|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
danişmendname, destan, edebiyatındaki, nedirdanişmendname, türk, yeridanişmendname |
![]() |
Danişmendname Nedir-Danişmendname Türk Edebiyatındaki Yeri-Danişmendname Destan |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Danişmendname Nedir-Danişmendname Türk Edebiyatındaki Yeri-Danişmendname DestanDÂNİŞMENDNÂME : Anadolu’da doğrudan doğruya Türk büyükleri için ve daha XII ![]() ![]() ![]() Dânişmendnâme önce Selçuk Sultanı II ![]() ![]() ![]() Bu eserde hikaye edilen vakaların tarihi gerçeklere uygun olması; adı geçen kahramanların tarihi şahsiyetler oluşu ve zikredilen coğrafya isimlerinin Anadolu coğrafyasına uygunluğu dolayısıyla, Dânişmendnâme, Türk edebiyatında uzun bir müddet bir tarih hitabı gibi karşılanmıştır ![]() Aynı eser, Türkçe kitapların daha açık ve yaşayan Türkçe ile yazılmasını isteyen Osmanlı hükümdarı Sultan II ![]() ![]() ![]() ![]() Başta Dânişmend Ahmet Gazi olmak üzere Dânişmendli büyüklerinin kahramanlıkları etrafında meydana gelen bu destanî hikaye bir bakıma Battalnâme’nin Türk destan üslubuyla söylenegelmiş bir devamıdır ![]() ![]() Dânişmendnâme’de, tarihi masallaştıran veya tarihe çok yakın vakalar içinde tarihe ışık tutan parçalar da vardır ![]() Danişmetnâme eski Türk tarihçileri tarafından da istifadeye değer eser sayılmış ve Osmanlı tarihçileri, devirlerinin tarih zevkine uygun buldukları bu eserden bir tarih kaynağı gibi faydalanmışlardır ![]() Türk boylarının Anadolu’ya gelişleri sırasında yaşamış oldukları çeşitli serüvenleri anlatan destanımsı ürünlerden biri de Dânişmend Gazi’nin asıl kahraman olarak yer aldığı, Dânişmentnâme’dir ![]() ![]() ![]() Anadolu sahası, Türk destan geleneği içinde önemli bir yere sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() Türkistan’dan gelirken getirdiğimiz hayat tarzımızın bir devamı olmak üzere geliştirilen bu destanları şöyle sıralayabiliriz: 1- Battalnâme 2- Saltuknâme 3- Danişmetnâme Bu destanlar, Anadolu’daki İslam fetihlerinin birer destanı olarak kabul edilir ![]() ![]() Dânişmendnâme bir destan olmanın özelliği yanında diliyle ve kültür özellikleriyle de dikkati çekmektedir ![]() Dânişmendnâme yazıldığı yüzyılların destan anlayışını günümüze taşıyan türünün güzel örneklerinden biridir ![]() ![]() Hem tarihi hadiseler, hem de metinler, yazıya geçirilişi açısından Dânişmendnâme, Battalnâme, ve Saltuknâme zincirinin ikinci halkasını oluşturur ![]() ![]() ![]() Ayrıca Dânişmendnâme’nin muhtelif yerlerinde bazı tarihi hadiselerin evveliyatının Battal Gazi zamanına indirilmesi bu bağlantıyı güçlendirmektedir ![]() İlk dönem Anadolu gazileri içerisinde yer alan Battal Gazi’nin kahramanlıklarını konu edinen ve Arap-Bizans savaşlarını anlatan Battalnâmen’nin ilk defa ne zaman ve kim tarafında yazıya geçirildiği kesin olarak bilinmemektedir ![]() ![]() ![]() Anadolu’nun maddi ve manevi olarak fethedilmesini konu olarak işleyen destanların sonuncusu ise Saltuknâme’dir ![]() ![]() Dânişmendnâme, hem tarihi hadiseler, hem de metinlerin yazıya geçirilişi açısından Battalnâme ile Saltuknâme arasında yani bu zincirin ikinci halkası durumundadır ![]() Dânişmendnâme, 1071 yılında kazanılan Malazgirt Savaşı’ndan sonra Anadolu’nun büyük bir bölümünün Dânişmendliler tarafından Türkler adına fethedilişini ve vatan yapılışını menkıbevî olarak anlatan bir eserdir ![]() ![]() ![]() Türk medeniyet tarihi içerisinde çok önemli yere sahip olan gelenek, görenek ve âdetlerin XI ![]() ![]() ![]() XIV ![]() ![]() Dânişmendnâme’nin yazılışını üç merhalede incelemek gerekmektedir ![]() ![]() İlk olarak, Mevlânâ ibni Ala tarafından II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci kez yazılışı konusunda da kesin bir tarih yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserin üçüncü safhası ise XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nüshaları: 1-Paris Nüshası 2-Muallim Cevdet Nüshası 3-Hüseyin Namık Orkun Nüshası 4-Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Nüshası 5-Niksar Nüshası 6-Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Nüshası 7-Emirî Nüshası 8-Türk Tarik kurumu Nüshası 9-Leningrad Nüshası 10-Koşmaoğlu İsmail Nüshası 11-Eşref Ertekin Nüshası 12-Muzaffer Ozak Nüshası 13-M ![]() 14-Aladdin Alpay Nüshası 15-Kazan Millî Kütüphanesindeki nüsha 16-M ![]() 17-Osman Turan Nüshası 18-İzzeddin Koyunoğlu’nun Şarkikaraağaç İlçesi Halk Evi Kitaplığı Dânişmendnâme’nin konusu, kısaca, 1071 tarihinden sonra Anadolu’daki Türk-Bizans ya daMüslüman-Hristiyan mücadelelerinin bir bölümüdür ![]() ![]() ![]() Dânişmendnâme’nin asıl konusu tarihtir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|