Prof. Dr. Sinsi
|
Romantizm - Sanat Akımları
Romantizm - Sanat AkımLarı
1790'dan yaklaşık 1850'ye kadar Avrupa'da gelişim göstermiş büyük bir akım olan,edebiyatın,müziğin felsefenin görünümünü köklü bir şekilde değiştiren ve resimde bir
yenilenmeye
yol açan romantizm (fr Romantisme),belli bir tanıma girmeyen niteliğni korumakla beraber,var olmanın özgür bir ruh halini işaret etmektedir
Edebiyatta Romantizm Romantizm bir edebiyat akımı olmanın ötesinde,18 yy sonu ile 19 yy başlarında Avrupa'da yer etmiş belli bir duyarlılığı belirtir İngiltere ve Almanya'da doğan bu hareket Fransa ve Güney Avrupa ülkelerine (İtalya ve İspanya) biraz daha geç girmiştir
Klasik edebiyat akımına tepki olarak 18 yüzyılın sonlarında doğan ve Victor Hugo'yla birlikte büyük ün kazanan Romantizm, insanın yaratma özgürlüğü önündeki her şeye karşı durur "En iyi kural, kuralsızlıktır" diyen romantikler, insanın duygularını, düş gücünühayata geçirmesini ve insanı düzeltmenin toplumu düzeltmekle olabileceğini savunurlar
İngiliz romantiklerinden Percy Bysshe Shelley İngiltere [değiştir]İngiliz romantikleri yalnızca uygarlığın yapmacılığına,tarihin acımasızlığına değil,aynı zamanda köleliğin yeni biçimlerine,yabancılaşmaya,mod ern kapitalizm yolcuları acımasızca sömürmesine de karşı çıktılar İlk kuşak İngiliz romantikleri William
Blake (Masumluk Şarkıları,1789),William Wordswoth (Olgunluk Şarkıları,1794) ve Samuel Taylor Coleridge (Lirik Badlar,1798) coşkuyla Fransız devrimcilerinin yanında yer almışlardır İlk İngiliz romantizmi doğuya,kadınlık,çocukluk dünyasına yöneliktir
İkinci romantik kuşak Lord Byron yaşamda duyulan acıyı dile getirmekte ya da asi kahramanların şarkısını söylemektedir 1824'te başkaldıran Yunanlılar'ın arasında ölümüyle romantik umutsuzluğun simgesi olmuştur
Percy Bysshe Shelley doğada insan için bir avunma getirmiştir (Ode to a Nightingale) İrlanda melodilerin yazarı Moore ve onu izleyen Keats,Shelley ve yapıtıyla uluslararası başarı yakalayan Byron önemli romantiklerdir Walter Scott "Göldeki Kadın-The Lady of the Lake,1810" adlı tarihi romanıyla kendini kabul ettirmiştir
Almanya
Friedrich Schiller,Alman romantiklerindendir Alman romantizmin kaynakları XVIII yy 'a kadar uzanır Klapstock ve Lessing yenilenmenin öncüleridirler "Sturmn und Drang" hareketinin kökennde de onların etkisi hissedirlir
Herder'in yanı sıra Goethe ve Schiller de bu hareketin içindedirler Romantizm, Hödlerlin ve Jean-Paul gibi sonraki kuşağın temsilcilerinde daha belirgindir Son romantikler arasında Eichendorff,Ludwig Uhland,Mörike ile romantizmden etkilenmekle kalmayıp bu hareketin tüm özlemlerini paylaşmayan Heine sayılabilir
Fransa
Geçmişten devralınan her şeyin söz konusu edilmesine dayanan ve anlaşılması güç bir modernlik verilerine göre biçimlenen bu yeni duyarlılığın ortaya çıkış biçimleri Fransız Devrimi'nin hemen öncesinden başlayarak Fransa'da her dönemde varlığını sürdürdü Fransa'da romantizm Rousseau ve Mme de Stael'i okuyan ve Chateaubriand'ı ustaları sayan kuşağı temsil eder
Romantizm Lamartin,sanatta özgürlüğü savunan Hugo,Vigny,Musset kendini kabul ettirdi ve Nerval,Gauter,P Borel gibi sanatçıları etkiledi Stendhal,Dumas gibi geçmişe yönelmek yerine içinde yaşadığı toplumu betimlemeyi yeğledi
İtalya ve İspanya
İtalya ve İspanya'dan çıkan romantikler beklendiği kadar geniş bir çevreye yayılamadılar Tarihsel koşulların etkisiyle,edebi hareket bu iki ülkede sıkı sıkıya siyasete bağlı kaldı İtalya'da liberaller ve yurtseverler öncelikle, romantiklerdi G Brechet ve S Pellico (Conciliatore'nin kurucuları) ile Manzani (Nişanlılar) önemli temsilciler arasındadır
Büyük bir şair olan Leopardi döneme damgasını vururken Carducci de Risorgimento'nun bağımlı edebiyatına karşı çıkar İspanyol romantizmi Rivas dükü ve José Zorrilla'nın oyunlarıyla tiyatroda etkili oldu Ayrıca Espronceda'nın daha sonralarıyla Becaver'in şirleri önemli ürünlerdir
Türkiye
Tanzimat Fermanı'nın ilanından sonra başlayan ve Batı edebiyatı örnek tutularak meydana getirilen Tanzimat edebiyatının (1859-1895) ilk yıllarında romantizm akımının başlıca kişilerinin başlıca yapıtları verildi Hugo,Chateaubriand,Dum as;tiyatro alanında özellike Gothe ve Schiller anılabilir
Tanzimat edebiyatının pek çok yazar ve şairi (Ahmet Mithat,Namık Kemal,Şemsettin Sami,Abdulhak Hamit,Recaizade Mahmut Ekrem) romantizm akımının etkisindedirler
Namık Kemal'in İntibah romanı Kamelyalı Kadın'ın;Vatan yahut Silistre oyunu da Romeo ve Jülyet'in etkisindedir Edebiyat-ı Cedide döneminde Halit Ziya Uşaklıgil'nın Mai ve Siyah adlı romanındaki Ahmet Celal karakteri romantik yazarları okumak için özlem duyar [3]II Meşruyet döneminden sonraMilli Edebiyat döneminde Yusuf Ziya Ortaç'ın Binnaz adlı oyununda Hugo'nun etkisi vardır
Rusya
Ulusal edebiyatın hızla gelişmesi karşısında romantizm,Rusya'da gölged kaldı Puşkin,Gogol,Lermontov ulusal edebiyatın ilk örneklerini verdiler
Sanatta Romantizm
Goya'nın Reading adlı tablosu 1820-1821 Museo del Prado, MadridRomantizm,resimde de kendini gösterdi ancak ifadesini biçimden çok düşüncede bulduğundan belirli bir üslup benimsemedi Goya,Turner,Delacr oix'in coşkunluğu kadar Blake'in yeniklasikçiliğiya da Delaruche'nin kurallara bağlı tarzı,Füssli'nin düşselliği,Biedermeier'in burjuva dünyası romantizm hareketinden kaynaklanır
Romantizm,klasikçilik kuramının önderi Ingrer'i de etkilemiştir Doğa duygusuna metafizik bir anlam kattı,kimilerine bir renk zevki aşıladı,özneliği,melankoliyi,k aygıyı doruk noktasına çıkardı;akıldışı olanı savundu,gotik hayranlığını kamçıladı;doğuculuğu yüceltti;şövalye romanları,İskandinav sagaları ve Ossian'ın düzmece şarkılarında kendine konular aradı Plutarkhos'un kişilerinin yerini,Shakspeare'in,W Scott,B ryon,Goethe,Hugo'nun kiler aldı Fırtınalar,gün batımları,uçurumlar,baykuşlar, kurukafalar,ürkmüş atlar,ikonografide önemli bir yer tutmaya başladı
İngiltere'de Edmun Burke'ün "A Philosophical Enquiry into the origine of our ideas of the sublime and Beautiful" adlı kitabıyla başlayan romantizm,Gainsbrarough'u son yapıtlarında ve bir ölçüde Reynolds,Reaburn,Lawrence 'in büyük portrelerinde kendini gösterdi Füssli (Kabus,1782,Goethe museum,Frankfurt),Blake,J Mart in,S Palmer'in yapıtlarında da hayal gücü önemli bir yuer tuttu Cozens,Cotman,Constabla gibi manzaracıların şiirsel anlatımı,Turner'da biçimlenip parçalanmasıyla kendini gösteren bir yoğunluk kazandı İspanya'da romantizm Goya tarafından yüceltildi
Fransa'da Oors (Nasıra Savaşı,1801,Nantes Müzesi) ile başlayan romantizm Gericalt (Madusa'nın şalı,1819,Louvre) ve İngiliz Bonington ile devam etti Amerika'da da A B Durand ve şair Caleridge'in dostu W Allston'un adları sayılabilir
Felsefe ve Romantizm
XVIII yy da Alman düşünürler felsefeyi bir doğa felsefesi ve sanat felsefesi olarak tanımlar Romantizm,akılcı eleştiriden çok,canlı hatta bilinçdışı yaratma adı verilen öncelikle dikkat çeken felsefi bir uyralılığı dile getirir
Önemli ya da önemsiz bir çok düşünür romantik olarak kabul edilebilir;ama felsefede romantik olguyu en yetkin biçimde Novalis ve Schelling dile getirmiştir;şair yanı daha ağır basan Novalis, eserlerini tamamlyamadan genç yaşta ölmüştür; Schelling ise metafizikçi ve sistematiktir Dipnotlar ve Kaynakça Axis 2000,Romantizm maddesi,cilt X,sf 180 ^ Lord Byron,Childe Harold's Pilgrimage,1812 ^ Halit Ziya Uşaklıgil,Mai ve Siyah
|