|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
aksamına, aracımızın, modifikasyonlar, motor, yapabileceğimiz |
![]() |
Aracımızın Motor Aksamına Yapabileceğimiz Modifikasyonlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aracımızın Motor Aksamına Yapabileceğimiz ModifikasyonlarNitrous Oxide System ( NOS ) Tup baglantilarla, istenildiginde motorun yanma odasina yakit ve havanin yaninda "nitroues oxide" gazi veriyor ![]() ![]() ![]() Kiti bir tup, butonlar ve motor ici baglanti aparatlarindan olusan NOS'u aktif hale getirmek tupun vanasi, ardindan iceride bulunan ana kumanda dugmesi aciliyor, gaz pedalinin altinda bulunan buton, gaza tam basilmasi halinde aktif hale geliyor ve "nitroues oxide" gazi yanma odasi icine pompalaniyor ![]() Otomobilin motor hacmi ve gucune gore 50 ve 1500 bg arasinda guc artisi saglayabilen NOS kitlerinin fiyatlari 600 Amerikan dolarindan basliyor ![]() Hava Filtresi Bir motorun verimli calisabilmesi icin gerekli olan parcalardan biri hava flitresidir ![]() ![]() Hava filtresinin verimli çalisabilmesi için zararli maddeleri yüksek oranda süzmesi gerekir ![]() ![]() Otomobillerdeki orjinal kagit filtrelerin aksine, bu filtreler iki farkli maddeden uretiliyor: Sunger ve yagli pamuk-tel karisimi(koton) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ozellikle acik tip filtrelerde, otomobilin motor hacmi ve orjinal hava filtresinin yapisma gore belli bir guc artisi saglanabiliyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Aracımızın Motor Aksamına Yapabileceğimiz Modifikasyonlar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aracımızın Motor Aksamına Yapabileceğimiz ModifikasyonlarDereceli Egzantrik Motor gucunu artirmayi saglayan yontemlerden biride standarttan daha yuksek dereceli egzantrik milinin takilmasi ![]() ![]() En eski ve verilmli yontemlerden biri olan egzantrik mili modifikasyonu sonucunda yuzde 35 oranina kadar guc artisi saglaniyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lift: Lift, eksantrik milinin subaplari ne kadar bastirdigini gösteren degerdir ![]() Duration: Subapin yatagindan çiktigi zamanki derece ölçümüdür ![]() Overlap: Giris ve çikis subaplarinin ayni anda açik oldugu sürenin derecesidir ![]() ![]() Power Band: Eksantrigin gücünü verimli bir sekilde verebildigi devir araligidir ![]() Dereceli Eksantrik Mili Ne Kadar Güç Verir? Cadde otomobilleri için üretilmis eksantrikler derecelerine ve kullanicinin seçimine göre 10bg ile 25 bg arasinda güç üretebilecek kapasitedelerdir, yaris otomobilleri için üretilmis eksantrikler ise çok daha yüksek olarak 80-100bg'lere kadar güçler üretebilmektedirler ![]() Headers Nasıl İşe Yarar Egsoz sistemi modifiyesinin mantığı motorun egzoz subaplarından çıkan atık gazların dışarıya daha kolay atılması ve pistonların artık egzoz gazlarını küçük borulardan ve susturuculardan dışarıya atmak için uyguladıkları direncin azaltılmasını sağlamaktır ![]() Egsoz susturucuları adındanda anlaşılacağı gibi, motordan çıkan sesleri kesmek için atık gazların çıkmasını zorlaştırırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Uygulanması En iyi performansı alabilmek için komple egsoz sistemi tasarlanmalıdır, tabi bunun maliyeti yüksek olduğu için pek tercih edilmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısa kısa ![]() ![]() ![]() - Bu uygulamadan sonra, aracınızın sesinde büyük bir artış olacağını unutmayın! Buda polislerle sizi yakınlaştıracaktır ![]() - Bu uygulamada performans artışı yüksek devirlerde görülür ![]() ![]() ![]() - Bu sistemde başlı başına markalar: Supersprint, Remus ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Aracımızın Motor Aksamına Yapabileceğimiz Modifikasyonlar |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aracımızın Motor Aksamına Yapabileceğimiz ModifikasyonlarChip Tuning Chiptuning elektronik sistemli turbo dizellere ve enjeksiyonlu bazı benzinli araçlara ateşleme sistemi üzerinden yapılan elektronik düzenleme ile sağlanır ![]() ![]() Daha teknik olarak anlatmak gerekirse, ECU ünitesindeki varsayılan bazı değerleri araca uygun olarak değiştirerek tork ve beygir artışı almak mümkündür ![]() Chiptuning'i yapmanın çeşitli yolları vardır, 1- ECU'ya giden üniteye çip takılarak varsayılan map'lere farklı ateşleme haritası gönderilir ![]() ![]() 2- Araçtan beyin sökülerek harici olarak map tanımlamaları yüklenir ![]() ![]() ![]() 3- Aracın OBD portuna bilgisayar yazılımı ile erişilerek varsayılan map değerleri değiştirilir ![]() ![]() ![]() ![]() Tuning yapmanın üstte 3 yolunu belirttim fakat 2nci ve 3ncü maddeler araç sahibinin seçimiyle değil aracın beyin yapısıyla ilgili olarak yapılabilir ![]() Bazı araçlarda henüz soft tuning yapılamayabiliyor ancak 2nci seçenekte anlattığım gibi beyin sökülerekte yapılabilir ![]() Garantisi devam eden araç sahipleri için 2nci ve 3ncü yol garanti dışı bıraktırmaz ancak yinede kuşkusu olanlar 1nci yolu tercih ederler çünkü ekstra takılan çipi istediğiniz zaman kendiniz çıkarabilirsiniz ve aracı tekrar çalıştırdığınızda orjinal kendi yazılımını kullanır ![]() Özellikle dizel araçlarda oldukça iyi derecede performans artışı mümkündür Örnek vermek gerekirse, 75 beygirlik bir dizel aracı 90 beygire kadar ![]() ![]() ![]() ![]() Detaylı bir örnek verelim: Benim şuan kullandığım Astra h 1,3 2007 model varsayılan beygiri 90 torku ise 200, soft tuning uygulattıktan sonra dyno testinde 118 beygir ve 270 tork aldık ![]() Yakıt açısından uzun yolda ciddi derecede ekonomi sağlarken şehir içi sakin kullanımda ise %5 - %10 kadar ekonomi sağlayabilirsiniz ![]() Geçmişte yakıt testleriyle ilgili konu açmıştım ve detaylı bilgi vermiştim ![]() Kısaca tuning uygulanmış bir astra h ile uygulanmamış astra h arasında kısa bir örnek daha vereyim ![]() Tam depo yakıt ile 120 km gidilen ve tekrar 120 km kadar dönülen yolda 90km sabit hız ile tuning uygulanmamış araçta 243 km sonrasında tekrar tam depo doldurulurken 11 ![]() ![]() Bir kaç gün sonrasında bu araca soft tuning uyguladık ve aynı şartlarda tam depo ile gidilip dönüldü ve tekrar tam depo doldurulurken sadece 9 ![]() ![]() Arada yaklaşık 2 litre fark olmuştur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Aracımızın Motor Aksamına Yapabileceğimiz Modifikasyonlar |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aracımızın Motor Aksamına Yapabileceğimiz ModifikasyonlarTurbo Nedir Turbo Sisteminin Temelleri Bir motordan alınabilecek maksimum gücü elde etmenin en iyi yolu silindirlere gönderilecek maksimum benzin ve hava karışımı ile olur ![]() ![]() ![]() ![]() Turbochargerlar motora gönderdikleri fazla hava ve benzin karışımı ile küçük silindirlerden de güç sağlamayı amaçlamaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu motorun güç artışıdır fakat bu gücü tam olarak almamızı engelleyen bir takım unsurlar vardır ![]() ![]() Pek tabi ki herşey enjeksiyonlu bir motora Turbo takmakla bitmez ![]() ![]() ![]() ![]() Turbo Nasıl Çalışır ? Eksoz manifolduna takılan Turbochargerlar , motordan gelen eksoz gazı sayesinde Turbinelerini döndürürler ![]() ![]() ![]() Silindirlerden gelen eksoz gazı Türbin pervanesin bıçaklarına çarparak türbinin dönmesini sağlar ![]() ![]() Milin diğer ucundaki pervane ise kompresor pervanesidir ![]() ![]() Kompresor Pervane Bıçakları Bu pervaneler dakikada 150 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Turbo Modelleri ve Tasarımları Turbo modellerinden bahsetmeden önce turbochargerların yol açabileceği bazı problemlerden bahsetmeliyiz ![]() Maxi Boost: Turbolar büyüklüklerine göre güç artışı sağlamaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüksek basınçtan detonasyona uğramış bir Impreza Turbo motoru Turbo Lag: Turbo chargerlarla ilgili en önemli problemlerden biride türbinin geç devreye girmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Turbodaki bu gecikmeyi azaltmanın en iyi yolu Turbo içindeki dönen ana parçaları hafifletmekle olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Küçük-Büyük Turbochargerlar; Biraz öncede söylediğim gibi salyangozun içindeki parçaları hafifletmek ve aynı doğrultuda küçültmek salyangozun içindeki trübin pervanesinin erken dönmeye başlamasına yani turbonun erken devreye girmesini sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() Turbonun Özellikleri: Bilya Yatak: Milin bağlı olduğu pervanelerin yatağında bulunan bu bilyalar azda olsa bazı turbochargerlarda kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Seramik Türbin Bıçakları: Sermik turbin bıçaklarının tek avantajı metal bıçaklara nazaran hafif olmarı ve turbo lagını azaltmalarıdır ![]() Sequential Turbochargerlar Bizim, twin turbo olarakta bildiğimiz bu chargerlar iki tane salyangozu esas alarak üretilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Intercooler; Kompresyona uğrayan hava, ısınır ![]() ![]() ![]() Bu radyatöre benzeyen siyah kutu turbochargerdan gelen basınçlı havanın içinden geçmesine sağlar, ince kanallardan geçen basınçlı gaz süzülür ve soğutulur ![]() ![]() ![]() Turbolar hakkında bazı tezahürler; -Motor yağını her 5000 km ya da daha erken süreler içerisinde değiştirin ![]() -Her zaman motor üreticisinin tavsiye ettiği yağı kullanın ![]() ![]() -Her zaman motorun ısınması için 30 ila 60 saniye kadar bekleyin ![]() -Soğuk ve ince yağ, ısınmış bir yağ gibi kolayca hareket edemez ve parçaların bir süre yağsız kalmasına yol açar! -Yola çıktığınızda turboyu hemen devreye sokmayın, turbo henüz yağ ihtiyacını gidermemiş olabilir ![]() -Aracı stop etmeden önce turbonun dinlemesi ve bir sonraki çalışma için gerekli yağlamayı yapmasına izin verin ![]() ![]() -Yüksek devirlerde türibin devamlı dönmektedir ![]() ![]() ![]() -Motoru yağını her değiştirdiğinizde yağ filitresinide değiştirin ve ilk çalıştırmada yağ basıncının sağlandığına emin olun ![]() Yukarıdaki tezahürleri yerine getirmeniz ve aracınızı iyi bir şekilde kullanmanız durumunda Turbochargerınız en az motorunuz kadar sorunsuz ve uzun ömürlü olacaktır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Aracımızın Motor Aksamına Yapabileceğimiz Modifikasyonlar |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aracımızın Motor Aksamına Yapabileceğimiz ModifikasyonlarDump Valve / Blow-off Dump Valve, turbo beslemeli otomobillerde turbo basıncını sürekli yüksek tutarak gaz tepkisini arttırmak için üretilmiş bir parçadır ![]() Turbo beslemeli otomobillerde ayak gazdan çekildiğinde turbo hala dönmeye devam etmektedir, fakat turbonun bastığı havanın gideceği bir yer olmadığı için oluşan yüksek basınç turbo pervanesine büyük bir kuvvet uygulayarak pervaneyi aniden yavaşlatır ![]() ![]() ![]() Dump Valve nasıl çalışır? Ayağınızı gazdan çektiğinizde Dump Valve hemen devreye girerek turbonun bastığı havayı dışarı verir, bu sayede turbonun önceden bastığı hava geri tepmeyeceği ve bir geri basınç uygulamayacağı için pervane yavaşlamaz, sizin de tekrar gaza bastığınız anda pervane yavaşlamamış olduğu için turbo basıncı hemen tepe noktasında ulaşır ve siz ani gazdan çekme ve basmalar arasında performans kaybı yaşamamış olursunuz ![]() Dump Valve'in faydaları? - Turbo pervanesi üzerindeki olumsuz geri basıncı önleyerek turbonun ömrünü uzatır ![]() - Turbo pervanesinin hızının yavaşlamasını engelleyerek turbo basıncını sürekli yüksek tutar ![]() ![]() - Gazdan çekme ve gaza basma arasındaki eski ısınmış havayı dışarı verip yeni, soğuk havayı içeri aldığı için artı güç sağlar |
![]() |
![]() |
|