| 
	|||||||
   ![]()  |  
	
| 
		 | 
	Konu Araçları | 
| doğru, klavuzukendi, kullanım, paylaşımım, teknolojisi, turbo, şarj | 
Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım) | 
     
| 
	
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım)Öncelikle turboşarj sisteminin nasıl çalıştığına bakalım; Egsoz gazından alınan güçle emme manifolduna temiz hava basılır   Sadece dizellerde değil, tüm turbocharger sistemlerde egsoz gazının itici gücü ile dönen turbo pervanesi, bir mil sayesinde başka bir pervaneyi döndürür ki bu pervane de emme manifolduna temiz hava basar   Bu iki pervane tek gibi çalışır ve doğrudan birbirine bağlıdır   Intercooler olan araçlarda emme manifoldundan önce basınçlı hava intercoolerdan geçer ve soğutulur ![]() ![]()   Alttaki fotoda iki türbinin birbirine nasıl bağlandığını görüyoruz   ![]() Alttaki fotoda ise kırmızı ok egsoz gazının takip ettiği yolu, mavi ok ise temiz havanın takip ettiği yolu gösteriyor ![]() ![]() ![]() Silindirden çıkan egsoz gazı kırmızı yolu takip ederek turbo pervanesini döndürüyor   Egsoz türbinini çeviren bu atık egsoz gazı türbinden çıkarak egsoz manifoldundan atılıyor  Egsoz gazının itiş gücüyle dönen egsoz türbini de diğer pervaneyi yani komprasör türbinini döndürüyor  Bu pervane bir tarafından hava filtresinden temiz havayı alıp, basınçla intercollera ordan da emme manifolduna gönderiyor![]() ![]()   Bu da mavi yolla gösteriliyor![]() ![]()   ![]() Yani söylenti olarak dolaşan "turbo motora egsoz gazını basıyor" gibi ifadeler yanlıştır   Turboşarj sisteminde iki türbin bulunur  Bunlardan biri egsoz gazının itişiyle döner  Bir mil sayesinde birlikte dönen diğer türbin de manifolda hava filtresinden gelen temiz havayı basar  Motor yeterli devirde olsa bile eğer gaz pedalına yeteri kadar basmıyorsanız turbo yeterli basınca ulaşmaz   Yani 4000 devirde giderken ayağınızı gazdan çekmenizle turbo basıncı düşer  Hatta rolanti seviyesine kadar iner  Bunu sağlayan parçanın ismi "actuator" dur   (türkçesini bilmiyorum ve bulamadım)Alttaki resimde görülen, turbo yataklarının üstündeki milli parça gaz pedalının konumuna göre turbonun egsoz pervanesinde oluşan yüksek basıncı komprasör pervanesine verir ve komprasör pervanesi de motora bu havayı basar veya bu yaprak(actuator) diğer konuma gelir ve egsoz pervanesinde oluşan yüksek basınç, komprasör pervanesine gitmeden "wastegate" e verilir   Yani atmosfere salınır  Buradaki mantığın temelinde motora ne kadar yakıt gönderiliyorsa o kadar hava basmak yatar  Gaza ne kadar basarsanız motora o kadar yakıt gönderilir  Gönderilen yakıtın da verimli yanması için motora yeterli miktarda hava basılması gerekir  Fazla basılan hava fakir, az basılan hava da zengin karışıma sebep olur  Komprasör türbiniyle oluşturulan hava basıncının ne kadarının emme manifolduna basılacağını ayarlayan bu parçadır  Bu yaprağın veya kapakçığın veya actuator ün konumlarını, gaz pedalının açısı ve manifolda giden turbo borusunun üzerinde bulunan sensör belirler   Yani motor yüksek devirde olsa bile gaz pedalından ayağınızı çekerseniz veya az basarsanız bu "actuator" wastegate e giden yolu açacak ve gazı boşa salacaktır   Çünkü gaza az bastığınızda aynı zamanda motora da az yakıt gönderiyorsunuz demektir  Az yakıtın yanında yüksek basınçla hava girerse yine fakir karışım oluşacaktır  Burdan da anlaşılmaktadır ki turbo basıncını, motora basılan havanın miktarını belirleyen temel faktör motor devri değil, gaz pedalının açısıdır   Actuator ün wastegate e giden yolu açmasının bir diğer sebebi ise komprasör pervanesinden manifolda giden turbo hortumunun üzerinde bulunan basınç sensörünün motor için tehlikeli seviyede basınç algılamasıdır   Motor bu durumda halk tabiriyle "kendini emniyete alır" ve actuator wastegate e giden yolu açarak tehlikeli seviyedeki basıncı tahliye eder![]() Wastegate ve actuator'un çalışma mantığına daha yakından bakalım; Wastegate bir tahliyedir   Egsoz gazının egsoz türbinine girmeden doğrudan manifolddan atılmasını sağlayan çıkıştır  Zaten gate(kapı) demektir  Actuator ise wastegate'in önündeki bir çeşit kapakçık, valftir  Actuator basınç ihtiyacına veya basıncın durumuna göre egsoz gazını wastegate'e veya egsoz türbinine yönlendirir  Aşağıdaki resme dikkatlice bakın; ![]() Exhaust gaz inlet diye işaretlenen yer egsoz gazının motordan çıkıp, turbo içindeki egsoz türbinine girdiği yerdir   Basınç oluşturulmak isteniyorsa egsoz gazının tamamı egsoz türbininden geçirilir  Böylelikle egsoz türbini hızlanır, ve yüksek basınç üretir  Basınç atılmak isteniyorsa, örneğin gaz kesilmişse egsoz gazı egsoz türbininden geçirilmez, egsoz türbini bypass edilerek doğrudan egsoz çıkışına, egsoz manifolduna verilir  Resimde "wastegate controller" diye işaretlenen yer actuatordür   İçinde diyafram gibi bir sistem vardır  Basıncın wastegate'den salınacağı durumlarda, parlak yuvarlak metal "wastegate controller" diye işaretlenen yerin içinden çıkan mil, mavi ok yönünde ileri doğru itilir  Ve bağlı olduğu kolu kırmızı ok yönünde çevirir  Bu kol da wastegate'i açar  Yeşil okun altında görülen kapakçık wastegate'dir  Wastegate'den salınacak hava yeşil ok yönünde egsoz manifolduna yönlendirilir  Ve egsoz türbini böylelikle bypass edilmiş olur  Bu sistemde wastegate doğrudan egsoz manifolduna bağlıdır  Bazı sistemlerde de egsoz gazını doğrudan açığa salar  Dizellerde sistem genelde şekildeki gibidir  Turbo basıncının tam istendiği durumlarda, örneğin tam gaz durumlarında işlem tam tersine döner   Mavi ok ters yönde mili çeker  Kırmızı ok ters yönde kolu çevirir  Kol da wastegate'i kapatır  Ve egsoz gazının tamamı egsoz türbininden geçer 
 | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım) | 
     
| 
	
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım)Peki turboşarjın yakıta ve performansa etkisi nasıl olur? Gaz pedalının açısına göre turbo türbinleri üstündeki actuatör yaprakları açılıp kapanarak basıncı değiştirir   Turbonun oluşturduğu yüksek sıkıştırma oranında yüksek miktarda oksijen bulunur   bu yüksek miktarda oksijenin verimli yanabilmesi için daha fazla yakıt gerekir ki zaten bu sebeple turbo basıncı gaz pedalının konumuna göre artar  yani gaza ne kadar basarsanız o kadar turbo basıncı elde edersiniz   peki yakıt tüketimine etkisi ne olur? atmosferik, yani turboşarj olmayan bir motorda gaza çok basarsanız zengin karışım hazırlarsınız   yani yanma odasında bol miktarda yakıt bulunur  ama bu bol miktarda yakıtı düzenli bir şekilde yakacak sıkıştırılmış hava ve oksijen olmadığından yakıtınız boşa gider  bunu turbo olmayan motorlarda yokuşlarda gaza ne kadar bassanızda aracın boğulmasından anlayabillirsiniz peki turboşarj beslemeli bir motorda ne olur? gaz pedalına yüklenmenizle turboşarjın pervaneleri motora hava basar   Ve normalden daha fazla hava yani oksijen yanma odasına girer  Gaza yeteri kadar bastığınız için de yanma odasında bu bol oksijenle birlikte yanacak yakıt mevcuttur  Yakıt bu yoğun hava ile verimli bir şekilde yanar ve performans artar  Yani turboşarj sistemi yakıtı daha verimli kullanır   Lakin turboşarj beslemeli motora sahip araç sahipleri bu etkileyici güce kendilerini kaptırıp gaz pedalına daha fazla basarlarsa yakıt tabi ki oluşan performansla birlikte artacaktır  Bir örnek vermek gerekirse, tanıdık vw passat 1  8 20 valve motorunun iki versiyonu bulunur  Atmosferik yani turbosuz 125 bg ve 1 8 turbo 150 bg  aynı yol şartlarında 1 8 turbo motorun az da olsa daha düşük tüketime sahip olduğu fabrika verileri ile bile sabittir  Aynı yol şartlarında, aynı sabit hızlarda, aynı tarz kullanımla turboşarjlı aracın daha az yakıt tüketmesi muhtemeldir  
 | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım) | 
     
| 
	
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım)Bir diğer konu ise Turbo’nun devreye girip çıkması konusudur   Turboşarj sistemi aslında sürekli devrededir   Türbinler motora hava alındığı müddetce döner  Ancak yeterli devire ulaşılmamışsa veya gaza yeteri kadar basılmıyorsa turbo, maksimum torku oluşturacak yeterli basınçlara ulaşamaz  Yani turbo devreye girip çıkmaz   Yalnızca türbin devri değişir  Gaza basmazsanız veya motor devri düşükse yavaşlar o kadar  Turbonun verimsiz çalıştığı aralık vardır  Devrede olmadığı aralık yoktur 
 | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım) | 
     
| 
	
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım)Peki turboşarjlı aracı nasıl kullanmalı? Önce soğuk motoru çalıştırıp giderken nelere dikkat edeceğiz ![]() ![]()   Turbo türbinlerini birbirine bağlayan housing içindeki mil motor yağı ile yağlanır   Bu yağlama işlemi motor soğukken, yani yağ da soğukken verimli yapılamaz  Motor soğukken turbon türbinlerinin yüksek basınçla yüksek devirlere çıkmasını engellemek gerekir  Turbo türbinlerinin yüksek devirlere çıkmaması için, motor devrinin fazla yükseltilmemesinin yanı sıra gaz pedalına da fazla basılmaması gerekir  Zira turbo türbinlerinin dönüş hızını ve ürettikleri basıncı belirleyen iki faktör vardır; - motor devri - gaz pedalının konumu  Yani motor soğukken ortalama bir dizel araçta takriben 2500 devirin üstüne çıkılmamalıdır   Mümkünse 2000 devirde vites yükseltilmelidir  Yalnız bu durum sadece motor soğukken geçerlidir  Ayrıca gaz pedalına motor soğukken yarısından çok basılmamalıdır   Zira bu hareket de türbinleri yüksek basınçla döndürür 
 | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım) | 
     
| 
	
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım)Şimdi motor normal sıcaklığına ulaştı   Peki şimdi en ekonomik ve verimli olarak turbo dize aracımızı nasıl kullanabiliriz? Dizel araçların en verimli çalıştığı aralık max tork bandıdır   Dizel bir araç için maksimum beygir üretilen deviri geçmek gereksiz ve zararlıdır   zaten maksimum beygirin üretildiği devirden sonra dizel motorlar karakteristik olarak tork kaybeder  yani maksimum beygir devrinden sonra dizellerde çekiş genelde düşer  Sonuç olarak, herkes aracının hangi devir bandında maksimum torku sağladığını bilmeli ve bu band üstünde kalmaya çalışmalıdır   Örneğin bir dizel motor 1750 - 3800 d/d bandında maksimum torkunu üretiyorsa bu araçta vites yükseltmek için 3000 d/d yeterlidir   hızlı ivmelenme isteniyorsa 4000 d/d ya çıkılabilir  ama normalde 3000 d/d üstü gereksizdir  normal sürüş için ise dizel aracı motorun çektiğini hissettiğiniz en düşük devirde kullanın   bu devir genelde turbonun yeterli basıncı ürettiği devir veya bunun 250 d/d üstüdür  Bir diğer nokta ise dizel araçlarda mazot pompası enjeksiyon sisteminin en önemli parçasıdır   Benzinli bir aracı rölanti devrinde kullanabilirsiniz  Yani çok düşük devirlerde vites yükselterek motoru tekletseniz bile motora ekstra kurum oluşumundan fazla pek bir zarar veremezsiniz  Ancak dizel bir motorda eğer rölanti devri civarında, yani 1000 devir civarında aracı hızlandırmaya çalışıyorsanız, mazot pompanızı aşırı yüklüyorsunuz demektir   Dizel aracın devirli kullanılması gerektiği sözü de burdan gelir  Dizel aracı viteste yol alırken veya kalkışta kesinlikle rölanti devrine düşürmemek gerekir   bu mazot pompasını zorlayabilir  ama performans beklenmiyorsa 1500 d/d ya kadar düşülmesinde bir zarar yoktur  ama bu devirlerde ivmelenme gerektiğinde gaza yüklenmeden önce vites düşürmek gerekir  Sonuç olarak aracınızda eğer o anda hızlanmayı amaçlamıyorsanız 1500 devir civarında kullanabilirsiniz   Ancak bu devirin altı özellikle mazot pompanız açısından pek de sağlıklı olmayacaktır  Ayrıca kurum oluşumu hızlanacaktır  Hızlanmak için turbonun yeterli basınca ulaştığı 2000 devir civarında gaza yüklenin  Aksi uygulamalar yanlıştır  Zaten genelde maksimum tork da bu devirlerde başlar  Zaten kullanıcıı da bu 2000 devirden itibaren aracın ivmelenmeye başladığını gözlemler![]()  
 | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım) | 
     
| 
	
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Turbo Şarj Teknolojisi Ve Doğru Kullanım Klavuzu(Kendi Paylaşımım)Aracımızı çalıştırdık   Yol aldık  Ve şimdi de stop edeceğiz  Peki nasıl? Herkes bilir ve söyler ki turboşarjlı araçlarda motor stop edilmeden önce bir miktar rölantide beklenmesi ve ara gazı verilmemesi gerekir   Ama nedir bunun mantığı? Turbolu araçlarda kontak kapatılmadan önce beklemek gereksinimi hızla dönen turbo türbinlerini birbirine bağlayan milin yağlamasının, kontak kapatılınca kesilmesidir   Turbo yağlaması motor yağı ile yapılır   Haliyle motor stop edilince de yağlama biter  Yüksek basınç altında çalışan turbo türbinleri, kontak kapatılmadan önce bir süre beklenirse normal devrine düşer   Kontak kapatılınca da kısa sürede durur  Böylelikle yağlamanın kesilmesinden kaynaklı mil kesme durumları oluşmaz  Normal şartlarda yüksek basınçla dönen turbo türbinlerinin aracı stop etmeden önce bir miktar (çoğu zaman maksimum 1 dakika yeterlidir) rölantide bekletmek gerekir   Bu sürede turbo türbinlerindeki yüksek basınç düşer  Yani yüksek hızda dönen turbo türbinleri yavaşlar  Türbinler durur demiyorum   Çünkü motora hava girişi olduğu sürece türbinler döner  Eğer aracınızı gaza fazla yüklenmeden, yani turbo türbinlerinin basıncını fazla arttırmadan kullanmışsanız bu bekleme süresi daha da kısaltılabilir   Ancak bu bekleme süresi aslında gidilen yoldan bağımsızdır   “Yani uzun yola gitmedim  Öyleyse beklememe gerek yok” düşüncesi yanlıştır  Siz evinizden çıkıp tırmandığınız ilk yokuşda turbo türbinleri yüksek basınçla dönmeye başlamıştır bile   Yani gittiğiniz yol kısa da olsa, eğer gaza biraz fazla basarak aracınızı devirli kullanıyorsanız aracınızı stop etmeden önce muhakkak bir müddet rölanti devrinde bekleyiniz   En azından 30 saniye beklemek çok faydalı olur 
 | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
		 |