve zihin becerilerinin toplamı bir problem çözme süreci oluşturur ![]() ![]() Problem çözme tekniğinin başarıyla uygulanabilmesi bir kısım aşamaların dikkatle izlenebilmesine bağlıdır ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() Bu aşmaları ayrıntılı olarak açıklayalım; 1 ![]() güçlükle karşılaşması veya öğretmenin bir güçlüğü sınıfa getirmesiyle problem ortaya çıkarılmış olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karşılaşılan bu durum öğrenciyi etkilemekte ve bu durum onda belli bir düzeyde huzursuzluk yaratmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() tanımlanması ve öğrencinin gücüyle oranlı olacak biçimde sınırlandırılması beklenir ![]() ![]() ![]() Bu işlemler yapılırken soru ve öneriler içeren öğretme tekniklerinden yararlanılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() yaparlar ![]() ![]() Problem çözümünde yararlanılacak uygun kaynaklar belirlenmeli ve onlardan yararlanılmalıdır ![]() 4 ![]() gereken sorularla bir araya getirilmesi gereken gerçekleri içerir ![]() 5 ![]() belirlenmeli ve onlardan yararlanılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() inceleme, bireysel yapılabildiği gibi, küçük gruplar oluşturarak da yapılabilir ![]() Problemi tanımlamış bulunan öğrencinin artık çözümde başvurabileceği ipuçlarını aramaya koyulması beklenir ![]() ![]() ![]() ![]() Çeşitli deney ve karşılaştırmalarla (tümevarım, tümdengelimle) düşünülen çözüm yollarının problemi çözecek nitelikte olup olmadığı araştırılır ![]() ![]() 7 ![]() sonuçlara ulaşmalarına olanak verilir ![]() ![]() ![]() Problemin çözüme ulaşıp ulaşmadığını sınamak için öğrencinin saptadığı ölçütlerin ışığında değerlendirme yapması ve başarıya ulaştığı taktirde sonucu belirlemesi, ulaşmamışsa yeni bilgilerle üçüncü aşamaya geçerek işlemleri bir, gerekirse daha fazla tekrarlayıp çözüme ulaşmaya çalışmalıdır ![]() ![]() 8 ![]() tartışma, sempozyum ya da panel gibi çeşitli biçimlerde toplantılar düzenlenir ![]() ![]() ![]() Problem çözme metodu ile yapılan öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi sonucu kazanılan bilgi, beceri ve alışkanlıkların, geliştirilen değer-taktir duygusunun hayata transfer edilmesi, diğer metotlara nazaran daha sağlam ve geçerlidir ![]() Problem çözme yönteminin aşamalarını açıkladıktan sonra bu yöntemin faydalarına değinebiliriz ![]() Problem Çözme Yönteminin Faydaları: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() Bu sayılan faydaların yanısıra problem çözme yönteminin bazı sınırlılıkları da vardır; Problem Çözme Yönteminin Sınırlılıkları: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Problem çözme yöntemi ile ilgili örnek etkinlik: Bu etkinlikte, basit araç ve gereç kullanarak okul fiziğinin problem çözme durumunda nasıl kullanılacağı konusu irdelenmektedir ![]() ![]() ![]() Amaç: Basit araç ve gereçleri kullanarak lise fizik bilgisi ile temel bir problemi çözmek ![]() ![]() 1 Lise fizik bilgisinin temel bir problemin çözümünde nasıl kullanabileceğini kavramak 2 Küçük gruplar halinde çalışmanın önemini anlamak 3 Basit araç ve gereç kullanarak okul fiziği ile ilgili problem çözmek Etkinlik 1 (güneş evi) Amaç: Pasif güneş enerjisi kullanacak evin tasarımı, konumu ve inşaatını etkileyebilen faktörleri belirlemek ![]() İşlem yolu: Küçük gruplar halinde çalışarak, pasif güneş enerjisi kullanacak evin tasarımı, konumu ve inşaatını etkileyebilen etmenleri tartışın ve yazın ![]() Pasif güneş evi, sadece ev için gereken ısıyı toplayan, depolayan ve dağıtan mimari ve yapısal ögeleri kullanmak için tasarımlanır ![]() Aktif güneş evi istenmeyen ısıyı gereken evlere verebilen ek araçları (örn ![]() ![]() Bir evin aşağıdaki üç maddeyi gerektirdiğini varsayın: 1 Yazın minimum ısı kazanımı 2 Kışın maksimum ısı kazanımı 3 Kışın minimum ısı kaybı Tanımladığınız etmenlerden birisi için bir veya birden fazla termometre kullanarak ölçümler almanızı mümkün kılacak en basit araç gereç bulun veya yapın ![]() ![]() İncelemenizi tamamladığınızda grup olarak tartışın ve sonuçlarınızı yazın ![]() 1 Öğrencilere sorulacak anahtar sorular, Örn ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En iyi tasarım hangisi, bu mu yoksa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evin niçin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 İncelemeyi yapabilmeleri için öğrencilere vereceğiniz (veya tahtaya yazacağınız) bilgilerin doğru sırada olmasına özen gösterin ![]() 3 Öğrencilerin yapmasını istediğiniz temel tahmin veya hipotezler, 4 Sonuçlar nasıl kaydedilecek ![]() 5 Sonuçlar nasıl kullanılabilir: soracağınız anahtar soruları yazın ![]() 6 Başka hangi incelemeler bunu izleyebilir ![]() Etkinlik 2 (evlerde güneş enerjisi) Amaç: Evlerde güneş enerjisi ile ilgili soruları cevaplamak ![]() İşlem yolu: Denemeniz için aşağıda bir kaç soru verilmiştir ![]() ![]() ![]() Sorular 1 Elektrik akımı, iki uç arasında potansiyel farkı olduğunda var olan elektrik yükü akışıdır ![]() ![]() ![]() 2 Bir tuğla duvarın ölçüleri 4x3 metredir ve 1x1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Camın termal direnci (k cam = Wm-1 K-1) • Tuğlanın termal direnci (k tuğla = 0 ![]() Dışarıdaki sıcaklık 0C, içerideki sıcaklık 20C ise aşağıdakileri bulunuz? • Tuğladan olan güç kaybı • Pencereden olan güç kaybı • Toplam güç kaybı ![]() 3 Bir yalıtım tabakası tuğla duvara yerleştirirse bu paralel olan dirençlere mi yok seri olan dirençlere mi eşittir? Bilgi Sayfası Güneş Evi İncelemeleri: İnceleme: 1 Güneş enerjisi ile evin ısınmasında etmenlerden birisi, evin konumu olduğundan anahtar soru şöyledir: Soru: Güneş enerjisinden en yüksek düzeyde yararlanmak için ev hangi yöne doğru bakmalıdır? Sonra öğrencilere “Bunu bulmak için kutuyu, termometreyi ve pusulayı nasıl kullanabiliriz?” Sorusunu sorun ![]() Bu sorudan sonra öğretmen öğrencilerle, incelemenin tasarlanması ve planlanmasını yapabilir ![]() Araç-gereçler: 60x30x30 cm boyutlarında 2 karton kutu, yapışkan bant, cam veya saydam selofen, 2 termometre, pusula İşlem yolu: 1 Kutuların ikisini de beyaza boyayın ![]() 2 Her kutunun bir tarafından 25x25 cm boyutlarında kare şeklinde bir pencere açınız ![]() 3 Kutuların pencere açtığınız taarfına karşı gelen taraftan delik açın ve termometrenin haznesini buradan içeriye sokun ![]() ![]() ![]() 4 Kutuların üst kısmını bantla kapatın ![]() 5 Pencere açmak için kestiğiniz yere cam veya selofan yerleştirin ![]() 6 Pusulayı kullanarak kutuların birini penceresi kuzeye, diğerini güneye bakacak şekilde yerleştirin ![]() ![]() Burada öğrenciler için esas tahmin veya hipotez yönle ilgilidir ![]() ![]() Sonuçları kaydetmek için tipik öneriler şöyledir: • Her beş dakikada bir kutudaki sıcaklığı okuyun ve sonuçları bir tabloya kaydedin ![]() • Sıcaklıkları sabit bir sıcaklığa erişinceye kadar okumaya ve kaydetmeye devam edin (Çok sıcak bir günse okumaları her beş dakika yerine her iki dakikada bir yapınız) ![]() Sonuçlarla ilgili temel sorular şöyle olabilir: ‘Kuzeye bakan kutudaki ısının en yükseğe erişmesi ne kadar zaman aldı?’ ‘Güneye bakan kutudaki ısının en yükseğe erişmesi ne kadar zaman aldı?’ ‘Ilık kış güneşinden yararlanması için, evin penceresi ne yöne doğru bakmalıdır?’ ‘Yazın güneşin ısıtma etkisini en aza nasıl indirirsiniz?’ Ek bilgiler:Kış güneşinden en yüksek düzeyde yararlanmak için güneye bakan duvarda maksimum pencere alanının olması gerekir ![]() ![]() ![]() Beyaz perdeler yazın ısının yansımasına yardımcı olabilir ![]() ![]() Ek incelemeler bunu izleyebilir-veya farklı öğrenci grupları farklı yönler üzerinde çalışabilir ![]() İnceleme 2 Soru: Çatının şekli evin içindeki sıcaklığı etkiler mi? İnceleme 3 Soru: Isı kaybını veya binanın içiyle çevresi arasında biriken ısıyı nasıl azaltabiliriz? Araç-gereçler: İnceleme 1 deki gibi termometre hala içerde olan iki ev (ikisinin de tepeleri düz), 4 termometre (her ev için 2 tane), Bant,Yalıtım malzemeleri (oluklu mukavva, styrofoam veya kağıt) Ek bilgiler: Yalıtım iki türlü çalışır ![]() ![]() Bu yolla ev sahipleri kışın ısınmak için yazın serinlemek için enerji kullanımlarını azaltabilirler ![]() ![]() ![]() Yararlanılan Kaynaklar 1 ![]() Yrd ![]() ![]() ![]() Dr ![]() Alaattin ERDOĞAN 2 ![]() Prof ![]() ![]() 3 ![]() YÖK YAYINLARI 4 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|