![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Beled Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Beled Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )Fizilal-il Kuran Tefsiri - Beled Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) 1- Hayır, and içerim bu şehre ![]() 2- Ki sen bu şehre girmektesin ![]() 3- Doğurana ve doğurduğuna andolsun ki, 4- Biz insanı birtakım zorluklar, zahmetler ve sıkıntılar içinde yarattık ![]() Buradaki "Belde" Mekke'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah, Peygamberi Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belki de "Doğurana ve doğurduğuna andolsun" ayetinin özel olarak Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üstad Muhammed Abduh'un "Amme Cüzü" isimli tefsirinde bu surenin açıklamasını yaparken tam bu noktada, hem bu surenin ruhu ile ve hem de bizim tefsirimiz olan "Fi zılali'l-Kur'an"ın ruhu ile uyuşan çok hoş işaretleri ve nükteleri vardır ![]() ![]() "Sonra yüce Allah, doğuran ve doğan üstüne yemin ederek, dikkatlerimizi birçok hikmetlere çekiyor ![]() ![]() "Bir bitkiyi düşünelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah insan denen yaratığın hayatında değişmez bir gerçeği pekiştirmek, üzerine dikkat çekmek için "doğuran ve doğan" üstüne yemin ediyor ![]() "Biz insanı birtakım zorluklar, zahmetler ve sıkıntılar içinde yarattık ![]() ![]() ![]() Ana rahmine düşen ilk hücre, orada bomboş, hareketsiz olarak durmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu andan itibaren en yorucu çaba ve en acı çile başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dişleri çıkarken çile, ayakta dengede durmak ayrı bir zahmettir ![]() ![]() ![]() Daha sonra yollar ayrılır, zahmetler çeşitlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğrusunu söylemek gerekirse, dünya hayatının yapısı yorgunluktur ![]() ![]() ![]() ![]() Üstelik bizzat dünyada çeşitli yorgunluk ve zahmetlere birtakım mükafatlar verilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İNSANIN BÜYÜKLENMESİ İnsan hayatının özelliğine dair bu gerçeği belirttikten sonra, yüce Allah, insanların birtakım iddialarını ve davranışlarının varlığına işaret ettiği bazı düşünce tarzlarını, tartışmaya açıyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Beled Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Beled Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )5- İnsan hiç kimsenin kendisine güç yetiremeyeceğini mi sanıyor? 6- Yığın yığın mal tüketmişimdir diyor ![]() 7- Kimsenin kendisini görmediğini mi sanıyor? Meşakkat içinde yaratılmış olan ve hiçbir zaman çilelerden ve zorluklardan kendisini kurtaramayan şu "insan" doğrusu gerçek durumunu unutuyor, yaratıcısının kendisine vermiş olduğu güce, kuvvete, zevke ve nimete aldanıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ama -surede sözü edilen yerler gibi harcama alanlarına- hayır yapması ve Allah için vermesi teklif edildiği zaman, "Yığın yığın mal tüketmişimdir" diyor ![]() ![]() ![]() ![]() İnsana kendisini güçlü ve kuvvetli zannettiren bu aldanmaya karşılık insanın dünya malına sarılıp çok verdiğini iddia etmesine karşın, Kur'an-ı Kerim insanın karşısına, onun ruhunun özelliklerinde, yapısının temelinde, mizacının ve yeteneklerinin özelliklerinde bulunan nimetler deryasını hatırlatarak karşısına dikiliyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Beled Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Beled Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )8- Biz ona iki göz vermedik mi? 9- Bir dil iki dudak vermedik mi? 10-Biz ona eğri ve doğru iki yol göstermedik mi? Doğrusu insan gücü ile aldanıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra yüce Allah insanoğluna, Hayrı ve şerri, doğru yolu ve sapıklığı, Hakkı ve Batıl'ı kavrayacak gücü bahşetmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ayet insan yapısının gerçek yüzünü ortaya koyar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın insan türüne, kendi özelliği ve yaratılışının özüne dair bahşetmiş olduğu ve insana doğru yolu bulmada yardımcı olan bunca nimetler var ya; Şu kainat kitabının sayfalarında yüce Allah'ın kudretini gösteren deliller ve imanın ilhamları, -ki bu delil ve ilhamlar kainat kitabının sayfaları arasında serpiştirilmiştir- evet bunları kendisi ile görmüş olduğu gözleri, dili ve iki dudağı ki bunlar da iade ve açıklama aracıdırlar- ve insanlar bunlar aracılığı ile birçok şeyler yapabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsana nimet olarak bahşedilen iki gözüne, diline, dudaklarına ve konuşma yeteneklerine ek olarak yüce Allah'ın ona (iyiyi ve kötüyü) kavrama cennete ve cehenneme giden yolu öğrenme, yeteneği bahşetmesi ve ona vermiş olduğu bu doğru yol nimeti ile Hayrı göstermesi ![]() ![]() ![]() İşte bütün bu nimetler, "insanoğlu"nu kendisi ile cennet arasına engel olan şu sarp yokuşu, yüce Allah'ın şu ayette açıklamış olduğu bu yokuşu aşmak için olanca gücü ile ona atılmaya itmemiştir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Beled Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Beled Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )11- Fakat o zor geçidi aşmaya girişmedi ![]() 12- O zor geçidin ne olduğunu sen bilir misin? 13- O geçit bir köle ve esir azadetmektir ![]() 14- Yahut açlık önünde doyurmaktır ![]() 15- Akraba olan yetimi, 16- Hiçbir şeyi olmayan yoksulu, 17- Sonra inanıp birbirlerine sabır tavsiye eden ve merhamet tavsiye edenlerden olmak ![]() 18- İşte bunlar amel defterleri sağdan verilenlerdir ![]() İşte, imanın desteğine dayananların dışında hiç kimsenin aşamadığı sarp yokuş bu yokuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arkasından bu işin ne derece muazzam ve büyük olduğu ifade ediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah sarp yokuşu ve onun yapısını açıklamaya islam davasının sunulduğu özel çevrenin (toplumun) en çok ihtiyaç duyduğu bir nesne ile başlıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı bilginler ayetin metninde geçen "Fekrü'r-rakabe": "Kölenin boynunu kölelik zincirinden kurtarmak" sözcüğünü, köleyi özgürlüğüne kavuşturmaya katılım, "İlk: köle azadı"nı ise, kişinin başkaları katılmaksızın yalnızca kendisinin köleyi özgürlüğüne kavuşturması demektir, diye açıklamışlardır ![]() ![]() Bu ayet indiği sıralarda islam Mekke'de müşriklerin kuşatması altında idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn İshak naklediyor: "Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Nihayet birgün Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn İshak der ki: "Ebu Atik oğlu, Abdullah oğlu Muhammed bize, Zübeyr oğlu Abdullah oğlu Amir'den nakletti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayet metninde geçen "Mesğabe" açlık demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam hukukunun bu konulara dair getirmiş olduğu hükümlerin çoğu özellikle Nisa suresindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Sonra inanıp birbirlerine sabır tavsiye eden ve merhamet tavsiye edenlerden olmak ![]() Ayetin metnindeki "sonra" sözcüğü, zaman bakımından bir aralığın ve sonralığın ifadesi değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah sanki şöyle diyor: Sarp yokuşu geçmek için atılması gereken adımlar: Köle azad etmek, veya açlık gününde bir yoksulu doyurmak, yakınlığı bulunan bir yetimi veya toprağa bulanmış, yerde sürünen yoksulu yedirip doyurmak ![]() ![]() ![]() ![]() Sabretmek genel olarak iman için, ve özel olarak da sarp yokuşu aşmak için gerekli unsur ve nesnedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Merhamet tavsiye etmek de böyledir ![]() ![]() ![]() ![]() Toplum, anlamını ancak bu yönlendirme ile kazanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'in niteleyip belirttiği gibi, sarp yokuşu aşmak üzere atılanlar "Amel defterleri sağdan verilenlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Beled Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Beled Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )19- Ayetlerimizi inkar edenler, İşte onlar amel defterleri soldan verilenlerdir ![]() 20- Onlar her yönden ateşe kapatılacaklardır ![]() Burada yüce Allah, "sol ehli" olan zümre için "ayetlerimizi inkar edenler" niteliğinden başka bir nitelik saymak gereğini duymamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onlar "Meş'eme" ehlidirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte insan denen varlığın hayatındaki ve iman düşüncesindeki temel gerçekler bunlardır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|