İçten Yanmalı Motorlar - Dizel Motorlar |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
İçten Yanmalı Motorlar - Dizel Motorlarİster karada olsun ister havada olsun isterse denizde olsun, tüm araçların hareket edebilmeleri için bir güce ihtiyaçları vardır Bu araçların çoğu gücünü içten yanmalı motorlardan sağlar![]() 1 - İçten Yanmalı Motor Çeşitleri 1 1 - Yakıtına Göre İçten Yanmalı motorlar![]() 1 2 - Zamanlarına göre İçten Yanmalı motorlar![]() 1 3 - Piston yapılarına göre İçten Yanmalı Motorlar1 1 1 - Yakıtına Göre İçten Yanmalı Motorlar![]() 1 Benzin, Fuel Oil gibi hafif yakıtları yakan motorlar2 Motorin gibi ağır yakıtları yakan motorlar![]() 1 1 1 1 - Benzin, Fuel Oil gibi hafif yakıtları yakan motorlarBu tip motorlar, yanma odasına yakıt hava karışımı alınır ve bunun sıkıştırılıp basıncı yükseltildikten sonra (dolayısı ile sıcaklığı) üzerlerine kıvılcım çakılması ile yanma gerçekleştirilen motorlardır ![]() 1 1 1 2 - Motorin gibi ağır yakıtları yakan motorlarBu motorların yanma prensibi ateşleme değildir Motorinin yanma sıcaklığından daha yüksek bir sıcaklığa kadar sıkıştırılmış havanın içerisine motorinin püskürtülmesi ve motorinin patlaması ile güç elde edilen motorlardır![]() 1 1 2 Pistonlarına göre motorlar1 Düz sıra tipi pistonlu motorlar2 V tipi sıralı pistonlu motorlar3 Boksör tipi sıralı pistonlu motorlar4 Yıldız tipi sıralı pistonlu motorlar5 Diğer tip motorlar![]() 1 1 2 1 - Düz sıra tipi pistonlu motorlar![]() Her bir piston diğerinin yanına düz bir sıra şeklinde dizilip genellikle 4 ya da 6 silindirli motorlardır Piston dizilimi krank milinin tam üstüne gelip, bir piston yukarıdayken hemen yanındaki diğer pistonun aşağıda olduğu diziliş tipidir![]() 1 1 2 2 - V tipi pistonlu motorlarBu tip motorlarda silindirler 30-45-60 derece gibi açılarla krankın üzerine karşılıklı olarak konuşlandırılmıştır Bir piston yukarıdaysa, karşısındaki piston aşağıdadır Genellikle 8 ve 16 silindirli motorlarda tercih edilir![]() 1 1 2 3 - Boksör tipi pistonlu motorlarTek bir yanma odasının her iki tarafında birer piston olup, tek bir yanma iki pistonu birden ittirir Bu tip motorlarda birden fazla krank mili bulunabilir En az 2 silindirlidirler![]() 1 1 2 4 - Yıldız tipi pistonlu motorlarOrtadaki krank milinin çeşitli açılarla etrafına konuşlandırılmış motorlardır 4-5-6 silindirli ya da daha fazla olabilirler![]() 1 1 2 5 - Diğer tip motorlarWankell motor gibi daha farklı yanma odası tasarımına sahip motorlardır ![]() 1 1 3 - Zamanlarına göre motorlar1 4 zamanlı motorlar2 2 zamanlı motorlar1 1 3 1 - 4 Zamanlı motorlarSırasıyla "Emme - Sıkıştırma - İş - Egzoz" zamanlarını yapan motor çeşitidir 75 Bg ile 2000 Bg arasında güç istenen yerlerde tercih edilir Çevik ve hızlı motorlardır 1 1 3 2 - 2 Zamanlı motorlarSırasıyla "Emme, İş" ve "Sıkıştırma, Egzoz" zamanlarını aynı anda yapan motor çeşitidir Düşük devirinden ötürü daha çok çekiş gücü istenilen yerlerde tercih edilir 75 Bg'den düşük veya 2000 Bg'den yüksek güç istenilen yerlerde 4 Zamanlı motorlardan daha iyidirler![]() 2 - Yakıt Tipleri 1 - Hafif Yakıtlar 2 - Ağır Yakıtlar 2 1 Hafif Yakıtlar ve Benzinli MotorlarBenzin, Likit Petrol Gazı gibi çok kolay tutuşabilen ince yakıt türüdür Hız ve çeviklik istenilen yerlerde tercih edilirler Motora yakıt ve hava karışımını alıp üstlerine kıvılcım ateşlemek ile çalışırlar Çok fazla güç üretmezler ancak devir kazanımları daha kolay olduğu için bu açıklarını giderirler Ayrıca yanmaları çok kolay olduğu için yüksek devirlere çıkmaya olanak sağlarlar Yüksek devirleri de hıza daha meyilli kılar![]() 2 2 Ağır YakıtlarMotorin gibi daha ağır ve zor yanan yakıtları yakmak için ise patlatmak gerekir Yani motora yakıt ve havayı emmek yerine, havayı emip, motorinin patlayacağı sıcaklığa kadar sıkıştırıp içerisine motorini püskürterek çalışırlar Sıkıştırmada limit olmadığı için istenildiği kadar hava sıkıştırması yapılabilir Ancak daha büyük sıkıştırma oranı ve motorinin yanma süresi dolayısı ile çok yüksek devir yapamazlar O yüzden güç gerektiren yerlerde kullanılırlar![]() 3 - Piston 3 1 - Alt Ölü Nokta - Üst Ölü Nokta - Kurs - Yanma OdasıPistonun inebileceği en alt noktada, piston başının olduğu noktaya alt ölü nokta denir Pistonun çıkabileceği en üst noktada, piston başının olduğu noktaya üst ölü nokta denir ![]() Alt Ölü Nokta ile Üst ölü nokta arasındaki mesafe, pistonun kat edebileceği mesafe, yani kurs hacmini ifade eder ![]() Yanma Odası ise, Piston Üst Ölü Nokta'da iken, Silindirin üst kısmı ile piston başı arasında kalan alandır Yanma burada gerçekleşir![]() 3 2 - Pistonun üst elemanları3 2 1 - SubaplarEmme subabı, hava emiş hattının açılıp kapanmasını kontrol eder Egzoz subabı, egzoz sisteminin açılıp kapanmasını kontrol eder ![]() Her iki subabı krank milinden tahrik alan kam mili yönetir ![]() Subaplar doğru zamanda açılıp doğru zamanda kapanmazsa, sıkıştırma sırasında veya iş sırasında kayıplar olabileceği gibi, emme sırasında tam bir emme gerçekleşememesi, egzoz vaktinde ise tam bir egzoz gazı atamama gibi sorunlar da çıkabilir ![]() 3 2 2 - Emme ve Egzoz SistemleriEmme sistemi Hava filtresi, emme hattı, emme manifoldu -ve belki intercooler- içeren sistemdir ![]() Hava filtresi: Motor içerisinde çok şiddetli güç üretimi olduğu için piston ile silindir arasına kaçan ufak bir toz partikülü piston içerisinin çizilmesini, yağ filminin yarılmasını ve oluşan çiziklerin kaçak sebebiyle güç kaybı oluşturmasına neden olacağı için motora emilirken bir filtreden geçirilir Bu filtreler motora zarar verebilecek partikülleri kendi bünyesine alır![]() Emme hattı: Hava filtresinden sonra, Emme manifolduna kadar olan sistemin adıdır ![]() Emme Manifoldu: Emme hattından gelen havayı pistonlara dağıtan boru parçadır ![]() Intercooler: Performans kazanmak için motor suyunun radyatörden geçirilirken aracın ön görüş rüzgârıyla karşı karşıya bırakılması sonucu motora giren havanın soğuması (büzüşme prensibinden daha fazla hava alınması) ve motor suyunun soğutulmasını esas alır ![]() 3 2 3 Egzoz Sistemi:Egzoz Manifoldu, Egzoz borusu, Egzoz filtresi -ve varsa aşırı doldurma tertibatı- Egzoz Manfioldu pistonlardan egzoz gazlarını toplayıp egzoz borusuna veren boru parçadır ![]() Egzoz Borusu ise Egzoz gazlarını dışarıya taşıyan borudur ![]() Egzoz Filtresi, çok aşırı zararlı partiküllerin dışarıya salınımını önleyen filtredir ![]() Aşırı doldurma tertibatı ise, Turbo salyangozudur ![]() 3 3 3 - Ateşleyiciler![]() Buji: Benzinli motorlarda, hava yakıt karışımını ateşleyen kıvılcımı oluşturan seramik uçlu parçadır ![]() Enjektör: Motordaki basınçlı havaya sözkonusu motorini püskürten parçadır ![]() 3 3- Zamanlar3 3 1 - 4 Zamanlı motorun zamanlarıEmme: Piston ÜÖN (Üst Ölü Nokta)'dan AÖN (Alt Ölü Nokta)'ya doğru giderken, emme subabı açılır Bu durumda hava emiş hattından silindire dolar![]() Sıkıştırma: Piston AÖN'ye geldikten sonra çevrim pistonu ÜÖN'ya iter Bu durumda her iki subapta kapanır ve piston yukarıya doğru hareket ettikçe havayı sıkıştırır Bu durumda basınç ve sıcaklık artar İş: Piston ÜÖN'deyken sıkıştırılmış hava yanma odasında bulunur Buraya Enjektör ile yakıt püskürtüldüğü zaman sıkıştırılmış hava motorini patlatır ve pistonu aşağıya doğru iterek gücü sağlar![]() Egzoz: Piston tekrar AÖN'ye geldikten sonra yukarı çıkmaya başlayacaktır Bu sırada egzoz hattının subabı açılarak motorun içindeki yanmış egzoz gazını egzoz sistemine gönderir 1500 devirde bu 4 zamanlık 2 çevrim her bir saniyede 30 kere tekrar eder |
|
|
|