![]() |
Çocuk Sağlığına Oyunun Katkısı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Sağlığına Oyunun KatkısıÇocuklarımıza Oyun ve Oyuncak Seçerken Dikkat Etmemiz Gereken Noktalar Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, dil ve sosyal kapasitesinin gelişmesine fırsat vererek toplum içindeki sosyal rolünün, özdeşiminin ve kendini diğer bireylerden ayıran özelliklerin farkına varmasını sağlar ![]() ![]() Oyun, çocuğa kurallara uymayı, sorumluluk almayı, işbirliğini ve diğer insanlara saygılı olmayı öğretir ![]() ![]() ![]() Çocuğun benlik gelişiminde ve sosyalizasyonunda oyun etkili bir gelişimsel süreçtir ![]() Oyun, çocuğun dikkatinin yoğunlaştırılması ve bunun sürdürülmesine olanak sağlar ![]() ![]() Oyun oynayan çocuk, zaman ve mekan kavramlarına ait bilgileri çok doğal bir ortam içinde öğrenir ![]() ![]() ![]() ![]() Oyun Tercihini Etkileyen Faktörler Oyun gelişimini etkileyen faktörler( yaş, sosyoekonomik düzey) aynı zamanda oyun tercihini de etkilemektedir ![]() ![]() Çevre Düzenlemesi ve Materyal Seçimi Oyun, doğal, planlanmamış ve açıkça yapılandırılmamış etkinliklerse de, oyun aracılığıyla rastlantısal ve planlanmış öğrenmenin oluşması için, çocuğun yararlanabileceği şekilde çevrenin organizasyonu ve uygun materyal seçimi içeren bir hazırlığın yapılması gereklidir ![]() Oyun ortamı çocuğun güven duyabileceği ve kolayca maniple edebileceği şekilde düzenlenmelidir ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Çocuklar, kendi kendilerine oynarken ya da arkadaşlarıyla oynarken, YAŞ ve CİNSİYET' leriyle ilişkili olarak, zihin, fizik özelliklerine göre oyuncak seçerler ![]() ![]() Oyun gelişimini etkileyen faktörler; 1 - Yaş: Çocuğun yaşı, oynanan oyun tipini etkileyen en önemli faktördür ![]() ![]() ![]() ![]() 2 - Cinsiyet: Kız ve erkek çocukları aynı gelişimsel oyun aşamalarından geçmektedir ![]() ![]() ![]() 3 - Sosyo-ekonomik düzey: Çocukların oyunlarının gelişimi, sosyo ekonomik düzeylerinden etkilenmektedir ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Değişik amaçlar için kullanılabilecek çok fonksiyonlu olmalıdır ![]() Çocuğun ilgisini çekecek renk, boyut ve yapıda olmalıdır ![]() Dayanıklı, sağlam olmalıdır ![]() Çekici olmalıdır ![]() ![]() Çeşitli gelişim alanlarını birden destekleyebilecek zengin uyarıcıları içermelidir ![]() Çocuğun farklı deneyimlerine fırsat vermek için, oyun materyalleri hem gerçek hem de bunların minyatürü olan iki boyutlu örneklerden seçilmelidir ![]() Materyalde yenilik özelliği de önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Büyük kasların gelişimini destekleyen oyun materyalleri;Tırmanma aletleri, itme ve çekme aletleri, büyük toplar, yuvarlanma minderleri, bloklar, bisiklet ![]() 2- Küçük kasların gelişimini destekleyen oyun materyalleri; çeşitli renkli kağıtlar, makas, dikiş panoları, boncuk, ip, manupulatif oyuncaklar, boş kutular ![]() 3- Duyu ve kasların gelişimini destekleyen oyun materyalleri; Farklı özelliklerdeki dokunma panoları, yıkanabilir, kırılmaz bebekler, ses çıkaran oyuncaklar 4- Belleği çalıştıran, problem çözme becerisini geliştiren oyun materyalleri; Yap-boz, takmalı, sökmeli oyuncaklar, ip ve boncuk, halka, anahtar, kilit, ayna, büyüteç, mıknatıs, boncuklu hesap tahtası, kitaplar ![]() 5- Dramatizasyon materyalleri;Mesleklere özgü giysiler, takılar, mutfak malzemeleri, temizlik malzemeleri, kuklalar 6- Duyu ve düşünceyi açığa çıkaran yaratıcılığı geliştiren oyun materyalleri; boya kalemleri, tebeşir, fırça, kum, hamur, kil, tahta, çekiç, çivi, müzik aletleri, artık materyaller ![]() Çocuk yaşının özelliklerine uygun materyali kullanma eğilimindedir ve materyalin kullanılması da gelişimsel bir takım adımları kapsar ![]() Çocuk altı aydan itibaren tek bir nesneyle oynar, sonra farklı iki nesneyle ilişki kurar ya da iki nesneyi bütünleştirir ![]() ![]() Yedi aylık bebek, görme ve dokunmayla ilgili görsel ve dokunsal deneyimler ile objeleri manipule eder ve objeleri ağzına alarak tanımaya çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuk, bir nesneye göre gösterdiği tepkiyi, diğer bir nesneye de aktarabilmeyi başarmışsa materyalle sembolik düzeyde oynayabiliyor demektir ![]() Çocuğun materyali sembolik düzeyde kullanması, tasavvur yeteneğinin gelişmiş olmasını gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sembolik oyun gelişiminin ilk dönemlerinde, asıl nesne ile nesnenin yerine geçecek nesne arasında fiziksel olarak benzerlik gözlenmektedir ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Çocuklar arasında bireysel farklılıklar vardır, bazı çocuklar zaman zaman yetişkinin rehberliğine ihtiyaç duyabilir, çocuğun böyle bir anda eğitimcinin yanında olduğunu düşünmesi onu rahatlatacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okula yeni başlayan yada çeşitli duygusal problemleri gözlenen bir çocuk için eğitimcinin yönlendirici rehberliğinin özel bir önemi vardır ![]() ![]() Çocuklarımıza Oyun ve Oyuncak Seçerken Dikkat Etmemiz Gereken Noktalar Oyuncak kutusunda kilit olmamalı, ya da kendiliğinden kapanan ama çocuğunuza zarar vermeyecek bir mekanizma bulunmalı ![]() Oyuncaklar çocuğun yaşına uygun olmalı ![]() Kolayca kopup, çocuğun ağzına atacağı küçük parçaları olmamalı ![]() Sivri uçları, kesici kenarları olmamalı ![]() Parmaklarının sıkışabileceği ek yerleri olmamalı ![]() Gözlerine zarar verebilecek çıkıntıları olmamalı ![]() Çocuğunuza uygun büyüklükte ve ağırlıkta olmalı ![]() Zehirsiz boyalarla boyanmış olmalı ![]() Oyun değeri olmalı ve sadece yıkıcı deneyler yapmak için kullanılmamalı ![]() Oyuncaklar düzenli olarak gözden geçirilmeli, hasarlı ve kırık olanlar atılmalı ![]() Dış alanlarda: Oyun alanının tabanı yumuşak, etrafı çitle kaplı olmalı ![]() Oyun alanından zehirli bitkiler temizlenmeli ![]() Oyun araç ve gereçleri yere güvenli bir şekilde sabitlenmeli ![]() Bozuk paralar, kibrit, çakmak, sigara izmariti oyun alanında olmamalı ![]() Mutfakta oyuncak bulunmamalı ![]() |
![]() |
![]() |
|