Şiirde Gerçeklik Ve Anlam |
12-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Şiirde Gerçeklik Ve AnlamŞiirde Gerçeklik ve Anlam Şiirde İmge Nedir - Örnek Şiirler - Türk Edebiyatında Son Dönem Şairlerin Şiirleri ? İnsanlar, gerçek hayatta var olan nesneleri, olayları duyu organlarıyla algılar; bu algılama insan bilincinde çeşitli işlemlerden geçer ve bireye göre farklı şekillere, durumlara dönüşür Böylece "imge" oluşur ? Şiirde bütün imgeler, gücünü gerçeklikten alır ? İmgenin oluşumunda gerçekliğin dönüştürülmesinde bireyin yaşadıkları, sezgileri, tasarıları, kültürü, anlayış ve algılayışındaki farklılıklar etkilidir ? Birey, günlük hayatta kullandığımız dil göstergelerine, günlük hayatta gerçekliği olan dil ifadelerine yeni anlamlar yükleyerek gerçekliği dönüştürür ? Dönüşen ve değişen bu gerçeklik her okuru farklı boyutlarda etkiler Bu etki ise okurun yaşına, eğitim ve kültür seviyesine, hayallerine, izlenimlerine, içinde bulunduğu duruma ve döneme göre değişir ? Aynı gerçeklik, farklı sanatçıların elinde farklı şekillere dönüşür Böylece şiirsel gerçeklik oluşur ? Günlük dil ile şiir dili arasındaki temel farklılık, gerçekliğin ifade ediliş biçimidir "Bu şeker kaç para?" "On lira" "Bu akşam çok eğlendim" "Köşkün muazzam bir Boğaz manzarası var" ifadelerinde "on lira, eğlenmek, köşk" sözcükleri gerçek anlamlarıyla kullanılmıştır "Güzelliğin on par'etmez Bu bendeki aşk olmasa Eğlenecek yer bulamaz Gönlümdeki köşk olmasa" Âşık Veysel Dörtlükte ise on para etmek, "değerinin az olması"; "eğlenmek", oyalanmak, vakit geçirmek, teselli olmak"; köşk, "gönlün en güzel yeri, sevgilinin içinde bulunduğu yer" anlamlarında kullanılmıştır ? Dörtlüğün her okuyucuda çağrıştırdıkları farklıdır Çünkü şiirde yan anlamlar, mecaz anlamlar vardır Bu anlamlar, yoruma açıktır ? Şiirde dil şiirsel işleviyle kullanılır Örnek şiir incelemeleri: Halk şiiri örneği (17 yüzyıl) SEMAİ Bugün ben bir güzel gördüm Bakar cennet sarayından Kamaştı gözümün nuru Onun hüsn ü cemalinden Salındı bahçeye girdi Çiçekler selama durdu Mor menekşe boyun eğdi Gül kızardı hicabından Ercişli Emrah "Bu gün ben bir güzel gördüm" ifadesi yaşadığımız dünyada gerçekliği olan şeylerdir Günlük hayatta birçok güzel görmek mümkündür "Bakar cennet sarayından" Güzel bir kız cennetteki bir saraydan bakamaz, evinin penceresinden bakar, ancak şair bu gerçekliği dönüştürerek, sevgilisini cennetteki hurilere, evini de cennetteki saraylara benzetmiştir "Kamaştı gözümün nuru Onun hüsn ü cemalinden" Sevgilinin güzel olması gerçek hayatta olabilecek bir ifadedir; ancak güzelliğin çokluğundan gözlerin kamaşması gerçekliğin dönüştürülmesidir "Salındı bahçeye girdi" Sevgilisinin ya da herhangi birinin bahçeye girmesi gerçekte olabilecek bir şeydir "Çiçekler selama durdu Mor menekşe boyun eğdi Gül kızardı hicabından" ifadelerinde gerçeklik değişik yollarla dönüştürülmüştür Çiçeklerin bahçeye tek bir sıra halinde dikilmiş olması, çiçeklerin dik durması gerçekte olabilir; ancak çiçekler, sevgili geldiği için selama durmaz Aynı durum menekşe için de geçerlidir Menekşenin boynu, doğal olarak zaten hafif eğiktir, bunun sebebi sevgilinin gelmesi değildir Gülün renginin kırmızı olması ve utanan insanın yüzünün kızarması gerçekliktir; ancak gülün utancından kızarması gerçekliğin dönüştürülmesidir Şiirde gerçeklik, benzetmelerle, abartmayla ve güzel sebebe bağlama yollarıyla dönüştürülmüştür Bu imgeler, halk şiirinde kalıplaşmıştır Ancak, her şair bu imgeleri yeniden kurgular Son Dönem Türk Edebiyatı BAHAR ŞARKİSİ Titrek bir damladır aksi, sevincin Yüzünün sararmış yapraklarında; Ne zaman kederden taşarsa için Şarkılar taşırken dudaklarında Gözlerin kararan yollarda üzgün Ve bir zambak kadar beyazdır yüzün; Süzülüp akasya dallarında gün Erir damla damla ayaklarında Ahmet Muhip Dıranas "Titrek bir damladır aksi, sevincin Yüzünün sararmış yapraklarında" ifadesi, "Sararmış bir yaprağın üzerindeki yağmur damlası yaprak hareket ettikçe titreşiyordu, sallanıyordu" gerçekliğinden hareketle yazılmış olabilir Sevincin yansımasının titrek bir damla olması, insan yüzünün sarı yaprak olması gerçeğin dönüştürülmüş şeklidir "Ne zaman kederden taşarsa için Şarkılar[size="3"> taşırken dudaklarında"]şarkı[/size] söyleyebilirler" ifadeleri bu dizelerin gerçeklik kaynağıdır "İçin kederden taşması, dudakların şarkı taşıması" gerçekliğin dönüştürülmesidir Şair bu dörtlükte, baharın tasvirini yapmakta, bunu yaparken de gerçekliği değiştirmekte, sözcüklere yan anlamlar, mecaz anlamlar yüklemektedir (Şarkıyı söyleyen rüzgârın etkisiyle ses çıkaran sararmış yapraklardır) "Gözlerin kararan yollarda üzgün Ve bir zambak kadar beyazdır yüzün, Süzülüp akasya dallarında gün Erir damla damla ayaklarında" "Gün batıyor"şeklinde ifade edebileceğimiz gerçeklik, yukarıda farklı imgelerle değiştirilmiştir Gün, damla damla erimez, gün biter Şair, mecaz ve yan anlamları çokça kullanarak gerçekliği yeniden kurgulamıştır Sevgilinin güzel olması gerçek hayatta olabilecek bir ifadedir; ancak güzelliğin çokluğundan gözlerin kamaşması gerçekliğin dönüştürülmesidir "Salındı bahçeye girdi" Sevgilisinin ya da herhangi birinin bahçeye girmesi gerçekte olabilecek bir şeydir "Çiçekler selama durdu Mor menekşe boyun eğdi Gül kızardı hicabından" ifadelerinde gerçeklik değişik yollarla dönüştürülmüştür Çiçeklerin bahçeye tek bir sıra halinde dikilmiş olması, çiçeklerin dik durması gerçekte olabilir; ancak çiçekler, sevgili geldiği için selama durmaz Aynı durum menekşe için de geçerlidir Menekşenin boynu, doğal olarak zaten hafif eğiktir, bunun sebebi sevgilinin gelmesi değildir Gülün renginin kırmızı olması ve utanan insanın yüzünün kızarması gerçekliktir; ancak gülün utancından kızarması gerçekliğin dönüştürülmesidir Şiirde gerçeklik, benzetmelerle, abartmayla ve güzel sebebe bağlama yollarıyla dönüştürülmüştür Bu imgeler, halk şiirinde kalıplaşmıştır Ancak, her şair bu imgeleri yeniden kurgular |
|