![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Saf Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Saf Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )Fizilal-il Kuran Tefsiri - Saf Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) 1- Göklerde ve yerde bulunanların hepsi Allah'ı tesbih etmiştir ![]() ![]() Bütün bir evrenin üstün güç sahibi, herşeyi eksiksizce yerleştiren yüce Allah'a boyun eğdiği surenin başında dile getiriliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra yüce Allah müminlerden bir kesimin yanlış bir hareketinden dolayı onları ağır biçimde eleştiriyor ![]() ![]() 2-Ey iman edenler! Yapmayacağınız şeyi niçin söylüyorsunuz? 3- Yapmayacağınız şeyi söylemek, Allah katında büyük gazaba sebep olur ![]() 4- Doğrusu Allah, kendi yolunda kenetlenmiş bir duvar gibi saf bağlıyarak savaşanları sever ![]() Ali İbni Talha, İbni Abbas'tan rivayetle der ki; İbni Abbas şöyle söylemiştir: Cihad farz olmadan önce inanan bazı kimseler diyorlardı ki: Yüce Allah'ın bize işlerin en güzelini göstermesini isterdik ki biz de onu yapalım ![]() ![]() ![]() "Ey iman edenler! Yapmayacağınız şeyi niçin söylüyorsunuz?" "Yapmayacağınız şeyi söylemek, Allah katında büyük gazaba sebeb olur ![]() ![]() İbni Kesir de tefsirinde der ki: Tefsir bilginlerinin çoğu bu ayeti şu şekilde yorumlamışlardır: Müminler cihadın farz olmasını arzu ettikten sonra cihadın farz kılınması ve ardından bazılarının ona yanaşmamaları üzerine bu ayet inmiştir ![]() "Daha önce kendilerine savaştan uzak durun, namazı kılın ve zekatı verin' direktifi verilmiş olanları görmüyor musun? Şimdi üzerlerine farz kılınınca, onların; Allah'tan korkar gibi ya da bundan bir daha fazla insanlardan korkan bir grubu, "Ey Rabbimiz, niye üzerimize savaşmayı farz kıldın, biraz daha mühlet tanısaydın olmaz mıydı?" dedi ![]() ![]() ![]() "Nerede olursanız olun, surlarla tahkim edilmiş kalelerin içinde bile olsanız, ölüm sizi bulur ![]() Katade ve Dehhak der ki; bu ayet "şöyle savaştık, böyle vuruştuk, şöyle sapladık, böyle yaptık" dedikleri halde böyle bir şey yapmayan bir kesimin ağzının payını vermek için inmiştir ![]() Ayetlerin normal akışından ve savaştan söz edilmesinden anlaşılıyor ki, bu ayetlerin iniş sebebi tefsir bilginlerinin çoğu tarafından belirtilen ve İbni Cerir tarafından tercih edilen görüştür ![]() ![]() ![]() Bu ayetler, meydana gelen bir olay ya da olaylar üzerine bir paylamayla başlamaktadır: "Ey iman edenler! Yapmayacağınız şeyi niçin söylüyorsunuz?" Hemen ardından bu davranışı ve bu ahlâkı alabildiğine çirkin ve tiksindirici gösteren bir nefret ifadesi yer almaktadır: "Yapmayacağınız şeyi söylemek, Allah katında büyük gazaba sebep olur: ' "Allah katında" büyük olan günah, en büyük günahtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü ayet onların yapmadıkları şeyi söyledikleri konuya doğrudan işaret etmektedir ![]() ![]() "Doğrusu Allah kendi yolunda kenetlenmiş bir duvar gibi saf bağlıyarak savaşanları sever ![]() Bu sadece savaşmak değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim, bu cüzün ilgili yerlerinde defalarca belirttiğimiz gibi, bir ümmet kuruyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam bireyin vicdanına ve bireysel sorumluluğa son derece önem vermekle beraber bir kenara çekilmiş, her biri kendi başına bir manastırda Allah'a ibadet eden tek tek bireylerin dini değildir ![]() ![]() İslam, bu şekilde bir yalnızlığı yaşatmak için gelmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Davanın ilk gününden itibaren islami bir toplum veya müslüman bir cemaat kurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu üç ayeti gözönünde bulundurduğumuzda görüyoruz ki burada bireysel ahlâk, sosyal ihtiyaçlar dini inancın gölgesinde bütünleşmiştir ![]() ![]() İlk iki ayet inananların yapmadıklarını söylemelerini tenkid etmekte ve onun cezasına değinmektedir ![]() Bu iki ayet müslümanın kişiliğindeki en köklü karekteri çizmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslümanın kişiliğindeki bu özelliğe Kur'an-ı Kerim çoğu zaman dikkat çekmektedir ![]() ![]() "Siz kitabı okuduğunuz halde insanlara (başkalarına) iyiliği emredip kendinizi unutuyor musunuz? Bunun yanlış olacağını düşünemiyor musunuz?" (Bakara suresi, 44) Münafıkları eleştirirken diyor ki: "Yüzüne karşı peki derler, fakat onların bir grubu yanından ayrıldıktan sonra geceleyin aleyhinde sana verdikleri sözle bağdaşmayan komploları kurarlar ![]() ![]() ![]() ![]() Yine münafıklarla ilgili olarak buyuruyor ki: "Kimi insan varki, dünya hayatı ile ilgili konuşması hoşunuza gider, ve en amansız düşman olduğu halde kalbindeki duyguların samimi olduğuna Allah'ı şahit gösterir ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() 'Buanlamdaki hadisler pek çoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Herhalde bu nedenle bu tertemiz ve berrak peygamberlik kaynağından beslenen İmam-ı Ahmed İbni Hanbel çok uzak mesafelerden hadis öğrenmek üzere gittiği bir adamdan hadis rivayet etmekten vazgeçmiştir ![]() ![]() İşte bu müslümanın vicdanındaki ve şahsiyetindeki tertemiz, derin ahlâki yapıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ayetlerin indikleri sırada doğrudan ele aldıkları konuya, yani cihad konusuna geldiğimizde ise üzerinde konuşulmaya, düşünmeye ve ibret almaya değer birçok konular görürüz ![]() Herşeyden önce burada kendimizi, geçici zaaf anları ile karşı karşıya bulunan insan psikolojisiyle, insanın iç dünyası ile yüzyüze buluyoruz ![]() ![]() ![]() "Daha önce kendilerine savaştan uzak durun, namazı kılın, zekatı verin' direktifi verilmiş olanları görmüyor musun? Şimdi üzerlerine farz kılınınca, onların; Allah'tan korkar gibi ya da bundan bile daha fazla, insanlardan korkan bir grubu, Ey Rabbimiz, niye üzerimize savaşmayı farz kıldın, bize biraz daha mühlet tanısaydın olmaz mıydı?' dediler ![]() ![]() ![]() ![]() Ya da bunlar Medine'deki bir müslüman topluluktu ![]() ![]() Bu kaçarlık bir duruş dahi gözlerimizin açılması için yeterlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci olarak yüce Allah'ın birbirine kenetlenmiş bir duvar gibi saf bağlayarak savaşanları sevmesi üzerinde durmalıyız ![]() ![]() ![]() ![]() Hiç şüphesiz islam, savaşı arzu etmez ve savaşı sevdiği için onu istemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslümanlar Allah yolunda savaşırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ın sözü, O'nun iradesini ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı bireylerin, birtakım sınıfların ve kimi devletlerin bu sisteme karşı direnmeleri doğaldır ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü olarak mücahidlerin savaşırken taşımaları gereken ve Allah'ın sevdiğini belirttiği durum üzerinde biraz düşünmeliyiz: "Kendi yolunda kenetlenmiş bir duvar gibi saf bağlayarak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah müminler için sevdiğini ifade ettiği bu manzara onların dinlerinin tabiatını da çiziyor kendilerine ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan sonra sözkonusu ilahi sistemin islamdan önceki peygamberler döneminde gerçekleşen aşamalarının tarihi sürecini vermeye geçmektedir: |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Saf Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Saf Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )5- Musa kavmine: " Ey kavmim! Benim Allah'ın size gönderdiği elçisi olduğumu bildiğiniz halde niçin beni incitiyorsunuz?' demişti ![]() ![]() ![]() 6- Meryem oğlu İsa'da: "Ey İsrailoğulları! Ben size gönderilmiş Allah'ın elçisiyim, benden önce gelen Tevrat'ı doğrulayıcı ve benden sonra gelecek Ahmed adında bir peygamberi de müjdeleyici olarak geldim, demişti ![]() ![]() İsrail oğullarının kendilerini Firavun ve ileri gelenlerinden kurtaran Peygamberi önderleri ve öğreticileri olan Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tek olan Allah'ın adıyla Firavun'un zulmünden kurtarır kurtarmaz onlar tekrar Firavun'a ve ileri gelenlerine tapmaya eğilim duymuşlardı ![]() "İsrailoğullarını denizden karşıya geçirdik ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Sonra onlar çölde yüce Allah'ın kendilerine verdiği bıldırcın etini ve kudret helvasını beğenmeyerek dediler ki: "Hani dediniz ki, Ya Musa, biz tek çeşit yemeğe artık dayanamayacağız ![]() ![]() ![]() Kesmekle yükümlü kılındıkları inek olayında da bir sürü tartışmışlar, neden ve sebep aramışlar ![]() "Onlar Rabbine dua et de o sığırın nasıl olduğunu açıklasın' dediler ![]() "Onlar: "Rabbine dua et de bize o sığırın rengini bildirsin' dediler ![]() "Onlar: Rabbine dua et de bu sığırı bize iyice tanımlasın ![]() ![]() ![]() Sonra kendileri için kutsal bir tatil günü istemişler ![]() ![]() Yüce Allah'ın kendilerine fethedeceklerini müjdelediği kutsal yurdun önünde durmuşlar, yüz çevirerek, boyun bükerek Hz ![]() "Dediler ki: Ya Musa, orada zorba bir kavim var ![]() ![]() ![]() Teşvikler ve cesaretlendirmeler ard arda tekrar edilince bu sefer şımarıp inkara kalkışmışlardı: "Dediler ki: Ey Musa, onlar orada oldukları sürece biz oraya kesinlikle girmeyiz ![]() ![]() Bazı hadislerde ifadesini bulduğu gibi, onlar Hz ![]() ![]() Burada ayet-i kerime Hz ![]() "Musa kavmine: Ey kavmim! Benim, Allah'ın size gönderdiği elçisi olduğumu bildiğiniz halde niçin beni incitiyorsunuz?' demişti ![]() ![]() ![]() Onlar gerçekten bunu kesin biliyorlardı ![]() ![]() Sonuçta doğrulmaları için gereken bütün şartlar ortaya konmasına rağmen onlar sapıklığı tercih ettikleri için Cenabı Allah ta onların sapıklığını artırmış, kalplerini de saptırarak hidayete elverişsiz bir hale getirmiştir ![]() ![]() Böylece onların Allah'ın dinini ayakta tutma görevleri de sona ermiş, bu sapıklık ve eğrilik hali üzerinde bulundukları için, sözkonusu büyük görevi üstlenme yeteneklerini yitirmişlerdir ![]() Ardından Meryem oğlu Hz ![]() ![]() "Ey İsrailoğulları ben, Allah'ın size gönderdiği Peygamberiyim ![]() Yoksa Hz ![]() ![]() "Meryem oğlu İsa'da: Ey İsrailoğulları! Ben size gönderilmiş Allah'ın elçisiyim, benden önce gelen Tevrat'ı doğrulayıcı ve benden sonra da gelecek Ahmed adında bir peygamberi de müjdeleyici olarak geldim' demişti:' Bu ifade peygamberliğin birbirine bağlı halkalarını tasvir etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim Arap yarımadasında bulunan yahudi ve hristiyanlara okunmuş ve onlara şu ayet duyurulmuştu: "Onlar adını ellerindeki Tevrat'ta ve İncil'de yazılı buldukları şu okuma yazmasız (ümmi) peygambere uyarlar ![]() Onların Abdullah İbni Selam gibi sonradan müslüman olan samimi bazı bilginleri hahamların gizlemek üzere anlaştıkları ve birbirlerine tavsiye ettikleri bu gerçeği itiraf etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hangi açıdan bakarsak bakalım bu tür haberler konusunda Kur'an'ın açık hükmü en kesin kaynaktır ve bu konuda en son söz O'nundur ![]() Surede bundan sonra gelen ayetlerden anlaşılıyor ki bu ayetler yahudi ve hristiyanı ile tüm İsrail oğullarının kendi kitaplarında müjdelenen peygamber nasıl karşıladıkları ile ilgili olarak gelmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Saf Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Saf Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )7- İslama çağrılırken Allah'a karşı yalan uydurandan daha zalim kimdir? Allah zalimler topluluğunu doğru yola iletmez ![]() 8- Onlar ağızlarıyla Allah'ın nurunu söndürmek istiyorlar ![]() ![]() 9- Müşrikler istemese de dinini bütün dinlere üstün kılmak için peygamberini hidayet ve hak ile gönderen O'dur ![]() İsrailoğulları yeni gelen dine karşı düşmanca bir tutum içine girmişlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şu ana kadar bu savaş bir an dahi dinmemiş ve sona ermemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Onlar gözleriyle Allah'ın nurunu söndürmek istiyorlar ![]() ![]() Bu ayet-i kerime önemli bir gerçeği dile getirmekte ve aynı zamanda ağıt yakmayı, hafife almayı çağrıştıran bir tablo çizmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kafirler istemese de Allah nurunu tamamlayacaktır ![]() Allah'ın sözü bütünüyle doğrudur, nurunu Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ın takdiri bu dini hakim kılmayı dilemiştir ![]() "Müşrikler istemeseler de dinini bütün dinlere üstün kılmak için peygamberini hidayet ve hak ile gönderen O'dur ![]() Yüce Allah'ın bu din için onun "doğru yol ve hak din" olduğuna tanıklık etmesi, tanıklığın en büyüğüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dinler tahrifata uğramış, değiştirilmiş, paramparça edilmiş, kendilerinden olmayan şeyler ilave edilmiş, bazı yerleri çıkarılmış ve artık hayata yön verebilecek yeteneklerini ve özelliklerini yitirmiş bir hale düşmüşlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu, Allah'ın dininin yapısı ve gerçekliği açısından gerçekleşmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu din hala insanlık tarihinde tarihi misyonunu ve gücünü korumaktadır ![]() ![]() Bu ayetler kendileri ile muhatap olan müminler için itici bir güç niteliğindeydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnanç davasının tarihi süreci içinde ve Allah'ın bu son dinin yeryüzüne hakim kılınacağına dair sözü doğrultusunda Kur'an-ı Kerim inananlara seslenmektedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Saf Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Saf Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )10- Ey iman edenler! Sizi acı bir azaptan kurtaracak ticareti size göstereyim mı ![]() 11- Allah'a ve Resulüne inanır, mallarıyla canlarıyla Allah yolunda savaşırsınız ![]() ![]() 12- Böyle yaparsanız Allah günahlarınızı bağışlar, sizi altlarından akan cennetlere Adn cennetlerindeki güzel meskenlere koyar İşte en büyük kurtuluş budur ![]() 13- Seveceğiniz bir şey daha var Allah'tan bir zafer ve yakın bir fetih, müminleri müjdele! Bu ayetlerdeki ifade biçimi ayırma ve bitiştirme soru ve cevap, ileri alma ve geriye alma ![]() ![]() ![]() Bu bölüm iman adı ile yapılan bir çağrıyla başlamaktadır ![]() ![]() ![]() "Sizi acıklı azaptan kurtaracak bir ticareti size gösteriyim mi?" Yüce Allah'ın böyle bir ticareti kendisine göstermesini kim istemez ki? İşte burada birinci ayet sona eriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sanki burada kazançlı ticaretin son sınırına ulaşmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Akabe gecesinde Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat Allah'ın lütfu büyüktür ve O biliyor ki insanların gönülleri sınırlı beşeri yapılarına uygun olarak bu yeryüzündeki yalan şeylere takılırlar ![]() ![]() ![]() ![]() İşte, burada kazanç zirveye ulaşıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada gönüllere yönelik bu teşvik ve sevdirme yanında birde hatırlatma yapılıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat yüce Allah gönüllerin zaafa düşeceğini bu arzuların sönebileceğini, çabaların tükenebileceğini ve rahatlık sevgisinin tüm bu duyguları bastırabileceğini ve onları alçak bir hayata razı olmaya götürebileceğini bilmektedir ![]() İşte bu nedenle Kur'an-ı Kerim sözkonusu gönüllere cihad aşkını aşılamaya ve onları bu şekilde tedavi etmeye çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte yine Kur'an, sureyi yeni bir çağrı ile sona erdiriyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Saf Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Saf Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )14- Ey iman edenler Allah'ın yardımcıları olun ![]() ![]() ![]() Havariler Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada ayet, bir tutumu tasvir etmeyi hedef alıyor, kıssayı detaylı açıklamayı değil ![]() ![]() ![]() Ey iman edenler! Allah'ın yardımcıları olun ![]() Yüce Allah'ın sizi arındırıp yücelttiği bu güzel yerinde ona yardımcı olun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Havariler: Allah yolunun yardımcıları biziz' demeleri gibi İsrail oğullarından bir zümre inandı, bir zümre inkar etti ![]() ![]() Bu ayetin yorumunu iki şekilde yapmak mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu işaretten ve bu çağrıdan alınması gereken ibret ise az önce değindiğimiz konulardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu, surenin son konusu ve anlatım içindeki son dokunuşudur ![]() ![]() ![]() SAF SURESİNİN SONU |
![]() |
![]() |
|