![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Leyl Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Leyl Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )Fizilal-il Kuran Tefsiri - Leyl Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) 1- Örttüğü zaman geceye andolsun, 2- Ortaya çıkıp göründüğü zaman gündüze andolsun, 3- Erkeği ve dişiyi yaratana andolsun ![]() Yüce Allah, bu iki mucizenin, yani gece ve gündüz delilinin üstüne yemin etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine yüce Allah, surenin atmosferindeki ve tümü ile içindeki gerçeklerdeki "birbirine karşılıklı olma" görüntüsünü tamamlamak için, canlı türleri karşılıklı iki cins olarak yaratmasına yemin ediyor ![]() ![]() Gece ile gündüz kapsamlı iki olaydır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üzerlerinde inceden inceye düşünüldüğünde ve araştırıldığında gece ile gündüz yeryuvarlağını döndüren ve gece ile gündüzü bu düzenlilikte, bu ahenkte ve bu hassasiyette peşi peşine getiren başka bir elin olduğunu kesin bir dil ile ifade ederler ![]() ![]() İnkarcılar ve saptırıcılar bu gerçeği ne kadar çürütmeye çalışırlarsa çalışsınlar, dikkatleri bundan çevirmek için ne kadar uğraşırlarsa uğraşsınlar, insan kalbi her zaman bu kainata bağlı kalacak ve onun mesajlarını almaya devam edecek, kainatta olan değişiklikleri görecek, düşünüp araştırdıktan ve iyice inceledikten sonra anlaşılacağı gibi doğrudan doğruya herşeyi idare eden çekip çeviren bir yaratıcının olduğunu kavrayacaktır ![]() ![]() Erkeğin ve dişinin yaratılışı da böyledir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tesadüf ile mi? Ama rastlantının da bir kanunu vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan da öte erkeklik ve dişilik memelilerin dışındaki tüm canlı türler için de geçerlidir ![]() ![]() ![]() Bunlar, anlamlarındaki kuşatıcılık ve etkilerindeki derinlik yüzünden yüce Allah'ın üstüne yemin ettiği şu evren manzaralarının ve insan gerçeğinin vermiş olduğu ilhamlardır ![]() ![]() Yüce Allah kainattaki ve insanlardaki bu karşılıklı simetrik gerçeklerin ve durumun üstüne yemin ederek insanların çalışmasının ve gittikleri yolların çeşitli olduğunu belirtmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Leyl Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Leyl Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )4- Sizin işiniz çeşit çeşittir, 5- Kim verir korunursa, 6- ve en güzel sözü doğrularsa, 7- Onu en kolay başarıya ulaştırırız ![]() 8- Fakat kim cimrilik eder, kendini zengin görüp kendisini Allah'tan müstağni sayarsa, 9- Ve en güzel sözü de yalanlarsa, 10- Biz de onu en zora yöneltiriz ![]() 11- Çukura düştüğü zaman malı ona hiçbir fayda sağlamaz ![]() 12- Doğru yola iletmek bize aittir ![]() 13- Şüphesiz ahiret de dünya da bize aittir ![]() 14- Ben sizi alev saçan bir ateşe karşı uyardım ![]() 15- Ona ancak bedbaht kimse girer ![]() 16- O ki yalanladı ve döndü ![]() 17- En çok korkan ondan uzak tutulur ![]() 18- O ki malını Allah rızası için vererek arınır, yücelir ![]() 19- O yaptığı iyiliği birinden karşılık görmek için yapmaz ![]() 20- Ancak yüce Rabbinin hoşnutluğunu gözeterek yapar ![]() 21- Elbette kendisi de hoşnut olacaktır ![]() Gerçekten sizin uğraşılarınız değişik değişiktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bir gerçektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kim de malını ve canını vermez cimrilik ederse, yüce Allah'tan ve O'nun getirmiş olduğu doğru yoldan yüz çevirir kabul etmezse ve bu "en güzel"i yalanlarsa ![]() ![]() ![]() İşte çeşit çeşit insanların, değişik değişik eğilimlerin, çeşit çeşit sistemlerin birbirine benzemeyen hedeflerin buluştuğu iki ayrı dizidir bunlar ![]() ![]() ![]() ![]() Veren, korkup sakınan, en güzeli doğrulayan kimse ruhunu temizlemek ve onu doğru yola iletmek için yapabileceğini sonuna kadar yapmış demektir ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın en kolayı elde etmeye başarılı kıldığı kimse, hedefe ulaşmış demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Fakat kim cimrilik eder, kendini zengin görüp kendisini Allah'tan müstağni sayarsa ve en güzel sözü de yalanlarsa, biz de onu en zora yöneltiriz ![]() ![]() Canını ve malını vermeyip cimrilik eden, Rabbinden ve onun doğru yolundan yüz çeviren, Rabbinin çağrısını ve öğretisini yalanlayan kimse kendini sapıklığa atma konusunda yapabileceğini en sonuna kadar yapmış demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece surenin birinci bölümü son buluyor ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci bölümde ise yüce Allah, her iki grubun akıbetinden söz etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah -kullarına bir ihsan ve rahmet olarak- doğru yolu insanların fıtratına ve bilinçlerine açıklamayı kendi üzerine almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Değinilen ikinci nokta ise, insanları kuşatan hakimiyet gerçeğinin kesin bir dil ile açıklanmasıdır ![]() ![]() ![]() Yüce Allah, kullarına doğru yolu göstermesinin, ahiretin, ceza ve amel yurdu olan dünyanın sahibi olmasının bir uzantısı olarak, onları korkuttuğunu ve sakındırdığını hatırlatıyor ve açıklıyor: "Ben sizi alev saçan bir ateşe karşı uyardım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "En çok korkan ondan uzak tutulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "O yaptığı iyiliği birinden karşılık görmek için yapmaz ![]() ![]() Sonra ne olacak? Temizlenmek ve yüce Rabbinin rızasını kazanmak için malını veren, şu çok sakınan kişiyi neler beklemektedir? Burada Kur'an'ın mü'min ruhlara bildirdiği mükafat Hayret verici, hiç beklenmeyen ve alışılmamış bir mükafattır ![]() "Elbette kendisi de hoşnut olacaktır ![]() Bu çok korkan mü'minin kalbine dolan hoşnutluktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ne büyük bir mükafat ve ne büyük bir nimet! "Elbette kendisi de hoşnut olacaktır ![]() Dininden hoşnut olacak, Rabbinden hoşnut olacak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, tam anlamı ile yerinde bir sürprizdir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|