11-23-2012
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Metafizik Resim
METAFİZİK RESİM
Metafizik resim,İtalya'da 1911-20 arasında Giorgio de Chirico ,Carlo Carra ve Giorgio Morandi'nin oluşturdukları sanat akımı Bu ressamların betimsel,ama garip imgeler içeren yapıtları izleyicide rahatsız deici izlenimler uyandırır Derin bir mekan içinde birbiri ile ilgisi olmayan nesnelerin yanyana verildiği bu resimler 1920'lerde gerçeküstücüleri etkilemiştir (bak gerçeküstücülük ) Metafizik resim kavramını,gençlik yıllarını geçirdiği Münih'te 19 yüzyıl Alman romantik resmiden ve Arthur Schopenhauer ,Friedrich Nietzsche gibi filozofların yapıtlarından etkilenen de Chirico ortaya atmıştı Nietzsche'nin dış görünümlerin arkasında gizli anlamlar araması ve Torino kentinin arkadlarla çevrili boş meydanlarını betimlemesi,de Chirio'yu derinden etkilemişti 1915'te yaptığı "Torino Melankolisi"( Carlo Frua de Angeli Koleksiyonu ,Milano)adlı resim bu etkileri açıkça yansıtır Boş meydandaki ışık ve gölgelerin keskin,doğal olmayan karşıtlıkları,resme gizemli bir hava verir Bu resimdeki arkadlar,uzaktaki lokomotif ve yapının cephesinde yer alan saat,de Chirico'nun daha birçok yapıtında kullandığı imgelerdir "Sonsuzluk Özlemi"( Modern Sanat Müzesi,New York)," Filozofun Zaferi"( Chicago Sanat Enstitüsü) "Bilicinin Karşılığı" ( Philadelphia Sanat Müzesi) ve "Şairin Kaygısı "(Ronald Penrose Koleksiyonu,Londra) gibi yapıtlarının bir bölümünü kendisi değil,yıllar sonra Andre Breton adlandırmıştır

Önceleri gelecekçilik doğrultusundayken ,sonradan de Chirico'nun etkisine giren Carlo Carra da,de Chirico gibi yapıtlarının çoğunda mankenler kullandı İki sanatçı 1917'de Ferrara'da tedavi gördükleri bir askeri hastanede tanışmışlardı De Chirico'nun şari,müzikçi ve ressam olan kardeşi Alberto Savinio da oradaydı Üçü birlikte metafizik resmin ilkerini saptadılar Aslında de Chirico zaten bu ilkeleri uyguluyordu Daha 1913'te bu tür resimlerini Paris'te sergilemişti
1919'da Roma'da ,de Chirico ,Savinio ve Carra'nın metafizik resim konusundaki yazılarına yer veren Valori Plastici adlı bir dergi yayımlanmaya başladı Mario Broglio'nun çıkardığı bu dergi metafizik resmin öbür Avrupa ülkelerine ,özellikle de Almanyaya ve Fransa'ya yayılmasında rol aynadı Ama tam bu sıralarda de Chirico ve Carra arasındaki anlaşmazlık yüzünden metafizik resim hareketi sona erdi Filippo de Pisis ve Mario Sironi gibi başka ressamların da katıldığı bu akım gerçeküstüncülerden başka Almanya'daki yeni nesnelcilik akımından birçok sanatçıyı ve Novecento Italiano akımını da etkiledi
Kaynak;AnaBritannica cilt 22 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|