Prof. Dr. Sinsi
|
Avrupa Birliği Yönetim Organları
avrupa birliği yönetim yapısı - avrupa birliği yönetim organları - avrupa birliği yönetim şekli - avrupa birliği yerel yönetim
Birliğin yönetim organları; Avrupa Birliği Konseyi, Avrupa Komisyonu, Avrupa Parlamentosu, Adalet Divanı ve Sayıştay'dır
A- Avrupa Birliği Konseyi
Maastricht Antlaşması'nın yürürlüğe girmesinden sonra, Konseyin resmi adı, "Avrupa Birliği Konseyi" olmuştur Daha önce "Bakanlar Konseyi" deniyordu
Temel Fonksiyonu, Yetki ve Sorumlulukları: Birliğin karar organıdır Yürütme yetkileri de vardır Esas görevi; üye ülkelerin genel ekonomi politikalarının uyumlaştırılmasını ve Roma Antlaşması ile öbür artlaşmaların amaçlarını gerçekleştirmek, uygulanmasını sağlamaktır Bu çerçevede ortak politikalara ilişkin temel kuralları belirler
AB'nin yasalarını çıkarır: Komisyonun önerilerini temel alarak, uygulanacak politikalarla ilgili yasal düzenlemeler yapar ve kararlar verir Öneriler ancak Konseyin onayından sonra uygulamaya konabilir
Oluşması: 15 üye devletin ilgili bakanlarından oluşur Toplantılara Komisyondan en az bir üye daha katılır
İç Örgütlenmesi: Konsey toplantılarına katılan bakanlar, görüşme konusuna göre değişir: Örneğin, konu maliye ise AB'nin maliye bakanları (Maliye Konseyi) toplanır Eğer sanayi politikası ele alınacaksa, sanayi bakanları; tarımsal fiyatlar ele alınacaksa tarım bakanları (sırasıyla Sanayi Konseyi ve Tarım Konseyi) toplanır
En "kıdemli" konsey, "Dışişleri Bakanları Konseyi"dir Son yıllarda "Genel İşler Konseyi" olarak anılan bu kurul; dış ilişkilerden, ortak dış politika ve güvenlik politikası çerçevesinde dış politikadan sorumludur
Ancak öbür alanlardaki ivedi konuları da görüşebilir Ayrıca diğer konseylerin çalışmalarını koordine eder AB Doruğunun 6 ayda bir düzenlenen toplantılarının hazırlığını yapar
Çalışma Yöntemi : Bir Komisyon önerisi olmadan, karar alamaz Alınan kararların, genellikle birbiriyle çatışan ulusal çıkarlar arasında denge kurucu nitelikte olmasına dikkat edilir Belli bir konuda görüşme yapılırken, her üye bakan; kendi ülkesiyle ilgili sorunları dile getirir Bakanlar; bir yandan kendi ülkelerinin çıkarlarını temsil edip savunurken, bir yandan da AB'ni başarıya ulaştıracak uyuşmaları sağlamaya çalışır
Konsey başkanlığını her üye ülkenin hükümeti -ülke adlarının alfabetik sırasına göredönüşümlü olarak üstlenir Süresi 6 aydır
Konsey'de ağırlıklı oy usulü geçerlidir Buna göre, Fransa, Almanya, İtalya, İngiltere 10'ar; İspanya 8; Belçika, Yunanistan, Hollanda, Portekiz, 5'er; Avusturya, İsveç 4'er; Danimarka, Finlandiya, İrlanda 3'er; Lüksemburg 2 oy sahibidir
İlişkileri : Komisyon'dan öneriler alır Yasal düzenleme tasarılarını kabul etmeden önce, Avrupa Parlamentosu' nun görüşünü alır
Avrupa Doruğu “Avrupa Zirvesi" de denir
Temel Fonksiyonu, Yetki ve Sorumlulukları : Birliğin en üst düzeyde yetkili politik organıdır Birliğin temel politik ve stratejik eğilimlerini belirler Başlıca rolü, AB'nin gelecekteki gelişmesi için politika önceliklerini belirlemektir AB Konseyi'nin bir çözüme varamadığı konularda kararlar alır Siyasal ve ekonomik konularda kılavuzluk eder, yapıcı uyarılarda bulunur, dış ilişkilerde birliğin ortak tavrını belirler
Oluşması : Avrupa Tek Senedi ile kurumsallaşmıştır İlk kez 1975'de toplanmıştır Devlet ve hükümet başkanları ile Komisyon başkanından oluşur
Çalışma Yöntemi : Yılda en az iki kez toplanır Başkanlık üye devletlerce sırayla üstlenilir Süresi 6 aydır Mali konular dışında bütün kararlar çoğunlukla alınır
B-Avrupa Komisyonu
Temel Fonksiyonu, Yetki ve Sorumlulukları: AB'nin temel yürütme organıdır Ortak pazarın iyi işlemesinden ve gelişmesinden sorumludur
AB politikalarına ilişkin ilk adımı atma yetkisine sahip olan tek kurumdur Yeni politika önerileri hazırlar Mevzuat önerilerinde bulunur
Konsey'in aldığı kararları, kararlaştırılmış politikaları uygular
AB hukukunun (kurallarının) doğru olarak uygulanmasını gözetir AB antlaşmalarını ve bunlardan doğan yasal düzenlemeleri uygular Yönergelerin ulusal yasalara aktarılmasını denetler Antlaşmalar çerçevesindeki yükümlülüklerini yerine getirmediğine, AB kurallarını çiğnediğine inandığı kişiler, şirketler ve üye devletlere karşı yasal işlemleri başlatır AB'nin yıllık bütçe tasarısını hazırlar Yönergeler çıkartır Konseye önerilerde bulunur, kararlarının taslağını hazırlar
Oluşması : Komisyonun 20 üyesi vardır Nüfusu fazla olan beş ülke (Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya ve İspanya) Komisyona ikişer üye, öbür ülkeler birer üye verir
Komisyon üyeleri; ulusal hükümetlerce gösterilen adaylar arasından, Konsey tarafından atanırlar Komisyonun bir bütün olarak atanması, Avrupa Parlamentosu tarafından onaylanır Üyeler süre sonunda yeniden atanabilir Üyelik süresi 5 yıldır
Çalışma Yöntemi: Antlaşmaların sağladığı güç ve Konseyin verdiği yetkiler nedeniyle, önemli bir özerkliğe sahiptir
Üyeler; kendilerini aday olarak gösteren ulusal hükümetlerden bağımsız olarak, Birliğin çıkarlarını temsil ederler Başka bir deyişle, kendi ülkelerinin çıkarlarını değil, Birliğin çıkarlarını gözetip savunmakla yükümlüdür
Her üyeye bir veya birkaç politika alanında sorumluluk verilir Üyelere küçük bir danışmanlar grubu yardımcı olur
Komisyonun merkezi Brüksel'dedir Üyeler haftada bir kez toplanır Toplantı kapalı oturum olarak gerçekleşir Kararlar oy çokluğuyla alınır
İç Örgütlenmesi : Komisyon 25'i aşkın "genel müdürlük" ve idari servisler hâlinde örgütlenmiştir Genel müdürlüklerin her biri ayrı bir sosyal konuyla ilgilidir Çok sayıda komite, çalışmalarına yardımcı olur
İç ve Dış İlişkileri : Bakanlar Konseyi'ne öneriler sunar, uygulamalar hakkında bilgi verir Parlamentoya karşı sorumludur
Uluslararası ticaret görüşmelerinde Birliği temsil eder Uluslararası antlaşmaları Birlik adına yürütür
C- Avrupa Parlamentosu
Temel Fonksiyonu, Yetki ve Sorumlulukları : Başlıca denetim organıdır Yasa çıkaramaz; ancak bu alanda önemli rol oynar Yasama gücü, ulusal parlamentolarınkinden daha azdır Özellikle Maastricht Antlaşması ile ortak karar usûlünün kabulü sonucunda, yasama alanındaki rolü gittikçe güçlenmiştir
Yasal düzenleme tasarılarını inceler Güncel konuları tartışır Komisyon'u ve Konsey'i denetler Bunu program ve raporları tartışarak, yazılı ve sözlü sorular yönelterek yapar AB'nin yıllık bütçesine mutabakat verir Üçüncü ülkelerle işbirliği veya yeni üye kabulü gibi önemli antlaşmalarda onayı alınır
Oluşması: AB çapında yapılan tek dereceli seçimlerle seçilen 626 üyeden oluşur (2000) Her ülkeye belirli sayıda üyelik ayrılmıştır AB'nin seçimle oluşan tek organıdır Süresi 5 yıldır
Çalışma Yöntemi : Üyeler, AB haklarını bir bütün olarak temsil eder Ulusal çıkarları savunmak için atanmamışlardır Bundan dolayıdır ki Parlamento' da birer ulusal temsilci olarak değil, çeşitli politik grupların temsilcisi olarak bulunurlar
Parlamento başkanı 2,5 yıllık bir dönem için seçilir
Ayda bir kez Strasburg'da toplanır Oturumlar bir hafta sürer
"İşbirliği usulü" sayesinde mevzuât önerilerini değiştirebilir "uygun görüş" usulü ile yeni üye devletlerin katılımını ve üçüncü ülkelerle yapılan ortaklık antlaşmalarını, "ortak karar usulü" sayesinde bazı politika alanlarındaki mevzuat önerilerini veto edebilir Maastricht Antlaşmasıyla kabul edilen ``ortak karar usulü"nde, Avrupa Parlamentosu; mevzuatın kabulü konusunda Konsey'le ortaklaşa ve eşit koşullarda hareket etme yetkisine sahiptir Bu usul başlıca şu alanlarda uygulanır: İç pazar, işçilerin serbest dolaşımı, iş kurma serbestliği, işçilerin çalışma hakkı  
İlişkileri : Konsey ve Komisyon'u denetler Bu iki kuruma AB'nin işleri hakkında sorular yöneltebilir Danışmanlık yapar; yasal düzenlemeler hakkında görüş bildirir Güvensizlik oyu vererek Komisyon'u istifaya zorlayabilir
D- Adalet Divanı
Topluluğun "Yüksek Mahkemesi," bir "Anayasa Mahkemesi" olarak nitelenebilir
Temel Fonksiyonu, Yetki ve Sorumlulukları : Birliğin bağımsız yargı organıdır Hukuka saygıyı sağlamakla görevlidir Antlaşmaların öteki AB kurumları üye devletler tarafından doğru olarak yorumlanmasını ve uygulanmasını sağlar Hukuki anlaşmazlıkları çözümler
Üye devletlerin antlaşma hükümlerine uyup uymadıklarını denetler
Adalet Divanı, ulusal mahkemelerce uygulanması için, AB hukukunu yorumlar Antlaşma hükümlerinin ve uygulama biçimlerinin kesin yorumunu yapar
Uyuşmazlıkları çözüme bağlar Birlik organları, üye devletler, şirketler ve bireylerin AB antlaşmalarıyla ilgili olarak, önüne getirdikleri hukuki sorunlar hakkında karar verir
Oluşması : Üye ülkelerin anlaşmasıyla atanmış 15 hâkimden oluşur Her üye ülke Divan'a 1 hâkim gönderir Ayrıca başsavcılar vardır
Konsey tarafından atanırlar Görev süresi biten, yeniden atanabilir Süreleri 6 yıldır
Çalışma Yöntemi : AB hükümetlerinin doğrudan denetimi dışındadır
Kararları bağlayıcıdır Oy çokluğu ile alınır Ulusal mahkemelerinkinden üstündür Günümüzde, devletleri ve şirketleri para cezasıyla cezalandırma yetkisiyle donatılmıştır
Divan' a anlaşmazlıkların çözümlenmesi talebiyle, üye devletler, Birlik organları, şirketler, özel ve tüzel kişiler başvurabilir Lüksemburg'da toplanır
E-Sayıştay
"Topluluk Hesap Mahkemesi"dir
Temel Fonksiyonu,Yetki ve Sorumlulukları: Mali denetleme organıdır AB gelir ve giderlerinin yasallığını, usule uygunluğunu denetler AB bütçesinin mali yönden sağlamlığını kontrol eder Her yıl bir rapor yayınlar
Oluşması : 1977'de kurulmuştur Her biri bir üye devletten olmak üzere 15 üyeden oluşur Üyeleri Konsey tarafından Parlamento' ya danışılarak atanır Üyelik süresi 6 yıldır Süre yenilenebilir Lüksemburg' dadır
II- FINANSMAN ORGANLARI
Temel finansman organı Avrupa Yatırım Bankası' dır Bundan başka Birliğin ekonomik ve sosyal politikalarını yürütmek amacıyla kurulmuş çeşitli fonlar vardır
III- DANIŞMA ORGANLARI VE DİĞER KURULUŞLAR
AB'nin ayrıca pek çok sayıda danışma organı vardır Yeni bir mevzuatın kabulünden önce, Komisyon ve Konsey; önerilen yasaların, beklenen ekonomik, sosyal ve bölgesel etkileri konusunda diğer AB kuruluşlarına danışır Bundan başka önemli yeni alanlarda bir dizi yeni kuruluş oluşturulmuştur
A-Ekonomik ve Sosyal Komite
B-Bölgeler Komitesi
C-Akdeniz Komitesi
D-Diğer Kuruluşlar
Avrupa Polis Bürosu (EUROPOL) : AB üye devletleri arasında polis örgütlerinin koordinasyonunu sağlar Lahey'dedir Bütün ciddi uluslararası suçlara karşı Üye Devletler arasında yeni bir işbirliği kararı 1995 yılında kurulan Europol'un amacı, birden fazla üye devleti ilgilendiren hallerde terörizm, uyuşturucu ticareti ve diğer örgütlü suçlara karşı mücadelede işbirliğini teşvik etmektir Europol'un merkezinin bulunduğu Lahey'de (Hollanda), her Üye Ülkenin irtibat memurları birlikte çalışırlar, suç vakalarını daha hızlı bir şekilde çözmek için bilgi alışverişinde bulunurlar
Avrupa Para Enstitüsü : Ekonomik ve parasal birliğin son aşamasında kurulacak olan Avrupa Merkez Bankası'nın öncüsüdür Frankfurt'tadır
Avrupa Çevre Ajansı: ``Çevre verileri arşivi" işlevini görür Kopenhag' dadır
İç Pazar Uyumlaştırma Bürosu : Marka tescilinin basitleştirilmesiyle ilgilenir Alicante' dadır
Bütün bunların dışında mevcut olan pek çok kuruluş arasında, Topluluk Bitki Çeşitliliği Bürosu (Brüksel), Avrupa Sağlık ve İşyeri Güvenliği Ajansı (Lüksemburg), Avrupa Tıp Ürünleri Değerlendirme Ajansı (Londra), Avrupa Uyuşturucu ve Uyuşturucu Bağımlılığı İzleme Merkezi (Lizbon) Avrupa Eğitim Vakfı (Torino), Hayvan ve Bitki Sağlığı Muayene ve Denetim Bürosu (Dublin) sayılabilir
Avrupa Birliği'nde üye devletler; ortak çıkarları doğrultusunda,egemenlik haklarının ortak yönetimi yoluyla birlikte çalışmaktadır Mevzuat; erişilecek hedeflere göre yönetmelik, yönerge, karar, tavsiye ve görüş almak üzere çeşitli biçimler alır
AB'nin yönetim sistemi benzersiz, örgütlenmesi evrimcidir Birbirinden bağımsız yasama, yürütme ve yargı organlarıyla donatılmıştır
Birlik günümüzde 5 kurum tarafından yönetilmektedir, Bu kurumlardan Avrupa Komisyonu temel yürütme organı, Avrupa Birliği Konseyi temel yasama ve karar organı, Avrupa Parlamentosu başlıca denetim organı, Adalet Divanı yargı organı, Sayıştay mâli denetleme organıdır Bundan başka Avrupa Doruğu, Birliğin en üst düzeyde yetkili politik organı konumundadır Temel finansman organı Avrupa Yatırım Bankası 'dır AB' nin ayrıca pek çok sayıda danışma organı ve öteki alanlarda bir dizi kuruluşu vardır
AB' nin örgütlenme felsefesinden ve uygulamasından şu dersler çıkarılabilir:
Uluslararası birleşmeler hümanist ve evrensel bir yaklaşım gerektirir Ancak pratikteki başarı, ulusal çıkarların da hesaba katılmasına bağlıdır Başka bir deyişle “evrensel olan” ile “ulusal olan” arasında bir denge sürekli olarak gözetilmelidir Avrupa Birliği'nin gerçekleşme yolunda olmasında, ulusal çıkarlara saygı duyulmasının, bu çıkarlarla "evrensel hedefler" arasında denge gözetilmesinin kuşkusuz çok büyük bir payı vardır
|