![]() |
Osmanli'da Devlet Yönetimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanli'da Devlet YönetimiOSMANLI PADISAHLARI Osmanli hânedani, Oguzlarin Kayi boyuna mensuptu ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekten, çok genis topraklar üzerinde hakimiyetini tesis eden Osmanli Devleti, çesitli din, dil, irk, örf ve âdetlere sahip topluluklari asirlarca âdil bir sekilde idare etmisti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1-Kurulus dönemindeki hükümdarlarin tamami, Islâm dinine ve bu dinin prensiplerine bagli olan kimselerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Osmanlilar, kuruluslarindan itibaren Anadolu Selçuklu Devleti'ne bagli kaldilar ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Selçuklu Devleti'nin ortadan kalkmasi ve Bizans'in içinde bulundugu sIkIntili durumlar yüzünden çevresinde kuvvetli bir devletin bulunmamasi ![]() 4- Osmanlilar, Islâm dünyasinin hudud boylarinda kurulmuslardi ![]() ![]() ![]() ![]() 5- Osmanli hükümdarlari, ilim adami ile fazilet ehli kimselere karsi son derece hürmetkâr davranip onlari gözetiyorlardi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selçuklu-Bizans hududlarinda tesekkül eden bir uç beyliginin, yeni bir din ve kültürün tasiyicisi olarak eski Bizans Imparatorlugu'nun enkazi üzerinde kurulan bu yeni devlete bir Türk ve Islâm damgasi vurmasi hadisesi, çagdas tarihçiler arasinda henüz tam anlamiyla izah edilemeyen bir mesele olarak münakasa edilmektedir ![]() ![]() ![]() Tarihin uzak dönemlerinden itibaren kurulmus bulunan bütün Türk devletlerindeki töreye göre, Osmanlilarda da ülke, ailenin müsterek mali olarak kabul ediliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanli padisahlari cülûslan münasebetiyle çikardiklari fermanda Allah'in lütfu ile "bi'l-irs ve'l-istihkak" saltanatin kendilerine müyesser oldugunu ifade ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biraz önce temas edildigi gibi, Osmanlilarda hükümdarin çocuklarindan kimin padisah olacagina dair kesin bir saltanat kanunu yoktu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Töreye göre Osmanli padisahi, memleketin sahibi sayilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Islâm hukukuna göre devletin basinda bulunan hükümdarin, hakkinda nass bulunmayan mevzularda tebeasinin maslahatini gözeterek çikardigi kanunlarina uymak dinin emridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanli'da Devlet Yönetimi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanli'da Devlet YönetimiOsmanli'da Devlet Yönetimi Müslüman bir topluma istinad eden bünyesi ile Osmanli devlet adamlari, bundan baska türlü hareket de edemezlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bernard Lewis'in dedigi gibi; "Kurulusundan düsüsüne kadar Osmanli Devleti, Islâm gücünün ve inananin ilerlemesine veya savunmasina adanmis bir devlet idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanli pâdisahlarinin, kanun ve nizamlara göre hareket etme mecburiyetini hissetmeleri, onlarin keyfî bir sekilde hareket etmelerine mani oluyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlilarda, devlet islerinde kesin bir karar verilmeden önce, isler, Divan'da görüsülürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanli padisahlari, XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fâtih Sultan Mehmed döneminin ortalarina kadar Osmanli padisahlari, Divan-i Hümâyuna baskanlik ederlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hadiseden sonra Fatih Sultan Mehmed, divan müzakerelerine baskanlik etmeyip bir perde veya kafes arkasindan dinlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Öyle anlasiliyor ki, Osmanlilarin ilk dönemlerinden itibaren hükümdarlar, halk ile temas ediyor, her firsatta halka yardimci olmaya çalisiyorlardi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halk ile Osmanli hükümdarlari arasindaki münasebeti saglayan çesitli vesileler vardi ![]() ![]() Osmanli hükümdarlari, daha Osman Bey'den itibaren mesru mazeretlerinin disinda Cuma namazini sarayin disinda ve halka açik bir camide kilmaya büyük bir itina gösteriyorlardi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Padisahlarin zaman zaman kiyafet degistirerek halk arasinda dolasip kamuoyunu yoklamalari (tebdil gezmeleri), günlük hayatlari, yemekleri, Istanbul ve civarinda çesitli gezintiler' saltanat kurumu açisindan önemli hususlardir ![]() Gerek günümüzde gerekse tarihteki devletlerde oldugu gibi Osmanlilarda da hükümdarin hakimiyet (egemenligini)'ini temsil eden ve adina "Hükümdarlik alametleri" denilen isaret ve semboller vardi ![]() ![]() ![]() Padisahlarin kullandiklari unvanlar, bunlarin kullanildigi yerler Osmanli hâkimiyet anlayisi açisindan önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanli'da Devlet Yönetimi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanli'da Devlet YönetimiOSMANLI SEHZÂDELERI XIV ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanli sehzâdeleri babalarinin sagliginda yüksek haslarla bir sancagin idaresine (sancaga çikma) tayin ediliyorlardi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanli sehzâdelerinden, sancak beyi olanlarin maiyetlerinde nisanci, defterdar, reisü'l-küttab gibi kalem heyetiyle miralem, mirahur, kapi agasi ve diger bazi saray erkâni vardi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XV ![]() ![]() ![]() ![]() Kurulus dönemindeki Osmanli sehzâdeleri, ya babalari ile beraber veya yalniz olarak sefere giderlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() III ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanli'da Devlet Yönetimi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanli'da Devlet YönetimiOSMANLI MERKEZ TESKILÂTI Kurulus dönemi Osmanli Devleti'nde yönetim, eski Türk töresindeki asiret usûllerine göre tatbik ediliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() îdarede bütün yetki padisahin ve onu temsilen divanin elinde toplanmisti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DIVAN-I HÜMÂYUN Islâm dünyasinda, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ilk dönem Osmanli divaninin çok sade ve basit oldugu tahmin edilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Orhan Bey zamaninda müesseselestigi görülen divanin üyeleri için, artik resmî bir kiyafetin tesbit edildigi görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Divan, Orhan Bey zamanindan, Fâtih'in ilk devirlerine kadar her gün toplanirdi ![]() ![]() ![]() ![]() Divan, hangi din ve millete mensub olursa olsun, hangi sinif ve tabakadan bulunursa bulunsun, kadin erkek herkese açikti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Divanda idarî ve örfî isler vezir-i azam, ser'î ve hukuki isler kadiasker, malî isler defterdar, arazi isleri de nisanci tarafindan görülürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öyle anlasiliyor ki Osmanli Devleti divani, devletin en yüksek organi özelligini tasimaktaydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DIVAN ÜYELERI Kurulus dönemi Osmanli divani, her gün sabah namazindan sonra padisahin huzuru ile toplanarak görevinin gerektirdigi isleri yapardi ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanli'da Devlet Yönetimi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanli'da Devlet YönetimiVEZIR-I A'ZAM VE VEZIRLER Osmanlilarin ilk dönemlerinde divanda sadece bir vezir bulunuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanli Devleti'nde ilk vezir, Haci Kemaleddin oglu Alaeddin Pasa'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çandarli Halil Hayreddin Pasa'dan önceki vezirler orduya komuta etmiyorlardi ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonraki tarihlerde vezirlerin sayisi artmis ve XVI ![]() ![]() ![]() Vezir-i azam, padisahtan sonra devletin en büyük reisi ve hükümdarin mutlak vekili oldugundan, sözü ve yazisi padisahin iradesi ve fermani demekti ![]() ![]() ![]() ![]() Icabinda padisah adina divana riyaset (baskanlik) eden vezir veya vezir-i azamlar, hükümdarin mutlak vekili idiler ![]() ![]() ![]() ![]() Kendisinden önceki töre, örf ve gelenekleri yazili bir metin haline getiren Fâtih Sultan Mehmed'in kanunnâmesinde vezir-i âzamla ilgili olarak söyle denilmektedir: "Bilgil ki vüzerâ ve ümerânin vezir-i azam basidir, cümlenin ulusudur ![]() ![]() ![]() ![]() Tevkiî Abdurrahman Pasa kanunnâmesinde de vezir-i azam hakkinda su ifadeler kullanilmaktadir: "Evvela sadr-i azam olanlar cümleyi tasaddur edüp amme-i mesalih-i din ve devlet ve kâffe-i nizâm-i ahval-i saltanat ve tenfiz-i hudud ve kisas ve haps ve nefy ve enva-i ta'zir ve siyâset ve istimai da'va ve icray-i ahkâm-i seriat ve def-i mezâlim ve tedbir-i memleket ve tevcih-i eyâlet ve emâret ve ulûfe ve zeamet ve timar ve tevliyet ve hitabet ve imâmet ve kitâbet ve cem'i cihet ve taklid-i kaza ve nasb-i müvella ve tefviz ve tevkil ve tayin ve tahsil ve umur-i cumhur ve tevcihat-i gayr-i mahsur ve'l-hasil cemi-i menâsib-i seyfiyye ve ilmiyenin tevcih ve azli ve cemi-i kadaya-i ser'iyye ve örfiyenin istima ve icrasi için bizzat cenab-i padisahîden vekil-i mutlak ve memâlik-i mahruse-i Osmanî ve taht-i hükümet-i sultanîde olan cemi-i nâsin üzerine hakim-i sahib-i ferman oldugu muhakkaktir ![]() Sair vüzera ve vülat ve amme-i ulemâ ve kudat ve mesayih ve sâdat ve a'yan ve ekâbir ve tavaif-i asâkir ve reâya ve berâya ve ehl-i cihât ve ashab-i ticarat kebir ve sagir ve gani ve fakir ve kavi ve zayif ve vadi" ve serif ve muhassalan havas ve avam kâffe-i enâm cemian sadr-i a'zam olanlarin kelamini bizzat sevketlû ve mehâbetlû ve seadetlû padisah zillullah hazretlerinin mübarek lisan-i seriflerinden sadir olmus ferman-i vâcibu'l-iz'an bilüp emrine imtisâl ve kendüye ta'zim ve tavkir ve iclâl etmeye me'murlerdir ![]() Kanunnâme metinlerinde görüldügü gibi vezir-i a'zamlar, vekil-i mutlak olarak büyük ve genis yetkilere sahip olan kimselerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanli Devleti'nde XVI ![]() ![]() ![]() ![]() Fâtih Sultan Mehmed'den itibaren hükümdarlar Divan-i Hümâyun toplantilarina katilmayi terk edip, riyaseti sadrazama biraktiktan ve XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KADIASKER Osmanli Devleti'nde askerî ve hukukî islerden sorumlu olan kadiaskerlik teskilâti, gerek kelime gerekse meslek olarak uzun bir geçmise sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanli Devleti'nde ilk kadiaskerin Bursa Kadisi Çandarli Kara Halil Hayreddin Pasa oldugu belirtilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kelime olarak lügat mânâsi "asker kadist" demek olan kadiaskerlik, Osmanli ilmiye teskilâti içinde önemli bir mevki idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fâtih Sultan Mehmed'in son senelerine kadar yalniz bir kadiaskerlik vardi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Protokola göre daha üstün addedilen Rumeli kadiaskerleri ile daha asagi bir mevkide bulunan Anadolu kadiaskerinin vazifeleri kanunnâmelerde söyle belirtilir: "Bilfül Rumeli kadiaskeri olan efendi, Rumeli ve adalarda vaki kazalari ve kismet-i askeriyeleri tevcih eder ![]() Ve bilfül Anadolu kadiaskeri olan efendi, Anadolu'da ve Arabistan'da vaki kazalari ve kismet-i askeriyeleri tevcih eder ![]() Ve bu efendiler, divân günlerinde elbette Divan-i Hümâyuna müdavemet edüp Cuma günlerinde vezir-i a'zam hazretlerinin hânesine varirlar ![]() ![]() ![]() Ve yirmi, yirmibes ve otuz ve kirk medreselerin ve kendi taraflarina müteallik olan bazi mahallin cihet ve tevliyet makulesin tevcih edegelmislerdir ![]() Böylece Anadolu'da bulunan müderris ve kadilarin tayini, Anadolu kadiaskerinin, Rumeli'de bulunan müderris ve kadilarin tayini de Rumeli kadiaskeri tarafindan yapilmaktaydi ![]() ![]() Kadiaskerler, XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kimsenin kadiasker olabilmesi için "mevleviyet" denilen 500 akça yevmiyeli büyük kadilik mansibinda bulunmasi gerekirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zamanla maaslarinda farklilik görülen kadiaskerler, Fatih kanunnâmesine göre devlet hazinesinden yevmiye 500 akça aliyorlardi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Divân'daki davalari dinleyen kadiaskerler, Sali ve Çarsamba hariç olmak üzere hergün kendi konaklarinda divân akdedip kendilerini ilgilendiren ser'î ve hukukî islere bakarlardi ![]() ![]() ![]() Padisah, sefere çiktigi zaman kadiaskerler de onunla birlikte giderlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Bu müessese, Osmanli Devleti'nin sonuna kadar devam etmis, Osmanli hükümeti ile birlikte o da tarihe mal olmustur ![]() DEFTERDÂR Defter ile dâr kelimelerinden meydana gelen bir terkib olan "defterdâr" "defter tutan" demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fâtih Sultan Mehmed tarafindan tedvin ettirilmis olan kanunnâme-i Âl-i Osman ile diger kanunnâmelere göre defterdâr, padisah malinin (Devlet hazinesi) vekili olarak gösterilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genel olarak devlet gelirlerini çogaltmak, gerekli yerlere sarf etmek ve fazla olani da muhafaza altinda bulundurmak vazifesi ile yükümlü bulunan defterdâr, Osmanli Devleti'nin kurulus yillarinda bu görevleri yerine getiriyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Defterdârlar, kendilerini ilgilendiren malî islerdeki sIkâyetleri, Defterdâr Kapisi'nda akd edilen divanda dinler ve gerek görülürse "tugrali ahkâm" verirlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kanunnâmede bas defterdâr ve vazifeleri hakkinda su bilgiler verilmektedir: "Bas defterdâr pâye ve itibarda "nisanci" gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onsekizinci asir baslarindan itibaren Rumeli defterdârlarina veya bas defterdâra "sIkk-i evvel", Anadolu defterdârina "sIkk-i sânî", üçüncü defterdâra da "sIkk-i sâlis" adi verildi ![]() Icraat ve tahsilatta defterdârin icra memuru olarak maiyetinde farkli vazifeleri bulunan bes görevli bulunurdu ![]() ![]() ![]() Bunlar, hazineye borcu olup vermiyenleri hapis ve sIkIstirma ile tahsilat yaparlardi ![]() ![]() îkinci icra memuru, cizye bas bakikuludur ![]() ![]() ![]() Adi geçen dairenin üçüncü icra memuru, tahsilat ve ödemelere nezâret eden veznedar basidir ![]() ![]() ![]() Defterdâr tabiri, 1253 (1838) senesinin Zilhicce ayinda sadir olan Hatt-i hümâyun mucibince terk edilerek yerine "Maliye Nezâreti" tabiri kullanilmistir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanli'da Devlet Yönetimi |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanli'da Devlet YönetimiNISANCI Osmanli devlet teskilâtinda Divan-i Hümâyunun önemli vazifelerinden birini yerine getiren görevli için kullanilan bir tabirdir ![]() ![]() ![]() Osmanli devlet teskilâtinda XVIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fâtih Sultan Mehmed'in tedvin ettirdigi kanunnâmede bu memuriyetin isim ve selâhiyetleri ile zikr edilmis olmasi, bunun Fâtih'ten önce mevcud oldugunu, fakat onun zamaninda tam anlamiyla gelistigini göstermektedir ![]() Divan-i Hümâyunda vezir-i a'zamin saginda ve vezirlerin alt tarafinda oturan nisanci, önemli bir hizmeti yerine getiriyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Görevleri icabi olarak insa hususunda maharetli olmalari, devlet kanunlarini iyi bilerek yeni kanunlar ile eskiler arasinda bag kurup anlari telif etme kabiliyetine sahip bulunmalari gereken nisancilarin, ilmiye sinifi arasindan dahil ve sahn-i semân müderrislerinden seçilmesi kanundu ![]() Nisancilar, XVI ![]() ![]() ![]() Fâtih döneminde müesseseleserek kuruldugunu gördügümüz nisancilik, Osmanli Divan-i Hümâyunun dört temel rüknünden birini teskil ediyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nisancilarin nüfuzlari ve gördükleri önemli hizmetler, bundan sonra da devam etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nisanci, Divan-i Hümâyun azasi olmasina ragmen, vezir rütbesini haiz degilse kanun geregi arz günlerinde padisahin huzuruna kabul edilmezdi ![]() ![]() XVI ve XVII ![]() ![]() XVII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kanunnâme, nisancilar hakkinda daha tafsilatli bilgiler vermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nisancilik, XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SARAY TESKILÂTI Bursa feth edilip merkez haline getirilmeden önce, Osmanogullari'na ait özel bir saray yoktu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Orhan Bey, Bursa'yi feth edip is basina geçtikten sonra beyligi her sahada teskilâtlandirmaya gayret etmisti ![]() ![]() Gerçekten, Osmanli Devleti, gelisip büyüdükçe, hükümdarlarinin oturduklari saraylar da bu gelismeye paralel olarak büyümüs ve ihtisamlari artmisti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fâtih Sultan Mehmed tarafindan insasina baslanilan ve XIX ![]() ![]() ![]() Orhan Bey'in, Bursa'nin iç kalesinde bir sarayi vardi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bursa sarayi hakkinda bilinenler pek fazla degildir ![]() ![]() ![]() ![]() Bilindigi gibi Rumeli fetihlerinin basladigi siralarda Osmanli Devleti'nin merkezi Bursa idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edirne saraylarinin en meshuru, Hünkârbahçesi Sarayi denilen Yeni Saray olup burada harem daireleri ile diger teskilâtlar vardi ![]() ![]() ![]() ![]() Istanbul'un fethinden üç yil sonra, yani 1457 senesinde Edirne sehri büyük bir yangin sonunda tamamen yok olmus gibiydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edirne sarayi da Istanbul'daki yeni sarayda oldugu gibi Enderûn, Birûn ve Harem kisimlarindan meydana geliyordu ![]() ENDERÛN Osmanli Devletinde XV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devsirme olarak alinip sarayda uzun müddet hizmet ve terbiyeden sonra devletin muhtelif makamlarina namzet olarak yetistirilen çocuklara, Iç oglani denirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HAREM Topkapi Sarayi'nda ikinci avlunun solunda Divân-i Hümâyunun arka kisminda yer alan Harem-i Hümâyun, genellikle Haliç'e nâzir çesitli sofalar, koridorlar, daireler, odalar, çesmeler ve hizmet binalarindan meydana gelmekte idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Harem halkini, padisah, vâlide sultan, padisah hanimlari, sultanlar ve sehzâdeler gibi haremde hizmet edilenler ile ustalar, kalfalar, câriyeler seklinde hizmet edenler olmak üzere iki grupta degerlendirmek mümkündür ![]() AK VE KARA HADIM AGALARI "Aga-i Bâbu's-Saâde" denilen kapi agasi, hadim ak agalarindan olup yeni sarayin bas nâziri, ve "Bâbu's-Saâde"nin âmiri idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kara hadim agalari ise kadinlarin bulundugu harem kisminda vazife görüyorlardi ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanli'da Devlet Yönetimi |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanli'da Devlet YönetimiBIRÛN ERKÂNI Osmanli sarayinin dis hizmetlerine bakan ve sarayda yatip kalkma mecburiyetinde olmayip disarida evleri bulunan kimselerdir ![]() ![]() ![]() Bîrûn'da hizmet eden ilmiye sinifi ile "Agayan-i Bîrûn" yani dis agalari denilen agalar, sarayin Harem ile Enderûn kisminin haricindeki yer ve dairelerde oturup islerini görürlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynak: Osmanli tarihi |
![]() |
![]() |
|