![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerTarikatlar/Kültler/Mezhepler Sia Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sîa'nin ne zaman dogdugu konusu oldukça ihtilaflidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sîa diger firkalar gibi, Islâm'da ana bünye diyebilecegimiz cemaatten ayrilarak, yine Islâm içinde ortaya çikan bir zümrelesme hareketidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sîa en erken, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sia'nin bütün firkalarinda ilk ve ihtilafsiz Imam Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece imamet hemen tamimiyle Hz ![]() ![]() ![]() Kerbelâ'da katliamdan kurtulan Ali b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zeyd b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ca'fer es-Sadik'in imamet devresinde önceleri oglu Ismail'in kendisine halef olacagini kesin olarak belirtmisken daha sonra bazi sebeplerle onu halifelikten çekti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asiri bir Siî mezhebi olan Ismailiyye kurulusundan itibaren bir buçuk asir süre ile gizli imamlar ve dâiler tarafindan idâre edildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hülagu'dan sonra daha çok Iran Azerbaycan'inda kalan Nizarî Ismailîler, tasavvufi bir görünüm altinda varliklarini sürdürmüslerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarih boyunca Batiniyye, Sebiyye, Talimiyye, Melâhide vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ca'fer es-Sadik'tan sonra taraftarlarinin ekseriyeti oglu Musa el-Kâzim'a tabi oldular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imamiyye bir firka olarak 260 (873) yilindan sonra teessüs etmistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imamiyye Sîasi gaybet-i kübra yani büyük gaybetin baslamasindan itibaren Iran'in resmi mezhebi oldugu 10 (16) asra kadar Islâm dünyasinda güçlü bir varlik göstermemistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitap, sünnet, icma ve akli, ser'i deliller olarak kabul eden bu firka, ibâdet ve muameleler konusunda mut'a nikahi hariç Ehl-i Sünnet fikhi ile cüz'i ayriliklar göstermektedir ![]() ![]() ![]() Bu üç firkanin ötesinde kendilerini siî sayan ve fakat mutedil Sîa'nin kendileri ile ilgileri bulunmadigini belirttikleri gulat, galiye yahut asiri siî firkalar vardir ![]() ![]() ![]() Sîa firkalari arasinda müsterek nokta Imamet esasidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sîa'nin imamet konusunda böyle düsüncesine ragmen aralarinda en çok ihtilaf edilen konunun yine imâmet oldugu söylenebilir ![]() ![]() ![]() Imamet konusunda en mutedil davranan Siî mezhebi Zeydiyye'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ismail b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde Islâm dünyasinin muhtelif yerlerinde Sîa mevcudu kesin bir istatistik bulunmamasina ragmen %7 - %9 arasinda tahmin edilmektedir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerHARİCİLİK Havaric sözcüğü "haric"in çoğuludur; dışa çıkanlar, dışta kalanlar demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hariciler (Havarie) çöllerde yaşayan, konar-göçer bağımsız topluluklardı, İmamlık yüzünden savaş istemiyorlardı Bu nedenle, imamlık uğruna savaşan Ali ile Muaviye'ye karşı çıktılar, onları ağır bir dille yerdiler, kötülediler ![]() ![]() ![]() ![]() Havaric mezhebinin, özde bir, görünüşte ayrı kolları vardır ![]() ![]() 1- Acarade kolu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Bikesilik kolu ![]() ![]() ![]() 3- Esferilik (Esferiye), tapım (namaz, oruç) gereksizdir, dahası suçtur, dinden ayrılmadır ![]() 4- Ezrakilik (Ezrakiye) koluna göre Ali'yi öldüren iyi bir iş yapmıştır, inancın gereğini yerine getirmiştir ![]() ![]() ![]() 5-İbazilik (ibaziye kolu) (Mehıliye), (Sealibiye), kendinden olmayanları dinsiz sayar, Ali yalancıdır, çıkarcıdır ![]() 6- Muhme koluna göre de Ali suçludur, yanlış yoldadır, yandaşları dinsizdir ![]() Bu kollar Kuzey Afrika dolaylarında, Irak'ta, Zengibar' da yaygındır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerHz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hâricîler baska adlar ve lâkablarla da anIlmis, taninmislardir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hâricîler, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 0sin ilgin ç yani, Kur'ân'i mizraklarinin ucuna takarak Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mezhepler tarihçileri, Hâricîlerin ortaya çIkisini ünlü hakem olayina baglamakla birlikte baska nedenlerin varligindan ve etkisinden de sözetmektedirler ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nehrevân bozgunu Hâriciler üzerinde silinmez bir etki birakmis, onlar için Allah yolunda ölmenin, sehâdetin bir simgesi hâline gelmistir ![]() ![]() ![]() ![]() Hâricîlerin büyük çogunlugunu bedevî çöl Araplari olusturuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Es'arî ve Bagdâdî'ye göre hâricîler yukarida siralanan maddelerden yalnizca birinci ile üçüricüde sözbirligi içindedirler ![]() ![]() ![]() Muhakkime-i Ulâ da denilen Ilk Hâricîlerden sonra Hâricîlik çok sayida kola ayrildi ![]() ![]() Ezârika, Ebû Râsid Nâfi b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necedât, Necde b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sufriyye Ziyâd b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Acâride, Abdulkerim b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ibâdiye, Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sebibiyye, Sebib b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hâricîler "Allah'in vahyettigi ile hükmetleyenler kâfirdirler" (el-Mâide, 5/47) âyetini "Lâ hukme illâ lillâh" (Allah'tan baska kimse hükmedici degildir) seklinde formüle ediyorlardi ![]() ![]() ![]() ![]() Hâricîler Allah'in sifatlarinda tesbihe karsidirlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazi görüslerinde Kur'ân ve Sünnet'e dayandiklarindan ehl-i sünnet'e uygun görüsleri de vardir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerİSMAİLİLİK Kurucusu, genellikle "imam" diye anılan İsmail 'in Halife Ali'nin torunlarından olduğu 8 inci yüzyılda yaşadığı söylenir ![]() ![]() ![]() İsmail'in kurduğu İsmaillik siyasal bir topluluktur, kaynağı imamlık (yönetim) sorunudur, eski, çoktanrıcı inançlardan esinlenmiş, İslam inançlarına aykırı bir içerik kazanmıştır ![]() * İmamlık İsmail'den, sıra ile soyuna geçer, başkasının yönetimi eline alması yasaya, inanca aykırıdır ![]() * İmamlar yanılmazdı, yaptıkları da, söyledikleri doğrudur, tartışılmaz ![]() ![]() * İmamın tüm sözü Kur'andır, buyruğu tanrı buyruğudur ![]() * İmam, yeryüzünde, tanrı'nın elçisidir, onun yerine geçen (tanrının yerine) yüce varlıktır (/ıalifetııllah) ![]() ![]() * İmama bağlanmak dindir, zamanın özüdür, mezhebin çekirdeğidir ![]() Tasavvufla Şiilik'i birbirine karıp karıştıran İsmaililik, İslam ülkelerinde "gizli imamlık " adı verilen inancı geliştirmiştir ![]() ![]() İsmaililik'te işini, özellikle kuruluş la ilgili olanları, gizli tutmak ilk koşuldur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İsmaililik yanlıları, Peygamber'in kızı Fatıma'nın soyundan geldiklerini ileri sürerek, Mısır' da Fatimiler Devleti'ni kurdular ![]() ![]() İsmaililik'te kurtuluşa girmek için gizli tutulan, belli aşamalar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu mezhepte, çağrıcı (dai) denen görevliler vardır, bunlar; Anadolu, İran, Hindistan, Türkistan gibi birbirinden uzak ülkelere yayılmış, kuruluşun genişlemesine çalışmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() İsmailik'in Meymuilik (Meymuiye), Muhammedilik (Muhammediye), Tahrimilik Ağa Han ' dı, onun ölümünden sonra yerine sırayla oğulları geçmiştir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerSianin müfrit ve bâtinî bir kolu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fâtimî hilâfeti en parlak döneminde Misir, Suriye, Hicaz, Yemen, Kuzey Afrika ve Sicilya gibi topraklari elinde tutuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Misir Fâtimîlerinin hizla yayilmasi Selâhaddin Eyyübî'nin 567/1171 tarihinde yaptigi Misir seferinde onlari yenmesiyle yavaslamistir ![]() ![]() Ismaililer arasindaki bu çekismeler ordu kumandanlarini Misir Fâtimî devletinde Ismailiyye aleyhtarligina götürmüs ve kisa zamanda halîfelik askerî sinifin elinde bir oyuncak halini almistir ![]() ![]() ![]() ![]() el-Mustansir'in ölümüyle Nizâr'a bey'at eden Hasan Sabbah ihtilalci fikirleriyle islâm dünyasinda Bâtiniye akîdesinin yayicisi olmustur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bohra (Musta'li) lar Bombay, Baroda ve Haydarabat'da teskilatlanmis 1931'de nüfus olarak ikiyüz onüçbin civarinda oldugu tesbit edilmistir ![]() ![]() ![]() Diger yandan Yemen'de bulunan Süleymanî Musta'lilerin ise 1930 yilinda 25-30 bin civarinda bir nüfusa sahip olduklari görülmektedir ![]() Hasan Sabbah Nizarî Ismâîlîlerin basina geçerek 483/1090 yilinda Selçuklu hükümdari Meliksah'a karsi ayaklanmis, Kazvin'de Alamut kalesini ele geçirerek Bâtinî Ismailiye devletini kurmustur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ismâîliyye devletini kurarak merkezî bir güce sahip olan bu firka taraftarlari XII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün IV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fikhin ibadet ve muamelelere ait hükümlerinde Isnâ aseriyye'den pek farklilik göstermeyen Ismaililer, Hacca giderken, Kerbelâyi ziyaret ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ismailiyye mezhebinin bes esas kaidesi vardir: a- Imamlik: Sadece Ismail ve onun çocuklarina geçer, baska birisi bu makama sahip olamaz ![]() b- Imam, yeryüzünde Allah'in halîfesidir ![]() ![]() ![]() c- Imamlik makaminda bulunan kisinin her sözü ilâhî bir emir niteligine sahiptir ![]() d- Imamlarin yaptigi her sey haktir ![]() ![]() e- Din ve iman bu mezhebe inanmakla mümkün olur ![]() ![]() Ismailiyye mezhebine göre imamlik gizlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ismailîlerde "yedi imam" inanci degismez bir akidedir ![]() ![]() ![]() ![]() Ismailiyye mezhebinin sonraki dönemlerde en çok dikkat çeken temsilcisi, efsanevî bir sahsiyete sahip olan Hasan Sabbah'tir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerAlevilik Aleviligin dogusu, Islamiyet'in ilk dönemlerinde dek uzanir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() Ömer, kitleyi baski altina alarak cenazenin defnedilmesini bile beklemeden, bir oldu bitti ile Ebubekir'i halife ilan etmis ve elde kilic önüne geleni de biata zorlamisti ![]() Iste bu haksiz halife secimi, Islam icindeki ilk büyük ayriliga neden oldu ![]() ![]() Gelisen diger tarihsel olaylara bu haksizlik düzelecegi yerde, iliskiler daha da gerginlesti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan sonra Islam tarihi, Emeviler ve Abbasiler Ali yanlilari arasinda gelisen bir dizi kanli olaya sahne oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Iste Islamiyet, yeni kitalara ve yeni uluslara yayilirken Islam icindeki bu ayriliklar da yayildi ![]() ![]() ![]() ![]() Özgürlükcü-Demokratik-Sosyalist cizgi Alevilik göcebe kabilelere, siradan köylülere, askerlere (yeniceriler) ve yüksek dereceli, özgür ruhlu entelektüellere dayanan, tarihsel temeli nedeniyle sinifli toplumlara, sömürücülüge ve baskici rejimlere karsi olan bir akimdir ![]() ![]() ![]() Alevilik-Bektasilik daha Rum-Selcuklular döneminde üc ana ögretisi ve Ali düsüncesi ile gizlenmeye baslamis, Osmanli döneminde bu giderek artmistir ![]() ![]() ![]() Sifre ve Gerceklik olarak Hz ![]() Bu inanc, Alevilik-Bektasiligin dördüncü ana ögretisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aleviligin merkezinde insana verilen büyük önemin bulunmasi, insannin Tanri'dan da önemli olmasi ve buna bagli olarak bir Sosyalist cizginin ortaya konulmasi Alevileri, özellikle de Alevi gencligini, modern, "ilerici" ideolojilere acik hale getirmistir ![]() Alevilikte südür ögretisinin, kamil insan teorisinin ve özgürlükcü-demokratik-sosyalist cizginin cikis yeri olan ve bire yin inanc özgürlügünü öngören bir ara ögreti daha vardir ![]() Buna göre her insan, bu arada kötüler ve tanrisizlar da Tanri'nin bir manifestosudur: Her seyden önce bunlar Tanri'nin basarisiz deneyleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anadolu Aleviliginde,Insan baskalarina zarar vermemek ve onlarin haklarini cignememek kosuluyla istedigi gibi davranabilir, istedigi gibi yiyip icebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Insan kütürel ve ruhsal yasantisinda kesinlikle özgürdür ![]() ![]() ![]() ![]() Aleviligin sosyalizmi kültürel ve ruhsal yasamla degil, ekonommi ile ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerAleviler ve Alevilik: Aleviler özelikle Türkiye ve az miktarda komşu ülkelerde yaşayan inançsal bir topluluktur ![]() ![]() ![]() ![]() Alevilik Nedir? Alevilik inanç, kültür ve toplumsal yaşamı kapsayan, 3 boyutlu bir öğreti, birçok inancın kaynaşmasından oluşan kendine özgü bir inançtır ![]() ![]() Alevi-Bektaşi inancın temel ilke ve ikrarnamasi: Eline Diline Beline (EDEBe) sahip olmaktır ![]() Alevilikte tanrı inancı; Aleviler insan ve doğanın uzaydaki tüm varlıkların birliğine, (Vahdeti-Mevcut = varlığın birliği) aynı kaynaktan oluştuğu düşüncesine ve tanrının (Allahın) bunların toplamı olduğuna ve tanrının, alemde en mükemmel varlık olan insanın özünde olduğuna inanırlar ![]() Alevi öğretisinden bazı deyimler: Her ne arar isen kendinde ara ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aleviliğin kültürel boyutu: Müzik, dans (semah) deyiş/şiir ve her türlü sanatı kapsar ![]() ![]() ![]() Aleviliğin toplumsal boyutu: Alevi toplumunda, zor yoktur, her şey, gönüllülük (rıza) üzerine kurulmuştur ![]() ![]() Alevi öğretisi ![]() Doğada olduğu gibi, her şeyin değiştiği ilkesinden hareket eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aleviliğin tarihi ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() Alevilik: Anadoluda yasayan çeşitli halk ve kültürlerden oluşmuş ve o tarihte var olan hakim din ve toplumsal düzene karşı bir muhalefet hareketi olarak ortaya çıkmış ve gelişmiştir ![]() ALEVİ kelimesi: Alevi kelimesinin çeşitli sembolik anlamları vardır: Felsefî anlamda alevi kelimesi; her şeyin alevi öz kaynağı, nur kutsal yaratıcı güce bağlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alevilik ve İslam Aleviler bütün dinlerin olduğu gibi, İslamında temel/öz buyruğuna inanır/saygı duyarlar, fakat oruç, namaz, haç vb ![]() ![]() ![]() ![]() Alevilik öğretisi (4 Kapı - 40 Makam): 1200 yıllarında yaşamış ve Alevilerce Pir kabul edilen “Hünkar Bektaş Veli” tarafından kurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 40 Makam: İlk makamı iman (inanmaktır): HBV: İnanmak akıl, mantık, bilim üzeredir, akla mantığa sığana kalbinden sahip çık ve İlimden gidilmeyen yolun sonu karanlıktır diyor ![]() ![]() ![]() Aleviler tarih boyu ezilmişler: Aleviler tarih boyu, hakim güçlerin baskı sömürü sistemlerine karşı (inançsal, kültürel ve politik) yönden muhalefet olmuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alevilikte Semah ve Cem; Semah Alevilerin geleneksel dansıdır, bir çeşit ibadet biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alevilikte CEM: CEM birlik demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alevilerin kişisel sabit, belirli, yer ve zamanda yapılan ibadet şekilleri yoktur ![]() ![]() Aleviliğin en önemli kurumlarının ve ibadetlerinin basında Cem gelir ve topluluk istediği zaman, uygun herhangi bir yerde yapılabilir ![]() Cem in kaynağı İslam öncesi eski Türk ve Iran inanç ve kültürlerinin İslam la birleştirildiği KIRKLAR MECLİSİ (CEMi) inancına dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kaç çeşit Cem vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alevilikte Semah ve sembolik anlamları: * Semah normalde Cemde dönülür (dönmek hiçbir şeyin durmadığını ölmediğini hareket edip değiştiğini sembolize der ![]() * Semah, Cem dışında ayrıca; toplumsal içeriği olan toplantılarda ve tanıtmak amacı için dönülebilir ![]() ![]() ![]() * Yüzün üzerinde semah çeşidi vardır, hepsi için geçerli olan, ağır tempoyla baslar, hızlanır ve yavaşlayarak durur ![]() ![]() * Cemde ve Semah dönülürken normalde çırağ/mum yakılır ![]() ![]() ![]() * Semahta kadın ve erkek şarttır, bununda birlik, eşitlik, yaradılış, sevgi, karşıtların birliği gibi çok derin anlamları vardır ![]() * Semah yalın ayak dönülür, duygular dünyasında uçulsa da gerçeğe, doğaya/toprağa bağlılığı sembolize eder ![]() ![]() ![]() * Semah günlük, fakat temiz elbiseyle dönülebilir, bazı semahlar dışında (üryan semahı) özel elbise gerekmez ![]() ![]() * Bazı semahlarda avuçlar yer ve gökyüzüne döndürülür, yerle gök arasında (1 ![]() ![]() * Gözler genellikle el/avuç içine bakar, bu da aynada kendini (insanda tanrıyı) görmeyi, sembolize eder ![]() ![]() * Semahta kalbe, (döşe) götürülen eller, Alevilerin bir tür selamıdır ![]() ![]() * Bazı semahlarda eller dairenin dışından içine uzatılır ![]() ![]() * Bazı semahlardaki figürlerde doğadaki canlı varlıkların (hayvanların, bitkilerin) özeliklerini, emek, sevgi, birlik vbg ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerOn Iki Imam Düvaz Imam, Düvazde Imam da denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imam Hasan: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imam Hüseyin: Ücüncü Imamdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imam Zeynel' Abidin: Dördüncü Imamdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imam Bakir: Besinci Imam olup babasi Zeynel' Abidin'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imam Cafer Sadik: Altinci Imam olup babasi Imam Bakir'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imam Musa Kazim: Yedinci Imamdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imam Riza: Sekizinci Imamdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imam Muhammed Taki: Dokuzuncu Imamdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imam Naki: Onuncu Imamdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imam Hasan el - Askeri: On birinci Imamdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imam Mehdi: On ikinci ve sonuncu Imamdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerSemah Nedir? Semahlar Tasavvuf ehlinin, müzik aletleri de çalınarak söylenen neşidelere uyup vecde gel melerine, raks etmelerine, dönmelerine denir ![]() ![]() Semahlar Anadolu Halk Kültürünün müzikal dehası olup, Alevi-Bektaşi toplumunun yüksek müzik zevkinin en bariz örneklerindendir ![]() anlamına bakarsak; Abdülbaki Gölpınarlının Tasavvuftan Dilimize Gelen Deyimler ve Atasözleri” adlı kitabına göre sema; (sima) 5 Arapça, “duymak”, “işitmek” anlamında bir sözdür ![]() Bu çeşit manalar, birkaçı hariç diğerlerinin, kelimenin Eski Arapçadaki “şarkı söyleme” veya “çalgı çalma” manası ile yakından ilgili olduğu açıkça görülmektedir ![]() İşitmek, duymak, dinlemek kökünden gelen Semah sözcüğü “samah”, “zamah”, “samak” gibi çeşitli şekillerde söylenmektedir ![]() Tamamıyla Alevi-Bektaşi topluluğuna ait olan semahlar, Doğu Karadenizde en az olmak üzere bu topluluğun yaşadığı bütün yörelerde mevcuttur ![]() ![]() Semahlar, Alevi Toplumunun gizli dernek toplantılarıdır ve dinsel ibadetlerin yerine getirildiği özel günlerde yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semahların oynandığı Cem Ayinlerinin en büyük özelliklerinden biri müziğe ve oyuna gösterilen saygıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Semahlar karşılıklı durarak ve ayrık düzende (eller veya kollardan tutuşmadan), Cem Bezminin ortasında açılan boşlukta, dolaşarak oynanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semahlar tek veya birkaç bölümlü olabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En önemli ritmik özellikleri ise bazı semahlarda birkaç değişik ritm kullanılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak semahların tanıtılabileceği en kısa özet bu olabilir ![]() ![]() Gamze TÜFEKÇİ-İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Öğretim Görevlisi Motif Dergisi 29 ![]() SEMAHLAR HAKKINDA GENEL BİLGİ Alevi dinsel oyunlarını halk, ''semah, samah, zamah'' gibi yerel sözlerle adlandırır ![]() ![]() ![]() ![]() Semahlar kentlerde kadının baskı ve peçe altında tutulduğu dönemlerde bile kadın erkek birlikte oynanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semahlarda yerel ayrılıklar çok görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SEMAHTA KİŞİ Semahların belli sayıda kişilerce oynanmasına özen gösterilir ![]() ![]() ![]() "İlk önce dört can semaha kalkar ![]() ![]() ![]() Ancak Alevi semahlarının daha çok 3-5-7-9-12 kişilik öbeklerce yapıldığı gözlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durumda semahçıların sayısında bir değişiklik söz konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca on altı kişilik, kırk kişilik ve daha kalabalık toplulukla*rın yaptıkları semahlar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SEMAHTA EZGİ Semahların ezgisi halk müziğinden kaynaklanır ve türkülüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çepniler de cemde kesinlikle on iki çalgı bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SEMAHTA GİYSİ Semah yapılırken semahçıların üzerindeki giysiler çok renkli ve değişiktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Giysilerde yerel ayrılıklar görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SEMAHA KALKIŞ Semaha kalkışta da kimi töreler söz konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cemde semahlar başlayacağı zaman semahçılar kendiliğinden semaha çıkarlar ![]() ![]() ![]() Anadolu'nun çeşitli yerlerinde cemde ilk semah yapılacağında önce semahçılar dedeye niyaz ederler ![]() ![]() Denizli'de er, ******n önünde niyaz eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erzincan-Maraş yöresinde semaha kalkan er semah başlama*dan ******n elinin içini öper ![]() ![]() ![]() Kimi bölgelerde semaha erbacı selamlaşması ile başlanır ![]() Antalya Alevilerinin bir bölümünde bacı, erin göğsüne bir şedde bağlar ![]() ![]() Kimi bölgelerde ilk semah yapılacağı zaman dede ve tüm cem erenleri topluca ayağa kalkarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SEMAHTA FİGÜR Semahlar kökende değişik ve güzel figürlere dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semahlar iki ana figüre dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SEMAH SÖZLERİ Semahlar Türkçe sözlü deyişlerle oynanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semah deyişlerinin bir bölümü doğrudan semah sözü olarak yazılmış olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dinsel özle beslenen türküler kimileyin belli kuralları, inançları anlatır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dinsel çarpıcı sözler çevresinde birleşilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semah sözlerinde de yörelere göre değişiklik vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SEMAHIN ORTAMI İlke olarak semahlar dinsel tören olan "cem" ya da "görgü, görüm" de yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semahların yapıldığı yerlerde etkin bir sıkıdüzen egemendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alevi dinsel törenleri "Görgü'', "Muhabbet cemi" ve ''Abdal Musa" olmak üzere üçe ayrılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semahlar muhabbet cemlerinde cemin sonuna doğru yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görgü cemlerinde belli aralıklarla semah yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semahları cemden ayrı düşünmek ve incelemek yanlıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SEMAHTA DÜZEN Semah oyununa önce yavaş hareketli semahla başlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ağırlama cemde ayak kesilmeksizin yapılan ilk semah olarak tanımlanır ![]() ![]() ![]() ![]() Semahlar konusunda yaptığım araştırmalarda genellikle Semahtan bahsederken ''oyundur", ''oynanır'' gibi sözcüklerde karşılaştım ![]() ![]() ![]() Semahlar dinsel nitelikler taşıdıklarına göre diğer halk oyunlarından ayrılmalıdırlar ![]() ![]() ![]() Semahların oyun mudur? değil midir? konusunda Sayın İbrahim ÖZER (İbrahim Dede) şöyle düşünüyor: İnsanlar maneviyatta ve tasavvuf ilmine göre basamaklarla, inanarak ve inandıkları o güçle Allah'a varmayı düşünürler ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() düşünülebilir ![]() ![]() Tarikat kapısında, yani ikinci kapıda semah, gerek Alevilerde, gerek Mevlevilerde, gerek Kadirilerde, gerek Nakşibendilerde yapılan ibadetin bir nevi, bir bölümü olarak düşünülebilir ![]() ![]() ![]() Üçüncü kapı ve üçüncü basamak olan marifet kapısında semah, ilahi bir aşkın vermiş olduğu bir iksirdir ![]() ![]() ![]() ![]() Henüz birinci basamakta olan kişiler için semah bir oyun sayılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerMasonluk Masonluğun köklerini, Çin'den Ortadoğu'ya, Eski Yunan'dan Şaman rahiplerine, eski Mısır'dan Avrupa'nın şövalye tarikat larına kadar dünyanın çeşitli yer ve topluluklarına dayandırmak mümkündür, zira Masonik ritüel lere bakıldığında ise bu kadim öğretilerin tamamının etkileri görülebilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Operatif Masonluk Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Operatif Masonluğun piri ve en büyük ismi olarak, Hazreti Süleyman Mabedi'nin Baş Mimarı Hiram Abif'in ismi üzerinde bir anlaşmaya varılmıştır ![]() ![]() Masonlukta çok önemli bir yeri Büyük Üstat Baş Mimar Hiram Abif, Tanrı'ya atfedilen ilk yapı olan Süleyman Tapınağı'nın yapımında yanında çalışan ve Üstatlık sırrı ile gizli kelimesini öğrenmek için güç kullanmak isteyen üç Kalfa tarafından öldürülmüştür ![]() ![]() Spekülatif Masonluk Masonluğun öğretisini sembollerle yaptığı felsefi çalışmalara vermesiSpekülatif, veya Fikri Masonluk ise, duvar işçiliği ile uğraşan birer mesleki lonca olan Operatif Mason Localarında fikri ve felsefi çalışmaların da yapılmaya başlanması ile ortaya çıkan ve günümüz Hür Masonluğunun artık tamamına hakim olan anlayıştır ![]() ![]() Spekülatif çalışmaların Operatif Localar da başlamış olduğunu söylemiştik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk Büyük Loca'nın Kuruluşu İngiltere Birleşik Büyük Locası'nın amblemi24 Haziran 1717'de İngiltere'de 4 Loca bir araya gelerek, ilk Büyük Loca'yı, İngiltere Büyük Locası'nı kurdular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Masonluğu Tüm dünyada masonluk, 1875 Lozan Konvanı ile, Gelenekçi Kesim ve Özgür Kesim olarak ikiye bölünmüş ve her ülkede bu yolda ayrışmalar yaşanmıştır ![]() ![]() ![]() Türk Masonluğu ise, çeşitli sebeplerle, 1965 yılında ayrılmış ve o güne kadar sadece Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locası var iken, 1966 yılında Özgür Masonlar Büyük Locası da ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiyede Masonluk Tarihi Her ne kadar Türkiye'de Masonluğun ve ilk Masonların 1720'li yıllardan bu yana var olduğu bilinse de, daha ziyade dış obediyanslara bağlı ve Osmanlı topraklarındaki yabancıların etkinliğinde sürdürülen bu çalışmalar, 18 ![]() ![]() ![]() 1861 yılına kadar, daha ziyade İngiltere, Fransa ve İtalya milli obediyanslarına bağlı localarda çalışmalarını sürdüren Türk Masonluğu, bu yıl içerisinde Mısır asıllı Osmanlı Prensi Abdülhalim Paşa'nın önderliğinde Osmanlı Yüksek Şurası'nı, o zamanki ismi ile Makbul İskoç Riti Şura-ı Ali-i Osmani'yi kurar ![]() ![]() Dönemin Osmanlı Yüksek Şurası'nın yanısıra yabancı obediyanslara bağlı olarak Osmanlı topraklarında varlıklarını sürdüren localar da çok sayıdaydı ![]() ![]() 1956 yılında dönemin Başbakanlık Müsteşarı Ahmet Salih Korur'un Büyük Üstatlığında, Yüksek Şura'dan bağımsız ve Masonluğun 3 âli derecesinde (Çırak, Kalfa, Üstat) çalışmak üzere ilk Türkiye Büyük Locası kurulur, fakat muntazam Masonluk tarafından, bir obediyansın düzenli sayılabilmesi için kabul edilen, Büyük Loca'nın Yüksek Şura'dan bağımsız olarak kurulabilmesi ilkesine riayet edilmemesi ve ilk Türk obediyansının bir Büyük Loca değil bir Yüksek Şura olması itibariyle Türk masonluğu uzun yıllar boyunca Düzensiz Masonluk (Grand Orient) tarafında kalır ![]() Dünya düzenli Masonluğunu temsil eden, ve bir yerde Hür Masonluğu (Fikri Masonluk, Spekülatif Masonluk) babası sayılan İngiltere Birleşik Büyük Locası'nın Türkiye Büyük Locası'nı kabul etmesi ise ancak 1970 yılında, 1909 yılında Mısır'da kurulmuş bulunan ve Resne Locası'nın düzenli köklerine bağlanarak gerçekleşir ![]() ![]() 1965 yılında İskoçya Büyük Locası tarafından tanınması ve tasdik töreninin icra edilmesinden kısa bir süre sonra, küçük bir grup Türk Masonluğu'ndan ayrılarak düzensiz bir oluşuma gider ve hemen akabinde, bu grubun Türk ve Dünya Düzenli Masonluk dünyası ile alakaları, 1966'nın Ağustos ve Eylül aylarında birbiri ardına gelen kararlar ile süresiz olarak kesilir ![]() Türkiye'de Masonlar Bugün, İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Adana, Eskişehir, Denizli, Bodrum, Marmaris, Kuşadası, Antalya, Çeşme, Fethiye'de 200'ün üzerinde Locasında çalışan 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye Büyük Locası, Masonluğun üç derecesinde (Çırak, Kalfa, Üstat) çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her yıl bir kere yapılan beyaz gecelerde Mason eşleri, kızları, anneleri ve kızkardeşleri Mabetlere alınır ve onlara Masonik hikayeler anlatılır ![]() ![]() Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locasına Nasıl Üye Olunur Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locası, T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aday gösterilmesine karar verilen haricinin teklif bilgileri teklif kesesine atılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu esnada adayın fotoğrafı ve bilgilerini içeren belge, Türkiye Büyük Locası'nın tüm binalarında askıya çıkartılır ve herhangi bir Mason'un, askıya çıkan adayı tanıdığını ve Masonluğa girmesine sıcak bakmadığının gerekçelerini yazılı olarak Büyük Loca ve adayın önerildiği Loca'ya bildirmesi ile tüm işlemler durdurulur ![]() Askıda da herhangi bir problem çıkmaması sonrasında, o ana kadar yapılan araştırmaların tüm sonuçları, Locanın yine bir Üstat oturumunda okunup, tartışılıp, oylandıktan ve bu oylama da temiz çıktıktan sonra adayın tekris adı verilen ritüelik ve geleneksel bir kabul töreni ile topluluğa kabulü sağlanır ![]() ![]() Tüm bu tahkikat safhasının herhangi bir yerinde reddedilen aday, üzerinden en az 1 sene geçmeden tekrar aday gösterilemez ![]() ![]() Türkiye Büyük Locası'nın yıllardan beri üyeliğe giriş yaş ortalaması 40 civarında seyretmektedir ![]() ![]() ![]() Türkiyede Dereceler ve Çalışma Sistemi Türkiye Büyük Locası da, dünyanın diğer tüm düzenli Büyük Locaları gibi Masonluğun üç derecesinde, yani Çırak, Kalfa ve Üstat derecelerinde çalışırlar ![]() ![]() Masonluğa kabul edilen ve düzenli bir Locada usülüne uygun olarak yapılan düzenli bir tören ile üyeliğe kabul edilen üye Çırak ünvanını kazanır ![]() ![]() ![]() Kalfa olduktan sonra da en az 12 ay geçmeden Üstatlığa yükselinmez ![]() ![]() Türkiyedeki Büyük Üstadlar 2005- ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2003-2005 : Kaya Paşakay 2000-2003 : Demir Savaşçın 1998-2000 : Sahit Talat Akev 1996-1998 : Tunç Timurkan 1992-1996 : Can Arpaç 1991 : Suha Tuğrul Aksoy 1988-1991 : Orhan Alsaç 1986-1988 : Cavit Yenicioğlu 1981-1986 : Şekür Ökten 1980-1981 : Halit İ ![]() 1973-1979 : Nafiz Z ![]() 1965-1973 : Hayrullah Örs 1965 : Enver Necdet Egeran 1962-1965 : Ekrem Tok 1960-1962 : Kemalettin Apak 1955-1960 : Ahmet Salih Korur 1953-1955 : Fethi Erden 1933-1936 : Muhiddin Osman Omay 1932-1933 : Mustafa Hakkı Nalçacı 1930-1933 : Mim Kemal Öke 1927-1930 : Mustafa Edip Servet 1924-1927 : Fikret Takiyeddin Onuralp 1924-1927 : Servet Yesari 1921-1924 : Besim Ömer Paşa 1918-1921 : Fuat Hulusi Demirelli 1918 : Rıza Tevfik Bölükbaşı 1912-1915 : Mehmet Ali Erel 1910-1912 : Faik Süleyman Paşa 1909-1910 : Talat Paşa Dünyada Derece Sistemi En üstünde mason simgesi bulunan İnsan Hakları BeyannamesiGeleneksel dünya düzenli Masonluğu Büyük Locaları, Çırak, Kalfa ve Üstat olmak üzere Masonluğun üç remzi derecesinde çalışırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Herhangi bir ritte, dördüncü derece ve yukarısına devam edebilmek için Büyük Loca'ya bağlı olarak çalışan düzenli bir Locada Üstat derecesine sahip olmuş olmanın yanısıra, bu ana Loca ile ilişkilerinin herhangi bir dönemde düzensiz olmaması ve yükümlülüklerinin aksatılmadan yerine getirilmesi gerekir ![]() ![]() İskoç Riti İskoç Riti İskoç Riti geleneksel amblemiDünya Masonluğunun büyük bir bölümünde olduğu gibi, Türk Masonlarınca da takip edilen, popüler bir Masonik rit ![]() ![]() ![]() ![]() İskoç Riti Tarihçesi Sembolik bir amblemOperatif dönemlerde Localarda sadece Çıraklar, Kalfalar ve bir Üstat yer alırdı ![]() ![]() ![]() ![]() Üç dereceli sistemi yeterli bulmayan ve aynı zamanda başarılı bir Mason da olan Fransız şovalye Ramsay (1686-1743), kendi şövalye geleneklerinden derlediği üç derece daha ekledi ve bu derecelere yükselecek üyeleri Üstat derecesine sahip Masonlar arasından seçerek ilk Masonik Riti yarattı ve bu Rite de İskoç Riti (veya Skoç Riti) adını verdi ![]() ![]() ![]() Ritin isminin, zannedildiği gibi İskoçya ve İskoç Masonluğu ile alakası yoktur ![]() ![]() İskoç Riti Organizasyon Yapısı İskoç Riti atölyelerinden birisinin amblemiİskoç Riti'nde çalışan obediyanslar -Büyük Localara bağlı olarak çalışan ilk üç dereceyi saymazsak- 4 farklı atölyede çalışmalarını sürdürürler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 31 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İskoç Riti Dereceleri Yüksek derece amblemlerinden 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() 11 ![]() 12 ![]() 13 ![]() 14 ![]() 15 ![]() 16 ![]() 17 ![]() 18 ![]() 19 ![]() 20 ![]() 21 ![]() 22 ![]() 23 ![]() 24 ![]() 25 ![]() 26 ![]() 27 ![]() 28 ![]() 29 ![]() ![]() 30 ![]() 31 ![]() 32 ![]() 33 ![]() Türkiye'de İskoç Riti 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde etkinliğini halen Türkiye Fikir ve Kültür Derneği adı ile yürüten Türk İskoç Riti Masonları, çalışmalarını İstanbul, Ankara ve İzmir'de 4000'ün üzerinde üye ile devam ettirmektedirler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerKeysanîlik Keysanîlik (Arapça: الكيسانية al-Kaysānīya), Şiilik'te İmam ünvanını ilk defa kullanan ve Mehdi kavramını ilk defa ortaya atan mezheb ![]() İkinci Fitne döneminde 685'de Muhtar, İmam Ali'nin en küçük oğlu Muhammed bin Hanefiye'nin İmam ve aynı zamanda Mehdi olduğunu iddia ederek kendisini Vezir ilan etmiştir ![]() Hüseyin'in intikamını alarak Ekim ayında Kufe'deki Emevilerin valisini kovarak Güney Irak'ı elde etmiştir ![]() ![]() 700 yılında Muhammed bin Hanefiye'nin ölümünden sonra kendisinin Gayba haline girerek ahirette Rucu' edeceğine inanmışlardır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerZeydilik Zeydiyye (Arapça: الزيدية az-Zaydiyya, Zaidi veya bazen Zeydi; Batı'da Beşciler olarak da bilinir) ![]() ![]() ![]() Zeydi İmamlar Zeydi fıkhının izdeşleri diğer Şii mezheplerinde olduğu gibi ilk dört İmamı kabul ederler ancak beşinci imam olarak Muhammed el Bakır yerine kardeşi Zeyd bin Ali'yi kabul ederler ![]() ![]() Muhammed Peygamber Ali bin Ebu Talib 1 ![]() Hasan bin Ali 2 ![]() Hüseyin bin Ali 3 ![]() Ali bin Hüseyin Zeyn al Abidin 4 ![]() Zeyd bin Ali eş-Şehid 5 ![]() Dini Hukuk (Fıkıh) Zeydiler fıkıh bakımından Sünni mezhebi Hanefiliğe, Şafiliğe ve Caferi okullara çok yakındırlar ![]() Teoloji Teoloji veya kelam açısından Zeydiler diğer Şii mezheplerinde olduğu gibi Muteziliğe bağlıdırlar ![]() Topluluklar İlk Zeydi devleti Taberistan'da (Kuzey İran) M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zeydiler Yemen'de hakim dini gruptur ve Zeydi liderler yönettikleri topluluklar tarafından "Halife" ünvanıyla anılırlar ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerBatinilik Kurucusu Hasan Sabbah 1O49'da İran'ın Rey'de doğdu, 1134'te Kazvin dolaylarında Alamut kalesinde öldü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hasan Sabbah, bu yolla kendine bağladığı insanların sayısı Kazvin, Rey yörelerini etki altına alacak bir güç oluşturunca, saldırılar düzenlendi, ülkenin dört yanına yayılan fedaileri aracılığıyla içlerinde Nizamülmülk'ün de (1092) bulunduğu kendisine karşı olan birçok devlet adamını gizlice öldürttü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hasan Sabbah'ın siyasal bir kuruluş olarak geliştirdiği Batınilik birtakım sayılara, sayıların yorumlarına dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batınilik'te evren önsüz-sonsuzdur, yaratılmamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batınilik'in üzerinde durduğu en önemli konu "imamlık"'tir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hasan Sabbah'ın çevresinde toplananlara aşılamaya çalıştığı ahlak öğretisi dört aşamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendileri de bu mezhepten olan Batınilik konusunda çalışan kimi düşünürlere göre; kardeşler arasında evlenme doğaldır, bu konuyla ilgili yasaklar doğaya aykırıdır ![]() Batinilik'te on sayısı ile yirmi iki harf kutsaldır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batınilik, kimi araştırıcıların ileri sürdükleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batinilik, toplumsal bir örgüt olarak ortadan kaldırıldıktan sonra, etkisini daha geniş bir alanda sürdürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anadolu'da, Batinilik etkileri Yunus Emre, Caferi, Sami,Kazım, Hayderi (son dördü 16'ncıyy ![]() Ali emriyle gelmişdir vücuda âlem ü adem Ali hükmiyle olmuşdur ne kim pinhân u peydâdır Ali'dir sırr-i Sübhâni Ali'dir âlemin câni Ali'dir gevhıerin kânı Ali /ıem kâ'r-ı deryâdır Ali şol lâmekandır kim münezzehıdir kamu şeyden Ali şol binişândır kim /ıer eşyada hüveydâdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ali'dir cami-i Kıır'ân Ali'dir rahmet-i Ralımân Ali'dir menbâ- ihsân ki bimânend ü yektâdır Caferi'nin bu dizelerinde Ali, sayılan nitelikleriyle, tanrı'dır ![]() ![]() ![]() Batınilik, tanrısal nitelikleri insana indirger, Ali'yi de tanrısal insanın en yetkin örneği olarak görür (belli bir anlamda) ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerSion Tarikatı Sion Tarikatı, (İngilizce: Priory of Sion, Fransızca: Prieuré de Sion) çeşitli komplo teorilerinde adı geçen, bin yıllık olduğu iddia edilen, gizli politik ve dini örgüt ![]() ![]() 1956 Sion Tarikatı 1956'da Fransız tacında hak iddia eden Pierre Plantard tarafından Sion Tarikatı isimli bir örgüt kuruldu ![]() ![]() ![]() ![]() Örgüt ismini Kudüs'teki Sion Dağı'ndan alır ![]() ![]() ![]() Bazı ezoterik tarihçiler, tartışmalı filozoflardan Sicilya'lı Julius Evola'nın fikirlerinin, Pierre Plantard'ın iddialarına temel teşkil ettiğini düşünmektedirler ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarikatlar Kültler Mezhepler |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarikatlar Kültler MezheplerMu'tezile Mezhebi İslâmda ilk ortaya çıkan ve akideleri aklın ışığında izah edip temellendirmeye çalışan büyük kelam ekolünün adi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu'tezile'ye bu ismin hangi sebeple verildiği hususunda çeşitli görüşler ileri sürülmüştür Bu konuda en yaygın kanaat, devrin en büyük alimi sayılan Hasan el-Basrî (öl ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu'tezile ismini bu görüş etrafında temellendirmeye çalışanlara göre, bu isim onlara muarızları tarafından verilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu'tezile mezhebini siyâsî ve ıtikadî olmak üzere ikiye ayıran ve ikincisini birincisinin devamı sayan bazı ilim adamlarına göre bu isim, çok daha önceleri mevcuttu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer bir görüşe göre ise, Vasil b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu'tezile mezhebi, kaynaklarda daha değişik isimlerle de anılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mezhebin Doğusunu Hazırlayan Faktörler ve Tarihçesi: İslâmda ıtikadî meselelerin gündeme gelip tartışılmasına sebep olan ve neticede ıtikadî mezheplerin doğusunu hazırlayan çeşitli faktörler vardır ![]() ![]() Bu faktörlerin basında, Müslümanlar arasında zuhur eden ihtilaf ve çekişmeler yer almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu'tezile'nin doğusuna zemin hazırlayan amillerden birisi de, Islâm dininin fetih politikasıyla ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mutezili düşüncenin temel esprisi; Islâm akaidini aklî tefekkür zeminine oturtmak ve akılla çatıştığı anda nassi aklin istekleri doğrultusunda tevil etmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İste bu ve benzeri şartlar altında Mu'tezile akımı Hicri birinci asrin sonlarıyla ikinci asrin baslarında Vâsil b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu'tezilî düşüncenin Basra'da ortaya çıkışından yaklaşık bir asır sonra Bisr b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tercüme faaliyetleri çerçevesinde Islâm kültür dünyasına kazandırılan yeni eserlerle birlikte, siyâsî etkenlerin de tesiriyle giderek güç kazanan İtizal akımı kısa zamanda devlet ricalini de cezbeder duruma geldi ve daha Emevîler döneminde bile halifeler düzeyinde kabul gördü ![]() Bu mezhep bir fikir hareketi olarak Abbâsîler döneminde gelişip yaygınlık kazandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu'tezile'nin devlet otoritesi ve resmi mezhebi haline geldiği, yaklaşık 198-232/813-846 yilllarını kapsayan bu dönem, Ehli sünnet âlimleri ve Müslüman halk açısından ve izdırabın hüküm sürdüğü bir dönem olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir tür Engizisyon anlamına gelen "mihne" el-Me'mun'dan sonra, el-Mu'tasim ve el-Vâsik dönemlerinde de şiddetini artırarak devam etti (Macid Fahrî, Islâm Felsefesi Tarihi, Çev ![]() ![]() ![]() Başlangıçta hür düşüncenin savunucusu olarak ortaya çıkan Mu'tezile, bu halifeler döneminde tam aksi bir pozisyonda bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mezhepler tarihi kaynakları, Mu'tezile'nin çöküşünü hazırlayan sebepler arasında, "mihne" hadisesini, Mu'tezile'nin akla ifrat derecede önem vermesini ve bu arada el-Es'arî ile el-Matüridî'nin öncülüğünde Ehli-i Sünnet ilm-i kelâmının zuhur etmesini göstermektedirler (İrfan Abdülhamit, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu'tezile'nin Metodu ve Görüşleri: İslâmda akait esaslarını aklin ışığı altında ele alıp değerlendiren, meselelere aklin ölçüleri doğrultusunda çözüm getirmeye çalışan ilk düşünürler, Mu'tezile ve onların selefleri olan Kaderiyye ve Cehmiyye'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu'tezile doktrininin esasini teşkil eden ve bütün Mu'tezile alimlerince benimsenen beş temel prensip (elusûlü'l-hamse) vardır: 1-'Tevhid: Mu'tezile'nin en temel ilkesi olan tevhid anlayışı, bütün Islâm düşüncesinin de temelini oluşturmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu'tezile, sıfatlar konusunda kendisini ehlu't-Tevhîd olarak isimlendirirken, Ehli sünnet âlimleri tarafında da Muattila (Allahın sıfatlarını inkâr edenler) olarak vasıflandırılmıştır ![]() 2- Adalet (el-Adl): Mu'tezile'ye göre, insan tamamen hür bir iradeye sahiptir ve fiillerinin yegâne sorumlusu odur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- İyi amellerde bulunanların mükâfatlandırılması, kötü amellerde bulunanların cezalandırılması (el-Va'd ve'l-Va'îd): Güzel amellerin mükâfatla kötü amellerin de ceza ile karışık görmesi kaçınılmazdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- el-Menziletü beyne'l-Menzileteyn (İki Yer Arasında Bir Yer): Bu prensip, büyük günah isleyen kimsenin imanla küfür arasında bir yerde, yani fasihlik noktasında bulunacağını ifade eder ![]() ![]() 5- İyiliği emretmek kötülükten Nehyetmek (el-emru bi'l-ma'ruf ve'nnehyu ani'l-münker): Mutezile, toplumda hak ve adaletin sağlanması ve ahlâkî yapının sağlıklı olabilmesi için, her Müslümancın iyiliği emredip, kötülüğü yasaklamasını gerekli görmektedir ![]() |
![]() |
![]() |
|