![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )Fizilal-il Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) 1- İnsan, anılmaya değer bir varlık olmadan önce uzun yıllar geçti, öyle değil mi? 2- Biz insanı sınavdan geçirmek amacı ile karışım nitelikli bir sıvı damlasından yarattık ![]() ![]() 3- biz ona yolu gösterdik ![]() ![]() Surenin baş tarafındaki soru edatı cümleye olumlu yönde pekiştirme anlamı katmaktadır ![]() ![]() Bu soru işareti zihnimize birçok mesaj taşıyor ![]() ![]() Bu mesajlardan biri vicdanlarımızı insanın yaratılışından, yoktan varedilişinden önceki döneme yöneltir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu mesajların bir diğeri hayalimizi insanın varolduğu ana doğru çeker ![]() ![]() ![]() ![]() Bu mesajların bir başkası bizi yüce Allah'ın güçlü elini düşünmeye yöneltir ![]() ![]() ![]() Bu ayetler bunlar gibi daha birçok mesajı vicdanlarımıza iletmekte, daha birçok düşünceyi kafamızda uyandırmaktadır ![]() ![]() Bu hayat sahnesinde belirleme aşamasından sonra varlığını sürdürmesi, hayat sürecini devam ettirmesine gelince bunun ayrı bir hikayesi vardır ![]() "Biz insanı sınavdan geçirmek amacı ile karışım nitelikli bir su damlasından yarattık ![]() ![]() Ayetin orjinalinde geçen "emşac" sözcüğü "çeşitli elementlerden oluşmuş karışım" anlamına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah insanı anlattığımız karışım nitelikli su damlasından yaratırken iş olsun diye, boşuna ya da rastgele yaratmadı ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan dolayı o, insanı "işitici" ve "görücü" yapmış, yani onu gerekli duyu organları ve algılama yetenekleri ile donatmıştır ![]() ![]() Demek ki, yüce Allah'ın insan soyunun sürmesine ve belirlediği yöntem -ki bu karışım nitelikli bir su damlasından insan yavrusu yaratmaktır- uyarınca insan fertlerinin çoğalmasına ilişkin iradesinin arkasında bir hikmet, bir amaç vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra Allah, insanı bilginin yanısıra yol seçme gücü ile donatmıştır ![]() ![]() ![]() "Biz ona yolu gösterdik ![]() ![]() Burada "hidayet" yani doğru yola girme kavramı "şükür" kavramı ile ifade ediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu üç dokunuştan sonra insan işin ciddiliğinin ve duyarlılığının bilincine varır ve iyice anlar ki, o bir amaç uğruna yaratıldı, bir ana eksene bağlıdır, öğrenme yeteneği ile donatılmıştır ve bu yeteneği gerekçesi ile hesaba çekilecektir, o sınavdan geçmek ve başarılı bir sınav vermek için dünyaya gönderildi, yeryüzündeki hayat dönemi oyun, eğlence ve sorumsuzluk dönemi değil, ciddi bir imtihan dönemidir ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan dolayıdır ki, ayetlerin devamında bu sınavdan veya şükür yolunu ya da nankörlük yolunu seçmesinden sonra insanı bekleyen sonuçların sunulmasına geçiliyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )4- Biz kafirler için zincirler, kelepçeler ve çılgın alevli cehennem hazırladık ![]() Ayetin orjinalinde yeralan "selâsil" ayakları ve "ağlâl" da elleri birbirlerine bağlayacak zincirler ve demirden yapılmış aygıtlar anlamına gelir ![]() ![]() Sonraki ayetlerde bu azap tasvirininin hemen arkasından bol nimetlerin tanıtımına geçiliyor ![]() 5- İyiler kâfur karışımlı bir içeceği tastan içerler ![]() 6- Bu Allah'ın iyi kullarının istedikleri yere akmasını sağlayarak içebilecekleri bir pınardır ![]() Bu ayetlerin ilkinde cennetteki iyi kulların içeceğinin kafur karışımı bir sıvı olduğu belirtiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cennetlikler ilk ayette "iyi kullar" ikinci ayette ise "Allah'ın kulları" olarak tanımlanıyorlar ![]() ![]() ALLAH'IN İYİ KULLARI Arkasından sözkonusu nimetlerle ödüllendirilecek olan bu "iyiler"in, bu "Allah'ın has kulları"nın tanıtımına geçiliyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )7- Onlar verdikleri sözleri tutarlar ve kötülüğü yaygın günden korkarlar ![]() ![]() 9- Yemek ikram ederken derler ki; "Biz size sırf Allah rızası için yemek veriyoruz ![]() ![]() 10- "Çünkü biz asık suratlı ve çetin bir günde Rabbimizden korkarız ![]() Bu tablo parlak, kalplere hoş gelen, içten, ciddi bir tablodur ![]() ![]() ![]() Evet, "Onlar verdikleri sözleri tutarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kötülüğü yaygın günden korkarlar ![]() Onlar o günün yaygın alanlı, çok sayıda günahkarı ve suçluyu kapsamına alan kötülüğünü iyi kavramışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Onlar içleri çektiği halde yemeklerini yoksullara, yetimlere ve tutsaklara yedirirler ![]() Burada "yemek yedirme" eyleminde somutlaşan onurlu bir iyilikseverlik, yardımseverlik, hayırseverlik tablosu çiziliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu övgülü vurgulama müşrik Mekke toplumunda egemen olan katı yürekliliğe dikkatlerimizi çekiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Yemek ikram ederlerken derler ki;' Biz size sırf Allah rızası için yemek veriyoruz ![]() Çünkü biz asık suratlı ve çetin bir günde Rabbimizden korkarız ![]() Görüldüğü gibi, burada ince ve cana yakın kalplerden taşan bir merhametle karşı karşıyayız ![]() ![]() ![]() ![]() "Yarım hurma ile bile olsa cehennem ateşinden kendini koru ![]() Bu şekilde yoksulların doğrudan doğruya karnını doyurmak o günün şartlarında o soylu iyilikseverlik duygusunu, ifade etmenin ve yoksulların ihtiyacını gidermenin geçerli bir yolu idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyal güvenlik amacı ile yoksulların ihtiyaçlarım karşılamak gayesi ile birtakım vergiler konabilir, varlıklılara malı yükümlülükler bindirilebilir ve fonlar oluşturulabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam hem kalpleri besleyen bir inanç sistemi ve hem de bu kalpleri arındırmayı amaçlayan bir eğitim yöntemidir ![]() ![]() ![]() İşte okuduğumuz ayetlerin o yüce duyguyu böylesine özendirici somut biçimde ifade etmeleri bu yüzdendir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )11- Allah da onları o günün kötülüğünden korur, yüzlerine parlaklık ve gönüllerine sevinç sunar ![]() Görülüyor ki, o seçkin kulların o korkusunu taşıdıkları günün kötülüğünden korunacakları hemen garanti ediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun arkasından o bahtiyarların içinde ağırlanacakları cennetin nimetlerinin tanıtılmasına devam ediliyor: 12- Sabretmelerinin karşılığında kendilerini cennetle ve ipekli elbiselerle ödüllendirir ![]() 13- Koltuklara kurulurlar ![]() ![]() Yani kendilerine konut olarak cennet ve giyecek olarak da ipekten elbiseler verilecektir ![]() Onlar güvenli bir toplantıda biraraya gelmiş, sohbet ediyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 14- Ağaçların gölgeleyici saçakları başlarına yakın alçaklıkta ve meyvalarının devşirilmesi son derece kolay olur ![]() 15- Onlara gümüş tabaklarla ve saydam kadehlerle servis yapılır ![]() 16- Bu gümüşten saydam kadehlerin büyüklükleri ihtiyaçlarına göre belirlenmiştir ![]() 17- Onlara orada taslar içinde zencefil karışımlı içecekler sunulur ![]() 18- Bu "selsebil " adı verilen bir cennet pınarıdır ![]() Ağaçların gölgeleyici saçakları ve meyva yüklü dalları cennetliklere iyice yaklaşıyor ![]() ![]() İşte yüce Allah'ın iyi kullarına ödül olarak sunduğu cennetin genel görünümü budur ![]() ![]() ![]() Cennetlikler geniş yapraklı ağaçların gölgeleri, yere sarkmış dalların ve tatlı, ılık bir havanın altında, koltuklarına kurulmuş olarak safa sürerlerken buyruklarındaki hizmetçiler kendilerine gümüş kaplarda getirilen ve yine gümüş maşrapalarla dağıtılan içecekler sunarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dahası var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )19- Onlara hiç ölmeyecek gençler hizmet ederler ![]() ![]() Arkasından bu görüntünün ana hatları çiziliyor ![]() ![]() 20- Nereye baksan bir nimet ve büyük bir saltanat görürsün ![]() Evet, bir nimet ve görkemli varlık sahnesi ile karşı karşıyayız ![]() ![]() ![]() Sonra bu bol nimetlerin ve görkemli varlıkların içinde ayrıntı niteliği taşıyan bir görüntüye dikkat çekiliyor ![]() ![]() 21- Üzerlerinde ince, yeşil ipekten ve atlastan elbiseler vardır, bileklerine gümüş bilezikler takılmıştır ![]() ![]() Ayetin orjinalinde yeralan "sündüs" sözcüğü, "ince ipek kumaş", "istebrek" sözcüğü ise "kalın ve astarlı kumaş" anlamına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() Arkasından bütün bu nimetlerin üzerine sevgi ve onurlandırma nimetleri eklenir 22- Bütün bunlar iyiliklerinizin karşılığıdır, çabalarınız, hoşnutluğumuzu kazanmıştır ![]() Bu sözler yüceler aleminden geliyor ![]() ![]() ![]() Böylece cennet nimetlerine ilişkin ayrıntılı sunuş ve kalpleri coşturan, özendirici çağrı noktalanıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Cennete ve cennetin gönül açıcı, bol nimetlerine yönelik bu çağrının arkasından yalanlayıcı tutumlarını ısrarla ve inatla sürdüren müşriklerin durumu ele alınıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )23- Ey Muhammed, bu 'Kur'an'ı sana indiren biziz ![]() 24- Rabbin hükmünü verinceye dek sabret, onların günahkârlarının ve inatçı inkârcılarının sözlerine uyma ![]() 25- Sabah ve akşam Rabbinin adını an ![]() 26- Gecenin bir bölümünde O'na secde et, geceleri O'nu uzun uzun tesbih et ![]() Okuduğumuz bu dört ayet, islama çağrı hareketine ilişkin son derece önemli bir gerçeği dile getirirler ![]() Peygamberimiz, müşriklerin karşısına tek ve ortaksız Allah çağrısı ile çıkmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yan şartları ve toplumdaki yapısal özellikleri şöyle özetleyebiliriz: ileri gelen müşrikler, o günkü toplumun egemen sınıfım oluşturuyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna göre islam çağrısına karşı duran direniş hareketinin ardındaki sebepleri şu üç kategoride toplayabiliriz: a) İleri gelen müşriklerin sosyal konumları, o günün egemen toplumsal değerleri, siyasi otorite, servet ve çıkarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan dolayı her dönemde ve her yerdeki insanları Allah'ın dinine çağıran dava adamlarının yukardaki ayetlerin içerdiği gerçekle ve bu ayetlerin indikleri sıradaki şartlarla enine-boyuna bütünleşmeleri gerekir ![]() ![]() Bilindiği gibi Peygamberimize, insanları uyarması yolunda Allah'tan direktif geldi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu inatçı direniş çeşitli biçimlere büründü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunların yanısıra doğrudan doğruya Peygamberimizi hedef alan komplolar tezgahlamayı da ihmal etmediler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte insanları Allah'ın yoluna çağıran bütün dava sahipleri her dönemde ve her yerde bu komploların ya aynıları ile ya da benzerleri ile kesinlikle yüzyüze gelirler ![]() Peygamberimiz gerçi bir peygamberdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte yukarda okuduğumuz ayetler, bu yardımı, bu desteği, bu yol göstericiliği içerir ![]() "Ey Muhammed, bu Kur'an'ı sana indiren biziz ![]() Bu ilk direktif, bu çağrıya ilişkin yükümlülüklerin kaynağının, özünün dayanağının ne olduğuna dikkatleri çekiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun yanısıra şunu da unutmamalı ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat eğri güçler şımarıklıklarını, küstahlıklarını sürdürürler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu noktada ikinci direktif geliyor ![]() "Rabbin hükmünü verinceye kadar sabret, onların günahkârlarının ve inatçı inkarcılarının sözlerine uyma ![]() Her iş yüce Allah'ın plânına bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekten müşrikler Peygamberimize siyasi mevki içerikli, servet içerikli, şehvet tatmini içerikli vaadler yapıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evet, "Rabbin hükmünü verinceye kadar sabret, onların günahkârlarının ve inatçı inkarcılarının sözlerine uyma ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zaman uzasa da, baskılar şiddetlense de, caydırma girişimleri yoğunlaşsa da, yolun sonu gelmez olsa da sabret ![]() Yalnız bu sabır zor iştir ![]() ![]() "Sabah ve akşam Rabbinin adını an ![]() Gecenin bir bölümünde O'na secde et, geceleri O'nu uzun uzun tesbih et ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah merhametlidir, sevgili kulunu bu çağrıyı seslendirmekle görevlendirmiş, O'na Kur'an'ı indirmiş, yükünün ağır ve yolunun dikenli olduğunu baştan bildirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() insanları Allah'a çağıran dava adamları, yüce Allah tarafından bu çağrının ilk önderine telkin edilen bu gerçeği enine-boyuna içlerine sindirmelidirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu gerçek, bu yolun öncülerinin iyice kavramak, enine-boyuna içlerine sindirmek zorunda oldukları önemli bir ilkedir ![]() Bunun arkasından peygamberimizin savunduğu sistem ile müşriklerin tuttukları sistem arasındaki bağdaşmaz farklılık bir kez daha vurgulanıyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )27- Bu adamlar şu geçici dünyayı severler ve önlerindeki o zorlu günü gözardı ederler ![]() Bu adamların arzuları ve idealleri yakın vadeli, istekleri ve düşünceleri küçüktür ![]() ![]() ![]() Bu adamların hiçbir sözlerine uyulmaz, tutturdukları yolda peşlerinden gidilmez ![]() ![]() ![]() ![]() Bu arada onların kendi iyiliklerinin nerede olduğunu göremedikleri dolaylı biçimde anlatılıyor ![]() ![]() Bu ayet de Peygamberimizi ve çevresindeki müminleri şu sevdikleri dünyaya ilişkin istediklerini elde eden müşrikler karşısında yüreklendirmeye devam ediyor ![]() ![]() Bu üstü kapalı tehdidi bir küçümseme ifadesi izliyor ![]() ![]() ![]() ![]() 28- Onları yaratan ve vücutlarına biçim veren biziz ![]() ![]() Bu açıklama, her şeyden önce maddi güçlerine güvenerek şımaran bu zavallılara bu güçlerinin, hatta varoluşlarının kaynağını hatırlatıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evet; "İstediğimiz zaman onları benzerleri ile değiştiririz ![]() Onlar güçleri ile yüce Allah'a karşı koyamazlar, O'nunla başedemezler ![]() ![]() ![]() ![]() Ayet bu anlamından dolayı Peygamberimize ve çevresindeki müminlere yönelik moral ve direnç aşılama çabasının bir devamı, müminler ile karşıtlarının gerçek durumlarını anlatan bir açıklamadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arkasından müşrikler kendilerine tanınan fırsat konusunda uyarılıyorlar ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - İnsan Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )29- Bu bir hatırlatmadır ![]() ![]() Bu açıklamanın hemen arkasından yüce Allah dileğinin sınırsızlığı ve her şeyin ona döndüğü gerçeği vurgulanıyor ![]() ![]() ![]() 30- Allah dilemedikçe siz bir şey dileyemezsiniz ![]() ![]() O halde insanlar bilsinler ki, sorumsuz yapıcı ve güçlü yönlendirici yüce Allah'tır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 31- O dilediklerini rahmetinin kapsamı altına Alır ![]() ![]() O'nun iradesi özgür ve sınırsızdır, dilediğini yapar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Surenin bu "son"u "baş"ı ile bütünleşiyor, sınavın sonucunu açıklıyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|