![]() |
Tofaş'tan Bir İlk |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tofaş'tan Bir İlkTofaş, Fiat'ın Ticari Versiyondaki İlk Elektrikli Aracı Doblo Ev'i Geliştirdi ![]() ilk prototipi Bursa'daki fabrikasında ortaya koyan Tofaş, talep olması halinde 2011 ortalarında aracı seri üretime alarak Avrupa pazarına ihraç etmeyi hedefliyor ![]() Tofaş Üst Yöneticisi (CEO) Ali Pandır, Tofaş'ın geliştirdiği elektrikli Doblo'ya ilişkin gazetecilere bilgi verdi ![]() Otomotiv sektöründeki bütün üreticilerin hibrid veya elektrikli çevreci bir araç projeleri olduğunu anımsatan Pandır, Fiat'ın da yıllardan beri bu tür projeleri bulunduğunu söyledi ![]() Tofaş'ın özellikle hafif ticari araçta Fiat'ın Ar-Ge ve üretim üssü olduğunu hatırlatan Pandır, Fiat'ın elektrikli modele ilişkin araç geliştirmesini Tofaş'a havele ettiğini bildirdi ![]() Pandır, Avrupa'da özellikle posta idarelerinin, tarihi şehirlerin çevreci hafif ticari araçlar hususunda yılda 500 tane talebi bulunduğunu belirterek, Tofaş'ın bu talebi değerlendirmek istediğini söyledi ![]() Pandır, "Bu görev bize verilince zaten Ar-Ge departmanımız böyle bir projeye başlamak istiyordu ve bu aracı geliştirdi" dedi ![]() Bugün diğer otomotiv firmalarının iddia ettikleri gibi elektrikli araçların çok hızlı gelişeceğine inanmadıklarının altını çizen Pandır, şunları söyledi: "Bizim hedeflediğimiz, Avrupa'da yılda 500 tane talebin belki 1000-1500'lere çıkması ![]() ![]() ![]() ![]() Elektrikli Doblo geliştirilmesinin Fiat'ın ısrarından ziyade Tofaş'ın proaktif davranmasıyla mümkün olduğunu anlatan Pandır, Türkiye'deki Ar-Ge teşviğinin de bunda etkili olduğunu söyledi ![]() Ali Pandır, 1,5 yıl önce Fiat ile Doblo ve Fiorino'nun elektrikli versiyonlarının geliştirilmesi hususunda bir anlaşma yaptıklarını bildiren Pandır, TÜBiTAK'a başvurup teşvik de aldıklarını anlattı ![]() Pandır, aynı zamanda Fiorino'nun da elektriklisini geliştirmek için çalıştıklarını söyledi ![]() Elektrikli Fiat Doblo için yatırımın devam ettiğini belirten Pandır, aracın prototip maliyetinin 20 milyon Avro olduğunu, iki prototip yaptıklarını, bir tanesinin şu an italya'da olduğunu kaydetti ![]() Tofaş Arçelik iLE BiRLiKTE ÇALıŞACAK Seri üretime geçilmesi halinde maliyetlerin ucuzlayacağını anlatan Pandır, yerlileştirme hususunda da yeni projeler başlatacaklarını bildirdi ![]() Bunlardan birinin Arçelik ile elektrik motorunun geliştirilmesi hususunda ortak bir çalışma olacağını belirten Pandır, Arçelik'in elektrik motorları alanında know-how'ı bulunduğunu söyledi ![]() Elektronik kontrol ünitesi için de bir proje başlatacaklarını bildiren Pandır, bunun biraz daha yapılabilir olduğunu, en zor konunun ise akü olduğunu anlattı ![]() Pandır, "Akü hususunda bir ortak bulup teknolojik akü geliştirilmesinin Türkiye'ye gelmesi lazım ![]() ![]() Türkiye'de elektrikli araçlara ilişkin akü veya motor geliştirilmemesi halinde Türkiye'nin şu anda eriştiği yüzde 70'ler civarındaki katma değerin yüzde 15'lere ineceğinin altını çizen Pandır, burada muazzam katma değer kaybı olabileceğine dikkati çekti ![]() Elektrikli araçlarda bütün üreticilerin aynı yerde olduklarını ifade eden Pandır, temel sorunların menzil ve fiyat olduğunu hatırlattı ![]() Pandır, "Bu iki sorun aşılmadığı sürece ne yapılırsa yapılsın, bu araçların gelişmesi çok mümkün değil" dedi ![]() Çok yüksek devlet sübvansiyonlarının da bir sınırı olduğunu ifade eden Pandır, Türkiye gibi büyük coğrafyalarda en az bin tane istasyona ihtiyaç duyulacağını, böyle bir yatırımın finansmanını sağlamanın da kolay olmadığını anlattı ![]() Pandır, aracın menzilinin 150 kilometreden 300-400 kilometre civarına çıkması için en az 5 yıllık geliştirme zamanına ihtiyaç olduğunun tahmin edildiğini söyledi ![]() Satış hedefi hususunda ise Pandır, bu tür araçların Türkiye'de kamu alımlarıyla desteklenmesinin önemine işaret etti ![]() Ali Pandır, bir soru üzerine, doğalgazlı Doblo ve Fiorino ürettiklerini ve ihraç ettiklerini, ancak Türkiye'de yakıt üzerindeki ÖTV'den dolayı bu araçları doğalgazlı olarak satamadıklarını söyledi ![]() ![]() "ELEKTRiKLi DOBLO ABD PAZARı iÇiN ELiMiZDE JOKER DURUYOR" Pandır, elektrikli Doblo'yu geliştirmelerinin bir başka nedenini de şöyle açıkladı: "Bizim, Fiat Doblo'yu ABD'ye ihraç etme planımız var ![]() ![]() ![]() ![]() Tofaş Ar-Ge Direktörü Kemal Yazıcı da aracın en büyük farkının Türkiye'de geliştirilmiş olması ve ticari araç versiyonda 150 kilometre menzil sunması olduğunu söyledi ![]() Hedeflerinin 2011 yılının ikinci yarısına kadar aracı hazırlamak olduğunu belirten Yazıcı, seri üretimin ise pazara bağlı olacağının altını çizdi ![]() ![]() Seri üretimi halinde elektrikli versiyonun maliyet farkına ilişkin olarak ise Yazıcı, "Bugünkü maliyetler çok farklı ![]() ![]() ![]() ![]() Yazıcı, 150 kilometrelik menzilin iyileştirilmesi hususunda da çalışmaların devam ettiğini söyledi ![]() Binli düzeylerde gerçekleştirilecek bir üretim için yatırımın maliyetinin sorulması üzerine Yazıcı, 5-10 milyon avroluk yatırımdan bahsedilebileceğini bildirdi ![]() DOBLO EV ![]() ![]() ![]() Verilen bilgiye göre 150 kilometrelik menzile sahip araç 100 kilometreye 9,6 saniyede erişiyor ![]() ![]() Normal olarak 7 saatte şarj olan bataryalar 45 dakikada hızlı şarj edilebiliyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|