![]() |
Aşık Edebiyatı Özellikleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aşık Edebiyatı ÖzellikleriAşık Edebiyatı Özellikleri aşık edebiyatı - koşma - koçaklama - semai - Destanların diğer özellikleri Âşık edebiyatının kaynağı, İslamiyet'in kabulünden önceki Sözlü Edebiyat'tır ![]() ![]() ![]() Şiirini, aşk, doğa, kahramanlık gibi konularda, sazıyla birlikte söyleyen şairlere İslâm'dan önce "ozan", "baksı", "kam" "oyun" denilirken, İslâm'ın kabulünden sonra "âşık" ya da "saz[size="3"> şairi"]saz[/size] çalma ve şiir söyleme yeteneği olan kişilerdir ![]() ![]() Gelişme alanları arasında kahvehaneler, asker ocakları, kervansaraylar, bozahaneler, tekkeler, konaklar vardır ![]() Âşık, bilgi, duygu ve becerisini yaptığı atışmalarda gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âşık Edebiyatı Özellikleri: 1)Aşık veya ozan denilen kişilerin, saz eşliğinde söyledikleri şiirlerden oluşur ![]() 2) Genelde sözlü olmasına rağmen şairler, şiirlerini "cönk" dedikleri defterlerde toplamışlardır ![]() 3) Şairler, sazlarını omuzlarına alarak köy köy, kasaba kasaba, şehirşehir dolaşmışlardır ![]() 4) Şiirlerde anlatım içten, canlı ve yalındır ![]() 5) Şairler, halkın içinden çıktığından halk dilini kullanmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() 6) Nazım birimi dörtlüktür ![]() 7) Koşma, semai, destan, varsağı gibi nazım şekilleri kullanılmıştır ![]() 8) Hece ölçüsünün 7'li, 8'li ve 11'li kalıplarına ağırlık verilmiştir ![]() 9) Aşk, tabiat, gurbet, ayrılık, ölüm, özlem, kıskançlık, yiğitlik, toplumun sorunları, insan davranışları, bunlarla ilgili eleştiriler konu olarak işlenmiştir ![]() 10) Şiirlerin son dörtlüğünde şairin adı veya mahlası geçer ![]() 11) Göz kafiyesi anlayışı yerine, kulak kafiyesine ağırlık verilmiştir ![]() ![]() ![]() 12) Genellikle yarım ve cinaslı kafiye kullanılmıştır ![]() 13) Benzetme (teşbih) ve kişileştirme (teşhis) dışında edebi sanatlara fazla yer verilmemiştir ![]() 14) Bazı ürünlerde yöresel özellikler görülür ![]() 15) Şiirler genellikle hazırlık olmaksızın irticalen yani içe doğduğu gibi söylenir ![]() 16) Divan Edebiyatı'nda görülün kalıplaşmış benzetmeler (mazmun) Halk Edebiyatı'nda da vardır ![]() ![]() 17) Divan Edebiyatı daha çok düşünceye önem verdiği için soyut bir edebiyattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 18) Şiirler, işlenen konulara göre "koçaklama, güzelleme, taşlama, ağıt" gibi adlar alır ![]() 19) Aşık Edebiyatı hayali olaylardan çok, gerçekçiliğin ön plana çıktığı bir edebiyattır ![]() Âşık Edebiyatı'nın yüzyıllara göre en önemli temsilcileri şunlardır: 16 ![]() 17 ![]() 18 ![]() 19 ![]() 20 ![]() ![]() NOT: 19 ![]() ![]() Aşık Edebiyatı Nazım Şekilleri Koşma Âşık Edebiyatı'nın en sevilen ve en yaygın olarak kullanılan şiir biçimidir ![]() ![]() Dörder mısralık bölümlerden oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sözlü Türk Edebiyatın'daki koşuk nazım şeklinin devamı niteliğindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genellikle saz eşliğinde, ezgiyle söylenen koşmalar, ezginin niteliğine göre "Acemi koşması, Ankara koşması, topal koşma, kesik kerem" gibi türlere ayrılır ![]() Aşk ve doğa konularının yanı sıra, ayrılık, özlem, yalnızlık, gurbet, sıla, ölüm gibi temaları işler ![]() Koşmalar konularına göre dört çeşittir: a) Güzelleme: İnsan, hayvan ve tabiat güzelliklerinin anlatıldığı koşmalara denir ![]() ![]() ![]() b) Koçaklama: Yiğitçe bir anlatımla söylenen, kahramanlık ve savaş konulu koşmalardır ![]() ![]() ![]() ![]() c) Taşlama: Toplumun ve insanların eksik yönlerinin ele alınarak, bunların eleştirildiği koşmalardır ![]() ![]() ![]() ![]() d) Ağıt: Ölüm ve doğal afetler üzerine özel bir ezgiyle söylenen koşmalardır ![]() ![]() Ayrıca bakınız>>>Koşma hakkında daha detaylı bilgi ve örnekler Semai Semai, "işitilerek öğrenilen şiir" demektir ![]() Âşık edebiyatının kimi yönlerden koşmaya benzeyen bir nazım biçimidir ![]() Semainin başlıca özellikleri şunlardır: 8'li hece ölçüsüyle söylenir ![]() ![]() ![]() Uyak düzeni koşmaya benzer ![]() ![]() ![]() Semainin de güzelleme, koçaklama, taşlama ![]() ![]() ![]() ![]() Genellikle aşk ve doğa konusu işlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEK SEMAİ: Karacaoğlan ELİF İncecikten bir kar yağar Tozar Elif Elif diye Deli gönül abdal olmuş Gezer Elif Elif diye Elif'in uğru nakışlı Yavru balaban bakışlı Yayla çiçeği kokuşlu Kokar Elif Elif diye Elif kaşlarını çatar Gamzesi bağrıma batar Ak elleri kalem tutar Yazar Elif Elif diye Evlerinin önü çardak Elif'in elinde bardak Sanki yeşil başlı ördek Yüzer Elif Elif diye Karac'oğlan eğmelerin Gönül sevmez değmelerin İliklenmiş düğmelerin Çözer Elif Elif diye Varsağı Güneydoğu Anadolu'da yaşayan Varsak boyu ozanlarınca söylenen şiirlere varsağı denilmiştir ![]() Çok yaygın olmayan bir nazım biçimidir, ölçüsü ve uyak düzeni semai gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genellikle 3-5 dörtlükten oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEK VARSAĞI: Karacaoğlan VARSAĞI Bre ağalar bre beyler Ölmeden bir dem sürelim Gözümüze kara toprak Dolmadan bir dem sürelim Amen hey Allahım aman Ne aman bilir ne zaman Üstümüzde çayır çemen Bitmeden bir dem sürelim Bana felek derler felek Ne aman bilir ne dilek Âhir ömrümüze helâk Etmeden bir dem sürelim Karacaoğlan der cânân Güzelim sözüme inan Bu ayrılık bize heman Ermeden bir dem sürelim Destan Âşık edebiyatındaki destanı, ulusların başından geçen kahramanlık olaylarını anlatan destan (epope) ile karıştırmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Destanların diğer özellikleri şunlardır: -Duygusal öğelere hemen hiç yer verilmez ![]() -11'li ya da 8'li hece kalıbıyla söylenir ![]() ![]() -Uyak düzeni koşmaya benzer ![]() ![]() -Halk şiirinin en uzun nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() -Kendine özgü bir ezgisi vardır -Destanın son dörtlüğünde şair mahlasını söyler ![]() -Konuları bakımından destanları savaş, yangın, deprem, salgın hastalık, ünlü kişilerin yaşamları, mizahi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Seyranî ve Âşık Ömer bu alanda ünlüdür ![]() ![]() Aruz Ölçüsüyle Yazılan Halk Şiiri Nazım Biçimleri Halk şiirinde aruz ölçüsüyle düzenlenmiş şiirler de vardır ![]() ![]() -Divan (Divani) -Selis -Semai (Hece ile yazılanların yanında aruzla yazılan semailer de vardır ![]() -Kalenderi -Satranç -Vezn-i âhar Divan (Divanî) Aruz ölçeğinin "Fâilâtün Fâilâtün Fâilâtün Fâilün" kalıbıyla düzenlenir ![]() ![]() Mehmet Fuat Köprülü, divanların hece ölçüsünün 8+8 kalıbına uyduğunu bildirmektedir ![]() ![]() ![]() Dörtlüklerden oluşan divanların kafiye şeması şöyledir: aaba- ccca- ççça ![]() Bu şema, ilk dörtlüğün uyak durumuna göre değişebilir Aaaa-bbba-ççça Abab-cccb-çççb Aaab-cccb-çççb Divanın bir de ayaklı divan ya da yedekli divan adı verilen çeşidi var ![]() Selis Halk edebiyatında aruz ölçüsü kullanılarak yazılan şiirlerdir ![]() ![]() ![]() Selis, aruzun " fe'ilâtün(fâilâtün) fe'ilâtün fe'ilâtün fe'ilün" kalıbıyla yazılan gazellere denir ![]() ![]() ![]() Semai Aruz ölçüsünün "Mefâîlün Mefâîlün Mefâîlün Mefâîlün" kalıbıyla yazılır ![]() ![]() Gazel, murabba, muhammes, müseddes biçiminde yazılırlar ![]() ![]() ![]() Semailer üç türlüdürler: 1 ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() Kalenderî Halk şairleri tarafından aruzun mef'ûlü mefâ'îlü mefâ'îlü feûlün kalıbıyla gazel, murabba, muhammes, müseddes biçiminde söylenen şiire denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEK KALENDERÎ: Tokatlı Nurî KALENDERİ İçtin mi a cânım yine mestâne durursun Gamzen gibi âşıklara bîgâne durursun Kimden söz işittin ki celâ hakkına dâir Böyle güzelim hâtırı vîrâne durursun Geç şâhım otur başımın üstünde yerin var El bağlı efendim kime divâne durursun Bir çift idiniz vuslat-ı devlette geçen gün Nettin eşini ey peri bir dâne durursun Sen al ile başımdan alıp aklımı şimdi Ey rind-i felek-meşreb edibane durursun Öldürmek ise Nûri kulun kasdına böyle Çek hançeri öldür a paşam ne durursun Satranç Aruz ölçeğinin "Müfteilün Müfteilün Müfteilün Müfteilün" kalıbıyla ve musammat gazel biçimiyle düzenlenir ![]() Satranç, musammat beyitlerinden oluştuğu için her dize iki eşit parçaya bölünür ve iç uyak bulunur ![]() ![]() Satranç hece ölçüsünün 8+8 kalıbına da uyar ![]() Vezn-i âher Aruz ölçüsünün "Müstef'ilâtün Müstef'ilâtün Müstef'ilâtün Müstef'ilâtün" kalıbıyla düzenlenir ![]() Vezni aherde her dize, ilkle uyaklı, dört esit parçaya bölünmüştür ![]() Abcç Bcçd Cçde Çdef Birkaç bentten oluşan bir vezn-i aherin uyaklarının genel şeması, divan, selis, semai ve kalenderinin aynıdır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|