Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Toplum ve Yaşam > Beslenme, Diyet ve Sağlık > Genel Sağlık

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
boyutu, kültürel, psikolojik, saldırganlığın, vandalizm

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm

Eski 11-29-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm



Tahripçilik kamu mallarına ya da bireyin tanımadığı kişilere ait mallara yönelik saldırganlıktır Değişik görünümler alabilen tahripçilik çeşitli nedenlerle ortaya çıkabilir

Tahripçiliğin nedenlerinden birinin tahripçinin bazı kişilik özellikleri ve güdüleri olduğu, diğer bir nedenin de çevrenin bazı özelliklerinin olduğu öne sürülmektedir Tahripçiliğin açıklanmasında, bireyin algılanan adalet düzeyi ve algılanan denetim düzeyi belirleyici rol oynuyor gibi görünmektedir

Saldırganlık, insanın varoluşundan günümüze uzanan süreçte pek çok sorunların, çatışmaların sebebi ya da sonucu olarak gelişen olumsuz bir sosyal durum, acı bir gerçektir Uzmanlar ise şiddetin kaynağını farklı nedenler etrafında toplarlar Bazıları şiddeti içgüdüsel olarak, bazıları ise şiddetin niteliğini toplumsal olarak kabul ederler

Saldırganlığı benimsemiş toplumlarda çevreden gelen küçük bir uyarı şiddet eylemlerinin ortaya çıkmasını sağlar Çocuğun gencin içinde yer aldığı alt kültürde şiddetin değer kazanması, yüceltilmesi, insanlar arasında kin, kıskançlık, düşmanlık duygularının körüklenmesi de şiddeti arttırır

İnsanda ihtiyaçların kendi çabasıyla ve diğer insanlarla rekabet ederek elde etmesi durumu “ekonomik bireyselcilik” olarak isimlendirilmektedir Bu kişide sıkıntıya yol açar Bu durum çok belirgin bir şekilde kırsal alanlardan ve tribal yaşam sürdürülen bölgelerden büyük şehirlere ve merkezlere gelen bireylerde ortaya çıkar

Terk ettiği bölgenin lokal, ataerkil, geleneksel otoritesinin kaybolması sonucu kişilerde kontrolsüz bir serbesti ve hürriyet anlayışı meydana gelmekte ve yeni yerleşim bölgesinde karşılaştığı zayıf otorite karşısında bir sorumsuzluk duygusuna kapılmaktadır Yapamayacağı yetiştiremeyeceği ve başkalarından geri kalacağı korkusu saldırganlığı ortaya çıkarır Burada beş önemli değişken söz konusudur

İktidarsızlık: Ferdin kendi ve siyasal dünyasına tesir edemeyişi
Anlamsızlık: Davranışlarını yorumlayan inanç sisteminin olmayışı
Normsuzluk: Ferdi davranış üzerindeki sosyal normların gücünü düzenlemede bozulmalar İzolasyon: Ferdin yüksek değerlerden, kendi inanç sistemlerinden ayrılışı Kendine Yabancılaşma: Bir ferdin iç anlamsızlıktan ziyade, dışa ait beklentiler konusundaki davranış bağımlılığı

Yener ÖZEN, *Fikret GÜLAÇTI, *Yahya ÇIKILI

Alıntı Yaparak Cevapla

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm

Eski 11-29-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm



TAHRİPÇİLİĞİN TANIMLANMASI
Bu makalede bir çok ülkede toplumsal sorun olan ve ülkemizde de toplumsal sorun olma eğilimi gösteren ve saldırganlığın bir türü olan vandalizm üzerine durulacaktır

Sanat eserlerinin, bankların, ya da masaların çakı ile kazındığını, sokak aralarına park edilen otomobillerin sert cisimlerle çizildiğini vb sık sık duymuş ya da bu tür olaylara şahit olmuşsunuzdur

Belediye otobüslerinin koltuklarını yırtmak; telefon kulübelerini tanınmaz hale getirmek; park, bahçe, dinlenme alanları, otobüs durakları gibi kamuya açık alanlardaki eşyaları ve sanat eserlerini kırmak, parçalamak, kesmek ya da oynamak; okul binalarının camlarını ve ampullerini kırmak, sıraların üzerlerini kazımak, gibi eylemler yapan kişilere tahripçi (vandal), kamu mallarına zarar vermeye yönelik olan bu tür eylemlerde bulunma eğilimine de tahripçilik (vandalizm) adı verilmektedir

Ekonomik boyutları da olan, oldukça önemli sosyal ve psikolojik sorundur Tahripçilik kamu mallarına yönelik saldırganlık ya da bireyin hiç tanımadığı başka kişilerin mallarını hedef alan saldırganca davranışlarda bulunma eğilimi olarak da tanımlanabilir Tahripçi bu davranışı kasıtlı olarak yapar; en azından yaptığı davranışlarla kamu mallarına ya da tanımadığı kişilerin mallarına zarar verdiğinin kendisi de farkındadır

Tahripçilik olarak nitelendirilen saldırgan davranışların ortak özelliği tahrip edilen, aşındırılan, çeşitli derecelerde hasara yol açılan ya da tümüyle kullanılmaz hale getirilen malların büyük bir kısmının kamu malı olması ya da tahrip edilen ya da tahrip edilen malların en azından bu davranışları yapan bireylerin hiç de tanımadıkları başka kişilere ait olmasıdır

Alıntı Yaparak Cevapla

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm

Eski 11-29-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm



Tahripçilik, özellikle son yirmi yıldan bu yana, sosyal psikologların, sosyologların ve eğitim psikologlarının Belirttikları önemli bir toplumsal bir sorundur Örneğin ABD’de tahripçilerin her yıl parklara, kitle ulaşım araçlarına, eğlence ve dinlenme alanlarına verdikleri zararın yaklaşık 4 milyon dolar olduğu ve bu eğilimin hızla yaygınlaştığı belirtilmektedir

Okullarda hemen hemen her türlü tahripçilik örneklerine rastlanmaktadır Bazı yapılan araştırmada üniversite öğrencilerinin sıra ve duvarlara kopya, memleket adı ve duygusal yazı yazdıkları tespit edilmiştir Bu tür davranışlarda okul vandalizmi olarak adlandırılabilinir

Yağmalama ya da Adı Hırsızlık Olaylarıyla Sonuçlanan Açıkgözlü Tahripçilik:
Tahripçiliğin bu türü koleksiyon yapmak amacıyla ya da para karşılığında eskicilere satmak amacıyla yapılan adi hırsızlık olayları ve yağmacılığı içerir Bazı otomobil armalarının çalınması, jeton çalmak amacıyla telefon makinelerinin, vb kırılması buna örnek olarak gösterilebilir

Bir Soruna Dikkat Çekmeye ya da Dikkatleri Kendi Üzerine Çekmeye Yönelik Taktik / İdeolojik Tahripçilik:

Bu tür tahripçilik belli bir amaçla başvurulan bilinçli bir taktiktir Tahripçiliğin bu türü duvarlara yazı yazmak ya da pencere camlarını kırmak gibi çok farklı görünümler alabilir

Alıntı Yaparak Cevapla

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm

Eski 11-29-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm



İntikam Almaya Yönelik Kinci Tahripçilik:
Kişinin kendisine karşı yapıldığını düşündüğü; gerçek ya da hayali bir haksızlığın intikamını almak için başvurduğu tahripçilik türleridir

Bir Oyunmuş Gibi ya da Oyunun Bir Parçası Olarak, Bir Şeyleri Bozmaya ya da Zarar Vermeye Yönelik Oyunsu Tahripçilik:
Bu tür tahripçiliğin ortaya çıkmasında kötü niyet öğesinin rolü oldukça önemsizdir Bunlar daha çok çocuklar arasında yarışma duygusu, merak ve becerilerinin sergilenmesi sonucunda ortaya çıkar Örneğin kim daha çok sokak lambası kırabilir?

Çocuklar bu tür bir yarışma ve becerilerini sergileme fırsatı bulduklarında oyunsu tahripçilik olarak nitelendirilen türde hasarlar oluşmaktadır

Bir Kişiye Olan Öfke Ve Saldırganlığı Tepkisel Bir Eylemle Dışa Vurmayı İçeren Kötü Niyetli Tahripçilik:

Otomobillerin üzerine asit dökmek, çiçekleri sökmek, bir paktaki bütün arabaların lastiklerini kesmek, tren yollarına taş yuvarlamak, kamuya açık tuvaletleri kullanılmayacak hale getirmek vb bu tür tahripçilik örneklerinden bazılarıdır Bu tür bir tahripçi, yaptığı davranışlardan dolayı haince zevk alır

Alıntı Yaparak Cevapla

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm

Eski 11-29-2012   #5
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm



TAHRİPÇİLİĞİN NEDENLERİYLE İLGİLİ GÖRÜŞLER:
Tahripçiliğin nedenleri, ya tahripçinin (vandal) kişilik özellikleri ve güdüleriyle ya da tahripçiliğe yol açan çevresel özelliklerle açıklanmaktadır

Ward (1973:1323) tipik bir tahripçiyi, özellikle bazı kamu mallarına serserice ya da anlamsızca zarar veren, genellikle işçi sınıfına mensup erkek ergen olarak tanımlamıştır Dunning de (1987:708803), modern Avrupa toplumlarında ve özellikle İngiltere’de gazetelere yansıyan tahripçilik ve futbol maçlarında sıklıkla gözlenen şiddet olgusuyla ilgili araştırmasında, bu tür olaylara karışanların büyük bir bölümünün belli bir beceriye sahip olmayan genç yaştaki el işçileri olduğunu saptamıştır

Bu yazarlar tahripçiliğin düzensizce yapılan anlamsız davranışlar olduğunu vurgulayarak daha çok tahripçilerin kişisel özelliklerini ön plana çıkarmaktadırlar

Uzmanlar şiddetin kaynağını farklı nedenler etrafında toplarlar Bazıları şiddeti içgüdüsel olarak, bazıları ise şiddetin niteliğini toplumsal olarak kabul ederler İçgüdüler; Freud eski kuramında şiddeti cinsel güdü etrafında açıkladı 1920’de kuramını gözden geçirdiğinde şiddeti “ölüm içgüdüsü” yani yıkıma uğratma tutkusu içerisinde inceledi

Ona göre şiddet “ölüm içgüdüsü” bireyin kendine yönelirse kendini yıkıcı bir dürtüdür, bireyin dışına yönelirse başkalarını yıkıma uğratma eğilimindedir Freud’a göre ölüm içgüdüsü cinsellikle birleştiğinde sadizim ve mazoşizmde anlamını bulan dürtülere dönüşür

Oysa bazı araştırmacılar örneğin; De More, Fisher ve Baron(1988:8991), tahripçiliği yalnızca tahripçilerin düzensizce yapılan anlamsız eylemler olarak değerlendirmenin yeterli olamadığını öne sürmektedir

Araştırmacılara göre tahripçi, kamu mallarına zarar vermeye yönelik eylemlerle aslında topluma bir mesaj vermeye çalışmaktadır Dolayısıyla tahripçilerin kişilik özelliklerinin ve bireylerin tahripçiliğe yönelmesine neden olan güdülerin dikkatlice incelenmesi görüşündedirler

Alıntı Yaparak Cevapla

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm

Eski 11-29-2012   #6
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm



OKUL ÇETELERİ VE TAHRİPÇİLİK
Tahripçilik (Vandalizm), çete üyelerinin sık sık karıştıkları bir suçtur Kimi zaman “kurbanı olmayan bir suç” olarak görülmesine karşın, vandalizm, toplum ve belli bir bölgede oturan kişiler için yıkıcıdır Vandalizm, bir mahallenin onurunu zedeleyerek mahalle sakinleri arasında korku ve yalıtılmışlık duygusu yaratır

Çeteler vandalizmi bir suç ya da kötü niyetli bir eylem olarak görmeyebilir; sadece bu bölgenin kendilerine ait olduğunu göstermek için sağasola yazı yazdıklarını ya da kendi “imzalarını attıklarını” düşünebilirler

Cinsiyetin, tahripçilikle ilişkili bir değişken olduğu saptanmıştır (Tygart, 1988:187200) Tygart (1988:187200) tarafından yapılan ve ABD’deki okullarda tahripçiliğin ele alındığı bir araştırmada, 7 ve 12 sınıf öğrencileri karşılaştırılmış, 7 sınıf öğrencilerin bu tür eylemlere daha fazla katıldıkları bulunmuştur

Bu araştırmanın en önemli sonuçlarından biri de, öğrencilerin akademik kapasiteleri ile tahripçilik arasında bir ilginin bulunmuş olmasıdır Düşük kapasiteli öğrenciler, belki de okulda daha fazla zorlanmakta ve bu durumu okulda kendilerine karşı yapılan bir haksızlık olarak algılayıp, tahripçilik eylemlerine daha fazla katılmaktadırlar

Daha önce sözü edilen çeşitli tahripçilik türleri, bir uçta araçsallığın, diğer uçta anlamlılığın yer aldığı bir doğru üzerinde sıralanabilir (De More, Fisher ve Baron, 1988:8091) Algılanan eşitsizlik düzeyinin yüksek ve algılanan denetim düzeyinin düşük olduğu durumlarda büyük bir olasılıkla boşalım sağlayan kötü niyetli tahripçilik ve kinci tahripçilik türleri ortaya çıkacaktır

Ancak bu tür tahripçilikle verilmek istenen mesaj, toplum tarafından genellikle yanlış yorumlanır Dolayısıyla, tahripçiliğin bu şekilde ortaya çıkması bireyi tahripçiliğe yönelten güdünün azalmasıyla sonuçlanmaz Aksine uzun vadede kişi daha fazla güdülenir

Algılanan denetim düzeyinin yüksek olduğu durumlarda ise, taktik/ideolojik tahripçilik gibi araçsal tahripçilik türleri ortaya çıkar Bu tür tahripçilikle verilmek istenen mesaj, toplum tarafından genellikle daha doğru bir şekilde yorumlanır Dolayısıyla araçsal tahripçilik türleri, uzun vadede kişiyi tahripçiliğe yönelten güdünün ve tahripçiliğin azalmasıyla sonuçlanabilir

Alıntı Yaparak Cevapla

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm

Eski 11-29-2012   #7
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm



ÖNLEME YÖNTEMLERİ
Ortada bir eşitsizlik ya da haksızlık olduğunu düşünen ve sistem içindeki yasal yollarla bu durumun düzeltilebileceğine ilişkin inancı düşük olan kişiler (daha çok da ergenlik çağındaki erkekler), bu duruma bir tepki olarak ve en azından psikolojik düzeyde eşitliği sağlamak düşüncesiyle, tahripçiliğe başvuruyor görülmektedir

Lombroso (Akt: Demirbaş, 2001:95) hava sıcaklığı ile suç arasındaki bağlantıyı ayrıntılı bir şekilde incelemiş; sıcak ülkelerde ve mevsimlerde insanların ilgisiz, uyuşuk; soğuk ülkelerde ve mevsimlerde durgun ve hareketsiz olduğunu; havası ılıman ülkelerde ya da ılık mevsimlerde saldırgan davranışların, şiddet eylemlerinin insanlara karşı işlenen suçların arttığını bildirmiştir

Bu ülkelerde ayaklanmaların, ihtilallerin daha çok olduğuna dikkat çekmiştir Okul donanımındaki aşınma (eskilik) ve personelin moral düşüklüğüne paralel olarak, okullardaki vandalizm oranlarının da artığı belirtilmektedir

Leftwich, okuldaki öğretmen devri oranlarının yüksekliği ile vandalizm düzeyi arasında yüksek bir korelasyon olduğunu bulmuştur Mayer ve SulzerAzaroff ise, okullardaki vandalizm artışı ile cezalandırıcı okul çevresi arasında yüksek bir ilişki bulunmuştur (Goldstein, 1996:3545) Cezalandırıcı okul çevresinin özellikleri şunlardır:

Cezalandırıcı denetim yöntemlerinin çok kullanılması
Okul sınıf kurallarının ve disiplin politikasının yeterince açık olmayışı

Tutarsız ve zayıf yönetim desteği ve izleme
Hem akademik konularda hem de davranış yönetimi yaklaşımlarında öğrenciler arasındaki bireysel farklılıklara yeterince dikkat göstermeme ve tepkisellik

Toplumun bazı özellikleri de okuldaki olayları etkilemektedir Örneğin okul vandalizmi ile toplumdaki suç oranları ve ailede uygulanan disiplin yöntemi arasında yüksek korelasyonlar vardır Buna karşın vandalizm ile okuldaki öğrenciöğretmen oranı, azınlık öğrencilerin oranı ve öğrenci velilerinin refah düzeyi arasında her hangi bir ilişki bulunmamıştır (Goldstein, 1996:3545)

Alıntı Yaparak Cevapla

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm

Eski 11-29-2012   #8
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm



Okulda meydana gelen şiddet ve saldırganlık olayları ve diğer istenmedik davranışlar, kuşkusuz toplum genelinde meydana gelen benzer olaylardan bağımsız değildir

Diğer bir ifadeyle, eğer bir toplumda şiddet ve saldırganlık, uyuşturucu kullanma alışkanlığı, hırsızlık ve kamu mallarına zarar verme gibi davranışlar yaygınsa, belli bir ölçüde de olsa toplumun bu özelliği okullara yansır Zira “okul ve toplum, karşılıklı konmuş iki ayna gibidir” (Bursalıoğlu, 1979:55) Ancak okulların öğrencilerine istenmeyen davranışlardan temizlenmiş bir çevre sunmakla yükümlü olması nedeniyle bu tür davranışların okullarda meydana gelmesi ayrı bir önem kazanmaktadır

Düşük benlik saygısı, öğrenme güçlüğü ve duygusal problemlere eşlik eden engellenme duygusu, öğrencilerin okul kurallarına katılım yetersizliği, öğrencilerin okuldan ihraç edilmesi ve/veya okuldan firar etmesi, davetsiz misafirler, çete etkileri, öğrencilerin alkol ve ilaç alışkanlığı, okullarda meydana gelen, kişilere ve mala yönelik saldırganlığa katkıda bulunmaktadır

Bunların yanı sıra, öğretmenlerin liyakatsizliği, saygısızlığı, aldırış etmezlikleri, ilgisizlikleri, yetersizliği ve orta sınıf eğilimliliği de sayılabilir (Goldstein, 1996:3545)

ABD Ulusal Araştırma Konseyi, okulların aşağıdaki belirtilen dört özelliğinin okuldaki şiddeti artırdığını belirtmiştir:
Okulda sınırlı bir alanı öğrenci sayısının görece yüksek oluşu
Okulların öğrencileri karşı karşıya getirmekten kaçınma kapasitelerinin sınırlılığı

Öğrencilerde öfke, dargınlık ve reddetme duygularına katkı yapabilen, alışılagelmiş (rutin) davranışların ve tek düzeliğin neden olduğu bıkkınlık Okul binasının kötü tasarlanmış olması

Alıntı Yaparak Cevapla

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm

Eski 11-29-2012   #9
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Saldırganlığın Psikolojik Kültürel Boyutu Ve Vandalizm



SONUÇ
Başta ülkemiz genelinde daha sonra da dünya genelinde vandalizm oranının yüksek oluşu ve özellikle vandalizme hedef olan eşya, araç, vbnin bir maliyet getirmesi bu konunun ivedilikle çözülmesini gerektirmektedir

Aşağıda sunulan önerilerin vandalizm oranını düşüreceği ve eğitimin bir kültür taşınması boyutu ile alınması sonucu vandalizmin ortadan kalkabileceğini ortaya koyabiliriz

Öğrenciöğretmen ve öğretmenyönetici arasındaki enformal etkileşimler, öğretmenin okuluyla özdeşleşme düzeyinin yüksek oluşu ve okulu terk eden öğrenci oranındaki düşüş, okul vandalizmini azaltan faktörlerdir

Aynı şekilde, okul kuralları açık seçik ise, aileler okulun disiplin politikasını destekliyorsa, öğrenciler öğretmenlerinin kendi görüşlerine değer verdiklerini düşünüyorlarsa, öğretmenler notu bir disiplin aracı olarak kullanmıyorlarsa, öğretmenler öğrencilerine karşı düşmanca ya da otoriter davranmaktan kaçınıyorlarsa, okulda vandalizm azalmaktadır (Goldstein, 1996:3545)

Okullardaki şiddet sorununa evrensel bir çözüm yolu bulunmadığını vurgulayan Miller (1994:85107), öncelikle herkesin bu konuda sorumluluk yüklenmesi gerektiğini belirtmektedir Okul güvenliği politikalarının ve uygulamalarının da öğrenciler, öğretmenler, anababalar, okuldaki görevliler ve yörenin temsilcilerinden oluşan bir ekip tarafından planlanmasını önermektedir

Eğer tahripçiliğe yol açan nedenler ortadan kaldırılmazsa ve tahripçilik çok büyük bir risk almayı gerektirmezse, tahripçiliğin ileride tekrarlanacağı öne sürülmektedir (De More, Fisher ve Baron, 1988:8991) Bu sebeple nedenlerin ortadan kaldırılması önem taşımaktadır

Montgomery (1979:168170), tahripçilik sorununun çok sert yargısal cezalarla çözülemeyeceğini, tahripçiliğin ancak anababa gözetimi ve denetimi artırılarak çözülebileceğini belirtmektedir

Bunun için aile eğitimi anababa okulları projeleri gibi projelerle daha geniş anlamda sağlanarak bu sorunun çözümüne katkıda bulunacağı unutulmamalıdır

Ergenlik dönemine henüz giren gençler, spor faaliyetlerine, hobiler edinmeye, gençlik kulüplerine, okul sonrası etkinliklere, dini programlara, yaşadığı mahalleyi temiz tutma gibi toplumsal projelere katılmaları teşvik edilmelidir

Yukarıda değinilen bu tür çalışmaların yapılma oranı ve sıklığı vandalizm olgusunu ortadan kaldırabilir

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.