![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )Fizilal-il Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) 1-Andolsun söküp çıkaranlara ![]() 2- Hemen çekip alanlara ![]() 3- Yüzüp gidenlere ![]() 4- Yarışıp, geçenlere ![]() 5- Derken işi düzenliyenlere! Ayet-i kerimelerin bu ifadelerinin yorumu hakkında denmiştir ki: Naziat ruhları sert bir şekilde çekip alan meleklerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Yine denmiştir ki; Naziat, naşitat, sabihat ve sabikat yıldızdırlar ![]() ![]() Şöyle de denmiştir: Naziat, naşitat ve sabihat yıldızlar; sabikat ve müdebbirat ise meleklerdir ![]() Bu kelimelerin anlamları ne olursa olsun Kur'an'ın atmosferdeki hayattan ve onların bu şekilde sergilenişinden birtakım hislere kapılıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biz de bu duyarlılıkla beraber olmak için onları olduğu gibi anlamlarının ayrıntılarına girip tartışmaya gerek duymadan, bırakmayı tercih ediyoruz ki Kur'an'ın mesajına, direktiflerine açık bir hayat yaşayalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Surenin "yemin edilme" havasındaki bu girişinden sonra gelen ayetler, bu önemli gerçeği tasvir etmektedir: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )6- o gün bir sarsıntı sarsar ![]() 7- Ardından bir başka sarsıntı gelir ![]() 8- O gün kalpler titrer ![]() 9- Gözler korkudan aşağı kayar ![]() 10- Diyorlar ki: "Biz yine eski halimize döndürülecek miyiz? 11- Biz çürümüş kemikler olduktan sonra ha? 12- Öyle ise bu, ziyanlı bir dönüştür" dediler ![]() 13- Doğrusu bir tek çığlık yetecektir ![]() 14- Hepsi hemen bir düzlüğe dökülecektir ![]() Ayet-i kerimede geçen racife kavramının dünya olduğu belirtilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() "Racife"nin yeri, dağları ve tüm canlıları sarsan, göklerde ve yerde ne varsa Allah'ın diledikleri dışında herkesi bayıltıp öldüren birinci çığlık olduğu, "Radife"nin ise insanları tekrar dirilten ve bir araya toplayan ikinci çığlık olduğu da söylenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kalbler büyük sıkıntı içindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Diyorlar ki: Biz yine eski halimize döndürülecek miyiz? Biz çürümüş kemikler olduktan sonra ha?" Onlar birbirlerine soruyorlar: Biz tekrar hayata mı döndürülecek, ilk yaşamama mı geri geleceğiz? Arap dilinde "recea fi hafıretihi" denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Herhalde onlar ayılıyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() "Öyle ise bu, ziyanlı bir dönüştür' dediler ![]() Buonların hesaba katmadıkları bir durumdur ![]() ![]() ![]() Burada, bu sahnenin karşısında, Kur'an'ın akışı var olan bir gerçeği dile getirerek devam ediyor: "Doğrusu bir tek çığlık yetecektir ![]() ![]() Ayet-i kerimede geçen "zecra" çığlık demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an'ın diğer ayetlerine dayanarak buradaki tek çığlığın kıyametteki ikinci çığlık, diriliş ve mahşer çığlığı olduğunu söyleyebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan sonra surenin akışı ve vurgusu yeni gelen bölümdeki hikayelerin havası ile uyum sağlasın diye biraz yumuşamaktadır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )15- Musa'nın haberi sana geldi mi? 16- Tiva'da, kutsal bir vadide, Rabbi ona şöyle hitab etmişti: 17- "Firavuna git çünkü o azdı ![]() 18- Ona de ki: Arınmağa niyetin var mı? 19- Rabbine giden yolu göstereyim ki O'na saygı duyup korkasın ![]() 20- Bunun üzerine ona en büyük mucizeyi gösterdi ![]() 21- Fakat o Musa'yı yalanladı, karşı geldi ![]() 22- Sonra sırtını döndü; çalışmağa koyuldu ![]() 23- Adamların: toplayıp seslendi: 24- "Sizin en yüce Rabbiniz benim" dedi ![]() 25- Allah bunun üzerine onu dünya ve ahiret azabına uğrattı ![]() 26- Doğrusu bunda ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hızlı bir anlatımla geçilen bu kısa ayetler hikayenin değişik yönlerini ve sahnelerini içermektedir ![]() Bölüm Hz ![]() "Musa'nın haberi sana geldi mi?" Bu kalpleri ve algıları uyanık tutarak hikayeyi dinlemeye hazırlamak için sorulmuş bir sorudur ![]() Ayrıca belirttiği hikayeyi ana hatlarıyla sergilemeye başlamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Seslenme anı gerçekten dehşet verici, yüce bir andır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka yerlerde kıssanın bu bölümünde Hz ![]() ![]() ![]() ![]() "Firavuna git çünkü o azdı ![]() Azgınlık, olmaması ve devam etmemesi gereken kötü bir haldir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Firavuna git ![]() ![]() Sonra yüce Allah elçisine, bu azgın adama sevimli bir üslup ve gönülleri etkisi altına alan bir hitapla nasıl sesleneceğini öğretmektedir ![]() ![]() "Ona de ki: Arınmağa niyetin var mı? Rabbine giden yolu göstereyim ki O'na saygı duyup korkasın ![]() Sana Rabbinin yolunu göstereyim mi? Eğer sen Rabbini tanırsan O'nun korkusunu kalbinde hissedersin ![]() ![]() ![]() Sesleniş ve davet sahnesinde bunlar vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Bunun üzerine ona en büyük mucizeyi gösterdi ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi başka bir sahneye geçilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() "Sonra sırtını döndü, çalışmaya koyuldu ![]() ![]() Surenin akışı içinde bu azgın ve inkarcı adamın sözü hemen verilmektedir ![]() ![]() ![]() "Ben sizin en yüce Rabbinizim ![]() Bu azgın iktidar sahibi, halkının cahilliğinden, kendisine boyun eğişinden ve bağlanışından destek olarak bu sözü söyleyebilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitleler bunu bir taraftan aldandıkları için bir taraftan da korktukları için böyle yaparlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Firavun, toplumunun cahilliğinden, zilletinden, kalplerinin imandan uzaklaşmasından cesaret alarak bu çirkinliğin ve kafirliğin sembolü olan sözü söyleme cesaretini bulmuştur ![]() ![]() ![]() Bu hayasızca büyüklük taslama ve küstahca azgınlaşmadan sonra karşı konulmaz kuvvet harekete geçmiştir ![]() "Allah bunun üzerine onu dünya ve ahiret azabına uğrattı ![]() Burada ahiret cezası dünya cezasından önce yer almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dünyanın cezası da şiddetli ve acımasız olmuştur ![]() ![]() ![]() "Doğrusu bunda Allah'tan korkan kimseye ders vardır ![]() Rabbini tanıyan ve O'ndan korkan müminler, Firavun olayında anlatılmak istenen ibretleri kavrayabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendi güçlerine güvenerek azgınlaşan bu zalimlerin akıbetlerine ilişkin açıklamadan sonra tıpkı onlar gibi kendi güçleri ile böbürlenen müşriklere dönmektedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )27- Ey inkarcılar!Sizi yaratmak mı daha zordur, yoksa göğü yaratmak mı? 28- Ki Allah onu bina edip yükseltmiş ve ona şekil vermiştir ![]() 29- Gecesini karanlık yapmıştır ![]() ![]() 30- Ardından yeri düzenlemiştir ![]() 31- Suyunu ondan çıkarmış ve otlak yer meydana getirmiştir ![]() 32- Dağları yerleştirmiştir ![]() 33- Bunları sizin ve hayvanların geçinmesi için yapmıştır ![]() Bu bölüm, tartışma götürmeyecek biçimde tek cevabı bulunan bir soru ile başlıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu göğü yaratmak hiç şüphesiz daha zordur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ki Allah onu bina edip yükseltmiş ve ona şekil vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Gecesini karanlık yapmıştır ![]() ![]() ifadede hem ses tonu hem de mana yönünden bir sertlik bulunmakta ve bu, güç ve sertlikten söz eden konu ile bütünlük arzetmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ardından yeri düzenlemiştir ![]() ![]() ![]() Ayet-i kerimede geçen "dahf" kavramı yerin düzenlenmesi ve kabuğunun düzleştirilmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunların hepsi göğün yapılmasından, gecenin karartılmasından ve gündüzün aydınlatılmasından sonra olmuştur ![]() ![]() ![]() Kur'ana Kerim tüm bunların amacını da açıklıyor: "Bunları sizin ve hayvanların geçinmesi için yapmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim gerçeğin temeline ilişkin özlü, mesaj yüklü derin anlamlı işaret metoduna bağlı olarak bu yaşamaya uygun şartların birkaçını hatırlatmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu düzeyin ötesinde sözkonusu büyük gerçeğin daha başka boyutları ve ufukları vardır ![]() ![]() ![]() Dünyanın da kendisine bağlı olduğu güneş sisteminin oluşumundaki uygunluktan başlayan bu uyum ve ahenk yüz milyonlarca yıldız kümesinin içinde gerçekten nadir rastlanan bir düzene sahiptir ![]() ![]() ![]() "Hayat şartları bu gezgende bütünüyle gerçekleşmiştir ![]() ![]() Uygun bir hacmin bulunması gerekmektedir ![]() ![]() Normal bir uzaklığın olması da şarttır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca hayatın hareketine ve şartlarına uygun bir biçimde elementlerin belli bir oranda buluşup oluşumlar meydana getirmesi de zorunludur ![]() ![]() Dünyanın konumu hayat için vazgeçilmez olan bu şartların hepsini kendisine toplayan konumların en müsait olanıdır ![]() ![]() Bu koca evrenin özündeki tedbir ve takdir gerçeğine, yaradılışında ve evirilip çevirilmesinde insanın konumunun hesaba katılması gerçeğine dikkat çekilmesi insanın kalbini ve aklını ahiret gerçeğine, oradaki hesaba çekilme ve karşılık görme gerçeklerine güven ve teslimiyetle çevirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )dağları, canlıları ve hayatı tümüyle avucuna Alır ![]() ![]() ![]() ![]() İşte o zaman insan yaptığını hatırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Gören kimseler için cehennem ortaya çıkarılmıştır ![]() Cehennem görenlerin karşılaşacağı apaçık ve ortada olan bir gerçekliktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada insanların sonları ve akıbetleri değişmekte ve ilk yaratılıştaki tedbirin ve takdirin amacı ortaya çıkmaktadır ![]() "Artık kim azmışsa ve şu yakın hayatı yeğlemişse, onun barınağı cehennemdir ![]() Ayet-i kerimede geçen "tuğyan" kavramı normal anlamından daha kapsamlı bir mana ifade etmektedir burada ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu adamın "Onun barınağı cehennemdir" ortaya çıkarılmış, yaklaştırılmış, gözler önüne getirilmiş her hali ile dehşet verici cehennem ![]() "Ancak kim Rabbinin huzurunda durup hesap vermekten korkmuş ve nefsini kötü heveslerden men etmişse, onun barınağı da cennettir ![]() Rabbinin huzuruna çıkarılma endişesi taşıyan günaha yönelemez ![]() ![]() ![]() Kişinin kendisini heva ve hevesten alıkoymasının yolu itaat dairesindeki noktada yoğunlaşmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah korkusu, azgın isteklerin şiddetli saldırılarına karşı sağlam ve muhkem bir kale durumundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah, insanı içinden taşkın arzuları hiç geçirmemekle yükümlü tutmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şüphesiz insan, bu alıkoyma, bu cihad, yükseliş ile insandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O insana yaraşır bir hürriyet var ki, bu yüce Allah'ın insanı onurlandırmasına uygun düşmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eşyanın haki katını en güzel biçimde değerlendiren islam dininin kriterine göre alçalma ve yükselmenin en doğal seyri ve tabii süreci bu iki durumdur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Naziat Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )42- Ey Muhammed! Senden kıyametin ne zaman gelip çatacağını sorarlar ![]() 43- Sen nerede, onun vaktini söylemek nerede? 44- Onun bilgisi Rabbine aittir ![]() 45- Sen ancak, ondan korkacak olanları uyarırsın ![]() 46-Onlar onu gördükleri zaman sanki dünyada bir akşam veya onun kuşluk vaktinden fazla kalmamış gibi olurlar ![]() Müşriklerin inatçı olanları Hz ![]() ![]() ![]() "Ne zaman gelip çatacak?" Onların sorularına cevap şudur: "Sen nerede onun vaktini söylemek nerede?" Bu, kıyametin büyüklüğünü ve dehşetini çağrıştıran bir cevaptır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kıyametin işinin varacağı son merci O'dur ![]() ![]() ![]() "Sen ancak ondan korkacak olanları uyarırsın ![]() Senin görevin budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ardından kıyametin dehşetini ve büyüklüğünü duygularda ve düşüncelerdeki etkisiyle birlikte tasvir etmektedir ![]() ![]() "Onlar onu gördükleri zaman sanki dünyada bir akşam veya onun kuşluk vaktinden fazla kalmamış gibi olurlar ![]() Onların bu halleri kıyametin onların vicdanları üzerindeki büyük etkisinden kaynaklanıyor ![]() ![]() ![]() İnsanların üzerinde çarpıştıkları ve tokuştukları bu dünya hayatı böylece dürülüp gidiyor ![]() ![]() ![]() ![]() İşte dünya hayatı budur Kısadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şüphesiz bu büyük bir aptallıktır ![]() |
![]() |
![]() |
|