![]() |
İçten Yanmalı Motorlar - Dizel Motorlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İçten Yanmalı Motorlar - Dizel Motorlarİster karada olsun ister havada olsun isterse denizde olsun, tüm araçların hareket edebilmeleri için bir güce ihtiyaçları vardır ![]() ![]() 1 - İçten Yanmalı Motor Çeşitleri 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Bu tip motorlar, yanma odasına yakıt hava karışımı alınır ve bunun sıkıştırılıp basıncı yükseltildikten sonra (dolayısı ile sıcaklığı) üzerlerine kıvılcım çakılması ile yanma gerçekleştirilen motorlardır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Bu motorların yanma prensibi ateşleme değildir ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Her bir piston diğerinin yanına düz bir sıra şeklinde dizilip genellikle 4 ya da 6 silindirli motorlardır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Bu tip motorlarda silindirler 30-45-60 derece gibi açılarla krankın üzerine karşılıklı olarak konuşlandırılmıştır ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Tek bir yanma odasının her iki tarafında birer piston olup, tek bir yanma iki pistonu birden ittirir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Ortadaki krank milinin çeşitli açılarla etrafına konuşlandırılmış motorlardır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Wankell motor gibi daha farklı yanma odası tasarımına sahip motorlardır ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Sırasıyla "Emme - Sıkıştırma - İş - Egzoz" zamanlarını yapan motor çeşitidir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Sırasıyla "Emme, İş" ve "Sıkıştırma, Egzoz" zamanlarını aynı anda yapan motor çeşitidir ![]() ![]() ![]() 2 - Yakıt Tipleri 1 - Hafif Yakıtlar 2 - Ağır Yakıtlar 2 ![]() Benzin, Likit Petrol Gazı gibi çok kolay tutuşabilen ince yakıt türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Motorin gibi daha ağır ve zor yanan yakıtları yakmak için ise patlatmak gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 - Piston 3 ![]() Pistonun inebileceği en alt noktada, piston başının olduğu noktaya alt ölü nokta denir ![]() Pistonun çıkabileceği en üst noktada, piston başının olduğu noktaya üst ölü nokta denir ![]() Alt Ölü Nokta ile Üst ölü nokta arasındaki mesafe, pistonun kat edebileceği mesafe, yani kurs hacmini ifade eder ![]() Yanma Odası ise, Piston Üst Ölü Nokta'da iken, Silindirin üst kısmı ile piston başı arasında kalan alandır ![]() ![]() 3 ![]() 3 ![]() ![]() Emme subabı, hava emiş hattının açılıp kapanmasını kontrol eder ![]() Egzoz subabı, egzoz sisteminin açılıp kapanmasını kontrol eder ![]() Her iki subabı krank milinden tahrik alan kam mili yönetir ![]() Subaplar doğru zamanda açılıp doğru zamanda kapanmazsa, sıkıştırma sırasında veya iş sırasında kayıplar olabileceği gibi, emme sırasında tam bir emme gerçekleşememesi, egzoz vaktinde ise tam bir egzoz gazı atamama gibi sorunlar da çıkabilir ![]() 3 ![]() ![]() Emme sistemi Hava filtresi, emme hattı, emme manifoldu -ve belki intercooler- içeren sistemdir ![]() Hava filtresi: Motor içerisinde çok şiddetli güç üretimi olduğu için piston ile silindir arasına kaçan ufak bir toz partikülü piston içerisinin çizilmesini, yağ filminin yarılmasını ve oluşan çiziklerin kaçak sebebiyle güç kaybı oluşturmasına neden olacağı için motora emilirken bir filtreden geçirilir ![]() ![]() Emme hattı: Hava filtresinden sonra, Emme manifolduna kadar olan sistemin adıdır ![]() Emme Manifoldu: Emme hattından gelen havayı pistonlara dağıtan boru parçadır ![]() Intercooler: Performans kazanmak için motor suyunun radyatörden geçirilirken aracın ön görüş rüzgârıyla karşı karşıya bırakılması sonucu motora giren havanın soğuması (büzüşme prensibinden daha fazla hava alınması) ve motor suyunun soğutulmasını esas alır ![]() 3 ![]() ![]() Egzoz Manifoldu, Egzoz borusu, Egzoz filtresi -ve varsa aşırı doldurma tertibatı- Egzoz Manfioldu pistonlardan egzoz gazlarını toplayıp egzoz borusuna veren boru parçadır ![]() Egzoz Borusu ise Egzoz gazlarını dışarıya taşıyan borudur ![]() Egzoz Filtresi, çok aşırı zararlı partiküllerin dışarıya salınımını önleyen filtredir ![]() Aşırı doldurma tertibatı ise, Turbo salyangozudur ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Buji: Benzinli motorlarda, hava yakıt karışımını ateşleyen kıvılcımı oluşturan seramik uçlu parçadır ![]() Enjektör: Motordaki basınçlı havaya sözkonusu motorini püskürten parçadır ![]() 3 ![]() 3 ![]() ![]() Emme: Piston ÜÖN (Üst Ölü Nokta)'dan AÖN (Alt Ölü Nokta)'ya doğru giderken, emme subabı açılır ![]() ![]() Sıkıştırma: Piston AÖN'ye geldikten sonra çevrim pistonu ÜÖN'ya iter ![]() ![]() ![]() İş: Piston ÜÖN'deyken sıkıştırılmış hava yanma odasında bulunur ![]() ![]() Egzoz: Piston tekrar AÖN'ye geldikten sonra yukarı çıkmaya başlayacaktır ![]() ![]() 1500 devirde bu 4 zamanlık 2 çevrim her bir saniyede 30 kere tekrar eder ![]() |
![]() |
![]() |
|