![]() |
Kadınlara Ait Meselelerin Hükmü |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kadınlara Ait Meselelerin HükmüKadınlara Ait Meselelerin Hükmü Kadınlara ait hayız, nifas ve istihaze halleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nifas: Çocuğun doğumu arkasından kadınlardan gelen yahut çocuğun çoğu meydana çıktıktan sonra gelen kandır ![]() ![]() İstihaza: Rahimden değil de, bir damardan gelip tenasül organı yolu ile akan kokusuz bir kandır ![]() ![]() Hayızla İlgili Meseleler Kadınlar âdet hallerine çok dikkat etmelidirler ![]() ![]() Kadınlar en az dokuz yaşlarında büluğ çağına erer ve âdet görmeye başlarlar ![]() ![]() ![]() (Malikîlere göre, henüz dokuz yaşina girmemiş bir kizdan gelen bir illet kanıdir, hayız değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şafiîlere göre, âdetlerin kesilmesi için belli bir zaman yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanbelîlere göre, iyas (âdetten kesilme) zamanı elli yıldır ![]() ![]() Adet müddetinin en azı üç gündür (yetmiş iki saattir) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Malikî mezhebine göre, ibadetler için âdetin en azı diye bir müddet yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() İki âdet arasındaki temizlik haline Tuhr (Temizlik) hali denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Malikîlerle Hanbelîlere göre, bir hayız arasında kanın kesildiği günlere Temizlik günleri (Yevmü´n-Neka) denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı kadınların âdet günleri, sayıları belli günlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı kadınlarda âdet günleri değişik olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir âdetin değişmiş olması için, ona aykırı iki âdet hali görülmelidir ![]() ![]() Sonuç Adet, bir defa ile yerleşir, iki defa ile değişebilir ![]() ![]() ![]() Belli günler devam eden bir âdete aykırı olup da on günden fazla devam etmeyen kanlar, âdet kanı sayılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine: Her ay başından itibaren beş gün âdet görmekte olduğu farz edilen bir kadın, bu âdeti üzere kan gördüğü gibi, bundan iki gün veya üç gün veya beş gün önce de kan görmüş olsa, bunların hepsi âdet sayılır; çünkü âdet sayısı on günü geçmemiştir ![]() ![]() Adet görmekte olan bir kadından bir hastalık sebebi ile devamlı olarak kan gelecek olsa, onun hayız ve temizlik hallerindeki belli günlerine göre hüküm verilir ![]() ![]() ![]() ![]() Yine: Yeni hayız görmeye başlayan bir kızın âdeti kararlaşmaksızın kanı akıp devam etse, her aydan on günü âdetine sayılmış olur ![]() ![]() Bir hastalık veya önemsememe neticesi âdet günlerini unutmuş olan bir kadına "Mütehayyire" denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adet görme çağına gelen bir kız, ilk kez görmeye başladığı kandan dolayı hemen namazını bırakır ve oruçlu ise, orucunu kaza etmek üzere sonraya bırakır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hayız müddeti içinde gelen kan tamamiyle kesilmedikçe, âdet son bulmuş olmaz ![]() ![]() ![]() Bir kadının görmekte olduğu âdetini, kocasına karşı inkâr etmesi veya gerçeğe aykırı olarak âdet gördüğünü söylemesi helal değildir ![]() Adet görmekte olduğunu söyleyen bir kadın, iffetli ve saliha bir kadın ise, sözü kabul olunur; değilse kabul olunmaz ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kadınlara Ait Meselelerin Hükmü |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kadınlara Ait Meselelerin HükmüKadınlara Ait Meselelerin Hükmü Nifas Haline Ait Meseleler Nifas: Lohusalık halidir ki, en az müddeti yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (İmam Malik´e göre, nifasın en çok müddeti yetmiş gün ve İmam Şafiî´ye göre, altmış gündür ![]() ![]() El ve ayak gibi organları belirmiş olan bir çocuğun düşmesi ile nifas hali meydana gelir ve çoğunlukla kan on veya onbeş gün devam eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hayız, nifas ve istihaze halleri, kanın dışarıya çıkması ile bilinir ![]() ![]() ![]() ![]() Nifas müddeti (olan kırk gün) içinde görülen temizlik de, nifastan sayılır ![]() ![]() (Malikîlere göre, iki kan arasındaki temizlik müddeti yarım ay devam ederse, temizlik hali sayılır ![]() ![]() ![]() Şafiîlere göre de, bu temizlik günleri en az on beş gün devam ederse, temizlik hali sayılır ![]() ![]() ![]() Hanbelîlere göre bu temizlik günleri mutlak surette temizlik hali sayılır ![]() ![]() Bir kadın ikiz çocuk doğursa, nifas müddeti birinci çocuğun doğumundan itibaren başlar, o günden sayılır ![]() (İmam Malik´e göre, ikiz doğan çocuklar arasında altmış günden az bir müddet geçmiş ise, nifas müddeti birinci çocuğun doğum gününden başlar ![]() ![]() Şafiîlere göre nifas müddeti ikinci çocuğun doğmasından başlar ![]() ![]() ![]() Hayız ve Nifas Hallerine Ait Hükümler Adet gören veya lohusa olan müslüman kadınlara ait bazı özel hükümler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adet gören veya lohusa (nifas) olan bir kadın, bu hallere ait günler içinde terk edeceği farz namazları kaza etmez ![]() ![]() ![]() Farz veya nafıle oruç tutmakta olan bir kadın, bu hal üzere iken hayız görse veya lohusa olsa, bozmak zorunda kaldığı o orucunu sonra kaza eder ![]() Yine: Nafile bir namaza başlamışken kendisinden böyle bir hal meydana çıksa, o başlamış olduğu namazı sonradan kaza eder ![]() ![]() ![]() Bir kadın temiz olarak yatıp da uyandığı zaman, hayız görmeye başladığını anlarsa, uyandığı andan itibaren âdet görmeye başlamış sayılır ![]() ![]() ![]() Adet gören veya lohusa olan bir kadın, dua âyetlerini dua niyeti ile okuyabilir, Yüce Allah´ı zikir ve tesbih edebilir ![]() ![]() ![]() Bir kadının âdeti henüz bitmeden kanın kesilmesine ve yıkanmasına itibar olunmaz ![]() ![]() ![]() ![]() Hayız ve nifas için belli olan en çok müddetler geçince, cinsel ilişki hemen helal olur ![]() ![]() ![]() ![]() Hayız ve nifas konusunda, bir müslümanın gayr-i müslim olan zevcesi ile cinsel ilişkisi, sahih olan görüşe göre, aynen müslüman olan zevcesi hükmündedir ![]() ![]() ![]() Bir kimse, henüz âdetini tamamlamamış olan zevcesine yaklaşırsa günahkâr olur ![]() ![]() ![]() ![]() Adet ve nifas halleri kadınlar için bazı konularda özür sayılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer bir yönden de, böyle bir kadın hastadır, dinlenmeye muhtaçtır ![]() ![]() ![]() Bir de, bu geçici müddet içinde ortaya çıkan yasaklık sebebiyle insan nefsine hakim duruma gelir, nefsinde sükûnet meydana gelir, kuvvet israfından kurtulur, böylece daha fazla kuvvet ve sıhhat kazanır ![]() Netice olarak deriz ki: Dinin tayin ettiği hükümlerde bizim bilmediğimiz daha nice hikmetler ve yararlar var! ![]() ![]() ![]() ![]() İstihaze Haline Ait Meseleler Bir kadından üç günden az ve on günden fazla gelen kan, hayız kanı değildir ![]() ![]() ![]() (İmam Malik ile İmam Şafiî´ye göre, gebe olan kadınlar da âdet görebilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanbelî´lere göre, doğumla beraber çıkan kan ve doğumdan iki veya üç gün önce doğum sancısının belirtisi olarak gelen kan nifas sayılır ![]() İstihaze adı verilen kan, diğer organlardan gelen kan gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Henüz dokuz yaşina girmemiş kizlardan gelen kan, istihazedir ![]() ![]() ![]() İyas (Adetten kesilme) yaşı denen çağa girip âdetten kesilmiş ve iyasına hükmedilmiş bir kadından daha sonra gelen kan istihaze kanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|