|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
dersi, dönemi, edebiyat, gelişmeleri, içerik, milli |
![]() |
Milli Edebiyat Dönemi Gelişmeleri Edebiyat Dersi İçerik |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Milli Edebiyat Dönemi Gelişmeleri Edebiyat Dersi İçerik1911 yılında Selanik’te çıkan “Genç Kalemler” dergisinde Ömer Seyfettin’in “Yeni Lisan” adlı makalesinin yayımlanmasıyla başlar ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönem sanatçılarının şiir anlayışıyla, Fecr-i Ati topluluğunun şiir anlayışı birbirinden pek farklı değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Şiirde daha çok bireysel konulara yönelen bu dönem sanatçıları, roman ve öyküde sosyal meselelere eğilmişler; milliyetçilik düşüncesi, Kurtuluş savaşı gibi konuları ele almışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() Modern Türk Edebiyatını yaratma amacıyla kurulan Tanzimat, Servet-i Fünun ve Fecr-i Âtî toplulukları büyük hamleler yapmakla beraber ruhta büyük ölçüde Fransız sanatına bağlı, dil ve üslûpta Osmanlıcayı sürdüren, millî kimlik ve kişiliğe ulaşamamış bir edebiyat vücuda getirmişlerdir ![]() Osmanlı İmparatorluğu’nun dağılışı sırasında, Türk aydınlarının büyük bir bölümü, ümmete bağlı Osmanlıcılığın terk edilerek milliyetçiliğin benimsenmesinin, memleketin geleceği için gerekli olduğuna inanıyorlardı ![]() ![]() Türk dili, Türk vezni, Türk zevki ve kültürü ile millî konuları, millî ülküleri işleyen Türk edebiyatı ihtiyacı ve özlemi sonucunda 1911-1923 yılları arasında Millî Edebiyat akımı var olmuştur ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet’in kuruluşunu hazirlayan milliyetçilik ideolojisi içinde dogan Milli Edebiyat akimi Cumhuriyet’in ilk yıllarında en olgun eserlerini verdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1911 yılında Selânik’te çıkarılmaya başlanan Genç Kalemler dergisinde başladı bu çalışmalar ![]() ![]() Milli Edebiyat akımının özellikleri, Cumhuriyet’in ilk on yılının da bir özeti olmaktadır ![]() Milli Edebiyat Dönemi Genel Özellikleri 1) Dilde yalınlık (en mühim prensip), 2) Türkçe karşılığı olan Arapca ve Farsça kelimelerin atılması ![]() ![]() 3) Halk edebiyatı şiir biçimlerinden yararlanma 4) Hece ölçüsü 5) Konu seçiminde yerlilik 6) Konularını hayattan, ülke şartlarından seçme 7) Millî kaynaklara yönelme İslâmcı, Osmanlıcı, gelenekçi görüşlere sahip yazarlardan bireysel eğilimli yazarlara kadar tüm edebiyatçılara açık bir bütünlük mevcuttur ![]() ![]() ![]() Başlangıçta Fecr-i Âtî roman ve hikâyecisi olan Yakup Kadri Karaosmanoğlu ve Refik Halit Karay, gerçek kişiliklerini Millî Edebiyat akımı içerisinde göstermişlerdir ![]() ![]() ![]() MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNİN DİL ANLAYIŞI 1) Yabancı dilbilgisi kuralları, Arapca, Farsça ad ve sıfat tamlamaları bırakılmalıdır ![]() 2) Yabancı sözcükler, kendi dillerinde dilbilgisi bakımından hangi türden olursa olsun, Türkçede ne olarak kullanılıyorsa, dilbilgisi yönünden o türden sayılmalıdır ![]() 3) Arapca ve Farsça’dan gelen sözcüklerden, konuşma diline kadar girip yaygınlaşmış olanlar Türkçeleşmiş sayılmalı ve kullanılmalıdır ![]() 4) İstanbul hanımlarının günlük konuşma dili esas alınmalıdır ![]() 5) Terimler bilimle ilgili oldukları için aynen kullanılmalıdır ![]() 6) Türkiye Türkçesine diğer Türk lehçelerinden sözcük alınmamalıdır ![]() |
![]() |
![]() |
|